Jump to content

PC Upgrade?


DennOOOtje

Recommended Posts

Hiya,

Ik heb mijn pc al een tijdje (geen idee hoelang precies, 2,5 jaar?)

En nu heb ik een aantal vraagjes.

Ik heb 2 videokaarten liggen waarvan ik er 1 gebruik (EVGA Geforce 560 TI), en ik heb er 1 over en dat is de XFX Radeon HD 6870 Dual Fan, welke zou ik t beste kunnen kiezen, of zou ik beter kunnen upgraden?

Wat ik dus allemaal precies doe met mijn pc is gamen, games recorden en renderen. Bij het renderen van 720p video's (een video van 10 minuutjes) duurt het al vaak een halfuur. 1080p duurt gek genoeg niet veel langer. (Render in Sony Vegas op WMV 720-30p of 1080-30p)

Wat ik vaak al merk is dat tijdens het opnemen van games, dat mijn fps drastisch naar beneden gaat. Dit al bij games als Minecraft en San Andreas x)

Verdere specs zijn:

MSI X58A-GD65

i7 950 @ stock 3 GHz

6 GB DDR3 1333 MHz (6x1 GB)

750 GB Samsung Spinpoint SATA-2

Cooler-master 600 watt 80+ PSU

Nu dus de 560 TI erin zitten, zou ik kunnen vervangen door de 6870 of upgraden.

Mijn vraag is dus nu,

kan ik t beste upgraden? Nieuw systeem kopen? Of zou het aan me HDD kunnen liggen? Ik merk wel dat mijn Windows e.d. allemaal stervend traag boot.

Greetz,

Dennis

Link to comment
Delen op andere websites

Je gaat achteruit als je de 6870 erin zet, de 560ti is gemiddeld sneller.

Je moet bedenken dat recorden en gamen tegelijk behoorlijk zwaar is voor een pc, naast het gamen moet ie dan ook ineens alle beelden opslaan en dit vreet ook weg van je snelheid.

San Andreas zal je cpu en gpu vast niet tot de 100% gaan stressen, maar blijkbaar doe je dit tijdens recorden wel, vooral fraps is een programma die belachelijk veel doet met je hardware.

Zul je ook zien aan de filmpjes, die meerdere gigabytes groot zijn, dit moet ie tegelijk schrijven en ondertussen game (delen) lezen van de hdd.

Mocht het aan je hdd liggen, kan je een tweede monteren en dan je filmpjes daarop laten schrijven, maar of dit het oplost weet ik niet maar is het proberen waard.

Persoonlijk verwacht ik dat de rest van je PC dit makkelijk moet aankunnen, al kan een upgrade leuk zijn.

Nu is je i7 nog wel wat waard dus als je hem nu verkoopt krijg je er nog wat voor terug, over 2 jaar is ie al een stuk minder waard.

Ik zou kijken wat je wilt/kan uitgeven, biedingen afwachten voor je i7, is dit genoeg voor een nieuwe setup, zou ik dat doen.

Link to comment
Delen op andere websites

Mij maakt het opzich niet zoveel uit hoeveel het kost, maar mijn i7 is voor zover ik weet nog een heel stuk slechter dan 1 van de nieuwere generaties. Ik zou bv ook een SSD in mijn pc kunnen zetten (zit nu in m'n laptop die ik veel minder gebruik) maar geen idee of dit werkt.

Een videokaart upgrade zou dus niet schelen?

Link to comment
Delen op andere websites

Mij maakt het opzich niet zoveel uit hoeveel het kost, maar mijn i7 is voor zover ik weet nog een heel stuk slechter dan 1 van de nieuwere generaties. Ik zou bv ook een SSD in mijn pc kunnen zetten (zit nu in m'n laptop die ik veel minder gebruik) maar geen idee of dit werkt.

Een videokaart upgrade zou dus niet schelen?

Het zou zeker schelen, een nieuwere kaart, alleen wat ik zei is dat je 6870 niet beter is.

Ik hoor vaker dat er niet echt een kaart is die je 950 zomaar gaat bottlenecken, dus in principe kan je iedere kaart goed gebruiken.

Alleen het renderen, vreet van alles wat, het 'probleem' wat ik zie, is dat je 1333mhz geheugen hebt.

Je totale bandbreedte van je moederbord ligt hierdoor lager dan bv. met 16000mhz, alles werkt een tikkeltje langzamer.

Weet ik niet direct wat voor impact het heeft op de uiteindelijke performance, dat zou een expert even naar moeten kijken.

Maar een geheugen upgrade is behoorlijk duur omdat triple channel setjes bijna niet verkopen omdat de rest weer dual of quad channel gebruiken.

CPU is voor het eerst in 2009 verkocht, moederbord waarschijnlijk ook, ik zou niet teveel geld steken in de oude i7's.

Het is nog steeds oerdegelijke hardware(behalve de socket imo), maar op een gegeven moment houd het toch op, je kan dit beter voor zijn.

Vooral nu de hardware nog voor een aardige prijs verkoopt, laats mijn i7 920 verkocht voor 350 euro incl. moederbord, geheugen en een Lian-Li kast.

Dat zou betekenen dat je dan het geld voor een nieuwe top of the line i7 cpu(€300) of een i5(€200), en een deel van het moederbord, hoef je alleen zelf nog het ander deel te en het geheugen te betalen.

De i5 kan je ook pakken voor gamen, deze volstaan ook meer dan prima en zijn een stuk goedkoper, i7 is meer voor te renderen en voor apps die meer dan 4 cores ondersteunen.

En dan kan je weer 5 jaar vooruit voor een euro of 150 qua CPU, moederbord en geheugen, dan nog enkel de grafische kaart, je huidige twee weg doen en dan een snellere terugkopen, met eventueel wat bijleggen, dan heb je weer een bom van een pc voor niet al te veel geld.

Haswell is ook een stuk zuiniger, dus minder stroom, en dus minder warmte, en dus stiller.

Bewerkt: door GolfG60
Link to comment
Delen op andere websites

  • 4 weken later...

Post toch vanaf dezelfde pc nu.

Intel 160 GB ssd'tje erin gezet die ik nog had, draait per-fect.

Hardeschijf haalde toen ik dit postte nog snelheden van 70-100 MB/s, nu op dit moment nog maar ~2 MB/s... heel toevallig wel he ^^

Toch maar eens een nieuwe WD Blue 2 TB data schijf halen ^^

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...