Jump to content

Zijn straffen in Nederland te laag?

Recommended Posts

Geplaatst:

Je draait het om. De straffen zijn niet "laag" omdat de gevangenissen leeg zijn, de gevangenissen zijn leeg omdat er (relatief) weinig vrijheidsstraffen opgelegd worden. Wat op zijn beurt niet als bezuiniging gedaan wordt.

• Reacties 77
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• GTA-LCS-Maverick

18

• ThunderDuck

9

• NicolaB

9

• KillerZero86

7

Geplaatst:

Ik heb nog nooit een rechter horen zeggen dat ie iemand geen gevangenisstraf gaf omdat er geen plek zou zijn. Naast wat Teh_Ninja al zegt gaan we tegenwoordig sneller proberen om mensen in de maatschappij te laten terugkeren, wat er dan ook weer voor zorgt dat er plekken vrij/leeg komen in de gevangenissen. Maar soms gebeurt dat eerder vrijlaten ook omdat er plek nodig is voor andere gestraften.

Geplaatst:

Nou het gebeurd anders heel vaak dat rechters niet de hoogste straf geven

Je draait het om. De straffen zijn niet "laag" omdat de gevangenissen leeg zijn, de gevangenissen zijn leeg omdat er (relatief) weinig vrijheidsstraffen opgelegd worden. Wat op zijn beurt niet als bezuiniging gedaan wordt.

Nou dat is namelijk niet zo, want er zijn ook heel veel mensen die geen aangifte durven te doen en ook maar weinig vertrouwen hebben in ons recht systeem, en vaak kiezen rechters niet voor de hoogste straf maar geven ze meestal een taakstraf.

Echt ik heb het al zo vaak gelezen dat je hier gewoon bijna overal mee weg kan komen, en of je nou 1 of 20 keer in aanmerking bent geweest met de politie, het maakt gewoon echt niks meer uit. Echt als je een inbreker in je huis hebt dan mag je niet eens de held uit hangen, omdat je anders een hogere straf kunt krijgen, dan is dat toch de omgekeerde wereld hier ???

Iedereen moet toch gewoon de straat op durven ???

Geplaatst:

Wellicht omdat de rechters de hoogste straf niet altijd nodig achten?

Nou dat is namelijk niet zo, want er zijn ook heel veel mensen die geen aangifte durven te doen en ook maar weinig vertrouwen hebben in ons recht systeem, en vaak kiezen rechters niet voor de hoogste straf maar geven ze meestal een taakstraf.

Je weerlegt mijn argument niet, dat mensen geen aangifte durven te doen/weinig vertrouwen in ons rechtssysteem hebben is een andere kwestie en taakstraffen zijn goedkoper én effectiever qua recidieven.

Echt ik heb het al zo vaak gelezen dat je hier gewoon bijna overal mee weg kan komen, en of je nou 1 of 20 keer in aanmerking bent geweest met de politie, het maakt gewoon echt niks meer uit. Echt als je een inbreker in je huis hebt dan mag je niet eens de held uit hangen, omdat je anders een hogere straf kunt krijgen, dan is dat toch de omgekeerde wereld hier ???

Dat je iets vaak leest maakt het nog niet waar, mensen die vaker met justitie in aanraking komen worden over het algemeen wel degelijk zwaarder gestraft en dat je de "held" niet mag uithangen is logisch. We hebben het geweldsmonopolie bij de overheid gelegd omdat dit veiliger is voor iedereen.

Nederland behoort tot de veiligste landen ter wereld en stijgt op deze lijst zelfs. Dus dat moet geen probleem zijn. Gezien het feit dat Nederland een van de gelukkigste landen ter wereld is(#4) is dat ook geen probleem.

Geplaatst: (bewerkt)

Nee omdat ze meestal een zacht gekookt ei zijn.

Je weerlegt mijn argument niet, dat mensen geen aangifte durven te doen/weinig vertrouwen in ons rechtssysteem hebben is een andere kwestie en taakstraffen zijn goedkoper én effectiever qua recidieven.

Het is toch vreselijk dat ze er nou nog makkelijker mee weg kunnen komen dan ???

Dat je iets vaak leest maakt het nog niet waar, mensen die vaker met justitie in aanraking komen worden over het algemeen wel degelijk zwaarder gestraft en dat je de "held" niet mag uithangen is logisch. We hebben het geweldsmonopolie bij de overheid gelegd omdat dit veiliger is voor iedereen.

Maar jij vind het dus normaal dat het slachtoffer dan een hogere straf krijgt ??? Ik vind juist wel dat je eigen spullen mag verdedigen en zeker als je in de meerderheid bent. Volgens mij vind heel Nederland dat.

Nederland behoort tot de veiligste landen ter wereld en stijgt op deze lijst zelfs. Dus dat moet geen probleem zijn. Gezien het feit dat Nederland een van de gelukkigste landen ter wereld is(#4) is dat ook geen probleem.

Oo maar dat kan ook niet waar zijn he ? Ik vind het wel heel erg hoor als mensen niet meer de straat op durven, omdat er steeds van die enge jongetjes rond hangen waar we niks over mogen zeggen.

Bewerkt: door GTA-LCS-Maverick

Goed beargumenteert. Ik mis enkel het label D66 nog.

Het is toch vreselijk dat ze er nou nog makkelijker mee weg kunnen komen dan ???

Nee, want het werkt simpelweg beter. Taakstraffen zijn goedkoper en delinquenten begaan na een taakstraf minder vaak opnieuw een misdrijf. Taakstraffen dragen dus meer bij aan het veilig maken van de maatschappij dan gevangenisstraffen.

Maar jij vind het dus normaal dat het slachtoffer dan een hogere straf krijgt ??? Ik vind juist wel dat je eigen spullen mag verdedigen en zeker als je in de meerderheid bent.

Je eigen spullen zijn nooit meer waard dan het lichaam/leven van een ander, dus nee.

Volgens mij vind heel Nederland dat.

Simpelweg onwaar. Indien het wel zo zou komt het er via de politiek vanzelf wel door.

Oo maar dat kan ook niet waar zijn he ? Ik vind het wel heel erg hoor als mensen niet meer de straat op durven, omdat er steeds van die enge jongetjes rond hangen waar we niks over mogen zeggen.

Dat is jammer, maar er zijn een paar punten. Het aantal mensen dat de straat niet op durft is erg klein. Daarnaast is het de vraag of hun angsten rationeel zijn.

Bewerkt: door Teh_Ninja
Geplaatst:

Persoonlijke ervaring? Ben je wel eens in een rechtzaal geweest bij een zitting, lees je motiveringen op internet, of is het een uitspraak die je ergens hebt opgevangen?

Allereerst, moeilijk is dat quoten hé?

Ja ik dag dat het nou wel vanzelf zal gaan, want aangezien we nou al in 2014 leven.

Goed beargumenteert. Ik mis enkel het label D66 nog.

Oo ik dag dat je PVDA zal gaan zeggen, maar inderdaad D66 is net zo erg. Wij moeten het maar weer doen met de VVD en de PVV.

Nee, want het werkt simpelweg beter. Taakstraffen zijn goedkoper en delinquenten begaan na een taakstraf minder vaak opnieuw een misdrijf. Taakstraffen dragen dus meer bij aan het veilig maken van de maatschappij dan gevangenisstraffen.

Ja hoor nu is het juist verleidelijk, want nou weetje dat je een keer even zoiets kan doen.

Maar jij vind het dus normaal dat het slachtoffer dan een hogere straf krijgt ??? Ik vind juist wel dat je eigen spullen mag verdedigen en zeker als je in de meerderheid bent.

Je eigen spullen zijn nooit meer waard dan het lichaam/leven van een ander, dus nee.

Doe normaal de inbreker kan het zelf weten, dus die kiest er zelf voor.

Volgens mij vind heel Nederland dat.

Simpelweg onwaar. Indien het wel zo zou komt het er via de politiek vanzelf wel door.

Ja hoor wat je nu zegt slaat helemaal nergens op, want ga maar is op staart vragen aan mensen. Meer dan de helft van Nederland stemt al niet meer, dus dat is allang door gekomen bij de politiek.

Dat is jammer, maar er zijn een paar punten. Het aantal mensen dat de straat niet op durft is erg klein. Daarnaast is het de vraag of hun angsten rationeel zijn.

Onzin want die mensen zijn meestal al eerder bang gemaakt of zelfs bedreigd. Vooral als het donker is kun je al niet meer veilig de straat op.

is durven mensen al niet meer op straat.

Sorry hoor maar volgens mij weet jij niet eens hoe machteloos een slachtoffer zich kan voelen, maar ja ik denk dat je zelf maar is een keer iets ergs moet gaan mee maken, want het slaat gewoon echt bijna helemaal nergens op wat je zegt.

Lees het nieuws maar is, en vooral de reacties van de mensen, dan zul je zien dat je de enigste bent die niet aan het slachtoffer denkt.

Geplaatst:

jij bent echt een enorme debiel. er zijn geen andere woorden voor.

>>> Door Guardian1980: Dit kan niet, zie je PB.<<<

Geplaatst:

Sorry hoor maar volgens mij weet jij niet eens hoe machteloos een slachtoffer zich kan voelen, maar ja ik denk dat je zelf maar is een keer iets ergs moet gaan mee maken, want het slaat gewoon echt bijna helemaal nergens op wat je zegt.

Lees het nieuws maar is, en vooral de reacties van de mensen, dan zul je zien dat je de enigste bent die niet aan het slachtoffer denkt.

Volgens mij is dat een stop zinnetje van je, dat iemand iets ergs moet meemaken zodat ze een vergelijkbare mening krijgen zoals jezelf.

Ik ben het op sommige punten ook niet mee eens met Teh Ninja, maar sommige argumenten en je manier van discussiëren gaat nergens over.

Ik ben serieus benieuwd wat je hebt meegemaakt en hoe oud je bent, je komt nu in ieder geval alsof je dag en nacht op Pownews, Geenstijl en de Facebook pagina van PVV zit te kijken.

Nee ik ben een normaal mens die voor het slachtoffer kiest en niet voor de dader. Criminelen kiezen er zelf voor, dus daar moet je geen medelijden hebben.

Dat zal ieder mens moeten begrijpen, want bijna iedereen die ik hoor of zie denkt zoo.

Geplaatst:

dat is heel menselijk hoor. geen medelijden hebben. ik weet niet of je het hebt gemerkt, maar hier in nederland is iedereen gelijk. ongeacht huidskleur, geaardheid en dergelijke. het is zowiezo niet de bedoeling het heft in eigen handen te nemen, bijvoorbeeld een inbreker opsluiten op het toilet. ieder mens heeft zijn rechten, ook een inbreker.

(oh ja, ik weet zeker dat je een tokkie bent wiens "nederland' niet groter is dan het einde van de straat waarin je woont.)

Geplaatst:

dat is heel menselijk hoor. geen medelijden hebben. ik weet niet of je het hebt gemerkt, maar hier in nederland is iedereen gelijk. ongeacht huidskleur, geaardheid en dergelijke. het is zowiezo niet de bedoeling het heft in eigen handen te nemen, bijvoorbeeld een inbreker opsluiten op het toilet. ieder mens heeft zijn rechten, ook een inbreker.

(oh ja, ik weet zeker dat je een tokkie bent wiens "nederland' niet groter is dan het einde van de straat waarin je woont.)

Doe normaal je gaat jezelf toch niet vergelijken met een crimineel ??? Het zijn tenslotte de hardwerkende mensen die Nederland sterk houden, en houden van ons land.

Volgens mij ben je zelf iemand van de PVDA die buigt voor de criminelen, en zich niet in het slachtoffer kan verplaatsen.

Geplaatst:

Je kan in Nederland beter een moord begaan dan een fiets stelen want de straf verschillen niet eens zoveel van elkaar ;)

Geplaatst:

Laatste waarschuwing. Ik zie dat sommigen te persoonlijk worden in dit topic, op een manier die echt niet kan. We blijven bij het onderwerp, komen met gedegen onderbouwingen, en houden het gezellig. Anders komt er een kettingslot zo groot, dat zelfs de rode brigade het niet meer open krijgt.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...