Jump to content

Leningstelsel studenten

Recommended Posts

Geplaatst:

Volgens mij wel, ja...

Over 2 jaartjes mag ik ook gaan studeren, dus het was wel te verwachten dat ik tegen dit voorstel ben. Sowieso denk ik niet dat dit het luie van het hardwerkende zuivert. Kijk maar eens naar de balletjes van Vindicat in Groningen, vrijwel allemaal kindjes van welgestelde ouders. Die gaan echt niet minder hard zuipen, het geld komt wel van paps en mams. En heel mooi dat je op 'eigen benen moet gaan staan', maar hou er alsjeblieft wel rekening mee dat niet iedereen dat kan. Een kleine financiële stimulans van de overheid is dan niet misplaatst. Jammer dat een partij die onderwijs hoog in het vaandel heeft staan, hiermee instemt.

• Reacties 35
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• NicolaB

10

• U b i y t s a

9

• Dexist

2

• Dutchy3010

2

Geplaatst:

Dan is het voor de overheid namelijk niet alleen meer geld te hoeven betalen aan studenten, maar ook lekker rente cashen over het studiegeld dat de studenten zelf voor hun studie moeten betalen.

Ligt eraan of dit hoger is dan de inflatie, he. En of de spaarrente hoger is dan de leenrente. Het is het voor sommige studenten gewoon handiger om dit geld te lenen, het opzij te zetten op een bankrekening en later terug te betalen.

Zo was het vroeger: studenten leenden soms extra om het opzij te zetten op een spaarrekening. Aangezien de rente die ze kregen hoger was dan de rente die ze moesten betalen, maakten ze winst. Gelukkig is deze bizarre uitkomst reeds afgekapt.

Geen idee hoeveel rente de studenten moeten betalen, maar als de inflatie hoger is dan de rente, dan loopt de overheid eigenlijk geld mis. Hetzelfde geldt wanneer de rente op de obligaties van de overheid hoger is dan de rente die de studenten moeten betalen, of wanneer de spaarrente hoger is dan de rente die de studenten betalen...

Geplaatst: (bewerkt)

@Dutchy

De rente die ik nu betaal voor de lening ligt lager dan wat ik ontvang van de bank. Ik weet niet hoe dit gaat veranderen bij invoering van het leenstelsel.

1. Ben je nou echt serieus met deze post? Je moet eens ophouden met de hele tijd "je en jij" te gebruiken en de context er volledig uit te gooien. Daarbij probeer je iemand te imponeren, door degene persoonlijk aan te vallen.

2. Probeer het eens voor de gein professioneel te houden en te beginnen met "ik", in plaats van de hele tijd "je, jouw en jij" te roepen. Dat is pas peanuts XD Het levert niks bij aan de inhoudelijke discussie en er komen alleen maar moddergooi situaties van.

3. Ik poog met de analyse mijn beredenering aan te geven. Respecteer dat en kom daarna zelf met beredeneringen ipv de hele tijd je op mijn betoog te focussen.

4. Ik probeer mijn beredenering ermee aan te geven. Daarbij snap ik je punt dat over de ICT-uitbesteding en zoals jijzelf ook al zei is het punt "alleen dat die mensen in hun eigen land al genoeg verdienen en dus niet naar rijkere landen trekken om nóg meer te verdienen (ja, of naar Amerika)". Dan is het voor mij juist belangrijk om te investeren in dat onderwijs.

Kiest u maar uit. :D

Ik vind het helemaal mooi hoor, wat er hier allemaal gebeurt. Maar C'mon man, dit raakt noch kant noch wal XD We moeten wel een beetje vordering maken, met naar elkaar toe werken :puh:

En anders...... één DUEL (vanaf 4:23)

Want ik vind dit wel weer genoeg onzin voor deze week :bier:

Ik heb mijn punt allang gemaakt in post 1. Daar wijk ik niet vanaf, dus met eigen punten hoef ik niet meer te komen. In tegenstelling tot jij gebruik ik geen non-argumenten die totaal niets met de discussie te maken hebben. Liever geen vordering dan achteruitgang, zoals jij doet met jouw 'betoog' (lol). Ik hoef 'ik' dus ook niet echt meer te gebruiken in mijn posts. De enige reden dat ik überhaupt reageer is omdat ik gewoon een beetje moet gniffelen om jouw contextverwoestende uitlatingen.

Bewerkt: door U b i y t s a
Geplaatst:

En dan gaan we nu weer terug naar het onderwerp, en gaan we het niet hebben van de manier waarop een discussie al dan niet gevoerd moet worden. Bij voorbaat dank.

• 1 maand later...
Geplaatst: (bewerkt)

Zelf profiteer ik nog net van de 'oude stijl' rondom de studiefinanciering. Maar als ik heel eerlijk moet zijn vind ik het sociale leenstelsel best wel een goed plan (ondanks dat ik best sociaal/links gezind ben). Doordat de financiele belangen van de studenten en gezinnen opborrelen door dit besluit, zal de prestatiedruk toenemen.

In feite hetzelfde als in de Verenigde Staten: daar moeten ouders en studenten vaak zelf voor de studiekosten opdraaien zonder hulp van de overheid. Daarom zie je dat de werkhouding van de Amerikanen veel hoger ligt omdat zij weten dat studeren veel geld kost (gemiddeld $30.000,- per jaar en dat x4). Gevolg is dat de 'zesjes-cultuur' en uitvalpercentages in Nederland zullen afnemen.

Bewerkt: door IndoGuus
Geplaatst:

Toen ik studeerde was ik, zoals velen met mij, nog in de gemoedelijke veronderstelling dat ik mijn studieschuld in mijn hypotheek zou kunnen stoppen op een later moment. Daar was eerlijk gezegd de terugbetaalregeling ook op afgestemd, al dan niet zo gemotiveerd. Na twee jaar beginnen met aflossen.. Dat past precies bij de gemiddelde afgestudeerde die nog even 1,5 jaar rondzwerft tussen ouderlijk huis en koopwoning. (vaak reizend, sommigen ook werkend vanuit studentenkamer, een enkeling ging eerst huren)

Deze comfortgedachte kan je echter laten varen (allang) want sinds de crisis van de banken heeft geëist leningen en hypotheken strakker te verlenen, kom je dus tegenwoordig echt geen euro verder dan een verbetering aan je woning en je woning zelf. Zelfs de 10% kosten koper is al afgedaald naar slechts nog 5%, en bouwt verder af naar slechts 100% woningfinanciering, wat betekent dat je over vier jaar de kosten koper ook eerst zal moeten sparen voordat je überhaupt kan overwegen te kopen.

Hier kan je een boel van vinden echter het betekent wel dat de student van de toekomst tweezijdig in de klem zit. Ten eerste uiteraard zal je schuld meer dan fors zijn, ten tweede heb je geen enkele mogelijkheid meer om die schuld slim af te lossen. Sterker, je kan er nu zeker van zijn dat je die schuld wel een jaartje of 10, 12 aan het aflossen bent.

Voor iedereen die nu nog denkt: "och, goedkoop huren en dan goeie baan, binnen 5 jaar klaar met aflossen", verrassing: dat heet tegenwoordig "scheef huren" en is ook niet meer toegestaan.

En ow ja: Hypotheek rente aftrek wordt ook afgebouwd. Het geheel komt er feitelijk op neer dat Den Haag een strategie heeft opgezet waarbij er zoveel mogelijk door datzelfde Den Haag aan allerlei rentes wordt verdiend. Op deze manier hoeft de belasting niet extreem te worden verhoogd en kan men over een paar jaar toch nog steeds de nota rondbreien.

Zolang je aan de goeie kant zit is er niet zoveel van te vinden, dan blijf je prima overeind. Echter het aantal mensen die hierdoor worden geraakt is de komende jaren supergroot, en dat vind ik schadelijk te noemen. Ik ben van mening dat in plaats van een leenstelsel er meer direct uit de portemonnee gehaald moet worden van de ouders. Wanneer Den Haag diezelfde portemonnee dan wat meer ruimte geeft wordt ook alles alsnog betaald, maar dan zonder de overheid ertussen.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...