Jump to content

NAS server aanschaffen


JustDoIt.

Recommended Posts

Hoi,

Nadat mijn vader's PC weer uit zichzelf is afgesloten (vermoedelijk door de koeling) zijn zijn laatste recenste bestanden verwijderd, nu vetrouwt hij het niet meer en kwam mijn vader met het idee om een NAS server te kopen ook vanwege de reden dat zijn opslaggeheugen begint vol te lopen. Nu heb ik al het een en ander opgezocht en zo heb ik een paar vraagjes hierover:

Ik las ergens dat mensen die bijvoorbeeld in het buitenland de bestanden konden beheren als de NAS thuis aan staat, is dat waar en hoe werkt dat dan?

Kun je ook automatisch een backup van je PC maken?

Kan iedereen in je thuisnetwerk erop? (Dus ook iPads, smartphones etc.)

Stel ik ga een kopen, waar moet ik dan op letten? (Welk merk, prijs etc.)

Alvast bedankt, ben echt een leek op dit gebied ;)

Bewerkt: door JustDoIt.
Link to comment
Delen op andere websites

Als je nog extra zekerheid wilt is een NAS waar minstens 2 harde schijven in kunnen aangeraden, dan maak je daar een RAID-1 (aka mirroring) van. De bestanden die je dus op schijf A zet worden automatisch ook op schijf B gezet, als schijf A dus kapot is staan je bestanden nog op schijf B. Ook zijn Western Digital red's aangeraden, deze zijn geoptimaliseerd voor RAID configuratie in RAID. :bier:

Bewerkt: door Woody268
Link to comment
Delen op andere websites

Als ik gelijk met de deur in huis mag vallen en je een advies mag geven voor een goede NAS: ik gebruik momenteel de DS214 van Synology. Echt een topdingetje. Heel makkelijk te installeren, heeft een gebruiksvriendelijk UI enzovoort. Synology wordt tevens flink aangeprezen als leverancier van NAS-servers.

In zowel de App Store als op Google Play zijn verschillende applicaties te vinden van Synology waarmee je toegang kunt krijgen tot bepaalde features. Er is een applicatie voor DS file (bestandsmanager) DS video, DS audio, DS photo, DS download, DS cloud (met andere woorden, je kunt je NAS dan als een soort clouddienst gebruiken), DS finder en DS cam. Veel keuze dus. DiskStation Manager, zoals het besturingssysteem van Synology-apparaten heet, werkt tevens op tablets en biedt hetzelfde interface als op een desktop. Op smartphones krijg je standaard een kale versie met een stuk minder mogelijkheden.

Tot zover ik ervaren heb kun je geen automatische back-ups maken, maar ik heb er ook niet echt over nagedacht. Misschien dat het met een 'app' in de speciale appwinkel van DiskStation Manager wel mogelijk is.

Ik had een paar maanden geleden nog een NAS van Western Digital, maar die vond ik eigenlijk tien keer niks. Had het geluk dat ik als dank voor een review dat ik schreef over de Synology DS214 deze NAS mocht houden. En als je hem een tijdje gebruikt hebt, dan snap je ook waarom hij zo top is. Helaas betaal je wel flink wat hiervoor; bij Bol.com kost het model dat ik heb €269 (en dan is het nog eigenlijk het basismodel van de DS214-serie). Synology biedt echter nog goedkopere NAS-servers aan. Wel moet je zelf voor de HDD's/SSD's zorgen.

Hopelijk ben je hiermee een beetje verder geholpen. Als je nog vragen hebt, dan hoor ik deze graag. ;)

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

Als ik gelijk met de deur in huis mag vallen en je een advies mag geven voor een goede NAS: ik gebruik momenteel de DS214 van Synology. Echt een topdingetje. Heel makkelijk te installeren, heeft een gebruiksvriendelijk UI enzovoort. Synology wordt tevens flink aangeprezen als leverancier van NAS-servers.

In zowel de App Store als op Google Play zijn verschillende applicaties te vinden van Synology waarmee je toegang kunt krijgen tot bepaalde features. Er is een applicatie voor DS file (bestandsmanager) DS video, DS audio, DS photo, DS download, DS cloud (met andere woorden, je kunt je NAS dan als een soort clouddienst gebruiken), DS finder en DS cam. Veel keuze dus. DiskStation Manager, zoals het besturingssysteem van Synology-apparaten heet, werkt tevens op tablets en biedt hetzelfde interface als op een desktop. Op smartphones krijg je standaard een kale versie met een stuk minder mogelijkheden.

Tot zover ik ervaren heb kun je geen automatische back-ups maken, maar ik heb er ook niet echt over nagedacht. Misschien dat het met een 'app' in de speciale appwinkel van DiskStation Manager wel mogelijk is.

Ik had een paar maanden geleden nog een NAS van Western Digital, maar die vond ik eigenlijk tien keer niks. Had het geluk dat ik als dank voor een review dat ik schreef over de Synology DS214 deze NAS mocht houden. En als je hem een tijdje gebruikt hebt, dan snap je ook waarom hij zo top is. Helaas betaal je wel flink wat hiervoor; bij Bol.com kost het model dat ik heb €269 (en dan is het nog eigenlijk het basismodel van de DS214-serie). Synology biedt echter nog goedkopere NAS-servers aan. Wel moet je zelf voor de HDD's/SSD's zorgen.

Hopelijk ben je hiermee een beetje verder geholpen. Als je nog vragen hebt, dan hoor ik deze graag. ;)

Bedankt voor je antwoord, dus stel ik koop zo'n NAS voor €269 dan sluit ik zelf de HDD erin (heb hier nog een 2,5 inch en 3,5 inch beide 500gb) en dan is het klaar? Of moet ik nog een Windows installatie erop zetten want dat las ik ook ergens, volgensmij in de links hierboven jouw antwoord.

Link to comment
Delen op andere websites

Je moet op Windows met behulp van de meegeleverde cd-rom de NAS installeren, maar dat kan een leek nog zelfs doen. Tenminste, het was een kwestie van een account aanmaken, even controleren of RAID is ingeschakeld en installeren maar. :) Installatie duurt amper tien minuten, geloof ik.

Bewerkt: door Grand Theft Auto TOM
Link to comment
Delen op andere websites

Synology is echt een van de betere merken inderdaad. Bezuinig vooral niet op een NAS als je er een wilt aanschaffen, want die budget dingen zijn tergend langzaam als je een keer wat wilt laten downloaden/uitpakken op zo'n ding.

Link to comment
Delen op andere websites

Als ik gelijk met de deur in huis mag vallen en je een advies mag geven voor een goede NAS: ik gebruik momenteel de DS214 van Synology. Echt een topdingetje. Heel makkelijk te installeren, heeft een gebruiksvriendelijk UI enzovoort. Synology wordt tevens flink aangeprezen als leverancier van NAS-servers.

In zowel de App Store als op Google Play zijn verschillende applicaties te vinden van Synology waarmee je toegang kunt krijgen tot bepaalde features. Er is een applicatie voor DS file (bestandsmanager) DS video, DS audio, DS photo, DS download, DS cloud (met andere woorden, je kunt je NAS dan als een soort clouddienst gebruiken), DS finder en DS cam. Veel keuze dus. DiskStation Manager, zoals het besturingssysteem van Synology-apparaten heet, werkt tevens op tablets en biedt hetzelfde interface als op een desktop. Op smartphones krijg je standaard een kale versie met een stuk minder mogelijkheden.

Tot zover ik ervaren heb kun je geen automatische back-ups maken, maar ik heb er ook niet echt over nagedacht. Misschien dat het met een 'app' in de speciale appwinkel van DiskStation Manager wel mogelijk is.

Ik had een paar maanden geleden nog een NAS van Western Digital, maar die vond ik eigenlijk tien keer niks. Had het geluk dat ik als dank voor een review dat ik schreef over de Synology DS214 deze NAS mocht houden. En als je hem een tijdje gebruikt hebt, dan snap je ook waarom hij zo top is. Helaas betaal je wel flink wat hiervoor; bij Bol.com kost het model dat ik heb ¤269 (en dan is het nog eigenlijk het basismodel van de DS214-serie). Synology biedt echter nog goedkopere NAS-servers aan. Wel moet je zelf voor de HDD's/SSD's zorgen.

Hopelijk ben je hiermee een beetje verder geholpen. Als je nog vragen hebt, dan hoor ik deze graag. ;)

Bedankt voor je antwoord, dus stel ik koop zo'n NAS voor ¤269 dan sluit ik zelf de HDD erin (heb hier nog een 2,5 inch en 3,5 inch beide 500gb) en dan is het klaar? Of moet ik nog een Windows installatie erop zetten want dat las ik ook ergens, volgensmij in de links hierboven jouw antwoord.

Let er dan wel even op of die NAS beide formaten ondersteund, dus 3,5 en 2,5 inch. De ene NAS ondersteunt namelijk alleen 3,5 inch en de ander alleen 2,5 inch. Toch zijn er ook NAS-servers die beide formaten ondersteunen :)

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...