Jump to content
Geplaatst:
comment_2190124

Speedrunnen vind ik best intrigerend, al heb ik het nooit zelf gedaan. Heeft iemand hier ooit een Speedrun gedaan? En zo ja, hoe vond je dat? Wat was je tijd? Uiteraard met bewijs, anders is het moeilijk te geloven dat je een mooie tijd gehaald hebt natuurlijk. :puh:

Leaderboard voor GTA Vice City: http://speedrunrecords.com/Grand_Theft_Auto_Vice_City

De nummer 1:

http://speedrunrecords.com/Grand_Theft_Auto_Vice_City/run/513

Die heeft de storyline uitgespeeld in 1:27:48

Op het moment van aanmaken van dit topic is er toevallig iemand aan het speedrunnen:

http://www.twitch.tv/m00nchile85

Zijn personal best is 1:28:17 (link), nummer 3 ooit, op nog geen halve minuut afstand van de record houder!

  • Reacties 49
  • Bezichtigingen 8.3k
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Populairste bijdragers

Featured Replies

Geplaatst:
comment_2190437

Any% is volgens mij de verhaallijn. En 100%, is 100 %.

Inderdaad. Zo snel mogelijk naar de aftiteling. Je hebt dan ook nog "all missions" en 100%.

Uiteindelijk is de Storyline ook niet zo lang, want er zijn echt veel missies gewoon optioneel.

Om bij "Keep Your Friends Close" te komen moet je in volgorde de volgende missies afwerken:

In The Beginning...

An Old Friend

The Party

Back Alley Brawl

Jury Fury

Riot

Treacherous Swine

Mall Shootout

Guardian Angels

The Chase

Phnom Penh '86

(Westelijk eiland vrijgespeeld in nog geen 11 missies)

The Fastest Boat

Supply & Demand

Death Row

Rub Out

Shakedown

Bar Brawl

Copland

5 diverse bedrijven, d'r zullen er vast wel een paar zijn die absoluut het minste tijd vereisen voor de asset.

Hit the Courier

Cap the Collector

Keep Your Friends Close (eindmissie)

Dat zijn 21 hoofdmissies + de paar missies van de assets. Vooral de missies tot aan Mall Shootout duren helemaal niet lang, en er is altijd een snelste weg om ergens te komen. Zo onmogelijk is het helemaal niet.

Geplaatst:
comment_2190465

@Narukami

Dat zijn dan alleen de missies die je moet doen. (En niet de juiste volgorde :puh:)

Je hebt dan ook dat je in het begin cone crazy 9 keer moet doen, en elke keer 1 seconde sneller. (De eerste ronde is 19 seconden, de laatste ronden doe je in 11 seconden)

En voor any% neem de 5 van de snelste assets, En dat zijn Pole position, Boatyard, Sunshine auto's, Kaufman cabs en Cherry poppers. + Print works die nodig is

Voor de gene geintersseerd in de GTA:VC Any% Route, Pastebin: Vc Any%

Het is een oude route, Maar hij is tot op heden niet veel veranderd.

Geplaatst:
comment_2190490

Er is toch een vaste route die je moet volgen anders mislukt het?

Dat is precies wat wordt gezegd.

Het belangrijkste met speedrunnen is de route die je neemt.

In GTA:VC is de route voor 99% al vastgesteld. Welke missies je moet doen, welke voertuigen je waar pakt en waar je ongeveer moet zijn op welk moment.

Geplaatst:
comment_2190498

@Narukami

Dat zijn dan alleen de missies die je moet doen. (En niet de juiste volgorde :puh:)

Ik heb WikiGTA geraadpleegd voor de volgorde dus het zal wel kloppen van een 12 jaar oude game, toch?

Geplaatst:
comment_2190564

@Narukami

Dat zijn dan alleen de missies die je moet doen. (En niet de juiste volgorde :puh:)

Ik heb WikiGTA geraadpleegd voor de volgorde dus het zal wel kloppen van een 12 jaar oude game, toch?

Om het spel uit te spelen is het misschien wel de juiste volgorde.

Maar bij een gewone 'playthrough' in GTA doe je meestal eerst alle missies van een opdrachtgever voordat je naar een andere opdrachtgever gaat.

Bijvoorbeeld, Je doet eerst alle Avery missies voordat je alle Diaz missies doet. Maar bij speedrunnen gaat het om de kortste en snelste route dus doe je alles door elkaar.

Voor Any% is de route

The Part, Back Alley Brawl, (Cone Crazy), Jury Furt, Riot, Threacherous swine, Mall shootout, Guardian Angels, The Chase, Phnom Penh '86, The fastest boat, Supply And Demand, Sir Yes Sir!, Death Row, Rub Out, Shakedown, V.I.P. Friendly Rivalry, Cabmageddon, Boatyard, Printworks, Bar Brawl, Copland, Cherry Poopers, Cap the Collecter, Keep your friends close.

Je ziet hierin dus dat je al met de assets gaat beginnen nog voordat je Bar Brawl gedaan hebt. Terwijl je meestal in een normale Playthrough je eerst nog Bar Brawl en Copland gaat doen voordat je met de assets begint.

Geplaatst:
comment_2192279

Rinaldootje, wat tof dat je daarmee bezig bent! Ik vind 2,5 uur nog best wel snel, zeg. Waar zit jouw grootste "zwakte"? Heb je er een filmpje van?

Een filmpje heb ik nog niet, Zal binnenkort wel komen zodra ik de juiste software heb die het goed kan opnemen en mijn timer kan tonen.

En ik heb vele "zwaktes"

Ben een onhandige bestuurder, Menig lantaarnpaal heeft mijn auto al in de brand gekregen, of mij van mijn motor afgegooid.

De RNG in het spel is een grote zwakte die iedereen heeft zoals ik al eerder zei.

En de route die ik neem is bij mij nog ver van perfect. Maar zoals met alles oefening baart kunst. Behalve RNG, RNG is echt puur geluk hebben.

@ Foreigner:

Er komt somt te veel bij kijken.

Is ook de reden dat ik tijdens een Run een bestand open heb staan waar alles in staat.

Als voorbeeld, hier is het bestandje dat ik momenteel op me PC heb staan tot Phnom Phen 86' (Allmission%)

Start
\/
Hotel, Speed!, Skip marker!
\/
Lawyer (the party) > Rafeals > Cortez > Infernus > Mission end
\/
Lawyer (Back alley brawl) > Malibu > Shotgun (Beach/bench) >
>Jump out car, run over chef > Inferus (Lance) > Ammu-nation >  Mission end
\/
Walk> Phone call > Cone crazy (until 100k+) || 00:28 | 00:25 | 00:22 | 00:19 | 00:16 | 00:13 | 00:10 | 00:11 | 00:12
\/
PCJ next to spray >Lawyer (Jury fury) >  Hotel - 2 shotgun shots >
>street - 3 shotgun shots > end
\/
Lawyer (riot) > dont take clothes > Go to location shoot barrels and trucks > end
\/
Avery (four iron) > Clothes > golf marker > Jump over fence > Cart >
> Shoot pistol > Mission end>
walk back, Phonecall > Fence > Pcj
\/
Avery (Demolition man), Bottom floor> 2nd floor > top floor > 3rd floor> end
\/
Pcj-pier 1 > walk, Phonecall >
>Cortez (treacherous swine) > Shoot > Cop bribe (pizza) > mission end
\/
Ocean Beach mall (call),
Phone (Road kill) > Knock off bike > run over > Mission end
\/
Cortez (Mall shootout) > Chase (shoot before he gets on bike) > drive > end
\/ (
Cortez (Guardian angels) > Carpark > diaz >  1st van, Kill with chainsaw >
> Explode van 2 >  Be near street before bikes > kill bike with ruger > end
\/
Sanches Starfish island gate > Drive up the pedestrian gate untill
teleported into island
Phonecall, Answer phone while aim with ruger Walk to diaz
\/ (0:30:00)
Diaz (The chase) > Run past > Stand on street corner, Carlength off pole >
Highjack BFJ, Drive to wall, block off cardriver entrance > Drive to end > Get van
\/
Phone (vice point) > Waste the wife > Smash try to flip
\/
Diaz (Phnom Penh '86) > Heli (45 waittime) > Run past everyone >
End

Om dat alles in je hoofd te moeten onthouden XD

  • 2 maanden later...
Geplaatst:
comment_2222239

Fantastisch nieuws voor zei die geïnteresseerd zijn in Vice City Speedruns er is een 'nieuwe' glitch ontdekt die Vice city runs met 5 á 10 minuten kunnen verkorten.

In any% en All Missions is Cone crazy niet verplicht. Maar wordt over het algemeen wel gedaan om genoeg geld binnen te halen voor de assets.

Reddit gebruiker ´Bastant2´ vond deze glitch. )Url naar reddit

Een nieuwe glitch zorgt ervoor dat dit niet meer nodig is.

Vlak nadat je een asset hebt gekocht druk je op de 'replay' toets (f1), en stop je de replay weer. Je hebt nu de betaling voor de asset stop gezet, maar de game denkt nog altijd dat je hem hebt gekocht. Resultaat, een gratis asset.

Je zal wel genoeg geld moeten hebben om het te kunnen kopen. Maar dit zal geen probleem zijn, aangezien je ±$78.000 bij de missie Shakedown hebt. Maar dit geld wordt dan niet van je rekening af gehaald.

Dit is goed nieuws voor de speedrunners, aangezien het gehele Cone crazy gedeelte weg haalt. Wat een hoop frustratie zal schelen.

Video tutorial door Adam_AK(Twitch)

Geplaatst:
  • Auteur
comment_2222798

Damn, dat is wel een ontdekking! Bizar dat het nu pas ontdekt wordt - meer dan 10 jaar na release voor de PC.

Maar ergens vind ik het wel jammer dat zulke ontdekkingen worden gedaan. Haalt toch wel het idee van het spel zelf weg. Cone Crazy is niet echt een glitch, dit natuurlijk wel. Maar ja, dat is het zorgen dat je niet rolt na een jump wel, en ook bepaalde andere truukjes om het allemaal sneller te laten gaan...

Geplaatst:
comment_2222916

Je bent dan denk ik de enige die het echt jammer vindt dat Cone Crazy verdwenen is.

Natuurlijk was het altijd wel een onderdeel van elke speedrun. En de uren die je erop moest bikkelen om het onder de knie te krijgen waren niet helemaal nodig geweest.

Maar wat nog het leukste is, is dat dit het hele speelveld weer open gooit. De oude routes moeten nu aangepast worden en dit opent de mogelijkheid voor nieuwe routes. En daarbij dus nieuwe tijden. Er is nu meteen al een wereldrecord gezet van 1:25 Da's al ongeveer 4 minuten van het oude record.

Het is misschien wel het gebruik maken van een glitch, maar dat hoort bij het speedrunnen. Je gebruikt en misbruikt een spel om het zo snel mogelijk af te maken. Het niet rollen na een jump, Door de hekken van Starfish island worden geteleporteerd om 20 seconden van je tijd af te halen. Door een brug springen om zo op het tweede eiland te komen voordat je ver genoeg bent. Het zijn allemaal glitches, maar toch horen ze nou eenmaal bij het speedrunnen.

En nu er een glitch is gevonden die Cone Crazy uit een run haalt is misschien wel het gene waar alle speedrunners op aan het wachten waren. Het was namelijk lastig genoeg om al een maal CC te halen, laat staan 9 maal achter elkaar XD

Als er nu nog een glitch ontdekt zou worden die Sunshine Auto's onnodig maakt, en een glitch die telefoongesprekken overslaat. Dan wordt het allemaal te perfect.

Geplaatst:
  • Auteur
comment_2222936

Ach, dat lukt zelfs mij. En de speedrunners zijn er zo bedreven in, dat het bijna nooit meer fout ging. Het was alleen saai en eigenlijk vanwege de "saaiheid" werden er foutjes bij gemaakt. En vooral dat het zo lang duurt, als je dan opnieuw moest beginnen en je had CC al gedaan, dan moest je die ook weer opnieuw doen. Het ging er dan toch ook om of er op het dak een goede motor of auto stond? Anders kon je ook weer opnieuw beginnen enzovoorts... Ben benieuwd, vind het ook wel leuk dat er weer nieuwe routes gevonden moeten worden. :Y

Geplaatst:
comment_2223366

De route van CC was een riskante. Je moest je tussen de pylonen heen wurmen, iets wat regelmatig onsuccesvol verliep, aangezien het kleinste tikje een pylon al kon doen breken. Daarbij zit er een hoek boven op een schans waar je overheen moet zonder een pylon te raken. En als laatste de checkpoint in de andere hoek, waar je precies op een gegeven tijd doorheen moest.

Het was niet zo zeer dat het saai werd waardoor je problemen maakte. Maar het grootste probleem was meer dat het simpelweg niet leuk is om te doen. Het herhaalt zich te veel, en zorgde ervoor dat er in een run eigenlijk voor 4a5 minuten niets gebeurde. Andere voorbeelden hiervan zijn demolition man (3 minuten), Phnom Penh 86' (45 seconden), Lap dance (±4 minuten). Cherry poppers en Sunshine Auto's (tussen de 10 en 20 minuten) Dit zijn enkele voorbeelden die me nu te binnen schieten.

Om het te spelen is het niet echt leuk, je wilt immers snel gaan terwijl deze delen je achter houden. Maar een groot deel van de speedrun community deelt hun runs ook, op dit soort momenten is het ook niet echt interessant om naar te kijken.

Maar zoals ik al zei, het leukste hieraan is dat het mogelijkheid bied om nieuwe routes te ontdekken. Iets wat voor elke speedrun het leukste onderdeel is.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

Recent actief 0

  • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.