Jump to content

Project P: Stop Het Pesten

Recommended Posts

Geplaatst:

Hm, ik heb eigenlijk een verschillende mening hierover. Aan de ene kant vind ik het wel mooi dat de pesters 'gestraft' worden. Maar in principe doe je nu soortgelijk terug. Ik vind dit niet een manier om pesten tegen te gaan. Toevallig ben ik op school bezig om 'pesten tegen te gaan', maar dat gaat je toch nooit lukken. Pesten begint al bij de thuissituatie en de pester kan gevormd worden door verschillende oorzaken. Alles heeft een rol bij pesten. Als het ware moet je een pester zien te begrijpen. Een persoon heeft eigenlijk drie 'typen' in zich; het monster (die de ruzie aan wilt gaan, grote mond, slaan, schoppen), het emotionele kind (beetje op de achtergrond, snel kwetsbaar) en het autonome (dit ben jij zelf, een balans tussen kindje en monster). Als het ware moet je de pester, die het monster inzet, in verwarring brengen door middel van je emotioneel op te stellen (weliswaar met humor). Dit moet echter de docent of de ouder doen. Voorbeeld bij een pestsituatie: "Heeeey, wat kan jij goed pesten zeg! Kan je me niet wat trucjes leren?". Dit wil de pester natuurlijk niet horen.

Ik ben van mening dat je pesten bespreekbaar moet maken. Het oplossen kan je niet. Scholen zeggen jammer genoeg echter vaak dat er niet gepest wordt op hun school. Nee joh, dat merk je ook niet als docent aangezien ze zich niet verdiepen in het kind. Als ze pesten nou eens (onbewust voor de kinderen) bespreekbaar maken, werkt het veel beter. De docent moet juist de kinderen beter leren kennen zodat ze sneller weten wat een kind nou onder pesten ziet. Het ene kind vindt iets misschien pesten, terwijl de ander het plagen vindt. Als ze dat begrijpen, is het veel makkelijker om pesten aan te pakken. Maargoed, zo zie ik het :puh:

• Reacties 62
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Michael

11

• Dutchy3010

7

• Nissan

5

• ThunderDuck

4

Geplaatst:

Ja, het is de schuld van de ouders, dat ben ik met je eens. Ouders moeten aangepakt worden. Scholen moeten aangepakt worden. Maar via de media?

Als je niks kan doen, en school en ouders werken niet mee, dan vind ik zelfs dat de ouders strafbaar moeten worden gesteld. Dat kind verpest gewoon degene zijn of haar leven. Of het moet zo'n kind zijn die out of control is en zijn ouders slaat, maar daar kan ik niet over oordelen. Ik vind dat het een goede keuze is geweest om dit via de media te doen, nu wordt er sowieso overgepraat dan een nieuwsbericht waar staat dat er weer aangifte is gedaan tegen een pester. :7

Geplaatst: (bewerkt)

Je wilt de ouders van pesters strafbaar stellen? :7:fp:

Kan je überhaupt wel lezen? :clown: Dat kan je inderdaad lezen uit mijn post. Ik vind dat de ouders van pesters ook strafbaar zijn, hun kunnen namelijk niet hun kind fatsoenlijk opvoeden om gewoon normaal tegen anderen te doen. Dat zou een intelligent persoon zoals jou wel moeten weten? :$

Bewerkt: door Asphyxiated
Geplaatst:

Je hoeft niet direct zo'n toon aan te slaan, ik vroeg het maar even voor de zekerheid.

Maar in dat geval ga ik maar niet verder op deze discussie in, hier sta ik boven :7, heel erg ver.

Geplaatst:

Nou, ik kan opzich wel begrijpen wat Aspie zegt. Door de thuissituatie wordt in het grootste gedeelte het kind al gevormd tot een pester. Dat ligt vaak aan de opvoeding of aan wat er gebeurt bij diegene thuis. Uiteindelijk zijn vaak dus de ouders de schuldige. Maargoed, er kan natuurlijk van alles aan de hand zijn waarom iemand pesten. Het is dus natuurlijk niet mogelijk om ouders strafbaar te stellen, maar ik begrijp z'n reactie wel.

Ik vind ook dat er een betere "selectie" op leraren kan worden gedaan. Hiermee bedoel ik leraren die harder durven op te treden. In mijn basisschool klas zaten een aantal pesters, deze hadden vaak vrij spel omdat onze leraar(es) eigenlijk niet zo veel durfde te doen. Tot dat we in groep 7 kwamen waar we een meester hadden, deze trad steviger en harder op. Pakte de leerlingen letterlijk bij hun nekvel. Door deze meester was het aantal pest gevallen in de klas toch een stuk gedaald. Naast de ouders is een goed optredende leraar dus toch ook heel belangrijk. Maar goed deze leraar werd al snel weggestuurd omdat hij te hard optrad..., mede door dat de ouders van de pesters dat zeiden. Nadat deze leraar weg was(toen was ik al van de basisschool af) werd er merkbaar meer gepest.

Ik vind dat er vele harder, ook fysiek, mag worden opgetreden. Maar op tv hoeft niet, laten ze het gewoon centraal oplossen, hoe moeilijk het soms ook is.

Bewerkt: door Dexist
Geplaatst:

Je hoeft niet direct zo'n toon aan te slaan, ik vroeg het maar even voor de zekerheid.

Ik had niet zo moeten reageren, maar ik had net een ettertje in de chat die aan het discrimineren en provoceren was, dus ik kwam perongeluk verkeerd over, mijn excuses daar dan ook voor. :( Maar van mij mogen de ouders van pesters ook wel worden strafbaar gesteld voor verwaardlozing.

Na het programma te hebben bekeken, schaaf ik mijn mening een beetje bij. Zoals het in het programma naar voren komt vind ik het erg goed gedaan. De pesters komen niet direct herkenbaar inbeeld, de hele klas natuurlijk wel maar alsnog weet je niet wie wie is en wie de echte pesters waren/zijn. Ook is het mooi om te zien dat het echt heeft geholpen, en dat de boodschap goed overkwam. Tijdens het gesprek met beeld er bij. Prima project, prima uitvoering maar alsnog had het niet op tv gehoeven dat had geen toegevoegde waarde.

Bewerkt: door Dexist
Geplaatst:

Na het programma te hebben bekeken, schaaf ik mijn mening een beetje bij. Zoals het in het programma naar voren komt vind ik het erg goed gedaan. De pesters komen niet direct herkenbaar inbeeld, de hele klas natuurlijk wel maar alsnog weet je niet wie wie is en wie de echte pesters waren/zijn. Ook is het mooi om te zien dat het echt heeft geholpen, en dat de boodschap goed overkwam. Tijdens het gesprek met beeld er bij. Prima project, prima uitvoering maar alsnog had het niet op tv gehoeven dat had geen toegevoegde waarde.

Hoezo vind je dat het geen toegevoegde waarde heeft? Dit programma zet overal wel discussies open. Discussies over het pesten, over wat een school kan doen tegen pesten. Ik vind persoonlijk dat zulke programma's echt wel waarde heeft, aangezien pesten gewoon een best moeilijk onderwerp is. Wanneer het onderwerp in het licht wordt gezet kan je er zelf wellicht ook meer aan doen. Ik begrijp je mening wel, en die respecteer ik. Maar dan hebben we hetzelfde met een evenement die ik op school heb georganiseerd op school, niet heel veel mensen wouden eraan meedoen omdat het dus over pesten ging. Ik heb er gewoon aan meegedaan en een aantal mensen ook, maar het mooiste eraan was dat er discussies over waren. Meerdere klassen hebben gediscussieerd over dit onderwerp, en dat vind ik dan gewoon zelf prachtig om te zien. En ik denk dat hetzelfde is met deze programma, je ziet dat die jongen weer vrolijk is en blij. Maar je ziet ook dat die leerlingen er wat aan kunnen doen. En wat ze volgens mij ook zeggen in het programma, als hun niet weten wat ze eigenlijk die jongen aandoen kunnen ze dat ook niet weten, maar als ze even op de tenen worden getrapt en worden laten zien hoe ze dit kunnen aanpassen, of iets dergelijks, dan heeft het wel waarde toch? Die jongen heeft geen zelfmoord gepleegd wat sommigen wel doen wanneer ze worden gepest..

Ik heb naar het programma gekeken en ik had er wel moeite mee om het te zien, de emoties waren best wel hoog in het programma in mijn ogen. Ik vond het moeilijkste gedeelte eigenlijk wel om te zien dat een jongen moest huilen, en dat omdat hij zijn vriend is. Ik had er echt wel even moeite mee om even het te kijken, maar ik vind het persoonlijk zelf wel een heel mooi programma en ik ben blij dat RTL heeft besloten om dit te uitzenden. :)

Geplaatst:

Dit zijn echt van die programma's die je vaak in de USA ziet. Ik vind dit soort programma's eigenlijk net zo misselijkmakend als de pesters zelf helaas.

Geplaatst:

Ik kan me oprecht niet voorstellen dat mensen die gepest zijn, zo'n harde mening hebben als jij, Asphy. Ja, pesters moeten worden aangepakt. Dat vind ik ook. Er moet wat tegen gebeuren, dat vind ik ook. Maar op nationale televisie?

Het programma werkt averechts. Ik deel de mening van Asphyxiated. Pesters verdienen de verdediging niet eens dat ze onherkenbaar zijn imo. Het kapotmaken van mensen met zowel fysiek als mentaal geweld moet gestraft worden, en als de enige manier daarvoor ze laten zien aan heel Nederland, dan moet het maar. Pesters zijn zo glad als alen, en daarom valt er niet veel tegen te doen.

Geplaatst:

Dus moeten ze de rest van hun leven achtervolgd worden door iets wat ze in hun jonge jeugd hebben gedaan?

D'r is een reden waarom men ignorance is bliss zegt, wat meer nadenken over je daden en je toekomst is slecht?

Geplaatst:

D'r is een reden waarom men ignorance is bliss zegt, wat meer nadenken over je daden en je toekomst is slecht?

Kinderen worden niet voor niets geacht niet voor zichzelf te kunnen denken. Je kan niet van een kind verwachten dat hij de gevolgen van zijn daden kan overzien.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...