Jump to content

Leningstelsel studenten

Recommended Posts

Geplaatst:

Ik wil zeggen dat ik nu fulltime studeer ipv fulltime werk.

Geen wonder dat je het niet kunt betalen. Dat zou makkelijk zijn, lekker op de centjes van de overheid doen wat ik wil. Mag ik vragen welke studie je doet dat je er zoveel tijd in moet stoppen?

• Reacties 35
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• NicolaB

10

• U b i y t s a

9

• Dexist

2

• Dutchy3010

2

Geplaatst:

Zeg flippo, dat ik niet fulltime werk wil niet zeggen dat ik überhaupt niet werk en "teer op de centjes van de overheid/burger"... Spreek daarbij eens iemand met respect, in een passieve houding, aan als hij/zij over zijn persoonlijke situatie spreekt.

Misschien een onprofessionele houding van mij, maar vlieg een eind heen...

huge-fly.png

Geplaatst: (bewerkt)

Ik las dat je full-time studeerde en niet werkte. Mijn fout. Hoef je je niet meteen zo aangevallen te voelen, lol.

Er wordt gevraagd wat we vinden van het leenstelsel. Ik vind dat mooi, jij vindt dat niet mooi. Accepteer dat gewoon.

Bewerkt: door U b i y t s a
Geplaatst:

Voor de rest ligt het accent van het probleem imo net iets anders. In theorie moet men wanneer het goed gaat met een land bezuinigen en wanneer het slecht gaat met een land, zoals nu in de crisis, investeren. Waar ligt het probleem? Dat geen enkele politieke partij de ballen heeft (had) om te roepen "We moeten bezuinigen!" in goede tijden, of het weet te verkondigen. De kabinetten hebben wel een manier gevonden om het in lijn van de Nederlandse burger weten te verkondigen. Immers is een kenmerk van de Nederlandse burger, dat ze op de knip letten wanneer er een crisis is. De termen "We moeten bezuinigen!" komen dan ook in goede oren aan. Dat er bezuinigd moet worden, dat weet iedereen. Maar dat er eigenlijk dubbel zo veel geïnvesteerd moet worden, dat vergeet het gros. Daar ligt het probleem.

En natuurlijk tevens bij het feit dat de politiek maximaal plannen heeft tot over 4 jaar (dus eigenlijk gewoon niet ver voor zich kunnen kijken). Wat natuurlijk weer in relatie met de burger ligt.

Ik vind het goed om te zien dat men de bezuinigingsplannen nou eindelijk eens weet uit te voeren, maar een nadeel dat men blindelings bezuinigd. Dit is typisch iets, wat over een aantal jaar (wanneer het weer goed gaat) wordt teruggedraaid, omdat men dan gaat investeren. En hoeveel denk je dat dat kost :puh:

Ik hoop alleen dat een politieke partij ditzelfde eens durft te zeggen ( en uit te leggen aan de burger!) als Nederland in een stijgende lijn zit... Die krijgt dan iig gegarandeerd mijn stem :)

Waar spenderen jullie dat aan? De basiskosten zijn 1.835, gedeelt door 12 is 153 euro. Waar gaat jullie andere 100-240 euro naartoe?

Investeren gebeurde onder al die oude, geldverslindende kabinetten en kijk eens waar we nu zijn. Kennelijk werkt het niet.

Geplaatst:

Ik betaal (bijna) 300 euro per kwartaal aan schoolboeken. Ik betaal trouwens 190 euro per maand. Nja 190+ ongeveer 75 = 265 euro/mnd, dan is die 100 euro mooi meegenomen en gaan volledig naar de studie.

Geplaatst:

Ik betaal (bijna) 300 euro per kwartaal aan schoolboeken. Ik betaal trouwens 190 euro per maand. Nja 190+ ongeveer 75 = 265 euro/mnd, dan is die 100 euro mooi meegenomen en gaan volledig naar de studie.

Ik begrijp heel goed dat die 100 euro heel goed meegenomen is, maar als je straks 5 jaar full-time hebt gewerkt is dat allemaal peanuts. Zonder die 92 euro per maand had ik ook niet "de wereld over kunnen reizen", maar dan nogmaals, dat is pure luxe.

Wat voor studie doe je eigenlijk? Die 1200 euro per jaar aan boeken kan je ook wel naar beneden brengen, lijkt mij. Dat waren ook voor mij de kosten, maar met tweedehands kopen en weer verkopen kost het vrijwel niets.

Geplaatst:

Ik denk wel dat je de alomvattende visie in acht moet houden. Waar het om draait, is dat ongeveer 2/3e (de 100 euro) van de basiskosten eerst vergoed werd en nu niet meer.

Als ondersteunend materiaal dat ik echt die 100 euro gebruik aan mijn studie, plaatste ik voorgaande bericht(en).

Studenten (met ouders) met een modaal inkomen worden onevenredig hard getroffen door deze maatregel. Ik denk daarbij dat het belangrijk is dat men blijft investeren in onderwijs. Want juist de gekwalificeerde burger is Nederland meer waard, dan de ongekwalificeerde burger die vervangen kan worden door de Pool of de Chinees.

Ik denk dat het daarom ook zeer belangrijk is, dat het (hoger) onderwijs voor iedereen toegankelijk is en daarbij dat het niet te luxe moet worden want dat kost geld. Gelukkig is op dit laatste de afgelopen jaren het onderwijs veel verbeterd, zoals de maatregelen om de studievertraging aan te pakken.

100 euro dekt dan ook niet de volledige kosten, maar is wel een cruciaal bedrag. Je krijgt dan namelijk gekwalificeerde burgers die financieel gezonder beginnen.

Geplaatst:

Ben je serieus met je 'gekwalificeerde burgers' en denigrerende opmerking over Polen en Chinezen? De 'gekwalificeerde burgers' zijn net zo makkelijk vervangbaar als de niet-gekwalificeerde. Punt is alleen dat die mensen in hun eigen land al genoeg verdienen en dus niet naar rijkere landen trekken om nóg meer te verdienen (ja, of naar Amerika). Bovendien blijft met dit leenstelsel het hogere onderwijs enorm toegankelijk. Het enige wat het minder toegankelijk maakt is dat het eindelijk eens de mensen filtert die alleen maar blijven studeren omdat het toch zo goedkoop is. Het besef van de prijs van onderwijs wordt nu groter, dus zullen de 'gekwalificeerden' (wat een verschrikkelijke term trouwens) meer motivatie hebben om snel en succesvol hun opleiding af te ronden.

Geplaatst:

Reactie op bovenstaand bericht:

De 'gekwalificeerde burgers' zijn net zo makkelijk vervangbaar als de niet-gekwalificeerde.
Ik ben benieuwd hoe je daar aan komt. Niet omdat ik zo brongeil ben, maar omdat ik simpelweg denk dat het niet zo is. Als tegenbewijs heb ik gegevens van het CBS, waaruit te leiden valt dat circa 33% van de ongekwalificeerde bevolking en 18% van hbo/wo bachelor afgestudeerde bevolking, allochtoon is.* Rekening houdend met dat 21% van de Nederlandse bevolking hbo/wo bachelor afgestudeerd is en 7% ongekwalificeerd**, valt dus duidelijk op te maken dat gekwalificeerde burgers/bevolking moeilijker te vervangen zijn zijn, als de niet-gekwalificeerde.

* http://statline.cbs....G5,G3&STB=G1,G4

** http://www.trendsinb...rafiek=3_1_2_31

Los van de bovenstaande reactie , wil ik nogmaals duidelijk maken dat het om cruciale verschillen gaat. Niet cruciaal in de zin van dat het hoger onderwijs nu niet meer voor iedereen bereikbaar is, zoals Dexist al argumenteert:

Ik zie ook vaak dat mensen zich echt zorgen maken om de lening/schuld die ze oplopen tijdens hun studie. Het is natuurlijk nooit goed om een schuld te hebben, liever niet lenen natuurlijk. Maar echt zorgen hoef je je niet te maken. De lening is heeft een zeer lage rente(in vergelijking met bijvoorbeeld leningen bij de bank) je hebt na je studie twee "aanloopjaren" en na deze twee jaren moet je pas beginnen met aflossen. Straks met de nieuwe regeling mag je er 35 jaar overdoen. Allemaal erg soepel, en er is zelfs een regeling als je echt in de problemen zit qua geld dat je schuld kan worden kwijtgescholden. Aflossingen worden bepaald aan de hand van je inkomen.

Maar cruciaal in de zin de afgestudeerde studenten financieel gezonder beginnen zonder die maatregel. En ik denk echt dat hierdoor zeker wel hetzelfde bedrag wordt misgelopen aan belastingen. Omdat men meer op de knip let.

Dus dood gaan we er niet aan, maar een slimme zet is anders. :puh:

Geplaatst:

Jij gaat op een fascinerende manier een discussie aan. Je pakt cijfers, gooit ze volledig uit de context en probeert daarmee te imponeren. Het is niet de kwestie wat de situatie nu is met laaggeschoolden of hooggeschoolden, maar juist wat het zou kunnen zijn. Bovendien gebruik je kwantiteit om aan te tonen dat iets niet vervangbaar is. Dat er nu een hoger percentage allochtonen aan de bak is in ongekwalificeerde beroepen zegt natuurlijk helemaal niets over vervangbaarheid. Het kan aan mij liggen hoor, maar je vergelijkt appels met peren. Punt is dat in deze tijd een beperkte hoeveelheid aan kennis (dan heb ik het over veel MBO/HBO opleidingen) makkelijk te vervangen is met mensen van over de hele wereld, inclusief landen waar de inkomens niet zo hoog liggen. Zo zie je wat er gebeurt met ICT-uitbesteding. Dat terzijde, want van belang is het helemaal niet voor de ontwikkeling wat betreft het leenstelsel. Ik reageerde enkel op jouw scheve beeld van de realiteit.

Wat betreft je laatste deel van het citaat: natuurlijk zou het BETER zijn om goed en leningvrij te beginnen, maar guess what... we leven niet in een fucking sprookje Applaus.gif . Vervolgens maak je weer zo'n vreemde aanname over de hand op de knip houden. Even ter verduidelijking: hoger opgeleiden komen in veel branches vrij lastig aan een baan en als ze er al een kunnen vinden is het onder het eigenlijke niveau met een inkomen waar je niet blij van wordt. Willen we het dan echt hebben dat er nóg meer hoogopgeleiden komen? Ook die die niet-gemotiveerden die enkel zouden studeren als het goedkoop is? Dacht het niet.

Geplaatst:

1. Ben je nou echt serieus met deze post? Je moet eens ophouden met de hele tijd "je en jij" te gebruiken en de context er volledig uit te gooien. Daarbij probeer je iemand te imponeren, door degene persoonlijk aan te vallen.

2. Probeer het eens voor de gein professioneel te houden en te beginnen met "ik", in plaats van de hele tijd "je, jouw en jij" te roepen. Dat is pas peanuts XD Het levert niks bij aan de inhoudelijke discussie en er komen alleen maar moddergooi situaties van.

3. Ik poog met de analyse mijn beredenering aan te geven. Respecteer dat en kom daarna zelf met beredeneringen ipv de hele tijd je op mijn betoog te focussen.

4. Ik probeer mijn beredenering ermee aan te geven. Daarbij snap ik je punt dat over de ICT-uitbesteding en zoals jijzelf ook al zei is het punt "alleen dat die mensen in hun eigen land al genoeg verdienen en dus niet naar rijkere landen trekken om nóg meer te verdienen (ja, of naar Amerika)". Dan is het voor mij juist belangrijk om te investeren in dat onderwijs.

Kiest u maar uit. :D

Ik vind het helemaal mooi hoor, wat er hier allemaal gebeurt. Maar C'mon man, dit raakt noch kant noch wal XD We moeten wel een beetje vordering maken, met naar elkaar toe werken :puh:

En anders...... één DUEL (vanaf 4:23)

Want ik vind dit wel weer genoeg onzin voor deze week :bier:

Geplaatst:

Want ik vind dit wel weer genoeg onzin voor deze week :bier:

Nou, inderdaad.. Je posts staan er vol mee.. :cab:

Ben het volledig met U b i y t s a eens. Natuurlijk is het kut dat je minder te besteden hebt, maar ik denk dat je hiermee wel de serieuze studenten over zal houden. Investeer in je toekomst, het geld heb je er vervolgens zo uit. De tijd dat de Staat alles voor je betaald en regelt is voorbij, tijd om op je eigen benen te gaan staan! ^^

Geplaatst:

Natuurlijk is het kut dat je minder te besteden hebt, maar ik denk dat je hiermee wel de serieuze studenten over zal houden. Investeer in je toekomst, het geld heb je er vervolgens zo uit. De tijd dat de Staat alles voor je betaald en regelt is voorbij, tijd om op je eigen benen te gaan staan! ^^

Ik denk dat dat meer met de normen van de studie(vertraging) te maken heeft en de aansluiting van het vorige onderwijs, dan de hoogte van de prijs van de studie (tuurlijk zit er wel een verband in). Daarbij verandert er niets voor mensen met een minder inkomen (waarbij die instelling denk ik juist zou gelden, als die geldt/gold) en kachelt het daar gewoon door. Ik ben dan ook een voorstander om juist dat aan te pakken. De studenten die geen verstand hebben van wat voor studie ze willen doen en het maar doen omdat ze wat moeten doen na het vmbo/havo/vwo. Vervolgens falen ze die studie of halen ze hem en doen ze er niks meer mee en komen ze ergens anders terecht (heel begrijpelijk overigens).

Gelukkig verbeterd dat wel de laatste jaren. Maar ja het verband met de prijs van een studie, vind ik immoreel. Ik vind dat het voor elke welwillende Nederlander even toegankelijk moet blijven (dus ook de middenklasse.). Want nu kom je er na 4 jaar beter uit als je (ouders) minder verdienen.

Geplaatst:

Vraag me eventjes af... Aangezien dit een lening is, betekent dat dan ook dat je gedurende die 35 jaar elk jaar een bepaald percentage rente betaalt over de lening die je uit hebt staan?

Dan is het voor de overheid namelijk niet alleen meer geld te hoeven betalen aan studenten, maar ook lekker rente cashen over het studiegeld dat de studenten zelf voor hun studie moeten betalen.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...