Joriz Geplaatst: 15 juli 2014 Rapport Geplaatst: 15 juli 2014 Het is natuurlijk voor mij als buitenstaander lastig te zeggen hoe erg het gebroken been is. Maar ik kan zeker begrijpen dat ze dan niet met haast komen. Met gebroken been kan je ook prima zelf naar het ziekenhuis komen. Een ambulancen rit kost honderden euro's. Daarnaast kan ik zeker begrijpen als ze eerst naar iemand rijden met een hartaanval of zo, want ja als het dorp één ambulance heeft kan het maar op één plek tegelijk zijn. Dus ik kan de discussie ook omdraaien dat het schandalig is dat je de ambulance hebt gebeld voor een 'kleinigheid'. Over het amateurisme van de arts kan ik niet veel zeggen, maar je kan verwachten dat ze goed zijn opgeleid en niet de lokale slager langs komt om een spuitje te zetten. Reageren
super_senne Geplaatst: 15 juli 2014 Auteur Rapport Geplaatst: 15 juli 2014 (bewerkt) Het is natuurlijk voor mij als buitenstaander lastig te zeggen hoe erg het gebroken been is. Maar ik kan zeker begrijpen dat ze dan niet met haast komen. Met gebroken been kan je ook prima zelf naar het ziekenhuis komen. Een ambulancen rit kost honderden euro's. Daarnaast kan ik zeker begrijpen als ze eerst naar iemand rijden met een hartaanval of zo, want ja als het dorp één ambulance heeft kan het maar op één plek tegelijk zijn. Dus ik kan de discussie ook omdraaien dat het schandalig is dat je de ambulance hebt gebeld voor een 'kleinigheid'. Over het amateurisme van de arts kan ik niet veel zeggen, maar je kan verwachten dat ze goed zijn opgeleid en niet de lokale slager langs komt om een spuitje te zetten. het was het pijnlijkste deel in het been ergens bij de knie Duss en het zieken huis lag nog geen halve kilometer van het veldje en ik woon in Doetinchem best een grote stad ze hebben meer dan 1 ambulance Bewerkt: 15 juli 2014 door super_senne Reageren
FireFighter Geplaatst: 15 juli 2014 Rapport Geplaatst: 15 juli 2014 (bewerkt) Je hebt dan waarschijnlijk een lagere prioriteit gekregen. Een hartaanval, beroerte, hartstilstand, slagaderlijke bloedingen, niet aanspreekbaar en zonder teken van leven op de stoep liggen, een anafalactische schok of andere levensbedreigende aandoeningen wordt altijd bestempeld met een Prio 1 (A1) rit, dan moet de Ambulance binnen 15min ter plaatse zijn. Een gebroken been doet pijn, maar is verder niet levensbedreigend. Je hebt dan waarschijnlijk een prio 2 of zelfs een prio 3 gekregen, waarbij de ambulance binnen respectievelijk 30 en 45 minuten ter plaatse moet zijn. Kwalitatief zijn de hulpdiensten erg goed in Nederland. Een foutje is menselijk en de fouten, waarvan je een mug een olifant maakt, kan gebeuren. Overigens heb je waarschijnlijk weinig tot geen medische kennis, misschien drukken ze het been wel terug in een goede of in iedergeval betere houding. Dit irriteert mij mateloos, ook bij de politie. Blaffen over de slechtheid van de hulpdiensten, en zelf er de ballen verstand van hebben. Leuk weetje: ''In onderstaande tabel ziet u de ambulance aanrijtijden over het jaar 2011 welke ook gemiddeld gezien voldoen aan de wettelijke norm van 15 minuten. De meeste overlevingskansen bij een hartstilstand/circulatie liggen echter binnen die cruciale 6 minuten. '' Op de afbeelding is te zien dat er bij een prio 1 melding veruit de meeste ambulances op tijd ter plaatse zijn. Bron: www.reanimatiedrechtsteden.nl Bewerkt: 15 juli 2014 door FireFighter Reageren
NicolaB Geplaatst: 16 juli 2014 Rapport Geplaatst: 16 juli 2014 (bewerkt) @Firefighter: Bedenk wel dat je het hier over de regio's in Zuid-Holland hebt, waar er logischerwijze een snellere aanrijdtijd is dan bijv. de regio Friesland. Vooral in de lagere prioriteitsritten, zie je dan een hoger verschil in de tijd (bron: VRF). Simpelweg omdat een ambulance langere afstanden moet bereiken. Hallo ik was gisteren aan het voetballen er dee iemand voor het eerst mee en al zijn eerste move brak hij zijn been al. nou ambulance gebeld en nu komt het. ik vind het erg dat het 3 kwartier duurde voor dat ze er waren als hij een hartaanval had gehad was ie dood geweest. Ten tweede lieten ze de spuit met verdoving 3 keer vallen hoppa weer 5 minuten er bij. en ten derde hij had zijn been gebogen liggen en iemand zei hou dat been nou zo want anders vergaat ie van de pijn maar nee hoor de ambulancebroeders wisten het weer beter en ze duwen dat been naar beneden en hij verging bijna van de pijn. Ik vind dit slecht en ik denk dan hebben ze wel een opleiding gehad ik vind het wel waardeloos. Bij het inschalen van prioriteiten wordt er inderdaad o.a. gekeken naar de feiten en omstandigheden. Logisch als je in 15 minuten ter plaatse moet zijn, betekent het dat je enorme risico's moet nemen in het verkeer. Hoogstwaarschijnlijk heeft de centralist beoordeeld of je acute hulp nodig had. Bij een gebroken been, met mensen om je heen, zou ik het als niet acuut bestempelen. Mocht een situatie verslechteren, bijv. dat de persoon bewustzijn verliest, bel dan absoluut weer 112, zodat de hulp sneller ter plaatse is. Vervolgens blijft de centralist aan de lijn om je te adviseren hoe te handelen. Als een situatie stabiel is en niet acuut, kan je er vanuit gaan dat een ambulance in 30 minuten ter plaatse is. Ook al kan dit logischerwijze ervaren worden als een eeuwigheid en kan het in slecht bereikbare regio's inderdaad 45 minuten duren. Daarbij adviseer ik je simpelweg ten strengste om gewoon de ambulancebroeders te accepteren in hun werk als ze ter plaatse zijn. Dit zijn mensen die weten hoe ze in zo'n situatie moeten handelen. Ik kan begrijpen dat het soms vrij awkward kan over komen als je er geen medische kennis van hebt. Waarschijnlijk (al is het moeilijk te bekijken vanaf een computer ) duwden de ambulancebroeders dit naar beneden om de latere genezing te bespoedigen (anders groeit je been krom / moet ie rechtgezet worden etc.etc.). Daar zal je vriend uiteindelijk nog veel minder blij mee zijn. Bewerkt: 16 juli 2014 door NicolaB Reageren
super_senne Geplaatst: 16 juli 2014 Auteur Rapport Geplaatst: 16 juli 2014 Maar ze waren er eigenlijk al in 20 minuten maar ze durfde niet over het bruggetje heen men toen gingen ze rondjes rijen omdat ze de stad niet kenden wisten ze niet dat je er niet op een andere manier kon komen . Als ambulancebroeder moet je de stad toch goed kennen Reageren
NicolaB Geplaatst: 16 juli 2014 Rapport Geplaatst: 16 juli 2014 (bewerkt) Dat kan een nadeel van schaalvergroting. Ik merk het zelf toevallig ook, dat steeds meer hulpverleners de regio niet echt kennen, waaronder ikzelf Al moet je wel bij jezelf de volgende dingen afvragen: In hoeverre moet een hulpverlener zijn gebied kennen? In hoeverre wordt dat ingeperkt? Om de vragen te beantwoorden: Ik denk dat een uitvoerende hulpverlener zijn gebied goed moet kennen. Ook al ken ik ook niet al de routes hier in de stad en ken jij (als je in een stad woont ) ook niet alle toerijdroutes. Dit kan je trainen, door veel op de plekken te rijden. Vandaar ben ik ook een voorstander van zo veel mogelijk (met doel) patrouillerende hulpverleningseenheden, wanneer dit mogelijk is. Daar komt het probleem, want dat brengt kosten met zich mee en is vrij complex. In tijden van bezuinigingen en reorganiseringen zijn daar niet altijd de middelen voor beschikbaar. Gelukkig komt een regiobrede en deels rijksbrede aanpak ook voor. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de universalisering van GPS-systemen, die bijv. toerrijdkaarten bevatten om tot dat veldje van je te komen en directe digitale wijzigingen bij bijv. wegwerkzaamheden (itt een manuele wijziging, dat bij iedere briefing moet ingesproken worden.) Daar moet dan wel veel meer geïnvesteerd in worden. Ik denk dat dat op nationaal niveau best te doen is, vooral in samenwerking met diverse hulpverleningsdiensten. Maar goed, het is nu nog ieder voor zich. De politie met zijn eigen kaarten, de brandweer van de ene regio met z'n eigen kaarten, en de ambulancediensten van de zelfde regio ook met zijn eigen kaarten. En natuurlijk moet dan niet hetgeen uit de eerste alinea vergeten worden, dat is ook noodzakelijk dat men de routes wel kent (ivm uitval, plotselinge wijzigingen etc.). Bewerkt: 16 juli 2014 door NicolaB Reageren
super_senne Geplaatst: 16 juli 2014 Auteur Rapport Geplaatst: 16 juli 2014 ben jij ook hulpverlener dan? Reageren
Guardian1980 Geplaatst: 16 juli 2014 Rapport Geplaatst: 16 juli 2014 Om de vragen te beantwoorden: Ik denk dat een uitvoerende hulpverlener zijn gebied goed moet kennen. Ook al ken ik ook niet al de routes hier in de stad en ken jij (als je in een stad woont ) ook niet alle toerijdroutes. Dit kan je trainen, door veel op de plekken te rijden. Vandaar ben ik ook een voorstander van zo veel mogelijk (met doel) patrouillerende hulpverleningseenheden, wanneer dit mogelijk is. De politie kan zo werken, omdat er vaak voldoende eenheden in dienst zijn, en bovendien is surveilleren en aanwezig zijn op straat een van de dingen die van de politie worden verwacht. Voor brandweer en ambulance is dat anders. Zeker in de wat minder stadse gebieden wil een meldkamer absoluut niet hebben dat een voertuig gaat surveilleren; standplaatsen liggen centraal, langs in- en uitvalwegen, zodat ze daarvandaan snel ter plaatse kunnen zijn en de beste dekking hebben. Wanneer ze daar niet zijn, verlies je de dekking. Ik werk zelf bij een regionale afdeling, ik ken alle doorgaande routes binnen de provincie, en binnen de steden en dorpen ook wel de doorgaande wegen. Maar als ik ergens ben en ik word gevraagd naar een bepaalde locatie te gaan, weet ik ook niet altijd waar dat precies is. Dit wordt ook niet verwacht, en het lukt me altijd wel snel ter plaatse te zijn. Gelukkig komt een regiobrede en deels rijksbrede aanpak ook voor. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de universalisering van GPS-systemen, die bijv. toerrijdkaarten bevatten om tot dat veldje van je te komen en directe digitale wijzigingen bij bijv. wegwerkzaamheden (itt een manuele wijziging, dat bij iedere briefing moet ingesproken worden.)Daar moet dan wel veel meer geïnvesteerd in worden. Ik denk dat dat op nationaal niveau best te doen is, vooral in samenwerking met diverse hulpverleningsdiensten. Maar goed, het is nu nog ieder voor zich. De politie met zijn eigen kaarten, de brandweer van de ene regio met z'n eigen kaarten, en de ambulancediensten van de zelfde regio ook met zijn eigen kaarten. En natuurlijk moet dan niet hetgeen uit de eerste alinea vergeten worden, dat is ook noodzakelijk dat men de routes wel kent (ivm uitval, plotselinge wijzigingen etc.). Binnen de Veiligheids Regio Utrecht werken de politie, RAVU (ambulance) en brandweer samen. Voertuigen met AVLS (de meeste politievoertuigen, alle ambu's en brandweerwagens) krijgen vanuit de meldkamer, indien ze dat willen, de aanrijroute rechtstreeks op hun navigatiesysteem. De meldkamer is op de hoogte van de werkzaamheden, en daarnaast weet elke medewerker op straat ook waar er in zijn werkgebied aan de weg gewerkt wordt. Reageren
NicolaB Geplaatst: 16 juli 2014 Rapport Geplaatst: 16 juli 2014 De politie kan zo werken, omdat er vaak voldoende eenheden in dienst zijn, en bovendien is surveilleren en aanwezig zijn op straat een van de dingen die van de politie worden verwacht. Voor brandweer en ambulance is dat anders. Zeker in de wat minder stadse gebieden wil een meldkamer absoluut niet hebben dat een voertuig gaat surveilleren; standplaatsen liggen centraal, langs in- en uitvalwegen, zodat ze daarvandaan snel ter plaatse kunnen zijn en de beste dekking hebben. Wanneer ze daar niet zijn, verlies je de dekking. Ik spreek dan ook vooral teams boven de sterkte in regio's waar de dekkingsgraad dan niet gehaald wordt. Denk dan aan teams met een doel. Dit kunnen voor de brandweer mensen zijn die brandkranen controleren afwisselen / iemand van proactie (moeilijker, omdat daar minder van zijn) en tevens het gebied rondrijden en voor de ambulance goede overeenkomsten met huisartsenposten zodat de A1 gedekt kan worden. Dan is het goed om af en toe even de binnenstad te verkennen in een TS met het hele team. Gelukkig wordt dat hier in de VrZW en VRAA gedaan en is ook zeker nodig, zelfde geld voor de Ambulancediensten, die hier gedeeld worden en vaak dus "on the move" zijn. (VRAA - VRZW, is beide VZA) Maar goed, dan spreek ik ook hierbij over een dekkingsgraad waarin dat mogelijk is.In regio's met een mindere dekkingsgraad acht ik het ook nodig om eens per week een patrouilleronde te rijden. Dit kan gedaan worden rond de wisseling van dienst, waar je een dubbele bezetting in kan bouwen of tijdens oefenavonden (die hebben de politie dan weer niet ). Binnen de Veiligheids Regio Utrecht werken de politie, RAVU (ambulance) en brandweer samen. Voertuigen met AVLS (de meeste politievoertuigen, alle ambu's en brandweerwagens) krijgen vanuit de meldkamer, indien ze dat willen, de aanrijroute rechtstreeks op hun navigatiesysteem. De meldkamer is op de hoogte van de werkzaamheden, en daarnaast weet elke medewerker op straat ook waar er in zijn werkgebied aan de weg gewerkt wordt. Ja, dat werkt hier dus wat minder (in de VRZW). Mogelijk is dat omdat hier de brandweer net pas geregionaliseerd is in januari en omdat de basis van de ambulancezorg dus gevestigd is in Amsterdam - Amstelland. Hier in de VRZW zit de meldkamer van de ambulancediensten ook niet bij de brandweer en politie, in Zaandam; maar in de VRAA-centrale in Amsterdam Maar goed, dat zijn dingen waar dan aan gewerkt wordt. Je ziet echt heel veel verschil mbt. aanbestedingen in de laatste jaren. Gelukkig wordt dit veel meer universeel gedaan. Nadeel is en blijft toch dan wel van regionalisering en nationalisering, dat er minder lokale kennis is. Dat valt dan indirect ook te zien bij de aanbestedingen (denk aan bijvoorbeeld het gemis van een Tuig om vee uit de sloot te halen in een boerengemeente, bij een nieuwe TS). Dat merk ik bij het verdwijnen van kleine buurtposten van de politie, tot het verdwijnen van brandweerremises in een dorp. Maar goed, daar moet in vele regio's ook van elkaar worden geleerd en de juiste mix worden gevonden, mbt de kosten en de uitvoering. Reageren
Wesley Geplaatst: 16 juli 2014 Rapport Geplaatst: 16 juli 2014 (bewerkt) Hmm indrukwekkend.. Ik woon in de prov. Groningen en tijdens jiu jitsu training had ook iemand zijn been/voet gebroken (zijn voet zat er letterlijk andersom op). De ambulance was ook zeer snel ter plaatse, ik denk dat het totaal maar 5 minuten heeft geduurd. Tevens was de zorg van de ambu broeders ook zeer goed. Misschien dat het bij de topicstarter in Emmen toevallig even wat minder ging, maar zover ik vaak hoor zijn hulpverleners vaak wel aardig op tijd. Mij hoor je in elk geval niet klagen over hulpverleners, hier zijn ze ook altijd ruim op tijd en ze bieden de beste zorg/bescherming, ik heb er respect voor. @Hieronder: Oh, achja beetje verder naar 't zuiden Bewerkt: 17 juli 2014 door Wesley Reageren
super_senne Geplaatst: 17 juli 2014 Auteur Rapport Geplaatst: 17 juli 2014 Hmm indrukwekkend.. Ik woon in de prov. Groningen en tijdens jiu jitsu training had ook iemand zijn been/voet gebroken (zijn voet zat er letterlijk andersom op). De ambulance was ook zeer snel ter plaatse, ik denk dat het totaal maar 5 minuten heeft geduurd. Tevens was de zorg van de ambu broeders ook zeer goed. Misschien dat het bij de topicstarter in EMMEN toevallig even wat minder ging, maar zover ik vaak hoor zijn hulpverleners vaak wel aardig op tijd. Mij hoor je in elk geval niet klagen over hulpverleners, hier zijn ze ook altijd ruim op tijd en ze bieden de beste zorg/bescherming, ik heb er respect voor. DOETINCHEM Reageren
NicolaB Geplaatst: 17 juli 2014 Rapport Geplaatst: 17 juli 2014 (bewerkt) Ik zie wel dat in sommige gedeelten van de veiligheidsregio Noord & oost Gelderland, de norm niet altijd gehaald wordt (daar wordt zeker aan gewerkt om dat te minimaliseren). Vooral nabij de grens bij Ulft. Maar goed, net zoals jij al zei denk ik dat het bij jouw geval lag aan dat de ambulance niet spoedig de overkant wist te bereiken. Dat kan ook door een simpele miscommunicatie komen van de beller naar de AC. Ik had toevallig ooit vroeger zelf eens een aanrijding gehad op een dijk. Die dijk bestond uit een fietspad aan de ene kant en een klein weggetje aan de andere kant. Aangezien het een melding was van een aanrijding scooter-fietser werd het ingeschaald als een prio 1 rit (A1). Ook werd gedacht dat het op het fietspad was. Gelukkig wist ik van dit euvel op de dijk (gebeurde vaker) en vroeg ik de persoon die belde (ik kon zelf niet bellen bij die aanrijding helaas) om nog eens goed de locatie door te geven. Hierdoor kwam de ambulance denk ik 5 a 10 minuten eerder aan. Voor mij voelde het als echt snel, vooral omdat ik wist dat het wel meeviel en het zelf lager zou inschalen (bij 5 min was de politie tp en rond 10 min de ambulance). Dus help ze ook vooral daarmee, wellicht had het dan wat spoediger geweest. Persoonlijk zou ik, als ik de doctor was, even uitstappen en de ambulance laten omrijden. Zodat er in ieder geval iemand ter plaatse is. Maar goed, dat is bureauwerk wat ik nu aan het doen ben. Ik weet zijn overweging en de situatie niet Bewerkt: 17 juli 2014 door NicolaB Reageren
Dutchy3010 Geplaatst: 18 juli 2014 Rapport Geplaatst: 18 juli 2014 Ben afgelopen woensdag afgevoerd met de Ambulance. Tegen de tijd dat ik bij kennis kwam, lag ik al in de ambulance. Dus dat was enorm snel, heb niets te klagen gehad. Reageren
NicolaB Geplaatst: 24 juli 2014 Rapport Geplaatst: 24 juli 2014 Ben afgelopen woensdag afgevoerd met de Ambulance. Tegen de tijd dat ik bij kennis kwam, lag ik al in de ambulance. Dus dat was enorm snel, heb niets te klagen gehad. Shit... Hoe is het met je? En wat was er gebeurd? Sterkte Reageren
Rinaldootje Geplaatst: 7 augustus 2014 Rapport Geplaatst: 7 augustus 2014 Ikzelf vind niet dat je echt op de ambulancebroeders moet gaan zeuren. En ik zou eerlijk gezegd blij zijn met een wachttijd van 45 minuten. Het mag misschien wel erg onprettig zijn. Maar zo weet je tenminste dat je niet dood gaat, om het maar bot te zeggen. Je moet meer spijt hebben voor de persoon waar de ambulance snel naartoe moet. Vindt het wel raar dat ze onnodig rond gereden hebben. Het is mij eens overkomen dat er een ambulance nodig was op een onbegaanbaar parkje, achter hekken en bruggen waar de ambulance niet doorheen kan. De ambulance had wel om kunnen rijden, maar dit zou onnodige tijd gekost hebben. Het was immers sneller om de benodigde materialen uit de ambulance mee te nemen naar het slachtoffer. Het 3 maal laten vallen van de naald lijkt me ook onhandig van hun. En persoonlijk gezegd een beetje aan de rare kant. Ik kan begrijpen als er iets uit je handen valt. We zijn immers allemaal mensen en we maken allemaal fouten. Maar als dat dan 3 maal achter elkaar gebeurd dan moet er wel iets mis zijn. En ikzelf ben geen dokter, en aan de manier waarop jij het hierover hebt jij ook niet. Hoe kunnen wij dan weten dat wat de art deed met het been dat dat verkeerd was? Toen ik mijn arm op 2 plaatsen gebroken had deed dat ook ontzettend veel zeer. Maar de dokter zei dat hij mijn arm in een andere positie ging leggen om verdere schade te voorkomen. Dit was misschien wel het pijnlijkste uit mijn gehele leven. Maar heeft uiteindelijk er wel voor gezorgd dat mijn arm zonder verdere schade is genezen. En de artsen in de operatiekamer mij sneller konden behandelen. Ik denk dat de ambulance broeders ditzelfde ter plekken hebben gedaan bij jou vriend. Soms mag het erg rot voelen, maar als dit het beste is om te doen, waarom niet dan? Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.