Jump to content

PC Sneller maken


FireFighter

Recommended Posts

Hallo mede forumleden,

Sinds kort heb ik een nieuwe pc (zie dxdiag bestand in de bijlage), echter is deze pc erg traag. Typen gaat niet eens snel, terwijl er weinig programma's geïnstalleerd zijn, weinig downloads zijn en een redelijk nieuwe pc is.

Hoe kan ik deze pc sneller maken?

DxDiag file: DxDiagPCFireFighter.txt

Mvg,

FF

Bewerkt: door FireFighter
Link to comment
Delen op andere websites

Een SSD zorgt altijd voor een snelheidsverbetering, en met de desktopkits die worden meegeleverd bij bepaalde ssd's hoef je windows niet te herinstalleren. Bovendien ze allang niet meer zo duur.

Volgens mij ligt het aan je video kaart ;)

Zover ik weet heeft een grafische kaart niet zoveel te doen met opstarttijd.

Edit: staat er veel bloatware van HP op de computer? Zoiets kom je vaak tegen op computers die geleverd worden door Dell, HP etc. Tenzij je een HP printer/scanner whatever hebt kun je dat ook verwijderen.

Bewerkt: door gtaissuper
Link to comment
Delen op andere websites

Volgens mij ligt het aan je video kaart ;)

Zover ik weet heeft een grafische kaart niet zoveel te doen met opstarttijd.

Sinds wanneer zegt 'ie dat z'n PC traag opstart?

Ja oke, t is logisch.

Ik zeg: Hou sowieso de helft van je hardschijven vrij. Althans minimaal 1/4e ;)

Link to comment
Delen op andere websites

Wat mij 't meest intrigeert is het gebruik van RAM. Volgens die log gebruik je nauwelijks RAM, maar heb je wel een pagefile van 5GB. Dat vind ik persoonlijk zeer vreemd aangezien de pagefile pas gebruikt wordt als het normale RAM vol is. De pagefile is vele malen trager dan het gewone RAM en dit zou ook de traagheid kunnen verklaren.

Link to comment
Delen op andere websites

Wat mij 't meest intrigeert is het gebruik van RAM. Volgens die log gebruik je nauwelijks RAM, maar heb je wel een pagefile van 5GB. Dat vind ik persoonlijk zeer vreemd aangezien de pagefile pas gebruikt wordt als het normale RAM vol is. De pagefile is vele malen trager dan het gewone RAM en dit zou ook de traagheid kunnen verklaren.

Is er een manier om dit te verhelpen?

Link to comment
Delen op andere websites

Zou ik niet direct kunnen zeggen aangezien ik nog nooit met zoiets geconfronteerd werd. Ik weet zelfs niet eens of het wel de daadwerkelijke oorzaak van het probleem is. Wat je alvast wel kan proberen is om het een en ander uit te schakelen in de opstart opties. Typ hiertoe msconfig in het zoekvak van het startmenu. Op de tabbladen Services en Opstarten kan je uitvinken wat je niet nodig hebt. Wees wel een beetje voorzichtig en schakel enkel dingen uit die je herkent. Sommige services zijn benodigd door het systeem.

Link to comment
Delen op andere websites

Je kunt het pagefile ook verminderen. Ik weet uit boeken dat men vroeger aanraadde om het dubbele van het geheugen te nemen als pagefile, maar nu heb je niet meer dan de helft nodig.

edit: Ik zie nu pas dat het pagefile ongeveer 12 GB bedraagt.

http://www.pc-helpforum.be/f182/het-wisselbestand-uitschakelen-bij-8-gb-40993/

De computereigenaren op dit forum hebben succesvol het pagefile uitgeschakeld, dus dat zou jij ook kunnen doen. Toch raad ik je aan om ongeveer 500-1000 mb aan pagefile te laten staan voor programma's die dit pagefile nodig hebben zoals aangegeven op dat forum.

Mocht je het pagefile willen aanpassen: http://www.windowscorner.nl/windows7/installatie/grootte-en-locatie-van-het-wisselbestand-aanpassen.php

O, en pagefile is wisselbestand in het nederlands.

Bewerkt: door gtaissuper
Link to comment
Delen op andere websites

Als je grondig wilt zijn, raad ik je aan Windows helemaal opnieuw te installeren, het liefsts van een image. Met ABR kun je je licentie backuppen. Als je daarna drivers zelf installeert, heb je een gloedjenieuwe Windows zonder bloatware of andere rare fabrieksinstellingen.

Van je Pagefile zou ik afblijven - deze wordt altijd nog veelvuldig gebruikt en je computer zal totaal vastlopen als je ooit eens wat meer dan 30 tabs open hebt. Microsoft raadt aan om het op 150% te houden, maar de "auto" optie is prima.

Bewerkt: door ikt
Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb het hele systeem schoongemaakt met verschillende cleaners (van zelfgemaakte maps tot in de register) en nu ontdekt dat er fouten zitten in het systeem. Nu proberen te fixen met systeemherstel en als dat net lukt inderdaad Windows opnieuw installeren.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb het hele systeem schoongemaakt met verschillende cleaners (van zelfgemaakte maps tot in de register) en nu ontdekt dat er fouten zitten in het systeem. Nu proberen te fixen met systeemherstel en als dat net lukt inderdaad Windows opnieuw installeren.

Die cleaners zijn troep en zouden wel eens de reden kunnen zijn van de ''fouten in het systeem''

Link to comment
Delen op andere websites

Overigens nog wat belangrijke feiten:

Nieuw staat niet gelijk aan snel

Duur staat niet gelijk aan snel

Goed staat niet gelijk aan snel

één van de grootste factoren is toch wel de manier van opslag (een snelle SSD is bijvoorbeeld heel goed merkbaar), alles van een mid/high end CPU en low-mid/high end videokaart heeft hier ook invloed op, maar meestal in mindere maten. Het gebruik van Windows 8.1 zorgt bijvoorbeeld ook voor een snellere PC.

Een goede PC kan bijvoorbeeld een krachtige CPU en GPU hebben, maar de PC hoeft niet perse snel te zijn (als er bijvoorbeeld voor een HDD is gekozen omdat je hier goedkoper meer in op kan slaan).

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...