Jump to content

Videokaart defect?

Recommended Posts

Geplaatst:

Hier is hij weer met zijn computer hoor...

Ik heb onlangs een computer aangeschaft. Nu treedt het volgende probleem op.... Als ik een spel speel, bijvoorbeeld Portal 2, wordt het scherm plots zwart. Na een stuk of 5 à 10 minuutjes stopt het gewoon. Het scherm gaat uit, en iemand zei ook dat ik gewoon niet meer online was. Mijn computer blijft echter toch aanstaan: de lichten in de case branden en de fans draaien. Vervolgens sluit ik hem dan af, start ik hem weer op, maar nadat ik voorbij het inlogscherm ben gekomen, begint hij te 'flashen'. Het scherm wordt zeer snel na elkaar blauw en geel. Als ik dan de volgende dag opnieuw probeer lukt het terug gewoon, totdat hij plots weer zwart wordt. Ligt dit aan de GPU?

Specs:

Moederbord: Gigabyte Z97-D3

Processor: i7-4790

Voeding: GM Series G650M

SSD: Kingston SSDNow V300 120gb

HDD: 2x WD Blue10EZEX

Geheugen: 8gb

Grafische kaart: GTX770

Geplaatst:

Heb je de meest recente driverupdate geïnstalleerd? Hier een link naar de downloadsectie van NVidia: http://www.geforce.com/drivers

Eventueel kun je de huidige driver ook compleet verwijderen en vervolgens opnieuw installeren, dat lost het probleem mogelijk ook op. Hiervoor is het programmaatje Display Driver Uninstaller: http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html

Geplaatst:
Ander scherm geprobeerd?

Ik ga het nu op mijn tv uitproberen.

Heb je de meest recente driverupdate geïnstalleerd? Hier een link naar de downloadsectie van NVidia: http://www.geforce.com/drivers Eventueel kun je de huidige driver ook compleet verwijderen en vervolgens opnieuw installeren, dat lost het probleem mogelijk ook op. Hiervoor is het programmaatje Display Driver Uninstaller: http://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstaller-download.html

Ik heb alle drivers van nvidia geïnstalleerd en ervoor gezorgd dat ze up to date waren, maar dat was tevergeefs.

Geplaatst:

Ik vermoed een fabricage fout, mogelijk in de videokaart, maar in sommige gevallen kan het ook zo zijn dat het probleem in de moederbord zit.

Kan zijn dat ergens een soldering los zit, en na het afkoelen weer verbinding maakt voor korte tijd, totdat ie weer op (hogere) temperatuur komt.

Wat doet ie als je hem enkel aan hebt en gebruikt, maar niet doet gamen?

Geplaatst:

Sinds het probleem voorkwam heb ik niet meer echt voor een lange tijd 'niet-gegamet'. Het kwam wel altijd voor tijdens het gamen, en niet tijdens gewoon bureaublad of internet, dat heb ik nog niet gehad. Ik heb tijdens het gamen, voordat hij uitviel, de temperaturen gecheckt van de GPU en die zaten tussen 60 en 70 graden.

Geplaatst:

Ik zou het binnenkort wel even proberen, als ie het dan bijvoorbeeld langer doet dan weet je dat het of:

Driver gerelateerd is, Nvidia heeft er wel eens last van gehad, zoals Kernel crashes.

Temperatuur gerelateerd, 70 graden is zeker niet teveel en zou ie prima moeten hebben mits ie gezond is.

Voeding gerelateerd, zou ook nog eens kunnen dat ie op een galerij teveel stroomt trekt en zich deels uitschakelt, maar dit lijkt mij ongewoon.

Hoe dan ook, ik zou het bedrijf alvast een mailtje sturen of bellen met de klachten, kijken of zij iets vergelijkbaars hebben gehoord, misschien een slechte batch gekregen of iets.

Geplaatst: (bewerkt)
Ik zou het binnenkort wel even proberen, als ie het dan bijvoorbeeld langer doet dan weet je dat het of: Driver gerelateerd is, Nvidia heeft er wel eens last van gehad, zoals Kernel crashes. Temperatuur gerelateerd, 70 graden is zeker niet teveel en zou ie prima moeten hebben mits ie gezond is. Voeding gerelateerd, zou ook nog eens kunnen dat ie op een galerij teveel stroomt trekt en zich deels uitschakelt, maar dit lijkt mij ongewoon. Hoe dan ook, ik zou het bedrijf alvast een mailtje sturen of bellen met de klachten, kijken of zij iets vergelijkbaars hebben gehoord, misschien een slechte batch gekregen of iets.

Ik zal hem nu terug opstarten, en gewoon op het bureaublad laten staan totdat ik ga slapen.

Drivers waren allemaal geupdatet, dus kan het daar aan liggen?

Andere apparaten die in dezelfde stekker zaten (lamp) werkten nog gewoon, dus voeding lijkt het me niet.

Ik zal ook contact proberen opnemen met nvidia.

Bewerkt: door 3L1077
Geplaatst:

Met voeding bedoel ik de voeding in je pc, dus niet je wandcontact ;)

Soms geven nieuwe drivers wat problemen, dus ja, zelfs de nieuwste drivers kunnen problemen geven.

Nvidia zelf contacteren heeft weinig zin lijkt mij, zijn ontwerpen de kaarten maar de kaarten worden daadwerkelijk door andere chipfabrikanten gemaakt zoals Gigabyte, MSI of Asus, en nog veel meer.

Daarom het bedrijf waar je hem hebt gekocht contacteren, mocht je videokaart bijvoorbeeld stuk zijn, moeten zij hem in RMA nemen en zorgen zij ervoor dat de kaart bij de fabrikant komt voor reparatie of vervanging, en natuurlijk terug bij het bedrijf en zo weer terug bij jou.

Draait ie inmiddels nog zonder te crashen?

Geplaatst:

Hij draait nog altijd ja.

Ik heb contact gehad met Azerty, en zij zeggen me ofwel mijn videokaart naar hen op te sturen, of mijn hele systeem. Ik twijfel. Als het echt mijn videokaart is, kan ik hem opsturen (dan moet ik eerst wel aan zo'n speciale zak komen), maar als ik hem opstuur en het blijkt niet de videokaart te zijn, is het ook weer moeite en geld voor niks...

Kan ik er dus zeker van zijn dat mijn videokaart defect is? Want je zei ook nog iets over soldering?

Geplaatst:

Dus het is waarschijnlijk niet software matig, maar hardware matig.

De soldering waar ik het over had, bedoel ik de solderingen op de videokaart zelf, zelf niks aan te doen helaas.

Zekerheid zou je pas kunnen zeggen als je een andere videokaart erin zou zetten en dan weer testen, tot dan is het soort van gokken en vooral op afstand.

Aangezien je wss zelf de kast niet eens mag openen ivm. garantie, is het al helemaal bijna niet met zekerheid te zeggen.

Zelf niet de mogelijkheid om bij hun langs te gaan? Kan weliswaar meer kosten qua brandstof maar als ze tijd hebben kun je hem miss dezelfde dag nog weer meenemen.

Geplaatst:

Hmm, Azerty zit op 180 kilometer van mij... Ze zeiden wel dat ik de kast mocht opendoen en gewoon de GPU mocht opsturen, maar als het de GPU dan toch niet is ben ik wel een beetje gekloot...

Alternate daarentegen, de Belgische tegenhanger, is maar op een kwartiertje van mij ofzo. Zouden zij hem willen controleren, als hij niet van bij hen komt? Uiteraard gaan ze hem niet vervangen met garantie, maar misschien kunnen zij zeggen wat er mis is?

Geplaatst:

Alternate daarentegen, de Belgische tegenhanger, is maar op een kwartiertje van mij ofzo. Zouden zij hem willen controleren, als hij niet van bij hen komt? Uiteraard gaan ze hem niet vervangen met garantie, maar misschien kunnen zij zeggen wat er mis is?

Niet geslagen is altijd mis.

Geplaatst:

Alternate zou je naar toe kunnen gaan ja, misschien dat ze wat in rekening brengen voor de tijd maar het zou iig een stuk goedkoper zijn dan 360km rijden.

Dat ie van Azerty af komt zullen ze niet kunnen zien tenzij er een sticker of iets erop zit, dus daar hoef je (wss) geen zorgen over te maken lijkt mij.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...