Visser23 Geplaatst: 12 februari 2014 Rapport Share Geplaatst: 12 februari 2014 Hallo allemaal, Ik wil op school bezig met een onderzoek naar pesten, maar het lukt me niet om een goede hoofdvraag op te stellen. Wellicht kunnen jullie helpen. Het gaat om een onderzoek naar pesten onder kinderen van zes tot tien jaar (basisschool). Hiervoor willen wij een multimediaal eindproduct maken dat pesten tegen gaat. Het gaat trouwens om het pesten van tegenwoordig, dus dat kan met een stukje cyberpesten. Hebben jullie tips en/of suggesties voor een hoofdvraag of deelvragen? Groetjesssss! Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Big Boss Geplaatst: 12 februari 2014 Rapport Share Geplaatst: 12 februari 2014 Was u ooit op een of andere manier betrokken bij pesten? Zoja, op welke manier?Als slachtoffer? Als pestkop? Als bijstaander? Als ouder? Als leerkracht? Anders ... Ik verwacht niet dat veel mensen 'Nee' gaan antwoorden op de bovenste vraag, doch ik kan geen verdere vragen verzinnen mocht men wel 'Nee' kiezen. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Visser23 Geplaatst: 12 februari 2014 Auteur Rapport Share Geplaatst: 12 februari 2014 Bedankt voor je hulp, maar dat is een enquetevraag. Ik zoek een hoofdvraag en deelvragen voor een onderzoek, niet voor een enquete. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Ezra24rct3 Geplaatst: 12 februari 2014 Rapport Share Geplaatst: 12 februari 2014 (bewerkt) Wat vind u van pesten? Nee heb een andere Wat houd pesten in? Bewerkt: 12 februari 2014 door Ezra24rct3 Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Rutger. Geplaatst: 12 februari 2014 Rapport Share Geplaatst: 12 februari 2014 (bewerkt) Wat zijn significante verbeteringen die gemaakt zijn wat betreft het aanpakken van (cyber-) pesten? Wat zijn qua gevolgen de verschillen tussen pesten en cyberpesten? Hoe kunnen kinderen beter voorgelicht worden over cyberpesten? (Denk aan een interactieve 'nep' chat waar ze de situatie goed moeten proberen op te lossen) Tip: Probeer je vragen zo concreet mogelijk te formuleren. Geen vage termen gebruiken. Mijn bovenstaande vragen zijn ook niet concreet genoeg (Wat is 'significant'?) maar bij dit onderwerp is een concrete vraag vinden vrij lastig. Succes met je onderzoek! Bewerkt: 12 februari 2014 door ZaroX Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Joriz Geplaatst: 12 februari 2014 Rapport Share Geplaatst: 12 februari 2014 Aangezien je blijkbaar een multimediaal eindproduct wilt maken tegen pesten moet je de vraag denk zo maken dat het aansluit bij je product. Echter zou je je eerst af moeten vragen voor wie je het product wilt maken. Is het een tool voor alle kinderen op basisscholen of enkel voor kinderen die erg worden gepest? Als je in het algemeen iets tegen pesten wilt maken en kinderen sociaal met elkaar wil om leren gaan heb je denk een totaal andere onderzoeksvraag dan als je het specifiek op een kleine groep focust. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Visser23 Geplaatst: 12 februari 2014 Auteur Rapport Share Geplaatst: 12 februari 2014 Het is een tool die gebruikt wordt voor alle kinderen op de basisscholen. Vandaar dat ik het lastig vindt om een onderzoeksvraag hiervoor te maken haha. @ZaroX; bedankt voor je tips! @Ezra: Die deelvraag had ik ongeveer Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Ezra24rct3 Geplaatst: 12 februari 2014 Rapport Share Geplaatst: 12 februari 2014 Waarom is het slecht om te pesten? Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Joriz Geplaatst: 12 februari 2014 Rapport Share Geplaatst: 12 februari 2014 Dan zou je bijna als onderzoeksvraag kunnen doen: Wat voor multimediale middelen kunnen op basisscholen worden gebruikt tegen pesten? Al weet ik dat een docent dit waarschijnlijk zal afkeuren. Het probleem is namelijk dat je zowel een kennisprobleem (welke tools kunnen worden gebruikt) als handelingsprobleem (hoe je pesten de wereld uit helpt of de werkelijkheid aanpast naar een andere norm) hebt en deze dus beide zou moeten behandelen in je onderzoek. Zo te lezen moet je dus eerst even de boeken in duiken hoe je überhaupt een onderzoek doet en welke stappen daar bij zijn uit te voeren. Moet je vanuit school bepaalde stappen aanhouden? Zo ja dan kunnen je die waarschijnlijk heel erg helpen. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Visser23 Geplaatst: 12 februari 2014 Auteur Rapport Share Geplaatst: 12 februari 2014 Daar zit inderdaad wat in, Joriz! Goede tip. Ik ga deze periode geen stappen aanhouden, aangezien ik een eigen onderzoek moet opstellen. Hierbij moet ik mijn eigen methodes kiezen en deze verantwoorden om zo expert-niveau research te gaan halen. Ik zal even met docenten overleggen over hoe ik deze hoofdvraag het beste kan formuleren. Bedankt! Tips zijn altijd nog welkom trouwens! Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Shopke Geplaatst: 12 februari 2014 Rapport Share Geplaatst: 12 februari 2014 (bewerkt) Mocht je onderzoek willen doen in het basisonderwijs dan hoor ik het graag. Ik werk namelijk in het basisonderwijs . Bewerkt: 12 februari 2014 door Shopke Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Dutchy3010 Geplaatst: 13 februari 2014 Rapport Share Geplaatst: 13 februari 2014 Wellicht is het handig om aan te geven hoe dat multimediaal eindproduct werkt en gebruik wordt. Je hebt een praktijkonderzoek en daarvoor een oplossing. Als je geenszins het eindproduct weet, kan je eigenlijk ook geen onderzoek doen. Dus als je meer uitleg geeft over het eindproduct, dan kunnen wij helpen een goede onderzoeksvraag te produceren. Wij hebben nu helaas te weinig informatie om je goed te kunnen adviseren. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Visser23 Geplaatst: 13 februari 2014 Auteur Rapport Share Geplaatst: 13 februari 2014 Wellicht is het handig om aan te geven hoe dat multimediaal eindproduct werkt en gebruik wordt. Je hebt een praktijkonderzoek en daarvoor een oplossing. Als je geenszins het eindproduct weet, kan je eigenlijk ook geen onderzoek doen. Dus als je meer uitleg geeft over het eindproduct, dan kunnen wij helpen een goede onderzoeksvraag te produceren. Wij hebben nu helaas te weinig informatie om je goed te kunnen adviseren. Ik doe een multimediale opleiding, waarbij we een multimediaal eindproduct moeten maken op een maatschappelijk probleem. Hiervoor moet ik dus EERST onderzoek doen en eerst concepten voordat ik weet wat voor eindproduct ik het best kan maken. Zo weet ik precies wat werkt. Ik heb dus nog geen idee wat voor eindproduct het gaat worden, ik moet eerst weten hoe pesten werkt, hoe het voorkomt, hoe je kinderen beïnvloedt, hoe het gedrag van een kind werkt etc. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Phoenyxar Geplaatst: 13 februari 2014 Rapport Share Geplaatst: 13 februari 2014 Dus, is het toegelaten om onderzoeksvragen te hebben die draaien rond het multimedia-aspect van je opleiding? Want in zo'n geval kun je wijken naar vragen als: -Wat is het effect van -diverse- multimedia op pestgedrag? -Wat drijft pesters en hoe helpt multimedia hen daarin? (Zijn twee vragen in mekaar, niet aan te raden) -Wat lokt/Hoe ontstaat pestgedrag? Of moet je onderzoeksvraag vager en meer overkoepelend zijn dan dat? Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Dutchy3010 Geplaatst: 13 februari 2014 Rapport Share Geplaatst: 13 februari 2014 Wellicht is het handig om aan te geven hoe dat multimediaal eindproduct werkt en gebruik wordt. Je hebt een praktijkonderzoek en daarvoor een oplossing. Als je geenszins het eindproduct weet, kan je eigenlijk ook geen onderzoek doen. Dus als je meer uitleg geeft over het eindproduct, dan kunnen wij helpen een goede onderzoeksvraag te produceren. Wij hebben nu helaas te weinig informatie om je goed te kunnen adviseren. Ik doe een multimediale opleiding, waarbij we een multimediaal eindproduct moeten maken op een maatschappelijk probleem. Hiervoor moet ik dus EERST onderzoek doen en eerst concepten voordat ik weet wat voor eindproduct ik het best kan maken. Zo weet ik precies wat werkt. Ik heb dus nog geen idee wat voor eindproduct het gaat worden, ik moet eerst weten hoe pesten werkt, hoe het voorkomt, hoe je kinderen beïnvloedt, hoe het gedrag van een kind werkt etc. Ok, op die manier, dan moet je eerst bedenken welk onderzoek je wilt doen. Eigenlijk moet je nu eerst bedenken welke vragen je wilt gaan stellen of wat je wilt ontdekken in je onderzoek. Wat wil je aanpakken? Ja, pesten, maar op wat voor manier? Joriz haalde al een verschil aan tussen iedereen en gepeste mensen. Je zei dat het voor iedereen is. Maar wat wil je onderzoeken? Wat de voornaamste redenen voor pesten zijn? Wat de prikkels voor pesten zijn? Je hoofdvraag moet dus uit twee delen bestaan, één deel gaat over wat je precies wilt gaan onderzoeken en het tweede deel gaat over het eindproduct. Weet je al iets van je vragen, waarmee je onderzoek wilt doen? En waarschijnlijk ook wel een gok voor de uitkomst? Een voorbeeld: "Wat zijn de belangrijkste prikkels om te pesten en wat voor multimediaal product kan helpen deze prikkels te verminderen?" Dan zou je onderzoek worden opgesplitst in twee grote delen: 1) Het onderzoek 2) Het multimediaal product Je deelvragen moeten kunnen daarbij aansluiten. Ik weet niet hoe lang het stuk moet worden en wat er allemaal in verwerkt moet worden, dus deelvragen kan ik niet maken. Hierbij kan je dus bijvoorbeeld als prikkel tegenkomen "sociale druk", zichzelf beter voelen, enzovoorts. Dan kan je dus een product maken die ze er enorm op attendeert hoe het bij de ander overkomt en die pesters JUIST negatief in het daglicht zet. Reageren Link to comment Delen op andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.