Jump to content

Doden door monstertruck in publiek.

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Gisteren is er op een evenement in Haaksbergen een monstertruck het publiek ingereden met meerdere doden en gewonden als gevolg.

http://nos.nl/livebl...nstertruck.html

Dit is een medium voor reacties en discussies voor het monstertruckincident. Ik vind persoonlijk dat in eerste instantie de evenementenorganisatie en de burgemeester direct verantwoordelijk zijn en ben benieuwd op welke punten we kennis kunnen delen betreffende dit onderwerp.

Edit: startup gewijzigd zodat het aan de richtlijn in Welkom & Regels voldoet.

Bewerkt: door NicolaB

Jammer, niet voor de mensen, maar dat de gemeente een vergunning uitleent voor een 'ff een zondagmiddag snelle show met een paar dranghekken' ze organiseren niet voor niets in de rest van de wereld monstertruckshows in stadiums en met absorptiezakken waar je bang van wordt. En je moet minimaal 10 m 'safety' hebben -las ik ergens- voor als het mis gaat. Die safety lijkt hier niet van toepassing, als ik die lullige hekjes zo zie. Als ik het filmpje zo zie en de reacties hoor, dan denk ik dat de gemeente/organisatie schuldig is. De chauffeur zou er ook wat mee te maken kunnen hebben, maar die paar honderd pk willen wel als het gas blijft haken. Wat beter had gekund vind ik dat ze een beschermingsmuur hadden kunnen bouwen en/of geen publiek zo dicht bij dat gruwelding laten komen/staan. Monstertruck en een paar auto's van de schroot halen, op een parkeerplaats zetten en je hebt een show? Nee, organisatie had beter gekund.

Bewerkt: door TheDutchWesley
Geplaatst:

Waar moeten we een mening over geven? Over hoe de organisatie waardeloos was en er dranghekken stonden die omgeduwd konden worden door een kind op een driewieler? Nutteloos topic.

Geplaatst:

Waar moeten we een mening over geven? Over hoe de organisatie waardeloos was en er dranghekken stonden die omgeduwd konden worden door een kind op een driewieler? Nutteloos topic.

Je kunt het anders verwoorden, maar ik ben het met je eens. Waar valt er over te discussiëren? Dit is erg, enorm erg zelfs. Het is nu gebeurd, en het is duidelijk wiens fout dit, rechtstreeks of onrechtstreeks is...

Jammer, niet voor de mensen, maar dat de gemeente een vergunning uitleent voor een 'ff een zondagmiddag snelle show met een paar dranghekken' ze organiseren niet voor niets in de rest van de wereld monstertruckshows in stadiums en met absorptiezakken waar je bang van wordt. En je moet minimaal 10 m 'safety' hebben -las ik ergens- voor als het mis gaat. Die safety lijkt hier niet van toepassing, als ik die lullige hekjes zo zie. Als ik het filmpje zo zie en de reacties hoor, dan denk ik dat de gemeente/organisatie schuldig is. De chauffeur zou er ook wat mee te maken kunnen hebben, maar die paar honderd pk willen wel als het gas blijft haken. Wat beter had gekund vind ik dat ze een beschermingsmuur hadden kunnen bouwen en/of geen publiek zo dicht bij dat gruwelding laten komen/staan. Monstertruck en een paar auto's van de schroot halen, op een parkeerplaats zetten en je hebt een show? Nee, organisatie had beter gekund.

Ik vraag me persoonlijk af hoe het kan komen, dat zowel de evenementenorganisatie als de gemeente dit niet van te voren had kunnen verzinnen in een risicoanalyse in het veiligheidsplan van het evenement. Ik hoorde zelfs dat de burgemeester er niet van wist dat het om een monstertruck ging, terwijl hij wel zijn handtekening onder het veiligheidsplan heeft gezet. Juist dit soort dingen die jij zegt zijn goede veiligheidsmaatregelen, die naar mijn mening niet over het hoofd gezien zouden moeten worden. Waarschijnlijk heeft men gewoon gedacht van "oh dit is dit evenement, dat we al jaren draaien. Krabbeltje en we hebben weer plezier" op wat korte checks na. Misschien is het ook wel een verstandig plan om bepaalde evenementen te centraliseren en niet meer aan kleine (incompetente) gemeenten over te laten.

http://nieuwsuur.nl/...ing/2014-09-29/

Ik heb hier trouwens een interessante uitzending gevonden over dit onderwerp. Ik moet hem nog bekijken.

Ik zou zeggen lever wat bij aan het topic, net zoals Wesley. :) Ga er wat dieper op in. Waarin was bijvoorbeeld de organisatie waardeloos? Ik vond bijvoorbeeld het gedeelte van de organisatie tijdens de incidentbestrijding goed zijn werk doen. Men kan urenlang programma's over dit onderwerp vandaag vullen en op diverse fora heb ik over dit onderwerp al leuke discussies gehad. Een beetje input is gewenst Djmaddox.

Bewerkt: door NicolaB

Tja, iedereen wijst naar iedereen behalve zichzelf, de burgermeester heeft de vergunning verleend, maar zegt niks gelezen te hebben over een Monster Truck.

Organisatie geeft de schuld weer door aan de stuntteam waarbij de chauffeur bij zit, maar nu krijgt de chauffeur dood door schuld ten lasten.

Ten eerste, waarom geeft de burgermeester groen licht?

Het is te klein om hier iets veiligs op te doen, qua auto evenement.

Ten tweede, zoals ik al zei, stukje grond kun je niks mee doen op auto gebied, waarom gaat de organisatie dan ermee akkoord op zo'n klein pleintje hun evenement te houden?

Ten derde, waarom gaat de professionele stuntteam met een mogelijk slechte monstertruck op een evenement rijden?

Ten vierde, iedere officiële monster truck hoort een killswitch te hebben die op handbereik zit van de chauffeur, waarom is deze niet gebruikt?

Ten vijfde, waarom denkt iedereen dat dit wel goed had kunnen gaan?

Zelfs als je daar ging uitsloven met 45km wagens had het nog fout kunnen gaan, laat staan een monster truck met banden van 130cm bij 100cm.

Ten zesde, en misschien is niet iedereen hiermee eens, maar als je als ouder(s) zijnde naar een evenement gaat met een Monster truck en als veiligheid een simpele dranghek.

Ja, ik persoonlijk zou dit vermijden, maar dit kan iedereen bedenken achteraf, misschien zou ik daar ook gaan staan uit nieuwsgierigheid, moeilijk te zeggen.

Ik vind het zeer spijtig dat de chauffeur de volle laag over zich krijgt, tot dood door schuld toe.

Naar mijn mening is zowel de burgermeester, als de organisatie, als de stuntteam zelf en de chauffeur even veel schuld aan deze situatie.

Ze konden allemaal deze act afblazen maar hebben niks gedaan en hadden kans op bij te draaien of het wel verstanding was, met als gevolg dat er nu veel gewonden en doden zijn.

En dat de chauffeur totaal in shock is geloof ik maar al te graag, de buitenkant is maar een simpele kap waarvan de onderkant open is.

Hij kan aardig zien wat er voor de banden zit en aangezien ie een aantal mensen heeft aangereden of zelfs platgereden kan ik mij aardig voorstellen dat ie kompleet van de kaart is.

Bewerkt: door GolfG60

Lastig verhaal.

De organisatie had zoiets natuurlijk nooit mogen goedkeuren. Ik ga elk jaar naar monsterjam en daar worden de eerste 15 a 20 rijen stoeltjes afgeschermd. Als ze niet uitverkocht zijn vullen ze ook eerst de zijkanten van het stadion en blijven de goal kanten van het stadion ook leeg. 1 goalkant van het stadion word zowiezo nooit gevult met publiek zodat ze voluit kunnen gaan. Worden alle kaarten wel verkocht dan zitten ze aan 1 kant in de rijrichting nog hoger op de tribune (eerste 30 rijen stoeltjes zijn dan afgeschermd) en rijden ze ook minder hard op de rechte stukken.

Dat een monstertruck kapot gaat is meer regel als uitzondering.

Technische mankementen moeten gewoon ingecalculeerd worden. Dat kan immers altijd gebeuren.

De bestuurder en organisatie had in kunnen schatten dat dit zo niet kon en had zelf de show moeten cancellen.

De mensen hadden hun gezonde verstand kunnen gebruiken en hadden ook wel kunnen inschatten dat dit fout kon gaan.

Maargoed ik snap ook wel weer dat vele bezoekers er gewoon vanuit gingen dat de organisatie weet waar ze mee bezig zijn.

Dusja wat ik zei, lastige kwestie, iedereen heeft deels schuld.

Goedkoop is duurkoop, dat blijkt maar weer.

En omdat hier in nl er niet zoveel animo is is het ook een stuk minder mooi als in amerika. Hier proberen ze voornamelijk hun trucks heel te houden.

Dat is in amerika wel anders.

Bewerkt: door larfje94

Helemaal mee eens.

In België zijn er ook zulke shows geweest met een lakse beveiliging, maar Monster Jam in het sportpaleis(waar je al een aantal meter boven de begane grond zit) laat ook nog eens de eerste 6 rijen vrij zodat er helemaal geen gevaar is. Zo zou de beveiliging moeten zijn.

Shows met zulke kleine dranghekjes zijn gewoon onverantwoord.

Bewerkt: door MegaPilot
Geplaatst:

En weet je hoe het bijna nooit gebeurt? Omdat ze het normaal in een stadium houden en dat geen debiel een vergunning afgeeft.

Geplaatst:

Waarom is hier een topic over? De organisatie was er niet mee bekend dat er internationale veiligheidsvoorschriften waren. Case closed. Er is hier geen plek voor discussie.

Geplaatst:

Ik hoop serieus dat de burgemeester uit zijn ambt wordt gezet. Hij heeft de eindverantwoordelijkheid dat het feest daar komt, in combinatie met de evenementenorganisatie natuurlijk die een veiligheidsplan van het evenement indient. Je zet daar als burgemeester ook je krabbel onder.

Als je dit automatisch goedkeurt (automatische krabbel) na advies van je veiligheidskundige ambtenaren. En dus eigenlijk weinig weet van hebt wat in je gemeente afspeelt als burgemeester, dan moet je uit je functie gezet worden.

Nogmaals, ik verwacht hier een beetje een dieper medium neer te zetten. Ik vind het beschamend dat SL+ leden hier alleen langskomen om moderatortaken uit te voeren. Als het niet goed is (wat ik kan begrijpen, omdat ik het niet volgens welkom & regels heb gestart zie ik achteraf), dan kan je het topic rapporteren, verander ik of iemand anders het topic eventueel als het nodig wordt geacht en wordt ik eventueel gesanctioneerd door een crewlid.

Ik ben van mening dat een Startup niet veel uit maakt voor de uiteindelijke discussies die in een medium kunnen plaats vinden, als er gewoon ontopic wordt gereageerd, vandaar ga ik gewoon ontopic verder :)

Tja, iedereen wijst naar iedereen behalve zichzelf, de burgermeester heeft de vergunning verleend, maar zegt niks gelezen te hebben over een Monster Truck.

Organisatie geeft de schuld weer door aan de stuntteam waarbij de chauffeur bij zit, maar nu krijgt de chauffeur dood door schuld ten lasten.

Ten eerste, waarom geeft de burgermeester groen licht?

Het is te klein om hier iets veiligs op te doen, qua auto evenement.

Ten tweede, zoals ik al zei, stukje grond kun je niks mee doen op auto gebied, waarom gaat de organisatie dan ermee akkoord op zo'n klein pleintje hun evenement te houden?

Ten derde, waarom gaat de professionele stuntteam met een mogelijk slechte monstertruck op een evenement rijden?

Ten vierde, iedere officiële monster truck hoort een killswitch te hebben die op handbereik zit van de chauffeur, waarom is deze niet gebruikt?

Ten vijfde, waarom denkt iedereen dat dit wel goed had kunnen gaan?

Zelfs als je daar ging uitsloven met 45km wagens had het nog fout kunnen gaan, laat staan een monster truck met banden van 130cm bij 100cm.

Ten zesde, en misschien is niet iedereen hiermee eens, maar als je als ouder(s) zijnde naar een evenement gaat met een Monster truck en als veiligheid een simpele dranghek.

Ja, ik persoonlijk zou dit vermijden, maar dit kan iedereen bedenken achteraf, misschien zou ik daar ook gaan staan uit nieuwsgierigheid, moeilijk te zeggen.

Ik vind het zeer spijtig dat de chauffeur de volle laag over zich krijgt, tot dood door schuld toe.

Naar mijn mening is zowel de burgermeester, als de organisatie, als de stuntteam zelf en de chauffeur even veel schuld aan deze situatie.

Ze konden allemaal deze act afblazen maar hebben niks gedaan en hadden kans op bij te draaien of het wel verstanding was, met als gevolg dat er nu veel gewonden en doden zijn.

En dat de chauffeur totaal in shock is geloof ik maar al te graag, de buitenkant is maar een simpele kap waarvan de onderkant open is.

Hij kan aardig zien wat er voor de banden zit en aangezien ie een aantal mensen heeft aangereden of zelfs platgereden kan ik mij aardig voorstellen dat ie kompleet van de kaart is.

Ik vind het goed dat er hier een onderzoeksraad is op gezet. Ik hoop dat de onderzoeksraad ook duidelijker de juridische verantwoordelijken kan aanwijzen.

Met mijn kennis van evenementenveiligheid kan ik in ieder geval zeggen dat de evenementenorganisatie en de burgemeester direct verantwoordelijk zijn. Indirect zijn het diensten als de politie & brandweer (die naar het veiligheidsplan moeten kijken en zeggen hé dit klopt niet...) en eventueel de berijder. Eventueel, omdat ik eerst vind dat er moet vastgesteld worden of een berijder op de hoogte moet (en moest!) zijn van de genomen veiligheidsmaatregelen. Ik denk uit expertise wel, maar niet per definitie uit schriftelijke grondslag van het veiligheidsplan. Daarna vind ik pas dat gekeken moet worden of de daad zelf (bijvoorbeeld) uit overmacht was gedaan. Dat staat dus los van de genomen veiligheidsmaatregelen. In het kort dus: Welke kennis had de berijder moeten hebben, had hij niet en welke handelingen heeft hij getroffen om het risico te verkleinen voor, tijdens en na het incident.

Ik denk dat het grootste euvel in dit drama is, dat de veiligheidsambtenaren niet op de hoogte waren van de monstertruckregels (punt 3 en 4 van jou), maar zelfs dan had het voorkomen moeten worden in een risicoanalyse in het veiligheidsplan. Net zoals jij ook al zegt, had dit al met een 45 km/h karretje een niet aanvaardbaar risico geweest voor mij. Hier is in meer dan 1 schakel gefaald (dus niet zomaar alleen de organisatie zoals hier ondeskundig wordt geplaatst).

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...