Jump to content

Subwoofer vraag.

Recommended Posts

Geplaatst:

Goedenavond samen,

Sinds een aantal maanden heb ik een 5.1 surround set gekocht van Logitech. Zit een grote sub bij die flinke bassen kan leveren. Maar ik ben zojuist achter het volgende gekomen; de bass dreunt harder door wanneer ik bij mijn kamer deur sta dan wanneer ik op mijn bed zit. In de spoiler staat een schematische tekening van mijn kamer.

Heeft iemand een idee waarom ik de bass bij de deur veel duidelijker hoor? Is dit misschien op te lossen door de sub op een andere plaats te zetten?

post-2883-0-03800400-1424032327.png

Geplaatst: (bewerkt)

Twee opties schieten mij te binnen:

Als je bij je deur staat voel je de trillingen van je sub beter(via de vloer), misschien hoor je het daardoor ook onbewust 'beter'. Misschien dat het ook wat meer weerkaatst omdat je deur zich in de hoek bevindt?

Als je op je bed ligt voel je deze trillingen natuurlijk een stuk minder.

Als ik het zo zie staat er tussen het bed en je sub een bureau. Wat voor bureau heb je? Misschien dat het geluid tegen je bureau wordt weerkaatst, richting de deur(of iig de muur van de deur) en hiermee wordt versterkt.

Zet hem eens op je bureau, of iets vóór je bureau. En hoor/voel of er verschil te merken is.

Bewerkt: door Dexist
Geplaatst:

Misschien is het zo duidelijker:

Bureau zit overigens vast aan de muur (zelfbouw). Subwoofer op het bureau zetten is geen optie, daar is ie gewoon te groot voor. Andere plek zou evt kunnen

post-2883-0-03222500-1424034414_thumb.jpg

Geplaatst:

Omdat het geluid(lage tonen) zich beter vormen verder weg. Zelfde in een auto, als je een subwoofer in de kofferbak hebt staan, en je gaat in de voorstoelen helemaal voorover leunen richting de voorruit hoor je de bas ook 'beter'.

Geplaatst:

Idd, wat ook is, de klanken komen bij de hoeken bij een, dus onder ander bij je deur.

Ik zit zelf ook in een hoek, juist om de lage tonen beter te horen, in het midden hoor ik hem niet hard genoeg voor wat ie daadwerkelijk speelt.

Weerkaatsing kan juist in je voordeel spelen, denk maar aan zogenaamde 'horn' behuizingen.

Je kan er mee spelen door je subwoofer onder je bureau te zetten en hem te verplaatsen en te draaien totdat je hem het beste hoort.

Ook bij auto's is het geval, dat kisten met de subwoofers en port naar achter een beter volume geeft, mede door de weerkaatsing.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...