Dutchy3010 Geplaatst: 28 april 2014 Rapport Geplaatst: 28 april 2014 Vanavond komt voor het eerst Project P: Stop Het Pesten op tv (RTL 5). Dit topic is niet zozeer een topic over dat programma zelf (daarvoor mag je een topic aanmaken in het Beeld & Geluid subforum!), maar meer over de commotie die rondom dit programma is ontstaan. In dit programma krijgen leerlingen die gepest worden een verborgen camera mee naar school, waardoor de pesterijen wordt vastgelegd. Nu is er veel gezeik van boze ouders en boze leerlingen, omdat ze -al dan niet herkenbaar- in beeld komen. Ik heb de discussies een beetje gevolgd via Nu.nl (of beter Nujij.nl), en daar waren de meesten het wel eens: het is hun verdiende loon. RTL heeft ze onherkenbaar gemaakt, maar ze moesten zelfs herkenbaar in beeld!! Ik vind zelf: ja, pesten moet worden aangepakt. Natuurlijk. Ik zal de laatste zijn die dat ontkent. Maar laten we eerlijk zijn: de pesters weten 9 van de 10 keer niet wat ze aanrichten. Of ze weten het wel en hebben zelf in dat schuitje gezeten en doen het uit angst voor herhaling daarvan. Ik keur het pesten absoluut niet goed, maar hoe hard wil je pesters daarvoor straffen? Ik vind zeker dat scholen het aan moeten pakken en dat ouders ook aangepakt moeten worden (die het vervolgens op hun kinderen moeten "verhalen"), maar om ze nu op nationale tv te laten komen? Die beelden worden opgeslagen, gaan heel Nederland door, en blijven hen achtervolgen de rest van hun leven. Is dat werkelijk de straf die je pesters wilt geven? Imo verlagen de gepeste kinderen zich dan tot het niveau van de pesters... Wat vinden jullie hiervan? Reageren
Kaitjee98 Geplaatst: 28 april 2014 Rapport Geplaatst: 28 april 2014 Vind het een beetje overdreven. Pesten is natuurlijk nooit goed, maar om de pesters dan op de nationale televisie te laten zien gaat mij een brug te ver. Het zijn immers niet een paar mensen die kijken, maar ik denk dat wel een half miljoen mensen dit kijken. Ik vind het op de een of andere manier zelf een beetje pesten om de pestkoppen op de nationale tv te laten zien. Misschien lijkt het alsof ik nu opkom voor de pesters maar dat doe ik absoluut niet. Ben er zelf ook op tegen. Reageren
Dexist Geplaatst: 28 april 2014 Rapport Geplaatst: 28 april 2014 (bewerkt) Klopt dit hele project is prima(het verborgen camera deel), maar het laten zien van de beelden op nationale tv is net een stap te ver. Dat is eigenlijk net zo slecht als het pesten zelf, publieke vernedering, Waarom laten ze de beelden niet gewoon zien op een oudergesprek, met de pester en gepeste er bij. Dit komt beter over naar zowel de ouders als de kinderen lijkt me. In mijn periode dat ik op de basisschool zat waren er ook zat kinderen die andere kinderen pestten. Werden later de ouders van deze pesters hiermee geconfronteerd dan zeiden de ouders 9/10 keer " nou dat doe mijn zoon/dochter echt niet hoor! ". Als ze deze beelden laten zien dan hebben die ouders ook eindelijk een idee wat hun zoon/dochter allemaal uitvreet. Wat ze er daarna mee doen is aan de ouders, die zijn verantwoordelijk. Bewerkt: 28 april 2014 door Dexist Reageren
Michael Geplaatst: 28 april 2014 Rapport Geplaatst: 28 april 2014 [...] maar om ze nu op nationale tv te laten komen? Die beelden worden opgeslagen, gaan heel Nederland door, en blijven hen achtervolgen de rest van hun leven. Is dat werkelijk de straf die je pesters wilt geven? Verdiende loon, je pest gewoon niet een persoon die niks heeft gedaan. Dus laat ze maar op nationale televisie komen, als ze niks hebben gelerd van al die tijd van bijvoorbeeld hun ouders of hun eigen school dan moet het maar zo. Sorry dat ik het zo zeg, maar ik vind pesten gewoon zwak en heel laag. Ik ben zelf gepest dus ik weet hoe die mensen hun voelen, dus ik wens hun alleen maar toe om dit te doen. Hell, ik had liever gezien dat ze in een rechtzaal zaten dat ze moeten uitleggen waarom ze dat deden. Ik wens pesters alleen maar het slechtste toe.... Reageren
JustDoIt. Geplaatst: 28 april 2014 Rapport Geplaatst: 28 april 2014 Het is een goed programma en ik vind dat die pesters gewoon op de nationale tv moeten komen, en ga de pesters nou niet 'beschermen' met dat blijft hun hele leven volgen. Wat dacht je van de ouders die hun zoon/dochter kwijtraken wegens zelfmoord door een van die pesters? Dat blijft ook hun hele leven volgen. Over de straffen vind ik dat pesters minimaal een week geschorst moeten worden van school en daarmee bedoel ik dus van 8 tot 5 uur op school schrijven, schrijven en schrijven zo doen ze dat bij ons op school en daar vind je geen enkele pester meer. Reageren
xCrazyShotgun Geplaatst: 28 april 2014 Rapport Geplaatst: 28 april 2014 [...] maar om ze nu op nationale tv te laten komen? Die beelden worden opgeslagen, gaan heel Nederland door, en blijven hen achtervolgen de rest van hun leven. Is dat werkelijk de straf die je pesters wilt geven? Verdiende loon, je pest gewoon niet een persoon die niks heeft gedaan. Dus laat ze maar op nationale televisie komen, als ze niks hebben gelerd van al die tijd van bijvoorbeeld hun ouders of hun eigen school dan moet het maar zo. Sorry dat ik het zo zeg, maar ik vind pesten gewoon zwak en heel laag. Ik ben zelf gepest dus ik weet hoe die mensen hun voelen, dus ik wens hun alleen maar toe om dit te doen. Hell, ik had liever gezien dat ze in een rechtzaal zaten dat ze moeten uitleggen waarom ze dat deden. Ik wens pesters alleen maar het slechtste toe.... Het is inderdaad hun verdiende loon. Ik zou zeggen: ''Eigen schuld, dikke bult''. Reageren
Dutchy3010 Geplaatst: 28 april 2014 Auteur Rapport Geplaatst: 28 april 2014 Ik wens pesters alleen maar het slechtste toe.... Als je een moord pleegt op je 12de wordt je nog beter behandeld dan de pesters in dit geval. Over de straffen vind ik dat pesters minimaal een week geschorst moeten worden van school en daarmee bedoel ik dus van 8 tot 5 uur op school schrijven, schrijven en schrijven zo doen ze dat bij ons op school en daar vind je geen enkele pester meer. Helemaal mee eens. Het is aan de school en ouders om dit probleem samen aan te pakken. Niet aan een televisiezender die alles alleen maar doet om kijkcijfers. Reageren
Michael Geplaatst: 28 april 2014 Rapport Geplaatst: 28 april 2014 (bewerkt) Ik wens pesters alleen maar het slechtste toe.... Als je een moord pleegt op je 12de wordt je nog beter behandeld dan de pesters in dit geval. Oh, maar ik zeg helemaal niet dat het niet zo is. Maar stel je eens voor, je bent een moeder van een kind van twaalf die zwaar depressief is, huilt in zijn slaap en niet meer durft te slapen. Ik vind dat fysieke mishandeling, je hebt veroorzaakt dat iemand niet meer naar school wilt gaan, dat degene in zijn slaap huilt en zwaar depressief is, en in mijn ogen is dat bijna erger is dan een moord plegen. [...] Niet aan een televisiezender die alles alleen maar doet om kijkcijfers. Er wordt in ieder geval aandacht gegeven aan dit onderwerp en dat dit aan het licht komt hoe de jongeren zo worden behandelt, dan mag het om kijkcijfers gaan, dan wordt er tenminste wel aandacht aangegeven. En geloof mij, ik hoop dat er miljoenen mensen hierna kijken. Want dan kunnen die mensen even voelen wat ze die arme kinderen aandoen. Aantal kleine fails uit mijn post gehaalt, sorry... Bewerkt: 28 april 2014 door Asphyxiated Reageren
_Night-Men_ Geplaatst: 28 april 2014 Rapport Geplaatst: 28 april 2014 Dit is eigenlijk iets waar ik zelf ook mee in de knoop zit. Kun je ze zomaar aan de schandpaal nagelen? Het achtervolgt hen nog hun hele leven. Maar zij pesten toch zelf? Het is toch hun eigen schuld? Eigenlijk wel. Maar ergens vind ik deze straf te zwaar. Het doel van het programma is om over het pesten te praten en om te laten zien, hoe erg het is om gepest te worden. Breng ze dan onherkenbaar in beeld, als 'wraak' toch niet het doel is. Reageren
Dutchy3010 Geplaatst: 28 april 2014 Auteur Rapport Geplaatst: 28 april 2014 Ik kan me oprecht niet voorstellen dat mensen die gepest zijn, zo'n harde mening hebben als jij, Asphy. Ja, pesters moeten worden aangepakt. Dat vind ik ook. Er moet wat tegen gebeuren, dat vind ik ook. Maar op nationale televisie? Er zijn andere manieren, manieren die beter aansluiten bij de "misdaad". Zou het nog eerder zelf strafbaar maken dan dat het wordt uitgezonden op tv. Dit is eigen rechter spelen. Reageren
Michael Geplaatst: 28 april 2014 Rapport Geplaatst: 28 april 2014 Ik kan me oprecht niet voorstellen dat mensen die gepest zijn, zo'n harde mening hebben als jij, Asphy. Ja, pesters moeten worden aangepakt. Dat vind ik ook. Er moet wat tegen gebeuren, dat vind ik ook. Maar op nationale televisie? Er zijn andere manieren, manieren die beter aansluiten bij de "misdaad". Zou het nog eerder zelf strafbaar maken dan dat het wordt uitgezonden op tv. Dit is eigen rechter spelen. Oh, ik ken wel meer mensen die zo erover denken en ook zijn gepest.. Als ze niet worden aangepakt door de ouders of leerkrachten dan is de enigste keuze eigenlijk het wel in de media te zetten, ik ben drie jaar lang gepest waarvan ik bij een half jaar soms zelfs buikpijn kreeg en bleek werd om op school te zijn door stress, stress om op school te zitten? Belachelijk. Ik hoor mij normaal en prettig op een school te kunnen voelen, en anderen sowieso ook, ik vind dit gewoon zielig gehuil van die ouders. Dan moest je maar je kinderen beter opvoeden, of beter. Dan moest je als ouder zijnde zelf hulp zoeken bij een Psychiater of Jeugdzorg als je het zelf niet kon laten oplossen, en dat dat kind het voor een ander verneukt... Reageren
Dotz Geplaatst: 28 april 2014 Rapport Geplaatst: 28 april 2014 Ik begrijp niet dat er mensen naar een dergelijk programma kijken, maar dat terzijde. Dunkt me dat er geen wetten overtreden worden maar ik vind dit wel een beetje onaanvaardbaar. Die pestkoppen zijn allemaal nog maar kinderen, bovendien zijn die pesters geen criminelen of iets dergelijks.. Beetje overdreven allemaal.. Reageren
Tommie59 Geplaatst: 28 april 2014 Rapport Geplaatst: 28 april 2014 Hier een filmje met de gepeste (in nog meer over project P) in RTL Late Night: http://www.rtlxl.nl/#!/rtl-late-night-301978/9a19d394-b6bf-700b-7f7d-9c71d343e0e7 Reageren
Dutchy3010 Geplaatst: 28 april 2014 Auteur Rapport Geplaatst: 28 april 2014 Ik kan me oprecht niet voorstellen dat mensen die gepest zijn, zo'n harde mening hebben als jij, Asphy. Ja, pesters moeten worden aangepakt. Dat vind ik ook. Er moet wat tegen gebeuren, dat vind ik ook. Maar op nationale televisie? Er zijn andere manieren, manieren die beter aansluiten bij de "misdaad". Zou het nog eerder zelf strafbaar maken dan dat het wordt uitgezonden op tv. Dit is eigen rechter spelen. Oh, ik ken wel meer mensen die zo erover denken en ook zijn gepest.. Als ze niet worden aangepakt door de ouders of leerkrachten dan is de enigste keuze eigenlijk het wel in de media te zetten, ik ben drie jaar lang gepest waarvan ik bij een half jaar soms zelfs buikpijn kreeg en bleek werd om op school te zijn door stress, stress om op school te zitten? Belachelijk. Ik hoor mij normaal en prettig op een school te kunnen voelen, en anderen sowieso ook, ik vind dit gewoon zielig gehuil van die ouders. Dan moest je maar je kinderen beter opvoeden, of beter. Dan moest je als ouder zijnde zelf hulp zoeken bij een Psychiater of Jeugdzorg als je het zelf niet kon laten oplossen, en dat dat kind het voor een ander verneukt... Ja, het is de schuld van de ouders, dat ben ik met je eens. Ouders moeten aangepakt worden. Scholen moeten aangepakt worden. Maar via de media? En "for the record", ik ben zo'n 13 jaar lang gepest. Hoewel het afgelopen was toen ik naar de uni ging, ondervind ik hier nog dagelijks hinder van. Is het in mijn hoofd nog altijd een "mess". Maar ik zou geenszins de pesters hun leven lang willen brandmerken. Reageren
MegaPilot Geplaatst: 28 april 2014 Rapport Geplaatst: 28 april 2014 Pesters zijn als honden; zonder een tik leer je ze niks bij. Het vertonen op televisie gaat inderdaad ver, maar als je ze niet fysiek mag kwetsen(wat door de vele ervaringen die ik erover lees nog steeds de beste methode is) moet je creatief omgaan met het geestelijk aspect zeker. Ouders en scholen zijn de boosdoeners, maar scholen kunnen gewoon wettelijk gezien geen zak uithalen tegen pesten, dus ik vind niet dat je hen veel kan/mag verwijten. Imo verlagen de gepeste kinderen zich dan tot het niveau van de pesters... What goes around, comes around. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.