Jump to content

Windows Server

Recommended Posts

Geplaatst:

Goedemorgen,

Ik heb een HP proliant n40l en die wil ik gaan gebruiken als nas. Hiervoor wil ik ook een goede OS, ik heb het liefst een windows environment.

Ik heb ook toegang tot Dreamspark dus geld is niet het probleem, ook in de toekomst wil ik verder gaan experimenteren met servers. Ik zat zelf te denken aan Windows server 2012 r2 Datacenter.

Kunnen jullie mij enige tips geven?

1. Ik wil de server kunnen besturen via andere computers.

2. Ik wil Torrents laten draaien op de server zodat ik daar gelijk bij kan.

3. Verder weet ik niet zoveel kwa servers zouden jullie mij leuke tips en tricks kunnen geven?

Ik weet dat ik met windows 8.1 pro alles kan wat ik boven heb gezegd, Maar het lijkt mij ook heel leuk om uiteindelijk meer te leren over Servers.

Alvast bedankt

Geplaatst:

Voor een simpele NAS is zo'n server echt veel te krachtig. Het enige wat je eigenlijk nodig hebt voor een NAS is een goede ethernet controller en een goede RAID controller, maar qua processor kracht kan dit bij wijze van spreke makkelijk met een Pentium 2 o.i.d.

Windows servers benader je doorgaans via het netwerk via RDP (Remote Desktop Protocol).

Geplaatst:

Ja daar heb je wel gelijk in, waar denk jij waar ik deze server nog meer voor kan gaan gebruiken? En inderdaad ik heb vanochtend nog even met rdp gewerkt.

Geplaatst:

Persoonlijk vindt ik dan ESXi dan een goede keuze. ESXi is een bare-metal hypervisor. Als je CPU/mobo VTI (nodig om te virtualiseren) en VT-D (nodig om je hardware direct door te geven aan je vm) aankan/ondersteund wordt in ESXi dan zit je gebakken. Je kan dan bv een RAID controller per direct doorgeven aan je virtuele machine. Je kan dan bv NAS4Free of FreeNAS installeren om zo je NAS te krijgen die niet alleen stabiel is, maar je kan ook je server gebruiken voor andere dingen als Windows Server toepassingen etc. . Best hou je per "toepassing" een aparte VM, zo heb je meer stabiliteit en veiligheid. Zo splits ik bv mijn download VM af van mijn VPN/firewall VM etc.

Wel opletten met je NAS, als deze niet goed instelt, dan kan deze onstabiel draaien.

Als je even googled, staat op Tweakers een super informatief topic!

Geplaatst:

Ik weet dat ik met windows 8.1 pro alles kan wat ik boven heb gezegd, Maar het lijkt mij ook heel leuk om uiteindelijk meer te leren over Servers.

Alvast bedankt

Als je verder wilt in de IT.

Maak je eigen domein aan(ad ds), voeg je werkstation daar aan toe. Maak een gebruiker aan, een group, maak group policy's. Zo ben ik ook begonnen.

Kijk op microsoft technet voor how to guides.

Geplaatst: (bewerkt)

Alvast bedankt

Als je verder wilt in de IT.

Maak je eigen domein aan(ad ds), voeg je werkstation daar aan toe. Maak een gebruiker aan, een group, maak group policy's. Zo ben ik ook begonnen.

Kijk op microsoft technet voor how to guides.

Dankje! :D

Heb nu win 7 pro als een spoort van nas draaien maar ik ga zeker de guides door lezen en de overstap maken

Bewerkt: door Mrkwark
Geplaatst:

Als je nog wat dieper op servers in wilt gaan, dan kan ik je de boeken van Jan Smets aanraden.

Deze hebben wij ook gebruikt op school als lesmateriaal. Alles staat hier heel duidelijk en stap voor stap in, met verschillende opdrachten die je zelf moet gaan doen. Zo leer je het 'hands-on'; Je bent direct praktisch bezig.

Bol,com-linkje: http://www.bol.com/nl/p/netwerkbeheer-met-windows-server-2012-1-inrichting-beheer-op-local-area-network/9200000002142318/

Het boek is misschien ook goedkoper verkrijgbaar, maar dat moet je maar even uitzoeken.

Geplaatst:

Dabeast dankje ! Ik ga mezelf hier beetje op inlezen en dippie dat boek lijkt mij inderdaad zeer handig :D ook voor mijn volgende opleiding medewerker netwerk beheer :)

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...