Jump to content

Waarschuwing! hackers actief!


UberBug

Recommended Posts

Doordat veel spelers problemen hebben met het online gamen worden in routers en computers o.a. poorten opengezet/instellingen veranderd om een NAT type 2 of zelfs 1 te krijgen. Pas hier mee op en ben zeker van je zaak voordat je de "deur" openzet!

Tevens is het van belang dat je een goed security pakket (Anti Virus) op je pc hebt staan.

Los van bovenstaande moet je opletten voor wat ik afgelopen weekend heb meegemaakt.

Afgelopen weekend ben ik door een engels sprekend figuur opgebeld - volgens de beller werkte hij bij het bedrijf Windows Global support uit California wat een onderdeel van Microsoft zou zijn - die bijna mijn computer heeft gehackt.

Volgens de beller zou ik 28 januari jl. gehackt zijn en zijn zij nu namens Microsoft bezig om dit lek wereldwijd op te lossen. Volgens zijn zeggen zouden namelijk wereldwijd duizenden computers door dezelfde hackers gehackt zijn om wereldwijd een netwerk aan te leggen. Om te bewijzen dat hij gelijk zou hebben wist hij mijn unieke pc id op te noemen - welke ik ook gecheckt heb - en moest ik maar het windows logboek bekijken op errors. Bij mij stonden +/- 7000 gebeurtenissen en dat zou volgens hem niet meer dan 600 mogen zijn. Dit is dus ook Bullshit. Vervolgens liet hij mij naar een bepaalde site gaan om een programmaatje te downloaden wat het probleem zou oplossen....

Om een lang verhaal kort te houden.... trap hier allemaal niet in en verbreek gelijk de verbinding...

Link to comment
Delen op andere websites

Dit is absoluut niets nieuws.. :7

Al jaren zijn deze scams in omloop en je somt inderdaad een veelgebruikte scam techniek op.

Niets nieuws dus, toch bedankt voor het melden voor de mensen die het niet kennen.

Wat linkjes waar een fatsoenlijke uitleg gegeven wordt van de technieken die ze gebruiken:

http://www.mypchealth.co.uk/GuideScam.php

http://blogs.msdn.com/b/securitytipstalk/archive/2010/03/09/don-t-fall-for-phony-phone-tech-support.aspx

http://www.microsoft.com/security/online-privacy/avoid-phone-scams.aspx

Je computer ID mag dan wel uniek zijn, dat geeft nog niet aan dat deze geheim is.

Het probleem is echter dat deze achterbakse figuren je vragen om regedit op te starten en daar vragen ze om naar een of andere locatie te browsen. Daarna lezen ze een letter/cijfer combinatie op die voor elke computer hetzelfde is. Hiermee winnen ze het vertrouwen van het slachtoffer omdat hij/zij denkt dat ze écht van Microsoft zijn. Daarna zal het slachtoffer meestal zonder vragen te stellen scamware installeren.

Bewerkt: door Rutger.
Link to comment
Delen op andere websites

Gezond verstand gebruiken. Microsoft zal je nooit zomaar opbellen omdat je zogezegd een virus op je PC hebt. Al helemaal niet in het Engels en/of uit het buiteland. Zelfs bedrijven als PayPal hebben Nederlandstalige medewerkers.

Link to comment
Delen op andere websites

Graag gedaan.... Scam - zoals ze dit noemen - kan je duur komen te staan...als je tenminste hun zin doet.. Je PC wordt namelijk overgenomen en wordt zogenaamd door hun weer opgelost indien je betaald.

<edit>

gelijktijdig met dit bericht zijn er meerdere reacties gekomen. Wat zijn jullie snel zeg... :)

Gezond verstand gebruiken. Microsoft zal je nooit zomaar opbellen omdat je zogezegd een virus op je PC hebt. Al helemaal niet in het Engels en/of uit het buiteland. Zelfs bedrijven als PayPal hebben Nederlandstalige medewerkers.

Het klopt dat je je volle verstand dient te gebruiken...maar dan toch. Ik loop nu een aantal jaartjes met computers te stoeien en trapte er in. Dit was met name omdat A) er werd gebeld vanuit het buitenland (merk je aan de verbinding)uit een ruimte waar meerdere mensen aan het bellen waren, net of het een kantoorruimte was. B) de combinatie van het weten van mijn telefoonnummer (welke geheim zou moeten zijn en dus niet zou moeten voorkomen in telefoonboeken e.d.) en de ID van mijn PC. Deze te achterhalen door de windows teken + R en daarna de cmd commando te gebruiken door bepaalde ms dos codes. Voor de zekerheid heb ik windows opnieuw geinstalleerd.

Als mijn vriendin had opgenomen dan had ze gelijk de verbinding verbroken omdat zij geen verstand van computers heeft.

</edit>

Bewerkt: door sssjakie
Link to comment
Delen op andere websites

en de ID van mijn PC. Deze te achterhalen door de windows teken + R en daarna de cmd commando te gebruiken door bepaalde ms dos codes.

Het probleem is echter dat deze achterbakse figuren je vragen om regedit op te starten en daar vragen ze om naar een of andere locatie te browsen. Daarna lezen ze een letter/cijfer combinatie op die voor elke computer hetzelfde is. Hiermee winnen ze het vertrouwen van het slachtoffer omdat hij/zij denkt dat ze écht van Microsoft zijn. Daarna zal het slachtoffer meestal zonder vragen te stellen scamware installeren.

Hopelijk snap je dit nu wel? :engel:

Link to comment
Delen op andere websites

Hopelijk snap je dit nu wel? :engel:

Op het moment dat ik de windows toest + R intikte begonnen mijn wenkbrauwen al te fronsen...op het moment dat ik betreffende website moest bezoeken om een bepaald filetje te downloaden snapte ik 'm helemaal en kon ik mij wel voor mijn kop slaan...

Maar idd, op die wijze proberen ze het vertrouwen te winnen...met name bij degenen - net zoals ik - die op een bepaalde manier bezig zijn met computeren (behalve programmeren) en dit niet als wereld vreemd zien. Als je totaal geen verstand van computers zou hebben dan zou je geeneens deze computertaal begrijpen...laat staan iemand in het engels te woord staan...

Het mooie is - achteraf - dat ik ze een behoorlijke dure telefoonrekening heb bezorgt (heb denk ik wel 1 1/2 uur met ze aan de telefoon gezeten) en zij uiteindelijk niets hebben klaargespeeld. ^_^ Al heb ik wel voor de zekerheid windows opnieuw geinstalleerd en ben ik een hoop tijd kwijt aan het opnieuw installeren van mijn overigen software...

Link to comment
Delen op andere websites

Dit is een zeer bekende vorm van hacken, dit heet social engeneering.

De hacker hackt je PC, zoekt zoveel mogelijk informatie van je op. Hierna belt hij je op en doet hij zich voor als een medewerker van KPN, UPC, Microsoft of een ander groot bedrijf. In dit gesprek probeert hij te doen alsof het heel ernstig is enzo, dat je gehackt bent etc. Op et einde vraagt hij om je pincode, of om wachtwoorden en dat soort dingen.

NOOIT GEVEN dus. Grote bedrijven, banken vragen nooit om wachtwoorden en pincodes etc.

Link to comment
Delen op andere websites

Wij waren vorig jaar gebeld door die scammers.

Gelukkig waren we al op de hoogte van dat soort praktijken.

Mijn vrouw, wie ze aan de lijn kregen op dat moment, heeft ze aardig voor de gek weten te houden zo goed zelfs dat die scammer er chacherijnig van werd en er een 2e aan de telefoon kwam.

Bijden met een indiaas accent.

Na 1 a 1:30 uur nog niks berijkt te hebben, hebben ze maar opgehangen.

Maar goed, wij waren op de hoogte op dat moment, en ik kan me voorstellen dat er zat mensen zijn die dat niet zijn, vooral mensen die er niet zoveel van weten zoals ouderen, of gewoon mensen die er niet van op de hoogte zijn.

En en die worden helaas daar slachtoffer van als ze gebeld worden.

Link to comment
Delen op andere websites

Welke website gaf hij eigenlijk op? Lijkt me leuk om die website eens op veiligheid te testen :klap:
>>> Door Megadreams: >knip< al was het goed bedoeld wil ik liefst geen dergelijke schadelijke links op het forum zien rondhangen.<<< voor eigen risico!

@LethalMaximus73, ook mensen die zich wel met computeren bezig houden kunnen er in trappen! Net zoals Rutger ook al aangegeven heeft zijn dit zodanige sluwe vossen die zich als een gladde aal je in een bepaald hoekje weten te l*llen. Ze polsen namelijk eerst je computer kennis door bepaalde vragen te stellen en bouwen daar een verhaal omheen. Ik denk juist dat je beter totaal geen computerkennis moet hebben. Zoals aangegeven zou mijn vriendin gelijk de verbinding verbreken aangezien zij totaal geen verstand van computers heeft. Laat staan "computertaal" in het engels.

Maar idd, jouw verhaal komt aardig overeen met die van mij en heb ik ook de "zogenaamde" boze supervisor aan de lijn gehad...al was ik op dat moment niet gelijk bewust van deze praktijken..viel het kwartje wat later (toen ik bovenstaande website aan het bezoeken was) en had ik beter moeten weten :muur: Maar eind goed al goed... Hitmanpro en nog wat proggies losgelaten en mijn pc is schoon.

Bewerkt: door Megadreams
Link to comment
Delen op andere websites

Welke website gaf hij eigenlijk op? Lijkt me leuk om die website eens op veiligheid te testen :klap:
>>> Door Megadreams: >knip< al was het goed bedoeld wil ik liefst geen dergelijke schadelijke links op het forum zien rondhangen.<<< voor eigen risico!

@LethalMaximus73, ook mensen die zich wel met computeren bezig houden kunnen er in trappen! Net zoals Rutger ook al aangegeven heeft zijn dit zodanige sluwe vossen die zich als een gladde aal je in een bepaald hoekje weten te l*llen. Ze polsen namelijk eerst je computer kennis door bepaalde vragen te stellen en bouwen daar een verhaal omheen. Ik denk juist dat je beter totaal geen computerkennis moet hebben. Zoals aangegeven zou mijn vriendin gelijk de verbinding verbreken aangezien zij totaal geen verstand van computers heeft. Laat staan "computertaal" in het engels.

Maar idd, jouw verhaal komt aardig overeen met die van mij en heb ik ook de "zogenaamde" boze supervisor aan de lijn gehad...al was ik op dat moment niet gelijk bewust van deze praktijken..viel het kwartje wat later (toen ik bovenstaande website aan het bezoeken was) en had ik beter moeten weten :muur: Maar eind goed al goed... Hitmanpro en nog wat proggies losgelaten en mijn pc is schoon.

Inderdaad iedereen kan er in trappen, daar heb je gelijk in, dat is ook een reden dat ik zij van mensen die er niet van op de hoogte van waren van die scammers, ookal heb je enige verstand van computers, kan op die manier iedereen gebeuren.

Als wij het toen die tijd niet wisten, waren wij er hoogstwaarschijnlijk mischien ook wel ingetrapt.

Waar je ook moet voor uitkijken is als er onbekenden aan de telefoon zijn van een zogenaamde callcenter of support wat hun ook zeggen wat ze zijn, dat je andwoord met ja.

Er zijn ook gevallen bekend van mensen die ineens dure rekeningen krijgen van iets van waar ze niks van weten door per ongeluk dat ene woordje ja gezegt te hebben aan de telefoon en daardoor in eenkeer een ongewild produkt rijker te zijn die je eigenlijk niet wilde.

Als ze vragen een nummer in te toetsen op je telefoon, niet doen, daarmee kan je simkaart gehackt/gelezen worden.

Daardoor kunnen ze nieuwe simkaarten aanmaken met jou nummer en dat kan dus heel duur worden voor die gene.

Zal vast ook wel bekend zijn hier bij de meesten, maar zeg het toch maar ff.

Bewerkt: door Megadreams
Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 maanden later...

Mn moeder werd net gebeld ( rond 11:30 ) door een Indier die beweerde dat hij werkte voor ''global web support''.

Hij zei dat ze iets moest downloaden van pcdilemma.webs.com

Hier niet intrappen!

meerdere hackers proberen je over te halen m.b.v die specefieke website!!

Toeval eigenlijk, ik het net een tussenuur. En ik was ook even net thuis...toeval op toeval. Ook puur geluk.

Ik moest concreter zijn...en bij wijze van spreke gewoon de telefoon afpakken en uit zetten..waarom ik dit niet op dat moment deed vraag ik me nu nog steeds af...

Ze werd dus even (half) ge-social engeneerd terwijl een ICT beheerder Niveau 4 ( Ik dus :puh:) bij dr zat..

Hij heeft jammer genoeg voor een deel zn werk kunnen doen...achteraf, toen ik haast had omdat ik weer naar school moest, heb ik mn moeder wel verteld dat ze Niets moest kopen, niet gaan internet bankieren en ook nergens op in moet loggen.

Bewerkt: door kelwin
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...