Jump to content

Inkomensongelijkheid


Dutchy3010

Recommended Posts

Zojuist las ik een zeer interessant stuk over het kapitalisme.

https://decorrespondent.nl/883/al-onze-theorien-over-het-kapitalisme-weerlegd-in-n-grafiek/48351751085-d42b2bc1

Dit is zo tegen alle theorieën die ik ooit gehad heb (ik heb nagenoeg geheel mijn economische studie aan de universiteit afgerond), dat ik het enorm vreemd vind om dit te lezen. Wel super interessant, vandaar dat ik het jullie niet wilde onthouden. ;)

Het is een enorm politieke discussie uiteraard, in hoeverre ongelijkheid tussen verschillende mensen moet bestaan... Zelf vind ik ongelijkheid wel wenselijk, maar wordt de verdeling wellicht niet altijd eerlijk/juist gedaan (wie meer heeft dan een ander). Mijn vader was altijd een harde werker, heeft 30/35 jaar lang zo'n 80 uur per week gewerkt. Heb hem nooit gezien vroeger. In het begin was het geen vetpot, maar op den duur had hij een heel mooi salaris. Dat vind ik terecht t.o.v. mensen die niet voor hun geld willen werken. Maar helaas zijn er ook mensen die keihard werken voor hun geld en nog maar hooguit modaal krijgen...

Link to comment
Delen op andere websites

Er staan 2 opties in om rijk te worden. Daar ben ik niet helemaal mee eens. Je moet ook lef hebben en risico durven te nemen. Met alleen hard werken blijf je gewoon Jan Modaal.

Dat gaat over vroeger he.

Persoonlijk heb ik de lust naar rijkdom altijd het grootste minpunt van kapitalisme gevonden. Alleen zeg ik dat niet vaak, want dan denkt men automatisch dat ik dan het communisme support, omdat dat blijkbaar de enige andere optie is.

Lust naar rijkdom is tevens een zwakte van mensen in de maatschappij. Als ik ergens gefrustreerd van raak in de Westerse wereld, is het wel dat dit idee zo opgehemeld wordt. Een rijk leven lijkt wel het doel van ons bestaan, dat is een beetje het moraal wat hier heerst.

Link to comment
Delen op andere websites

Er staan 2 opties in om rijk te worden. Daar ben ik niet helemaal mee eens. Je moet ook lef hebben en risico durven te nemen. Met alleen hard werken blijf je gewoon Jan Modaal.

Dat gaat over vroeger he.

Ook vroeger waren dit 1 van de belangrijkste aspecten voor succes.

Zonder de RRR (Ruimte Rente Risico) kom je nergens ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Er staan 2 opties in om rijk te worden. Daar ben ik niet helemaal mee eens. Je moet ook lef hebben en risico durven te nemen. Met alleen hard werken blijf je gewoon Jan Modaal.

Dat gaat over vroeger he.

Persoonlijk heb ik de lust naar rijkdom altijd het grootste minpunt van kapitalisme gevonden. Alleen zeg ik dat niet vaak, want dan denkt men automatisch dat ik dan het communisme support, omdat dat blijkbaar de enige andere optie is.

Lust naar rijkdom is tevens een zwakte van mensen in de maatschappij. Als ik ergens gefrustreerd van raak in de Westerse wereld, is het wel dat dit idee zo opgehemeld wordt. Een rijk leven lijkt wel het doel van ons bestaan, dat is een beetje het moraal wat hier heerst.

Mwah dat ligt er maar net aan hoezeer jij mee gaat in de hype, ik neem aan dat jij en ik beiden begrijpen dat geld wel tot een bepaalde hoogte gelukkig maakt, maar het totaalpakketje het wel afmaakt (huisje, boompje, beestje mits je daar behoefte aan hebt uiteraard).

Zo hoef ik echt niet de rijkste te zijn over 10-20 jaar maar ik wil wel een fatsoenlijk loon verdienen wat mij de mogelijkheid geeft met mijn toekomstig gezin leuke dingen te doen en vrijheid geeft om bepaalde dingen te kunnen kopen ( zo ben ik gadget gek in de vorm van Apple ( iphone, macbook etc ) en hou ik van mooie auto's, 2 dure 'grapjes' dus al ).

Om meer algemener terug te komen is ongelijkheid zeker gewenst, zelfs nodig om deze planeet in een positieve balans te houden.

Neem als voorbeeld eens zorg,als iedereen op deze planeet de identiek goede of juist slechte zorg zou krijgen zou dit niet gezond zijn.

Iedereen slecht > Heel erg veel mensen zullen tot overlijden komen

Iedereen goed > De planeet wordt overbevolkt omdat mensen veel te lang en veel te veel blijven leven.

Om maar een voorbeeld te noemen, de 2e wereldoorlog, in die tijd waren grote gezinnen niet meer dan normaal, als je nagaat dat de meer dan 61 miljoen gestorven mensen gedurende deze oorlog allemaal een gezin hadden gestart van pakweg 4-5 kinderen mits de 2e wereldoorlog nooit was uitgebroken uiteraard, dan had de wereld er tegen deze tijd heel anders uitgezien, misschien tegen deze tijd wel al veel te overbevolkt.

Net als dat de zorg steeds beter wordt, steeds meer ziektes kunnen worden tegengehouden en gestopt, mensen ouder worden etc, er moet eigenlijk gewoon ooit een eind aan komen, want anders is het niet meer gezond voor de totale bevolking.

Kijkend naar economisch aspect binnen bijvoorbeeld Nederland zie je ook al dat steeds meer mensen werkloos worden, waaronder ook een groeiende groep afgestudeerden die geen baan kunnen vinden, Gedeeltelijk komt dat ook omdat mensen tegenwoordig langer willen en moeten doorwerken, van 65 naar 67 per persoon, wilt wel al zeggen dat er pakweg een miljoen minder banen jaarlijks vrijkomen de komende jaren, als het niet meer is. Vergrijzing komt ook steeds meer voor, dus blijven deze mensen ook langer hun baan vasthouden.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...