Die Hard Geplaatst: 2 juni 2014 Rapport Geplaatst: 2 juni 2014 Een paar minuten geleden kwam ik dit artikel tegen. Normaal gesproken vind ik dit soort filosofische stukjes altijd wel leuk om te lezen, maar doet het me niet heel veel. Dit is echter een onderwerp waar ik me al eerder (onder andere op het forum) over uit heb gelaten en ik stond versteld van de manier waarop Rianne Philipsen de situatie heeft verwoord. Wat vinden jullie van de uitspraken die Philipsen hier doet? Kan je je erin vinden? Ben je het er mee eens? Of vind je het juist klinkklare onzin? Ik ben zéér benieuwd. Reageren
U b i y t s a Geplaatst: 2 juni 2014 Rapport Geplaatst: 2 juni 2014 (bewerkt) Het onderwerp is interessant en het stuk is leuk geschreven, maar ik sta er totaal niet achter. Deze studente heeft het volgens mij over een enorm beperkte groep mensen die minder gelukkig zouden zijn door hoge verwachtingen van buitenaf. De meesten in de generatie zijn lui, geven geen fuck om anderen en al helemaal niet om presteren. Sterker nog, bij het presenteren van je prestaties ben je ineens arrogant als je het beter hebt gedaan dan anderen. Het is lange leve de lol. Zolang we maar kunnen zuipen en feesten. Maar dan alsnog, stel de vraag aan je ouders en aan je grootouders en je krijgt precies hetzelfde antwoord. Bewerkt: 2 juni 2014 door U b i y t s a Reageren
Dexist Geplaatst: 2 juni 2014 Rapport Geplaatst: 2 juni 2014 Ik kan me er zelf niet in vinden, het maakt mij niet uit dat een ander beter is. Dat is en blijft toch zo. Wel kan ik snappen dat sommige mensen het vervelend zouden kunnen vinden, dat ze steeds maar te horen krijgen dat ze beter hun best moeten doen omdat jantje het al beter doet. Reageren
Rutger. Geplaatst: 2 juni 2014 Rapport Geplaatst: 2 juni 2014 Ik kan mij in grote mate erin vinden. Ondanks dat ik geen verplichtingen van mijn ouders opgelegd gekregen heb, geeft de maatschappij mij het gevoel dat ik moet presteren voor een goed leven. Reageren
HA5H Geplaatst: 2 juni 2014 Rapport Geplaatst: 2 juni 2014 (bewerkt) . Bewerkt: 18 februari 2015 door HA5H Reageren
KillerZero86 Geplaatst: 2 juni 2014 Rapport Geplaatst: 2 juni 2014 (bewerkt) Het onderwerp is interessant en het stuk is leuk geschreven, maar ik sta er totaal niet achter. Deze studente heeft het volgens mij over een enorm beperkte groep mensen die minder gelukkig zouden zijn door hoge verwachtingen van buitenaf. De meesten in de generatie zijn lui, geven geen fuck om anderen en al helemaal niet om presteren. Sterker nog, bij het presenteren van je prestaties ben je ineens arrogant als je het beter hebt gedaan dan anderen. Het is lange leve de lol. Zolang we maar kunnen zuipen en feesten. Maar dan alsnog, stel de vraag aan je ouders en aan je grootouders en je krijgt precies hetzelfde antwoord. Maar is dat "lang leve de lol" niet ook veel belangrijker? Gaat het leven niet om gelukkig worden? Ik werk keihard en ik haal alles wat ik moet halen. Naast mij is iemand die niet zo hard werkt, maar wel een vriendin heeft en 1 a 2 keer per maand een nacht doorhaald. Soms kijk ik naar rechts en dan denk ik: waar ben ik mee bezig? Ik werk nu keihard zodat ik later mogelijk gelukkig wordt, terwijl deze andere persoon op zoek is naar de balans en het niet erg vindt als de balans een keertje doorslaat naar lang leve de lol. Hij weet wat hem gelukkig maakt en hij weet dat hij morgen onder een vrachtwagen zou kunnen liggen.Dit voelt voor mij als een discussie van maatschappelijk belang vs individueel belang. Wat is meer waard? Lange termijn vs korte termijn, waar ga je nu voor? En uiteraard zijn er groepen die neerkijken op prestaties, maar ik ken maar weinig mensen die mij uitlachen vanwege goede prestaties. Zoiets is na de middelbare school toch wel afgelopen, volgens mij. Bewerkt: 2 juni 2014 door KillerZero86 Reageren
Kaitjee98 Geplaatst: 2 juni 2014 Rapport Geplaatst: 2 juni 2014 (bewerkt) Heb het artikel gelezen maar ben er niet van onder de indruk. Het is inderdaad zo dat een minderheid van de 'Generatie Y' een echte streber is en dus wil presteren. Zelf kom ik dan uit 1998 maar ik ken ook genoeg studenten die er ook maar met de pet naar gooien en dus geen enkele motivatie hebben om ver te komen in het leven en dus ook niet ambitieus zijn. Het lijkt me inderdaad wel zo dat je met hoge cijfers de kans op succes later een stuk vergroot, maar wie ben ik als 15-jarige om dat te zeggen? Vind het ook onzin dat ze 'moe van de excellentiedruk zijn'. De huidige generatie is gewoon lui. Ik ben zelf ook lui, en dat geef ik gewoon toe, en ik verwacht dat studenten/leerlingen in de toekomst nog luier zullen zijn. Bewerkt: 2 juni 2014 door KaiSkillzz Reageren
ThunderDuck Geplaatst: 2 juni 2014 Rapport Geplaatst: 2 juni 2014 Elke generatie wordt verweten dat zij lui zijn. Generatie Y is niet meer of minder lui dan generatie X, of generatie babyboomer. Ik durf te stellen dat de laatste generatie die dat verwijt niet verdient de vooroorlogse generatie is, die het land weer heeft opgebouwd na WO II. Sowieso vind ik het ironisch dat juist een filosofiestudent ( ) het heeft over luiheid. De vragen naar baankansen, een zinvol beroep, waarde voor de maatschappij en ontwikkeling als mens, zijn secundair.Pot verwijt de ketel ten top. Reageren
NicolaB Geplaatst: 2 juni 2014 Rapport Geplaatst: 2 juni 2014 Het had mooier geweest als ze zich objectiever opstelde en behalve argumenten te weerleggen, ook te erkennen en te onderbouwen met bronnen. Maar goed dit is ook een blog en geen wetenschappelijk opstel. Alleen neem ik het daardoor wel minder serieus. Als je daarna nog "Rianne Philipsen is masterstudente Filosofie en Psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen." erachter moet zetten, krijg ik een in mijn gedachte. Reageren
U b i y t s a Geplaatst: 2 juni 2014 Rapport Geplaatst: 2 juni 2014 (bewerkt) Maar is dat "lang leve de lol" niet ook veel belangrijker? Gaat het leven niet om gelukkig worden? Ik werk keihard en ik haal alles wat ik moet halen. Naast mij is iemand die niet zo hard werkt, maar wel een vriendin heeft en 1 a 2 keer per maand een nacht doorhaald. Soms kijk ik naar rechts en dan denk ik: waar ben ik mee bezig? Ik werk nu keihard zodat ik later mogelijk gelukkig wordt, terwijl deze andere persoon op zoek is naar de balans en het niet erg vindt als de balans een keertje doorslaat naar lang leve de lol. Hij weet wat hem gelukkig maakt en hij weet dat hij morgen onder een vrachtwagen zou kunnen liggen. Daar ben ik het deels mee eens. Ja, het leven draait niet om dingen die je niet gelukkig maken. Maar, er moet een balans zijn. Het idee dat je volledig voor jezelf leeft en niet jouw bijdrage levert aan de maatschappij (in welke zin dan ook) mag niet positief ontvangen worden, in mijn opinie. Haal zoveel mogelijk geluk met de meest mogelijke bijdrage en je doet het goed. In de huidige generatie (eigenlijk de laatste generaties) is die balans ver te zoeken. Je leeft voor jezelf (#YOLO) en dat is jammer. Dit voelt voor mij als een discussie van maatschappelijk belang vs individueel belang. Wat is meer waard? Lange termijn vs korte termijn, waar ga je nu voor? En uiteraard zijn er groepen die neerkijken op prestaties, maar ik ken maar weinig mensen die mij uitlachen vanwege goede prestaties. Zoiets is na de middelbare school toch wel afgelopen, volgens mij. Dat klopt het is een discussie tussen collectivisten en individualisten. Bovendien is het niet zozeer uitlachen. Het is meer van: "kerel, waarom studeewhr jij zo snel af?" Je moet genieten van je studentenbestaan. Walgelijk. @Nicola B Filosofie en objectiviteit :') Bewerkt: 2 juni 2014 door U b i y t s a Reageren
super_senne Geplaatst: 3 juni 2014 Rapport Geplaatst: 3 juni 2014 Het onderwerp is interessant en het stuk is leuk geschreven, maar ik sta er totaal niet achter. Deze studente heeft het volgens mij over een enorm beperkte groep mensen die minder gelukkig zouden zijn door hoge verwachtingen van buitenaf. De meesten in de generatie zijn lui, geven geen fuck om anderen en al helemaal niet om presteren. Sterker nog, bij het presenteren van je prestaties ben je ineens arrogant als je het beter hebt gedaan dan anderen. Het is lange leve de lol. Zolang we maar kunnen zuipen en feesten. Maar dan alsnog, stel de vraag aan je ouders en aan je grootouders en je krijgt precies hetzelfde antwoord. Maar is dat "lang leve de lol" niet ook veel belangrijker? Gaat het leven niet om gelukkig worden? Ik werk keihard en ik haal alles wat ik moet halen. Naast mij is iemand die niet zo hard werkt, maar wel een vriendin heeft en 1 a 2 keer per maand een nacht doorhaald. Soms kijk ik naar rechts en dan denk ik: waar ben ik mee bezig? Ik werk nu keihard zodat ik later mogelijk gelukkig wordt, terwijl deze andere persoon op zoek is naar de balans en het niet erg vindt als de balans een keertje doorslaat naar lang leve de lol. Hij weet wat hem gelukkig maakt en hij weet dat hij morgen onder een vrachtwagen zou kunnen liggen.Dit voelt voor mij als een discussie van maatschappelijk belang vs individueel belang. Wat is meer waard? Lange termijn vs korte termijn, waar ga je nu voor? En uiteraard zijn er groepen die neerkijken op prestaties, maar ik ken maar weinig mensen die mij uitlachen vanwege goede prestaties. Zoiets is na de middelbare school toch wel afgelopen, volgens mij. ik vind dat je lol mag hebben maar rond je studie dan wel af voor het lange termijn idee. Reageren
KillerZero86 Geplaatst: 3 juni 2014 Rapport Geplaatst: 3 juni 2014 (bewerkt) Elke generatie wordt verweten dat zij lui zijn. Generatie Y is niet meer of minder lui dan generatie X, of generatie babyboomer. Ik durf te stellen dat de laatste generatie die dat verwijt niet verdient de vooroorlogse generatie is, die het land weer heeft opgebouwd na WO II. Sowieso vind ik het ironisch dat juist een filosofiestudent ( ) het heeft over luiheid. De vragen naar baankansen, een zinvol beroep, waarde voor de maatschappij en ontwikkeling als mens, zijn secundair.Pot verwijt de ketel ten top. Filosofie is de moeder alle wetenschap, dus ik denk dat het een beetje te kort door de bocht is om filosofie zo' n schop te geven. Ik durf te stellen dat het werk van de generatie direct na WOII het makkelijkst zichtbaar was en het bijzonder lastig is om een objectieve vergelijking te maken tussen de luiheid van generaties. Bewerkt: 3 juni 2014 door KillerZero86 Reageren
JJ-B Geplaatst: 3 juni 2014 Rapport Geplaatst: 3 juni 2014 Elke generatie wordt verweten dat zij lui zijn. Generatie Y is niet meer of minder lui dan generatie X, of generatie babyboomer. Ik durf te stellen dat de laatste generatie die dat verwijt niet verdient de vooroorlogse generatie is, die het land weer heeft opgebouwd na WO II. Sowieso vind ik het ironisch dat juist een filosofiestudent ( ) het heeft over luiheid. De vragen naar baankansen, een zinvol beroep, waarde voor de maatschappij en ontwikkeling als mens, zijn secundair.Pot verwijt de ketel ten top. Filosofie is de moeder alle wetenschap, dus ik denk dat het een beetje te kort door de bocht is om filosofie zo' n schop te geven. Ja en ik ben de vader. Wat wil je daar precies mee zeggen? Reageren
KillerZero86 Geplaatst: 3 juni 2014 Rapport Geplaatst: 3 juni 2014 Ja en ik ben de vader. Wat wil je daar precies mee zeggen? Wauw, wat. Thunderduck scheit ongefundeerd op filosofie studenten, dus ik geef een tegenargument dat filosofie de moeder van alle wetenschap is (wat, for the record grootendeels waar is. Wiskunde is een tak van de filosfie en filosofie heeft een heel hoop creatieve geesten een vonkje gegeven waarmee de wereld praktisch herontdekt is), waarna jij terugkomt met "Ja en ik ben de vader". Begrijp je dat dat onaardig en zelfs beledigend over kan komen? Dit is geen discussiestijl, dit is even een lege opmerking gooien en dan schamper tegen een muurtje aan gaan staan en lachen. Wat jij hier doet is niet netjes. De vraag is niets mis mee, maar je schampere operkingen mag je ergens anders gaan maken. Reageren
JJ-B Geplaatst: 3 juni 2014 Rapport Geplaatst: 3 juni 2014 Ja en ik ben de vader. Wat wil je daar precies mee zeggen? Wauw, wat. Thunderduck scheit ongefundeerd op filosofie studenten, dus ik geef een tegenargument dat filosofie de moeder van alle wetenschap is (wat, for the record grootendeels waar is. Wiskunde is een tak van de filosfie en filosofie heeft een heel hoop creatieve geesten een vonkje gegeven waarmee de wereld praktisch herontdekt is), waarna jij terugkomt met "Ja en ik ben de vader". Begrijp je dat dat onaardig en zelfs beledigend over kan komen? Dit is geen discussiestijl, dit is even een lege opmerking gooien en dan schamper tegen een muurtje aan gaan staan en lachen. Wat jij hier doet is niet netjes. De vraag is niets mis mee, maar je schampere operkingen mag je ergens anders gaan maken. Ik vraag gewoon wat je ermee bedoeld. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.