Jump to content

[WIP|MULTI] IMG Archive Editor

Recommended Posts

Geplaatst:

IMG Archive Editor

Wat is het?

IMG Archive Editor wordt een multiplatform tool waarmee IMG archieven (*.img) te bewerken zijn.

Waarom?

Je zult je misschien wel afvragen, waarom? Zeker omdat er al verschijnende (goede) IMG archief editors zijn.

De voornaamste reden waarom ik deze maak, is omdat elke IMG tool (die ik heb kunnen vinden) enkel en alleen op Windows werkt.

Omdat je ook op OS X de GTA reeks heb (ten tijden van schrijven: 3 / VC / SA) die je kan modden, dan zou het toch mooi zijn dat daar een native tool voor is.

Daarnaast mis ik enkele features in de meeste editors.

Features:

Naast wat elke andere IMG tool doet, zijn er enkel dingen die ik heb geïmplementeerd / ga implementeren:

• Ondersteuning voor alle GTA archief types (Grand Theft Auto 3, Grand Theft Auto Vice City, Grand Theft Auto San Andreas, Grand Theft Auto IV)
  • Tabbladen: Je kan meerdere archieven tegelijkertijd laden in het programma en bestanden overzetten van de een naar het andere archief
  • Maken van nieuwe (lege) archieven
  • Houdt precies bij of je het archief moet 'rebuilden' of niet
  • Automatische "back-up" mogelijkheid
  • Versie zonder GUI, te gebruiken voor installers
  • Multiplatform :sigaar:
  • ... 't Is laat, ik zal wel weer dingen vergeten zijn, dus wordt later aangevuld ;)

Welke platformen zullen ondersteund worden?

• Windows (Vista en hoger)
  • OS X (10.6 en hoger, kan mogelijk veranderen naar 10.7)

Progress?

Het programma is in de 'alpha' fase, ben er zelf pas aan begonnen.

Progress zal ik hier in dit topic dumpen.

Screens

Heb je al "wat" om te laten zien?

Natuurlijk :)

[table=header]Windows | OS X

Een vroege versie voor Windows (onderstaand is gemaakt in Windows 8.1):|Een vroege versie voor OS X (onderstaand is gemaakt in OS X 10.9 Mavericks):

IMG_WIN.png|IMG_OSX.png[/table]

Open source

Vanaf de eerste publiekelijke versie (wanneer de code netjes en opgeruimd is :engel: ) zal de source-code beschikbaar zijn voor iedereen.

Feedback

Graag hoor ik ook van ieder persoon die op-of-aanmerkingen heeft, zijn/haar feedback.

Dat was mijn inbreng voor vannacht. :zz:

Geplaatst:

Helemaal top! Ik gebruik zelf ook een Mac en dan helpt dit zeker. Ik ben ook benieuwd naar de automatische back-up optie, als het is wat ik denk dan gaat dat het leven zoveel gemakkelijker maken. :puh:

Top werkje weer Crypteq! _O_

Geplaatst:

@HA5H

Dat was dus ook een van mijn redenen om het te maken, ook al heb ik zelf geen MAC.

Houdt dit topic in de gaten ;)

@Venzio

Waar dacht jij dan aan bij de automatische back-up functie?

Want alle ideeën zijn welkom, kan het enkel maar beter maken ;)

Geplaatst:

@HA5H

Dat was dus ook een van mijn redenen om het te maken, ook al heb ik zelf geen MAC.

Houdt dit topic in de gaten ;)

@Venzio

Waar dacht jij dan aan bij de automatische back-up functie?

Want alle ideeën zijn welkom, kan het enkel maar beter maken ;)

Op het moment dat je bestand x.txd bijvoorbeeld wilt veranderen dat je automatisch een back-up folder hebt waar het oude bestand dan wordt opgeslagen.

Geplaatst:

Ziet er goed uit Crypteq! :) Wat me wel opvalt is dat je het multi-platform noemt, maar dat Windows XP al niet meer ondersteunt is? Dit terwijl XP nog vrij breed gebruikt wordt.

Geplaatst:

Vele programmeurs waaronder ik geven nog maar weinig om Windows XP. Het is gewoon te oud om er nog de moeite voor te nemen om het te gaan ondersteunen. Daarnaast moedig je daarmee ook aan om te gaan updaten iets wat Microsoft ook doet met het stoppen van hun support voor XP.

Over het programma, het kan niet anders dan nog een pareltje worden van jou. Wil het zeker eens uitproberen eens je ermee klaar bent! :tu:

Geplaatst:

Ziet er netjes uit, Crypteq! Is dit een GUI wrapper rondom een command line gebaseerd stuk software? Of heb je het .IMG bestandsformaat zelf gereverse engineered?

In welke taal heb je dit geschreven? ;)

Geplaatst: (bewerkt)

@Venzio

Zo ongeveer had ik het in gedachten, moet het nog wel verder uitwerken hoe het precies eruit komt te zien.

@Basssss

Alles wat MD zei +

De ondersteuning loopt volgende maand af, daarnaast mag ik toch hopen dat een "gamer" geen XP meer gebruikt.

Overigens, staat er ondersteunde platformen, dit betekent dat de tool getest is en goed werkend is bevonden op die platformen. Of het op XP draait? Geen idee, niet getest. Draait het, geweldig, maar verwacht geen ondersteuning van mijn kant. ;)

@Megadreams

Bedankt _O_

@ZaroX

Ook, Bedankt _O_

Deze tool heb ik volledig van scratch geschreven, dus nee ik gebruik geen bestaande tool met een wrapper d'r omheen. Echter zal ik naast de GUI versie ook een command line versie uitbrengen.

Het IMG bestandsformaat is goed gedocumenteerd. Het zelf reverse engineren heb ik dus niet hoeven doen, heb daar overigens toch geen tijd voor :puh: , is gewoon een side-projectje :) .

De tool is geschreven in C++.

Voor de GUI gebruik ik het QT framework, waarom? Omdat je met het QT framework "gemakkelijk" een multi-platform GUI based programma kan uitbrengen.

edit: Was Venzio's reactie helemaal vergeten :(

Bewerkt: door Crypteq
Geplaatst:

Ziet er veelbelovend uit, ik ben ook geen Mac gebruiker, en weet niet of er veel GTA-spelers werkelijk op een Mac modden, maar toch leuk dat je ook aan hen denkt. :puh:

Geplaatst:

Het ziet er zeer strak uit, Crypteq! Als GTA V eenzelfde soort acrhiefbestanden heeft kan een verbeterd programma de modding daarvan direct op gang brengen. Ik ben benieuwd naar de ontwikkelingen hiervan.

Geplaatst: (bewerkt)

Vanaf nul weer begonnen, nja een nieuw project aangemaakt om daarin vanaf het begin opnieuw op te bouwen.

Wat ik had werkte goed, maar de data doorgeven vanaf de "working" thread naar de GUI thread zorgde voor het (tijdelijk) "freezen" van het programma.

Dus het nieuwe project dusdanig opgebouwd zodat de data multithreaded goed wordt doorgegeven zonder dat het hangt, nu weer de werkende code die ik had, hierin proppen.

Momenteel kan ik de archieven inlezen van GTA 3, VC en SA en hiervoor de bestanden exporteren.

Volgende stap is het "rebuilden" van een archief.

@Hanneswasco

Aja, geen idee, maar omdat ik het in C++ maak in combinatie met QT, is het een koud kunstje om het ook te compilen voor Mac :)

@Thundercover

Danku :) , GTA V heeft (zover ik weet) ongeveer hetzelfde IMG formaat als GTA IV. Zodra GTA V op de PC uit komt, zal ik ook (proberen) support daarvoor in te bouwen.

Edit:

Edit: Bovenstaande is alweer geoptimaliseerd, laden (vooral van grote bestanden) gaat nu een stuk sneller :)

Bewerkt: door Crypteq
  • 1 maand later...
Geplaatst:

Hmm, denk je zelf niet dat het een beetje...laat is? GTA V PC versie zal wel binnenkort aangekondigd worden; in hoeverre denk je dat er dan nog markt is voor jouw tool? Of wil je hem tegen die tijd ook uitbreiden met GTA V functies?

Geplaatst:

Hmm, denk je zelf niet dat het een beetje...laat is? GTA V PC versie zal wel binnenkort aangekondigd worden; in hoeverre denk je dat er dan nog markt is voor jouw tool? Of wil je hem tegen die tijd ook uitbreiden met GTA V functies?

Ja het inderdaad aan de late kant, echter voor OS X is er geen native tool, en ookal is het "aan de late kant" voor dit platform, beter laat dan nooit ;). Of er een markt voor is? Geen idee, maar daarvoor maak ik het ook niet, en ja wanneer GTA V voor de PC uitkomt, wil k hiervoor ook ondersteuning inbouwen :).

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...