NicolaB Geplaatst: 29 mei 2014 Rapport Geplaatst: 29 mei 2014 Het kabinet heeft met D66 en GroenLinks een akkoord bereikt over de hervorming van de studiefinanciering en de invoering van een leenstelsel. Wat vinden jullie van dit nieuwe leenstelsel? Goed initiatief om de kosten te drukken of desastreus voor (toekomstige) studenten? Hier zijn een paar bronnen: NRC Volkskrant Gealigneerde onderwerpen: Inkomensongelijkheid , Overheid & Economie & Topics over politieke partijen: PVV Reageren
Dexist Geplaatst: 29 mei 2014 Rapport Geplaatst: 29 mei 2014 (bewerkt) Ik denk dat het wel redelijk mee valt deze verandering. De grootste verandering is natuurlijk de basisbeurs deze verdwijnt wat betekent dat studenten de basisbeurs van 100,25 euro per maand voor thuiswonenden en 279,14 per maand voor uitwonenden niet meer krijgen als gift. Er gaan natuurlijk nu wel meer studenten lenen, maar het is niet desastreus. Ook omdat het terugbetalen van je studieschuld inkomensgericht is, kan je het even niet betalen, dan mag je wachten. En je krijgt nu 35jaar! om het terug te betalen, dit was eerder 15 jaar. Ik studeer zelf ook en leen ook aardig wat, maar ik maar mij nergens zorgen over. Je hebt genoeg tijd om het terug te betalen. Voor de armere studenten/armere ouders blijft dus nog wel de hulp van de aanvullende beurs bestaan. Bewerkt: 29 mei 2014 door Dexist Reageren
Dutchy3010 Geplaatst: 29 mei 2014 Rapport Geplaatst: 29 mei 2014 Maar dat betekent wel dat je 15.000 euro meer moet lenen! Voor de overheid is investeren in studenten de beste investering die ze kunnen doen. Door studie gaat men meer verdienen, waardoor men meer belasting afdraagt. Nu investeren ze 15.000 euro, maar dat krijgen ze in 2 of 3 jaar tijd al terug aan meer belasting dan wanneer mensen niet zouden gaan studeren. Reageren
Bierbuikje Geplaatst: 29 mei 2014 Rapport Geplaatst: 29 mei 2014 Een ontzettend slechte ontwikkeling. Studeren wordt duurder en daarmee moeilijker voor de armen in de samenleving. Velen zullen er voor kiezen niet meer te studeren en dan heeft Nederland veel minder (hoog) opgeleide studenten. Dat zorgt er weer voor dat de concurrentiepositie van Nederland ten opzichte van het buitenland verslechtert. Die 1 miljard die de overheid hiermee bespaart is echt een schijntje. Daar hoeven ze het echt niet voor te doen. Reageren
U b i y t s a Geplaatst: 29 mei 2014 Rapport Geplaatst: 29 mei 2014 Maar dat betekent wel dat je 15.000 euro meer moet lenen! Voor de overheid is investeren in studenten de beste investering die ze kunnen doen. Door studie gaat men meer verdienen, waardoor men meer belasting afdraagt. Nu investeren ze 15.000 euro, maar dat krijgen ze in 2 of 3 jaar tijd al terug aan meer belasting dan wanneer mensen niet zouden gaan studeren. Ze gaan nu investeren in de studie in plaats van in de studenten. Lijkt mij een geweldige ontwikkeling. Het luxe leventje dat studenten al die jaren hebben gehad mag wel eens minderen hoor. De lening is tevens zo gunstig dat dit echt geen verschillen gaat opleveren in arm en rijk. En zelfs al is dat zo: we raken vakmensen kwijt, dus zij die niet doorstuderen wegens de prijs kunnen we goed gebruiken als vakmannen. Reageren
Basssss Geplaatst: 29 mei 2014 Rapport Geplaatst: 29 mei 2014 Ik weet niet wat ik van deze keuzes moet vinden. Het zorgt er wel voor dat veel studenten na hun studie al meteen een schuld hebben. Mijn beide ouders werken tegen het minimum loon aan, waardoor ik de volle bak van studiefinanciering (voor thuiswonenden) krijg. Hiervan moet ik zelf de studie betalen en alles wat daar bij komt kijken. Mijn studie kost tussen de 290 en 320 euro per maand, met in totaal 6 of 7 termijnen. Dan is de studiefinanciering die ik nu krijg, van in totaal zo'n 330 euro, wel handig om dat te betalen. Ik hou nu al bijna niks over voor andere zaken. Als daar in eind 2015 die 100 euro vanaf gaat, kan ik tegen een aardig groot probleem lopen en ik wil liever geen schulden opbouwen. Reageren
HA5H Geplaatst: 29 mei 2014 Rapport Geplaatst: 29 mei 2014 (bewerkt) . Bewerkt: 18 februari 2015 door HA5H Reageren
NicolaB Geplaatst: 29 mei 2014 Auteur Rapport Geplaatst: 29 mei 2014 (bewerkt) Het luxe leventje dat studenten al die jaren hebben gehad mag wel eens minderen hoor. Heb je zelf toevallig gestudeerd? Nja hoe dan ook, ik ben student en mijn leventje was luxer in de tijd toen ik "vakman" was m'n auto is weg, woon bij m'n ouders en kan niet meer 2x in het jaar op vakantie (omdat ik het niet kan bekostigen). Uiteindelijk hoop ik wel meer te gaan verdienen, maar daar investeer ik dan ook in. Daarbij ben ik het eens met Dutchy, dat investeren in studenten een goede zaak is (die leveren later meer geld op). Juist zo'n basisfinanciering (die echt niet alle kosten dekt in mijn studie), is dan erg verstandig. Het stimuleert namelijk zelf het investeren hierdoor en verlaagt de lasten. Bijv. ouders zullen nu hun restanten uitgeven aan een nieuwe auto of riantere boodschappen ipv hun geld vast te houden voor hun kind. Daarbij is het juist verstandig om juist in het begin de lasten zo laag mogelijk te houden, want dan hebben studenten een slechtere start. Besef ook dat het niet alleen universitaire studenten betreft maar ook de studenten van het middelbaar en hoger beroepsonderwijs (MBO / HBO), waaronder dus de "vakmannen". Imo is het een slechte toekomstvisie van het kabinet; 1 miljard besparen om het in de toekomst laten varen. Ook vraag ik me af hoe men exact in het onderwijs wilt investeren zoals Jet Bussemaker in die persconferentie zei... Bewerkt: 29 mei 2014 door NicolaB Reageren
U b i y t s a Geplaatst: 29 mei 2014 Rapport Geplaatst: 29 mei 2014 Ik studeer nu. Betaal inmiddels de laatste twee jaar alles zelf (geen ov, geen stufi) en heb nog steeds genoeg money om luxe te leven. Iedereen om mij heen overigens. Allemaal in luxe. Mensen hebben dikke telefoons/tablets/laptops, geven wekelijkse bizarre bedragen uit aan het uitgaan/terrasjes, werken vrij weinig, willen dan ook nog eens duur op vakantie en om het dan helemaal af te maken breiden ze hun kledingkast jaarlijkse uit met veel te veel onnodige producten. Je moet keuzes maken in het leven. Als eerst moeten we dan maar eens af van het idee 'studeren is party machen'. Investeer gewoon in je eigen toekomst. Reageren
Davedavy Geplaatst: 29 mei 2014 Rapport Geplaatst: 29 mei 2014 Een ontzettend slechte ontwikkeling. Studeren wordt duurder en daarmee moeilijker voor de armen in de samenleving. Velen zullen er voor kiezen niet meer te studeren en dan heeft Nederland veel minder (hoog) opgeleide studenten. Dat zorgt er weer voor dat de concurrentiepositie van Nederland ten opzichte van het buitenland verslechtert. Die 1 miljard die de overheid hiermee bespaart is echt een schijntje. Daar hoeven ze het echt niet voor te doen. Dit is precies mijn mening. Overigens, men kan ook nog gaan studeren in het buitenland Ze gaan nu investeren in de studie in plaats van in de studenten. Lijkt mij een geweldige ontwikkeling. Je moet niet alles geloven wat men zegt.. Reageren
NicolaB Geplaatst: 29 mei 2014 Auteur Rapport Geplaatst: 29 mei 2014 (bewerkt) Ik studeer nu. Betaal inmiddels de laatste twee jaar alles zelf (geen ov, geen stufi) en heb nog steeds genoeg money om luxe te leven. Iedereen om mij heen overigens. Allemaal in luxe. Mensen hebben dikke telefoons/tablets/laptops, geven wekelijkse bizarre bedragen uit aan het uitgaan/terrasjes, werken vrij weinig, willen dan ook nog eens duur op vakantie en om het dan helemaal af te maken breiden ze hun kledingkast jaarlijkse uit met veel te veel onnodige producten. Je moet keuzes maken in het leven. Als eerst moeten we dan maar eens af van het idee 'studeren is party machen'. Investeer gewoon in je eigen toekomst. Ik herken mezelf daar niet echt in Misschien verstandig om onderscheid te maken in de diversiteit van studenten. Investeren doe ik in mijn toekomst, maar dat uitgeven doe ik echt niet Daarbij hangt dat ook er vanaf hoeveel je overhoud om daaraan te besteden, dat is bij mij nu laag. Maar toen ik werkte was dat bij mij weer hoog Bewerkt: 29 mei 2014 door NicolaB Reageren
U b i y t s a Geplaatst: 29 mei 2014 Rapport Geplaatst: 29 mei 2014 Ik studeer nu. Betaal inmiddels de laatste twee jaar alles zelf (geen ov, geen stufi) en heb nog steeds genoeg money om luxe te leven. Iedereen om mij heen overigens. Allemaal in luxe. Mensen hebben dikke telefoons/tablets/laptops, geven wekelijkse bizarre bedragen uit aan het uitgaan/terrasjes, werken vrij weinig, willen dan ook nog eens duur op vakantie en om het dan helemaal af te maken breiden ze hun kledingkast jaarlijkse uit met veel te veel onnodige producten. Je moet keuzes maken in het leven. Als eerst moeten we dan maar eens af van het idee 'studeren is party machen'. Investeer gewoon in je eigen toekomst. Ik herken mezelf daar niet echt in Misschien verstandig om onderscheid te maken in de diversiteit van studenten. Investeren doe ik in mijn toekomst, maar dat uitgeven doe ik echt niet Daarbij hangt dat ook er vanaf hoeveel je overhoud om daaraan te besteden, dat is bij mij nu laag. Maar toen ik werkte was dat bij mij weer hoog Als je het niet wil uitgeven dan heb je uiteindelijk alleen jezelf ermee. Jij wil zeggen dat je nu niet werkt? Reageren
KillerZero86 Geplaatst: 29 mei 2014 Rapport Geplaatst: 29 mei 2014 Ik weet niet wat ik van deze keuzes moet vinden. Het zorgt er wel voor dat veel studenten na hun studie al meteen een schuld hebben. Mijn beide ouders werken tegen het minimum loon aan, waardoor ik de volle bak van studiefinanciering (voor thuiswonenden) krijg. Hiervan moet ik zelf de studie betalen en alles wat daar bij komt kijken. Mijn studie kost tussen de 290 en 320 euro per maand, met in totaal 6 of 7 termijnen. Dan is de studiefinanciering die ik nu krijg, van in totaal zo'n 330 euro, wel handig om dat te betalen. Ik hou nu al bijna niks over voor andere zaken. Als daar in eind 2015 die 100 euro vanaf gaat, kan ik tegen een aardig groot probleem lopen en ik wil liever geen schulden opbouwen. Wat voor studie volg jij? Ik woon ook thuis en betaal ook mijn studi zelf en ik betaal maar 150 per maand. Of moet je ook een stuk eten betalen?Ik zit nu op het einde van mijn HBO en ga hierna een Master doen. Ik heb alles prima binnen de lijnen gedaan en moet nog 3 jaar voor mn Master, waarvan ik dus 2 jaar 100% moet gaan lenen. Wat doet dat met mij? Nu niet meer zoveel: ik zie het als een investering in de toekomst. Maar wat nu als ik sinds begin HBO alles had moeten lenen? Dan had ik het nooit aangedurft om nog aan mn master te gaan, wat (als alles goed gaat) een verlies voor onze overheid was geweest. Ik zou dan niet volledig hebben kunnen doen wat ik leuk vind en niet zoveel verdienen (in theorie). Dus vanuit perspectief van student is het vrij en ik kan ook nog een beredenering maken waarom de overheid er ook nog aan verliest. Maar er is ook een andere kant. Nerderland heeft jaren boven haar stand geleefd en het geld is nu gewoon keihard op. We zouden onze ouders uit moeten schelden, of de vorige kabinetten die dit probleem al aan zagen komen en negeerden. En nu is de tijd gekomen dat er bezuinigd moet gaan worden. En het is echt niet waar dat alleen onderwijs bezuinigingen krijgt. Zo-ongeveer iedere sector is al op straat geweest om te protesteren, iedere ZZP'er kankert over de nieuwe belastingregels van de overheid, mijn vorige baas kon uren ranten over hoe tegen de 80% van zijn inkomen direct of via BTW/accijns weer naar de overheid verdween. Ouderen krijgen minder dan dat ze ooit gekregen hebben: het geld is gewoon keihard op. Dus, deze generatie mag niet meer onderwijs volgen tot hun lever letterlijk geen druppel alcohol meer aankan, deze generatie moet werken. En misschien, als we hard genoeg werken kunnen onze kinderen weer studeren tot ze een leveraandoening hebben. Ik heb er een hard hoofd in, ik zie het begin van het einde van Nederland (en heel West-Europa) als een rijk land. Wie weet ben ik te negatief. Reageren
Dexist Geplaatst: 29 mei 2014 Rapport Geplaatst: 29 mei 2014 Ik zie ook vaak dat mensen zich echt zorgen maken om de lening/schuld die ze oplopen tijdens hun studie. Het is natuurlijk nooit goed om een schuld te hebben, liever niet lenen natuurlijk. Maar echt zorgen hoef je je niet te maken. De lening is heeft een zeer lage rente(in vergelijking met bijvoorbeeld leningen bij de bank) je hebt na je studie twee "aanloopjaren" en na deze twee jaren moet je pas beginnen met aflossen. Straks met de nieuwe regeling mag je er 35 jaar overdoen. Allemaal erg soepel, en er is zelfs een regeling als je echt in de problemen zit qua geld dat je schuld kan worden kwijtgescholden. Aflossingen worden bepaald aan de hand van je inkomen. Maar goed je leeft natuurlijk naar wat je portemonnee te bieden heeft. Je kan natuurlijk verwachten dat de staat alles maar moet betalen, maar je kan ook een dag minder feesten en een dag meer werken bij wijze van. En als je geen aanvullende beurs krijgt, dan verwacht de staat ook dat je ouders mee betalen aan je studie/kamer. Reageren
NicolaB Geplaatst: 29 mei 2014 Auteur Rapport Geplaatst: 29 mei 2014 Als je het niet wil uitgeven dan heb je uiteindelijk alleen jezelf ermee. Jij wil zeggen dat je nu niet werkt? Ik wil zeggen dat ik nu fulltime studeer ipv fulltime werk. Daarbij wil ik zeggen dat ik het niet kan uitgeven, want ik heb het niet en had het niet. Ik had het graag aan feesten,partijen, telefoons,laptops, tablets, reisjes, auto's, villa's (nja ga zo maar door XD) uitgegeven. Ik weet niet wat ik van deze keuzes moet vinden. Het zorgt er wel voor dat veel studenten na hun studie al meteen een schuld hebben. Mijn beide ouders werken tegen het minimum loon aan, waardoor ik de volle bak van studiefinanciering (voor thuiswonenden) krijg. Hiervan moet ik zelf de studie betalen en alles wat daar bij komt kijken. Mijn studie kost tussen de 290 en 320 euro per maand, met in totaal 6 of 7 termijnen. Dan is de studiefinanciering die ik nu krijg, van in totaal zo'n 330 euro, wel handig om dat te betalen. Ik hou nu al bijna niks over voor andere zaken. Als daar in eind 2015 die 100 euro vanaf gaat, kan ik tegen een aardig groot probleem lopen en ik wil liever geen schulden opbouwen. ... Voor mij is het qua studiekosten ongeveer hetzelfde als Bas.Voor de rest ligt het accent van het probleem imo net iets anders. In theorie moet men wanneer het goed gaat met een land bezuinigen en wanneer het slecht gaat met een land, zoals nu in de crisis, investeren. Waar ligt het probleem? Dat geen enkele politieke partij de ballen heeft (had) om te roepen "We moeten bezuinigen!" in goede tijden, of het weet te verkondigen. De kabinetten hebben wel een manier gevonden om het in lijn van de Nederlandse burger weten te verkondigen. Immers is een kenmerk van de Nederlandse burger, dat ze op de knip letten wanneer er een crisis is. De termen "We moeten bezuinigen!" komen dan ook in goede oren aan. Dat er bezuinigd moet worden, dat weet iedereen. Maar dat er eigenlijk dubbel zo veel geïnvesteerd moet worden, dat vergeet het gros. Daar ligt het probleem. En natuurlijk tevens bij het feit dat de politiek maximaal plannen heeft tot over 4 jaar (dus eigenlijk gewoon niet ver voor zich kunnen kijken). Wat natuurlijk weer in relatie met de burger ligt. Ik vind het goed om te zien dat men de bezuinigingsplannen nou eindelijk eens weet uit te voeren, maar een nadeel dat men blindelings bezuinigd. Dit is typisch iets, wat over een aantal jaar (wanneer het weer goed gaat) wordt teruggedraaid, omdat men dan gaat investeren. En hoeveel denk je dat dat kost Ik hoop alleen dat een politieke partij ditzelfde eens durft te zeggen ( en uit te leggen aan de burger!) als Nederland in een stijgende lijn zit... Die krijgt dan iig gegarandeerd mijn stem Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.