Jump to content

Project P: Stop Het Pesten

Recommended Posts

Geplaatst:

En nu heeft ook een rechter er iets van gevonden. RTL mag de uitzending die voor aanstaande maandag op het programma staat niet uitzenden

AD.nl

De school was naar de rechter gestapt omdat leerlingen ondanks het "blurren" toch te herkenbaar zouden zijn. De rechter is hier in meegegaan en stelt het belang van privacy boven het aan de kaak stellen van pesten. Ik ben wel benieuwd wat voor invloed dit heeft voor komende afleveringen; zullen andere scholen ook een uitzendverbod eisen, gaat RTL daar mee akkoord of zal een rechter per geval een uitspraak moeten doen?

RTL heeft al bekend gemaakt de uitzending aan te passen en alsnog uit te gaan zenden. Ben benieuwd hoe ze dat precies gaan doen aangezien het hele programma toch een beetje draait om die filmbeelden.

Ik denk niet dat er behalve dit geval nog meer problemen zullen komen voor het programma. Volgens mij was deze school de enige die er echt een probleem van heeft gemaakt. Andere scholen hebben (deels) meegewerkt aan het programma.

• Reacties 62
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Michael

11

• Dutchy3010

7

• Nissan

5

• ThunderDuck

4

Geplaatst:

Gewoon op tv laten komen, pesten is veel erger dan die beelden op tv laten zien, de rest van Nederland moet maar eens zien hoe kinderen gepest worden, jammer voor die pesters, moeten ze maar niet pesten, is een goeie straf voor ze. Niks schande van privacy.

Laat ik vooropstellen dat ik pesten niet goedkeur, en dat pesters wel degelijk aangepakt moeten worden. Maar ik kan me de gedachte van de rechter wel goed voorstellen; Stel dat iemand een ander pest. Deze heeft wellicht niet door hoe hij/zij bezig is, en heeft ook helemaal niet de intentie iemands leven te verwoesten. De pester wordt wel herkent op het filmpje en geeft ook aan oprecht spijt te hebben, maar wordt er op social media toch op aangesproken. Jaren later wil deze voormalig pester een stage lopen of een bijbaantje. Iemand zoekt hem op op internet en komt tegen dat hij ooit pester was. Genoeg reden voor een potentiële werkgever om hem/haar te weigeren. Zo wordt iemand er nog jaren aan herinnert en door achtervolgt, terwijl het allang gestopt is.

Ik denk niet dat er behalve dit geval nog meer problemen zullen komen voor het programma. Volgens mij was deze school de enige die er echt een probleem van heeft gemaakt. Andere scholen hebben (deels) meegewerkt aan het programma.

Maar wat zou kunnen is dat die scholen die hiervoor al hebben deelgenomen hadden wellicht de gedachte dat het wel mee viel. Nu andere scholen hebben gezien dat het wel degelijk tegengehouden kan worden, zouden zij best wel eens hun uitzending willen verbieden.

Geplaatst:

ik vind dat de gene die wordt gepest ook wat meer voor zichzelf op moeten kommen.

geloof me geef die pesters gewoon een keihard ijstbeentje en trap hun hele gezicht in elkaar en scheld ze daarna helemaal verrot.

dan denken ze wel tien keer na voor ze je weer gaan pesten.want ze zijn dan zo geschrokken dat ze daarna niks meer bij je wat durven te doen.

Geplaatst:

Maar wat zou kunnen is dat die scholen die hiervoor al hebben deelgenomen hadden wellicht de gedachte dat het wel mee viel. Nu andere scholen hebben gezien dat het wel degelijk tegengehouden kan worden, zouden zij best wel eens hun uitzending willen verbieden.

Het zou natuurlijk altijd kunnen dat er hierdoor een soort precedentwerking in gang komt waarbij andere scholen zich beroepen op deze uitspraak bij het willen verbieden van een (deel van de) uitzending. Ben, net zoals jij denk ik, benieuwd of dat ook het geval zal zijn.

ik vind dat de gene die wordt gepest ook wat meer voor zichzelf op moeten kommen.

geloof me geef die pesters gewoon een keihard ijstbeentje en trap hun hele gezicht in elkaar en scheld ze daarna helemaal verrot.

dan denken ze wel tien keer na voor ze je weer gaan pesten.want ze zijn dan zo geschrokken dat ze daarna niks meer bij je wat durven te doen.

Geloof mij, dat werkt niet. Jouw reactie dat diegene die gepest wordt meer voor zichzelf moet opkomen vind ik kort door de bocht. Verder vind ik het idee dat als je gepest wordt, je dat moet beantwoorden met dat soort geweld ronduit belachelijk. Ten eerste is het niet aan de gepeste om de situatie op te lossen en kan je niet zeggen dat hij of zij meer van zich af moet bijten. Ten tweede moet je geweld niet beantwoorden met geweld, ook niet in dit geval. En ten derde, dit van je af bijten zal in de meeste gevallen niet of averechts werken. Zeker als het een groep is die een individueel pest.

Geplaatst:

Jaren later wil deze voormalig pester een stage lopen of een bijbaantje. Iemand zoekt hem op op internet en komt tegen dat hij ooit pester was. Genoeg reden voor een potentiële werkgever om hem/haar te weigeren. Zo wordt iemand er nog jaren aan herinnert en door achtervolgt, terwijl het allang gestopt is.

Ik ben toch wel benieuwd hoe die werkgever dat vind dan hoor.

Geplaatst:

Een beetje goed zoeken laat een hoop bovendrijven hoor.

Inderdaad. Tegenwoordig doet elke recruiter een enorme search op het internet om info te vergaren over een persoon wat diegene in een sollicitatieprocedure niet zou noemen, maar die wel degelijk belangrijk zijn voor het totaalplaatje.

Geplaatst:

Waar reageer jij nou op? Leraren hebben privacy genoeg, gezien er door scholen nooit privé informatie over docenten aan leerlingen word verstrekt (adres, telefoonnummer, etc).

Ik heb het hierover de privacy van docenten, die mogelijk geschonden wordt bij het programma Project P.

Om het voorbeeld te geven: in het programma wordt een leerling gevolgd. Die leerling wordt gepest in een les. Het is niet veel moeite om de docent op te zoeken, die op dat moment voor de les stond (vaknaam+schoolnaam).

Ik wil daarbij niet met het gevoel lopen dat elke les kan worden opgenomen door een geheime camera. Hoe zit het bijv. met schriftelijke overhoringen? Gepest buiten school om?

Geplaatst:

Ik heb het hierover de privacy van docenten, die mogelijk geschonden wordt bij het programma Project P.

Om het voorbeeld te geven: in het programma wordt een leerling gevolgd. Die leerling wordt gepest in een les. Het is niet veel moeite om de docent op te zoeken, die op dat moment voor de les stond (vaknaam+schoolnaam).

Ik wil daarbij niet met het gevoel lopen dat elke les kan worden opgenomen door een geheime camera. Hoe zit het bijv. met schriftelijke overhoringen? Gepest buiten school om?

Op de beelden in het televisieprogramma is niemand herkenbaar. De gezichten zijn geblurd en de stemmen vervormd. Ze laten een verzameling zien van wat de pesters doen. De docenten komen daarbij niet (herkenbaar) in beeld. Op televisie zien wij daar dus niks van.

Privacy blijft natuurlijk wel altijd een gevoelig onderwerp. Zeker bij opnames die zijn gemaakt met een verborgen camera. In dat geval is je privacy, zonder dat je het doorhebt, geschaad. Maar dit allemaal wel om een probleem aan de kaak te stellen.

Geplaatst:

Op de beelden in het televisieprogramma is niemand herkenbaar.

Voor jou en voor mij niet nee, maar als jij die klas kent -het is bekend welke school en welke leeftijdscategorie het betreft- dan herken je ook geblurde personen.

Geplaatst:

Kunnen ze dan niet beter geen camera beelden uitzenden maar enkel geluidsfragmenten?

Zou het hele gezeik omtrent privacy van de gedupeerde, daders en docenten oplossen en zou in principe net zo effectief zijn, want pesten is veelal mondeling.

Geplaatst:

Voor jou en voor mij niet nee, maar als jij die klas kent -het is bekend welke school en welke leeftijdscategorie het betreft- dan herken je ook geblurde personen.

Klopt. Ik doelde ook meer op de docenten waar het over ging. Zij zijn, voor zover ik het heb kunnen zien, uit de beelden geknipt. Die zijn dus niet herkenbaar op TV. Desondanks worden ze nog wel in het geheim gefilmd. De kinderen kan je, als je ze al kent, makkelijk herkennen. Je ziet ze tijdens 'de confrontatie' ook gewoon zonder blur.

Kunnen ze dan niet beter geen camera beelden uitzenden maar enkel geluidsfragmenten?

Zou het hele gezeik omtrent privacy van de gedupeerde, daders en docenten oplossen en zou in principe net zo effectief zijn, want pesten is veelal mondeling.

Ik denk dat de filmbeelden redelijk belangrijk zijn voor het programma. Je ziet op de beelden dat ze vaak genoeg ook fysiek worden gepest. Ook als ze alleen de geluidsfragmenten uitzenden, is er sprake van schending van privacy. Ook natuurlijk omdat alles in het geheim wordt opgenomen. Verder denk ik eerlijk gezegd dat het zonder de filmbeelden minder scoort. Het klinkt een beetje cru maar daar is het RTL ook gedeeltelijk om te doen.

• 4 weken later...
Geplaatst:
Klopt. Ik doelde ook meer op de docenten waar het over ging. Zij zijn, voor zover ik het heb kunnen zien, uit de beelden geknipt. Die zijn dus niet herkenbaar op TV. Desondanks worden ze nog wel in het geheim gefilmd. De kinderen kan je, als je ze al kent, makkelijk herkennen. Je ziet ze tijdens 'de confrontatie' ook gewoon zonder blur.
Kunnen ze dan niet beter geen camera beelden uitzenden maar enkel geluidsfragmenten? Zou het hele gezeik omtrent privacy van de gedupeerde, daders en docenten oplossen en zou in principe net zo effectief zijn, want pesten is veelal mondeling.
Ik denk dat de filmbeelden redelijk belangrijk zijn voor het programma. Je ziet op de beelden dat ze vaak genoeg ook fysiek worden gepest. Ook als ze alleen de geluidsfragmenten uitzenden, is er sprake van schending van privacy. Ook natuurlijk omdat alles in het geheim wordt opgenomen. Verder denk ik eerlijk gezegd dat het zonder de filmbeelden minder scoort. Het klinkt een beetje cru maar daar is het RTL ook gedeeltelijk om te doen.

Logisch..daar gaat het bij ieder medium om..

Van mij mogen ze het zo houden..beelden komen tevens veel harder aan dan enkel wat geluidjes.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...