Jump to content

Videokaart defect?


3L1077

Recommended Posts

Zoals GolfG60 zegt willen (de kernels van) videokaarten nog wel eens crashen. Mijn oude 9800 gtx had dezelfde symptomen uit het niets. Toen ik in eens Skyrim speelde plofte het spel eruit. Het is natuurlijk afhankelijk van hoeveel en wat er stuk is, maar behalve gamen kwam ik wel gewoon op het bureaublad.

Niet te vergeten: Ik weet niet of je al je bedrading van je videokaart hebt los- en vastgekoppeld (moederbord-vidkaart-, evt. stroomtoevoer - vid kaart, vid krt - monitor etc.) , daar kan het natuurlijk ook aan liggen. Ik heb wel een handje vol keren gedacht dat mijn videokaart kaduuk was, maar dat ik gewoon mijn pc moest schoonmaken en alles erin en eruit moest halen :puh:

Wanneer dit nog steeds niet werkt, probeer dan eens een andere videokaart er in te gooien (heeft iemand anders in je gezin nog een normale pc?). Dan kan je namelijk zien of het aan de videokaart zelf ligt. In dat laatste geval zou ik alleen de videokaart opsturen. Vaak hebben de moederborden van tegenwoordig ook een standaard grafische chip voor basisdoeleinden in de PC. Probeer anders je pc eens op te starten met je videokaart losgekoppeld. En je scherm aangekoppeld direct op de eventuele aansluiting op het moederbord. Start je pc dan nog niet op, dan ligt het wss aan het moederbord of de (stroom)toevoer naar het moederbord.

Heb je dat beide niet (dus geen 2e videokaart en geen videochip in je moederbord) dan is het gokken of je je hele kast wil toesturen of alleen je videokaart.

Edit: n.a.v. citaat GolfG60 even het haakje goed gezet in de laatste regel.

Bewerkt: door NicolaB
Link to comment
Delen op andere websites

Ik zou je hele systeem opsturen. Als het een probleem is wat niet bij de GPU zit maar wel bij een andere component, en ze vinden het probleem, kunnen ze dat altijd vervangen.

Het probleem met een volledige pc opsturen is dat het vaak zwaarder en groter is dan de kleine pakketen en dus duurder, plus de kans dat ie in transport (meer) schade krijgt is er.

Dus je moet al verzekerd gaan sturen, wat op zijn beurt weer meer kost, en vaak gaat dat tot 500 euro, dus mogelijk krijg je niet eens alles terug mocht ie verdwenen of kapot zijn gegaan in transport.

Niet te vergeten: Ik weet niet of je al je bedrading van je videokaart hebt los- en vastgekoppeld (moederbord-vidkaart-, evt. stroomtoevoer - vid kaart, vid krt - monitor etc.) , daar kan het natuurlijk ook aan liggen. Ik heb wel een handje vol keren gedacht dat mijn videokaart kaduuk was, maar dat ik gewoon mijn pc moest schoonmaken en alles erin en eruit moest halen :puh:

Wanneer dit nog steeds niet werkt, probeer dan eens een andere videokaart er in te gooien (heeft iemand anders in je gezin nog een normale pc?). Dan kan je namelijk zien of het aan de videokaart zelf ligt. In dat laatste geval zou ik alleen de videokaart opsturen. Vaak hebben de moederborden van tegenwoordig ook een standaard grafische chip voor basisdoeleinden in de PC. Probeer anders je pc eens op te starten met je videokaart losgekoppeld. En je scherm aangekoppeld direct op de eventuele aansluiting op het moederbord. Start je pc dan nog niet op, dan ligt het wss aan het moederbord of de (stroom)toevoer naar het moederbord.

Heb je dat beide niet (dus geen 2e videokaart en geen videochip in je moederbord, dan is het gokken of je je hele kast wil toesturen of alleen je videokaart).

Dat is een goeie ja, ik zie dat ie als goed is een onboard kaart heeft, dat zou ook nog eens te proberen zijn.

PC laten crashen, en dan aanzetten en kijken wat ie doet, loopt ie weer vast, dan de monitor aansluiten op de onboard kaart en weer opstarten.

Loopt ie dan door, dan is de kans 95% dat het je videokaart is, of je doet een game testen op je onboard kaart, als je wat minder gedoe wilt.

Link to comment
Delen op andere websites

De TS heeft een i7. De CPU heeft een geïntegreerde Intel HD4600 iGP en kan hij verder met zijn PC zonder de GTX770.

Het is mij niet duidelijk waarom de discrete GPU het ermee kapt tijdens gamen en tot 70C.

70C is een heel normale temperatuur. Afhankelijk van het spel kan mijn GTX780 wel 76C worden en er gebeurt niks.

Heb je een referentie 770 of een AIB kaart?(Add-In Board, oftewel aftermarket GPU)

Link to comment
Delen op andere websites

Wel, ik heb contact opgenomen met Alternate. Dit weekend ga ik er langs om hem te laten nakijken. Dat komt me wel uit op een zure 50 euro, maar het is beter dan verzenden. Eens het toch de kaart die kapot is blijkt te zijn, kan ik hem met garantie opsturen naar Nederland.

Link to comment
Delen op andere websites

Wel, ik heb contact opgenomen met Alternate. Dit weekend ga ik er langs om hem te laten nakijken. Dat komt me wel uit op een zure 50 euro, maar het is beter dan verzenden. Eens het toch de kaart die kapot is blijkt te zijn, kan ik hem met garantie opsturen naar Nederland.

Is het qua brandstof dan niet goedkoper om naar Azerty te rijden? Zelfs met een benzineprijs van 1,40 en een verbruik van 1:10 ben je dan nog goedkoper uit.

Alleen qua tijd ben je een stuk langer onderweg, maar dan loop je mogelijk dezelfde dag weer de winkel uit met een werkende pc.

En als je naar Alternate gaat moet je alsnog de kaart opsturen en ontvangen, dus ben je al 10-30 euro extra kwijt aan verzenden.

Persoonlijk vind ik 50 euro best veel voor even iets simpels te testen, probeer eens voor de grap op de onboard kaart te draaien, kost je niks en verteld ook al een hoop :tu:

Link to comment
Delen op andere websites

Wellicht kan het ook nog dat de powersupply niet meer correct stroom levert als er teveel wordt gevraagd. Het systeem van een zwart beeld bij veel vraag naar stroom en instabiele videokaarten hoort hier ook bij.

Het is altijd maar irritant om dit soort dingen te testen. een van de desktops die ik beheer had ook het probleem dat bij standby & high performance het systeem instabiel ging lopen en soms gewoon random een zombie PC werd (lichtjes etc. bleven aan maar geen beeld of reactie). Dit bleek dus aan de power supply te liggen.

Link to comment
Delen op andere websites

  • 3 weken later...

Even een update.

Ben gisteren naar Alternate geweest, is toch praktisch naast de deur. De mensen daar hebben het getest, en ze kwamen tot dezelfde conclusie: kapotte videokaart. Ze hebben me een antistatisch zakje meegegeven zodat ik het kan verzenden, wat ik morgen ga doen. Hopelijk gaat Azerty er geen probleem van maken en krijg ik ergens deze week of volgende week een nieuwe videokaart.

Ik houd jullie op de hoogte.

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...