Jump to content
Joriz

Video: 'GTA5 heeft de slechtste AI ooit!'

Vroeger was natuurlijk alles beter. Vooral met Grand Theft Auto 4 toen we nog veilig door Liberty City heen konden cruisen. Volgens MulleDK19 hebben programmeurs dan ook veel verkloot aan de artificial intelligence (AI) van onder andere de politie van GTA5. Of zijn kritiek echt terecht is, is maar de vraag. Rockstar Games heeft namelijk grafisch het maximale ooit uit de meer dan 7 jaar oude PlayStation 3 en Xbox 360 gehaald. Blijkbaar moest er toch ergens op rekenkracht worden bezuinigd om het er zo mooi uit te laten zien. Daarnaast is de politie misschien wel realistisch agressief net zo als in Los Angeles politie TV serie The Shield. Wat vind jij van zijn half uur lange rant? puh2.gif

Maak je zelf ook filmpjes van GTA, of heb je wat leuks gezien, schroom dan niet om een berichtje te sturen!

smile3.gif

Bron:

via GTAForums.com

Dit bericht delen

Link naar bericht
Delen op andere websites

Recommended Posts

Ik vind het allemaal niet zo storend. Natuurlijk zijn sommige dingen wel bijzonder, zoals het ontbreken van de politie wanneer je gewoon rondrijdt, maar in andere GTA's kwam je zowat op elke hoek een surveillerende agent of een patrouillerende auto tegen, dat was weer iets teveel van het goede. Dat die snelheden die Rockstar aangeeft niet overeenkomen, dat vind ik echt een gevalletje muggenzifterij. Ook het feit dat meneer het vreemd vindt dat er "ineens" een auto een parkeervak in rijdt zodat hij daar op hoge snelheid tegenaan rijdt snap ik niet, hij heeft daar toch niks te zoeken lijkt mij.

Al met al ben ik best tevreden met deze A.I. Je kan niet alles hebben, en het stoort me allemaal niet.

Dit bericht delen

Link naar bericht
Delen op andere websites

Omdat ik toch niets beters te doen heb vandaag, dacht ik: Weet je wat, ik waag me nog 'n keer aan die video en zet al z'n klachten op 'n rij. Tegelijkertijd geef ik mijn mening erover.

1, Het verdwijnen van je personal vehicle

Onzin. Ja ... het voertuig verdwijnt, maar nu ook weer niet direct na het verlaten ervan. Je zult toch echt eerst in 'n ander voertuig moeten stappen en dan nog gaat er enige tijd overheen. En dan nog ... who cares? Je kiest er toch zelf voor om die auto te verlaten en verder te rijden in 'n andere auto?

2, Plotseling spawnen van trucks

Wellicht dat dit op de X-Box 360 het geval is en dan lijkt het me 'n terechte klacht. Echter ligt dat dan aan de rendersnelheid van de console, niet aan GTA V. Met GTA IV had ik dat soort problemen ook al toen ik deze nog op de X-Box speelde, maar sinds ik op de PS3 speel heb ik deze problemen niet meer gehad en heb ze nu bij GTA V ook niet.

3, Wachten tot je auto stilligt voordat je eruit kunt

Dat heet realisme. In werkelijkheid kun je ook geen auto verlaten die op z'n dak ligt te spinnen. Nu begrijp ik best dat je snel aan de politie wilt ontkomen, maar erken je eigen gebrek aan rijvaardigheid ipv R* hiervoor te veroordelen.

4, Het niet kunnen gebruiken vd handrem als je je telefoon gebruikt

Oke, hier kan ik enigszins inkomen. Anderzijds denk ik bij mezelf: Er is altijd nog de gewone rem en persoonlijk gebruik ik die. Deze klacht is daarom niet aan mij besteed, maar wel denkbaar.

5, Het niet realistische rijgedrag van medeweggebruikers bij het wisselen van rijbaan of aansnijden van 'n bocht

Dit vind ik pure mierenneukerij. Oke, hij heeft gelijk dat er soms irrealistische lijnen gereden worden, maar daar kan ik me nou echt niet aan storen. Sterker nog, het was me nog niet eens echt opgevallen voordat ik dit filmpje zag.

6, Auto's die erop uit lijken te zijn zijn jou te raken

Hier komt hij met meerdere voorbeelden, dus deze neem ik dan ook een voor een door.

A) Een medeweggebruiker staat bij 'n kruispunt en slaat linksaf op het moment dat jij hem passeert - Dit is normaal verkeersgedrag. Wat niet normaal is, is iemand bij 'n kruising passeren en je kunt dan ook niet verwachten dat 'n medeweggebruiker dit aan ziet komen.

B) Een automobilist draait rechtsaf 'n parkeervak in terwijl jij hem net rechts wil passeren - Sinds wanneer mag je iemand rechts passeren? Doe je dit toch, dan moet je er niet raar van opkijken dat je daar niet verwacht wordt.

C) Iemand remt af omdat deze af wil slaan en er tegemoetkomend verkeer is - Euh .... ja, is dat zo raar? Moet hij dan maar gewoon voorrang nemen omdat jij er aankomt? Leer de verkeersregels en vertel me dan eens wat hij hier fout doet.

D) Hier krijg je 'n handvol auto's te zien die van rijbaan wisselen, net op het moment dat jij er aankomt - Wat me hier opvalt is dat het vooral tegemoetkomend verkeer betreft die imo juist uitwijken omdat ze 'n frontaaltje willen vermijden. Dat jij op dat zelfde moment ook uitwijkt en dat frontaaltje er alsnog komt, veranderd daar niets aan. Vraag is wel: WTF doe jij sowieso op die rijstrook? Spookrijden is dan wel leuk in GTA, maar uiteindelijk zit je daar toch echt zelf fout. In de overige gevallen, waarbij het de juiste rijbaan en meerijdend verkeer betreft, kan ik alleen maar zeggen: Tsja ... automobilisten veranderen nu eenmaal weleens van rijbaan, het is aan jou hierop te anticiperen.

E) Tegemoetkomend en afslaand verkeer staat je op te wachten - Hoewel ik dit zelf nog nooit meegemaakt heb, is dit de eerste klacht waarbij hij 'n punt heeft. Die bewuste automobilist had al 3x af kunnen slaan, maar lijkt idd bewust te wachten tot hij er aankomt. Echter zit hij in dat bewuste fragment in 'n wanted level, en zou dit 'n undercover cop of 'n behulpzame burger kunnen zijn, want nogmaals: Ik heb dat zelf nog niet eerder meegemaakt.

7, Het te snel wisselen van rijstrook van de medeweggebruiker

Hier heeft hij 'n punt, al is het 'n kleintje. In dit voorbeeld had de bewuste automobilist eerder voor kunnen sorteren en beter in z'n spiegels moeten kijken. Echter is het niet zo dat dit bij ieder kruispunt gebeurd en derhalve kan ik persoonlijk me daar ook niet aan storen.

8, Automobilist verliest in de regen bijna de macht over het stuur

Onzin klacht. Ten eerste maakt regen de wegen nu eenmaal gladder waardoor het vrij veel voorkomend is dat automobilisten (bijna) de macht over het stuur verliezen. Ten tweede is het niet zo dat iedere automobilist daar last van heeft. In mijn ogen is het juist 'n leuke en realistische toevoeging van R*.

9, Bestuurders veranderen van uiterlijk

Hoewel ik hier zelf nooit zo op gelet heb en het daarom eigenlijk maar muggenzifterij vindt, heeft hij hier wel gelijk. Dat zou idd niet moeten mogen gebeuren en is best wel slordig te noemen.

10, Nieuwe auto's die niet direct willen starten

Als het hier 'n onbeschadigde auto betreft dan snap ik zijn frustratie, maar wederom is dit zo'n klacht die ikzelf nog nooit mee heb gemaakt. Startproblemen heb iik ook weleens, maar altijd met beschadigde auto's en nooit met hagelnieuwe, in perfecte staat verkerende voertuigen.

11, Geen mogelijkheid tot het laten draaien vd motor bij het verlaten van je voertuig

Zou soms wel handig zijn als dit kon, maar om hier nu van 'n bug te spreken gaat mij wat te ver. Omdat dit in GTA IV wel kon, wil niet zeggen dat het nu weer moet kunnen. GTA V is nu eenmaal geen GTA IV, nietwaar?

12, Aangegeven topsnelheden komen niet overeen met de werkelijke snelheid

Hoewel hij hier mathematisch gezien gelijk heeft, vindt ik ook deze klacht ongegrond. Feit blijft namelijk dat dit voor alle voertuigen geld en de Adder nog steeds de snelste is, de Entity nog steeds de een na snelste enz. enz.

13, Politie en hun crappy AI

Hier geef ik 'm gelijk op zga alle punten, deze is ronduit waardeloos. Het systeem met de cirkels waarin je gezocht wordt is top, en gelukkig kun je je nu wel verstoppen binnen zo'n cirkel, maar voor de rest .... Enige puntje waar ik 'm geen gelijk in geef is het moment waarop je band klapt. Hier klaagt hij dat de AI de auto dan automatisch naar links/rechts stuurt voor 'n fractie van 'n seconde, waardoor je de macht over het stuur verliest. Misschien is de manier waarop ze dit uitgewerkt hebben niet de meest realistische, maar iedereen die weleens 'n klapband heeft gehad weet dat je auto dan voor 'n kort moment onbestuurbaar is. Het eigen reactievermogen moet dit herstellen, anders is het BOEM, KLAP, HO en EINDE OEFENING !!!

14, Gewone burgers rennen weg nadat je je motor meer toeren geeft als reactie op 'n compliment

Dat is idd op z'n zachts gezegd nogal vaag. Grappig genoeg demonstreert hij daarna de reden waarom die voetgangers wegrennen door ze dood te rijden, maar dat terzijde.

15, Auto's ontwijken/veranderen onndig van richting

Hier zou je idd kunnen spreken van 'n designflaw, al weet ik niet in hoeverre het mogelijk was geweest dit anders aan te pakken. Van luiheid vd R* medewerkers zou ik hier op voorhand niet van willen spreken. Saillant detail is toch wel dat hij nu met dezelfde voorbeelden komt als bij zijn "Ze proberen me te raken klacht" en hij deze nu plots erkent als uitwijkmanouvres.

Bewerkt: door FcUtreg4Life

Dit bericht delen

Link naar bericht
Delen op andere websites

1. Dit is juist vervelend. Stel voor je parkeert je auto bij de motorcross baan, steelt een motor, rijdt een paar rondjes en wil weer terug rijden. Weg is die! Ik heb dit ook vaak met niet-personal vehicles. Zo probeerde ik ooit een Bison met boot en aanhanger te water te laten en andersom. Na even de Bison niet in beeld te hebben, weg was ie!

2. Nooit last van

3. Wees blij dat je om kan rollen

4. Misschien als je 30 jaar GTA 5 speelt dat dit misschien 1 keer voorkomt. Grotendeels gebruik je niet de handrem. Hij zegt notabene dat de controller buttons beperkt zijn, terwijl dit de enige functie is die 2 knoppen heeft! X en R1 op PS3

5. Hier heeft hij een punt

6. Hier heeft hij ook een punt

7. Dit was juist in GTA 4 een kritisch punt. In GTA V blijven auto's logisch op hun weghelft tenzij ze een keer een afslag moeten nemen ofzo

8. Dit is juist een enorm voordeel!

9. Je kan over alles gaan zeuren. Niemand let hierop

10. Je hij wel in 1 keer starte dat zat in zijn video een punt: Het is onrealistisch dat bijna kaduke auto's toch gelijk starten. Wat wil hij nou, realisme of....?

11. Hier heeft hij weer een punt. Het zou vet zijn als je een knoppen combinatie moet indrukken om hem te laten starten

12. Dit is misschien wel zijn beste punt

13. Zijn nadelen wegen niet op tegen de voordelen van de politie. Het verstoppen is nu eenmaal geweldig

14. Jup kan beter. Evenals dat wanneer ik met 3 km/u een stoeppad oversteek, mensen denken dat er een bom gaat ontploffen.

15. Met wat meer script regels zou dit wel mogelijk kunnen zijn

Toegegeven zijn er wat minpuntjes maar om de R* programmeurs dan lui te noemen? Ho maar!

Dit bericht delen

Link naar bericht
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...