Jump to content

Hogere verkeersboetes in 2014

Recommended Posts

Geplaatst:

Sinds 1 januari 2014 zijn de verkeersboetes fors omhooggegaan. Volgens de ANWB zijn verkeersboetes qua prijs met 2.8 procent gestegen. Voor sommige mensen is dat een pijnlijke stijging. Het niet dragen van een autogordel kost je 140 euro, rij je over een doorgetrokken streep? Ik zou het niet doen, dat kan je 230 euro kosten. Telefoon vasthouden tijdens het rijden? Ook dat kan je 230 euro kosten. Rij je op een fiets zonder fietsverlichting? 55 euro.

Het zijn forse bedragen, zo geldt voor elk strafbare feit wel een hogere straf in 2014. Nu is de vraag, is het terecht? Boetes in Nederland zijn vrij hoog vergeleken in andere landen. Dus is het wel helemaal eerlijk? En de belangrijkste vraag, denk je dat het gaat werken? Zullen mensen zich netter gedragen straks?

Ik ben benieuwd!

Bronnen: ANWB, Politie en het Openbaar Ministerie.

• Reacties 60
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• NicolaB

11

• commandant

9

• Guardian1980

6

• Dutchy3010

4

Geplaatst:

Alweer verhoogd?

Naja, mensen weten wat ze mogen en wat niet in het verkeer. Hoewel ik de boete voor onnodig toeteren (bv. naar een bekende) belachelijk blijf vinden :7 Eén keer toeteren overdag moet toch kunnen. Als je nou de hele dag in de auto zit te toeteren, kan ik me voorstellen dat je even mag dokken. Is hier al veel op beboet?

En ik vroeg me ook af waar die administratiekosten allemaal uit bestaan. Je zou denken dat 1/2 euro zat genoeg moet zijn, maar het is 7. Er is genoeg te betalen, maar het wordt uitgestreken over zoveel boetes...

En ik denk ook niet dat het echt meer gaat werken. Nu zullen sommige mensen schrikken als er een boete komt, maar dat schrikken wordt denk ik niet harder. Je denkt een tijdje eraan dat het niet weer gebeurt, en je hebt er vaak weer een.

Geplaatst:

En de belangrijkste vraag, denk je dat het gaat werken? Zullen mensen zich netter gedragen straks?

Dat vind ik een wat overbodige vraag, als ik moet kiezen tussen twee minuten van mijn fiets stappen om een berichtje te sturen of kans lopen om een boete te krijgen, dan weet ik het wel.

Dit is gewoon een goed voorbeeld van wie niet horen wilt, moet voelen in z'n portemonnee. Bovendien worden dergelijke boetes zeer zelden uitgekeerd. Hoeveel keer ik niet met dichtgeknepen billen langs een politiewagen heb gereden zonder fietsverlichting in het donker, nooit last mee gehad.

Boetes in Nederland zijn vrij hoog vergeleken in andere landen. Dus is het wel helemaal eerlijk?

En dit is een wat vreemde vraag. Elk land maakt toch zijn eigen wetten? Dat gaat helemaal niet om 'eerlijk'. Alsof je veroordeeld wordt tot een levenslange gevangenisstraf en dan zeg: 'Ja maar, in dat land had ik maar 30 jaar gekregen.'

Geplaatst:

Dat vind ik een wat overbodige vraag, als ik moet kiezen tussen twee minuten van mijn fiets stappen om een berichtje te sturen of kans lopen om een boete te krijgen, dan weet ik het wel.

Dit is gewoon een goed voorbeeld van wie niet horen wilt, moet voelen in z'n portemonnee. Bovendien worden dergelijke boetes zeer zelden uitgekeerd. Hoeveel keer ik niet met dichtgeknepen billen langs een politiewagen heb gereden zonder fietsverlichting in het donker, nooit last mee gehad.

Dan ben jij een goed voorbeeld voor de maatschappij (braaf jongetje), echter zijn er duizenden mensen die daar anders over denken en dus wel een boete riskeren. Dus het is zekers geen overbodige vraag.

Geplaatst:

Je krijgt echt niet altijd een boete voor zonder licht fietsen. Ik kreeg de optie tot het kopen van lichtjes voor 5e. :)

Eigenlijk ben ik voor inkomensafhankelijke boetes. Normaal ben ik erg rechts, dus mag eigenlijk vrijwel niets inkomensafhankelijk zijn (:puh:), maar in dit geval... Het moet een straf zijn. Als je kijkt naar die Porsches die altijd voorbij komen scheuren...voor hen is 230 euri's een half uurtje werk. :7

Geplaatst:

Je krijgt echt niet altijd een boete voor zonder licht fietsen. Ik kreeg de optie tot het kopen van lichtjes voor 5e. :)

Eigenlijk ben ik voor inkomensafhankelijke boetes. Normaal ben ik erg rechts, dus mag eigenlijk vrijwel niets inkomensafhankelijk zijn (:puh:), maar in dit geval... Het moet een straf zijn. Als je kijkt naar die Porsches die altijd voorbij komen scheuren...voor hen is 230 euri's een half uurtje werk. :7

Als ik me niet vergis kun je in Noorwegen tot 10% van je jaarlijkse inkomen kwjt zijn als je veels te hard rijd. Prima systeem imo

Geplaatst:

Ik moet dus extra gaan opletten voor fietsverlichting. Ik ga altijd met de fiets naar school en helaas werd ik vorige maand bekeurd omdat mijn verlichting het niet deed.

Geplaatst:

Het verhogen van de boetes zorgt er echt niet voor dat men zich ineens wel aan de regels gaat houden. het is lullig voor degene die het een keertje overkomt, maar zij die het incalculeren malen er niet om. Ik ben wel van mening dat de boetebedragen voor verkeersovertredingen in vergelijking met boetebedragen voor strafzaken te hoog zijn. Pleeg je een eerste keer een winkeldiefstal, dan zit het bedrag tussen de 150 en 200 euro. Dat is minder dan het (per ongeluk) overschrijden van een doorgetrokken streep. Daar zou men eens naar moeten kijken.

Geplaatst:

hier in capelle is het pure onzin heb een halfjaar zonder lichten gereden X_X ik reed soms langs die smurfen heen en ze deden niks.

dus ik geloof er persoonlijk niet in sorry.

Geplaatst:

Nou, dat wordt dan weer leuk hé. De overheid wilt een tripje naar Aruba nemen om te genieten wat hun wel niet missen in Nederland dus laten we allemaal massaal de boetes verhogen die overigens gewoon nergens op slaan. Zonder licht fietsen, oké dat is gevaarlijk. Maar ik vind dat ze eens moeten kijken naar die mensen die de hele verkeer ophouden (ja, en dan bedoel ik die mensen die onder het limiet rijden!) en misschien eens kijken naar die asociale mensen die totaal niet kunnen rijden en hun rijbewijs hebben gekregen bij een pakje boter.

Ze verhogen nu massaal de verkeersboetes maar eigenlijk vergeten ze wat ze moeten doen. Het volk, en daarmee ook de jeugd meer educatie geven en te laten zien wat er kan gebeuren wanneer je niet aan de verkeersregels houd. Heeft u al zin in een foto van een jongen die onder een vrachtwagen is gekomen omdat hij aan het SMS'en was en niet uitkeek? Ik in ieder geval niet :{

Geplaatst: (bewerkt)

Het verhogen van de boetes zorgt er echt niet voor dat men zich ineens wel aan de regels gaat houden. het is lullig voor degene die het een keertje overkomt, maar zij die het incalculeren malen er niet om. Ik ben wel van mening dat de boetebedragen voor verkeersovertredingen in vergelijking met boetebedragen voor strafzaken te hoog zijn. Pleeg je een eerste keer een winkeldiefstal, dan zit het bedrag tussen de 150 en 200 euro. Dat is minder dan het (per ongeluk) overschrijden van een doorgetrokken streep. Daar zou men eens naar moeten kijken.

Dat zeg ik ook altijd. :puh: Je kan beter een diefstal plegen, dan een tractor inhalen over de doorgetrokken streep.

Dat is een beetje scheef en wrang vind ik.

By the way, ik had pas per ongeluk een diefstal gepleegd (per ongeluk een blikje energydrink in m'n jas gestopt). Toen ik dat buiten merkte en m'n bonnetje controleerde, sprintte ik meteen terug. :engel:

We maken er nog steeds grapjes over ("Zal ik behalve m'n tas bij de ingang, ook m'n jas en mn broek uitdoen?!?", "Niet weer spullen in je jas stoppen eh." nja etc. etc. :D ).

Bewerkt: door NicolaB
Geplaatst:

En dit is een wat vreemde vraag. Elk land maakt toch zijn eigen wetten? Dat gaat helemaal niet om 'eerlijk'. Alsof je veroordeeld wordt tot een levenslange gevangenisstraf en dan zeg: 'Ja maar, in dat land had ik maar 30 jaar gekregen.'

De boetes zijn al hoog in Nederland, dan is het redelijk onlogisch om het nóg eens te verhogen.

Deze verhoging is er alleen maar om de staatskas te spijzen, niet meer of niet minder. Juist daarom dat ik dit gewoon een schande vind, de regering gaat weer gaan schooien bij de werkende middenklasse. Denk maar eens goed na in het stemhokje voor je weer stemt op van die politici die al je geld aan werkeloze nietsnutten geven om daarna te gaan huilen in de media dat het gat in de begroting niet gevuld raakt.

Geplaatst:

Achjah, die bekeuringen gaan elk jaar omhoog, net als de brandstof etc

De automobilist is de grootste melkkoe, ik kijk er niet meer van op

Maar de bekeuringen op het water zijn nog vele malen hoger :ch:

Geplaatst:

Het loopt nu echt de spuigaten uit, boete's weer omhoog, accijns omhoog, en wat niet omhoog is gegaan is al rete duur. Valt hier überhaupt over te discussiëren? Van mijn part niet, dit is niet meer normaal.. Hoelang laten we dit nog toe?

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...