Jump to content

Top 2000 - Editie 2014

Recommended Posts

Geplaatst:

Voor de mensen die toch nog wat met een kritisch oog naar de Top 2000 kijken (en de rest van de muziekliefhebbers uiteraard) heb ik een aardig alternatief aangetroffen op het internet: de Snob 2000.

Concept is hetzelfde, alleen heeft men hier 3000 nummers geselecteerd die niet in de keuzelijst van de Top 2000 staan. Het is aan de stemmer om daaruit een top 10 samen te stellen (en eventueel nog drie vrije keuzes), waarop er binnenkort een mooi lijstje uitrolt. Minpunt zou kunnen zijn dat ook hier de keuzelijst wat ingeperkt is, maar de nummers waaruit je kunt kiezen liggen er daarentegen een stuk minder dik bovenop, en hey, het is leuk om nog eens te stemmen op een eindejaarslijstje. :D Bovendien wordt de lijst ieder jaar weer wat uitgebreid, op basis van wat de stemmer wenst.

Stemmen doe je hier, maar het is ook al leuk om de keuzelijst wat in te kijken.

Dit is mijn lijstje, overigens. Ik was me in eerste instantie niet bewust van het feit dat-ie op volgorde gepresenteerd werd (dat gebeurde ook niet bij de Top 2000), dus dat is wellicht niet geheel in lijn met de werkelijkheid.

Ay92LjM.jpg

• Reacties 44
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

• Foreigner97

7

• Bassieboy35

6

• Froodooo

5

• SpacyColours

5

Geplaatst:

Ik heb voor de lol even gekeken welke van mijn vijf vrije keuzes voor de top 2000 in de keuzelijst voor de Snob 2000 stonden. Dit waren mijn vijf keuzes;

Dead Can Dance - Sanvean

Christy Moore - The Voyage

Deep Forest - Sweet Lullaby

Enigma - Return To Innocence

The Kelly Family - I'm In Love With An Alien

Maar ook hier staan ze alle vijf niet in. X( Van Christy Moore en Deep Forest had ik dat ook niet verwacht, The Kelly Family is al wat achterhaald en Dead Can Dance staat er wel met twee andere nummers in. Maar het nummer van Enigma is jarenlang vaste klant bij de QMusic top 2000. Wellicht dat de QMusic-lijst beter bij me past anyway, ik merk wel dat ik een beetje uit de toon val bij de classic rock-liefhebbers die Radio 2 op hun wenken bedient.

• 2 weken later...
Geplaatst:

De lijst is bekend! Hoewel het eerder al mogelijk was om te peilen of jouw favoriete plaat een plekje in de lijst geniet, is-ie nu eindelijk ook als geheel te aanschouwen. Het doet mij overigens pijn aan m'n ogen dat iets als Happy van Pharrel Williams op nummer 25 staat, terwijl dat nummer me na twee keer luisteren al uitzonderlijk de keel uit hing. Maar goed... zoiets neem je op de koop toe bij zo'n lijstje.

Traditiegetrouw vind je hier nog een paar Facts&Figures, altijd leuk om iets door te spitten. Ik heb d'r in ieder geval zin in, nog een weekje wachten. :D

Geplaatst:

Bert Haandrikman had hem weer helemaal doorgespit. Ik moet wel zeggen dat er wat opmerkelijke verschijnselen in de lijst zitten. Na een aantal jaar staat November Rain weer in de top 10. Dat bijvoorbeeld Fix You hoger staat dan Clocks,wat over het algemeen het hoogst genoteerde nummer van Coldplay is.

Ook zie je vrij veel redelijk recente nummers hoog in de lijst staan. Een mijns inziens de top 50 een beetje tegenvalt. Dat artiesten als inderdaad Pharell Williams, Stromae en Mr. Probz zo hoog genoteerd staan vind ik erg jammer.

Geplaatst:

Ik vind het persoonlijk wel een mooie afwisseling, anders zit je elk jaar naar nagenoeg dezelfde lijst met klassiekers uit de vorige eeuw te luisteren. Hier en daar een Adele of Mr. Probz maakt de boel wat dynamischer.

Zelf volg ik het overigens niet hoor. Ik heb de Qmusic top 2000 van 2012 lied voor lied afgewerkt met muziekvideos en al. Op die manier een hele hoop leuke nummers ontdekt, maar er ging zoveel tijd in zitten dat ik er de komende jaren geen behoefte meer aan heb. Maar als achtergrondmuziekje is het natuurlijk prima.

Geplaatst:

Ook zie je vrij veel redelijk recente nummers hoog in de lijst staan. Een mijns inziens de top 50 een beetje tegenvalt. Dat artiesten als inderdaad Pharell Williams, Stromae en Mr. Probz zo hoog genoteerd staan vind ik erg jammer.

Wat wil je dan? Er word zo vaak geroepen dat de Top2000 moet vernieuwen en als dat dan wordt gedaan is het ook weer niet het goed.. :puh:

Geplaatst:

Ik ben wel aardig tevreden over de 'oude' lijst, dat heb ik liever dan al die moderne nummers. Maar goed, de lijst heb je niet in je eentje in handen. Het gaat mij vooral om het mooie spektakel.

Geplaatst:

Voor alle fans (inclusief mijzelf) heb ik een webpagina in elkaar geknutseld over de Top 2000. Op de pagina zie je het nummer en de artiest die momenteel wordt afgespeeld, het jaar waarin het nummer is uitgebracht en de positie in de lijst (en de stijging/daling ten opzichte van vorig jaar).

Voor de huidige artiest wordt ook een biografie opgevraagd, en statistieken over het nummer in de lijst over de jaren (in een mooi grafiekje).

Check het hier!

Geplaatst:

Supergaaf! Heb 'm er al een paar keer bij gepakt, zulk soort overzichtjes en feitjes over de lijst blijven boeiend. Dank voor het maken en het delen! Applaus.gif

Geplaatst:

Nu alweer halverwege de lijst, dat gaat voor mijn gevoel toch best snel. Wel een mooi liedje op plek 1000, trouwens!

B58ydsxCMAA42ze.png

Geplaatst:

De nummertjes worden kleiner en de lijst wordt beter. Lekker aan het genieten, nu bijvoorbeeld Supertramp met School. Geweldig!

Geplaatst:

En toen kwam Guus Meeuwis en ging de radio uit.

Nee hoor, hij staat nog aan, maar dit nummer hoort niet bij de laatste vijftig. Wat mij betreft, natuurlijk.

Geplaatst:

En toen kwam Guus Meeuwis en ging de radio uit.

Nee hoor, hij staat nog aan, maar dit nummer hoort niet bij de laatste vijftig. Wat mij betreft, natuurlijk.

Dit

Geplaatst:

Tipje voor de fans: op de site van Radio 2 kun je heel veel materiaal terugkijken en -luisteren. Dit gaat van uur tot uur, dus aan de hand van deze lijst kun je al je (gemiste) favorietjes er nog uitpikken. Zelf heb ik nog even genoten van Echoes, met 23 minuten de langste plaat van de hele lijst. Het was me een iets te grote opoffering om daarvoor de wekker op 6 uur te zetten, dus ik ben wel blij met deze mogelijkheid. :puh:

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

• Create New...