Phoenyxar Geplaatst: 12 september 2015 Rapport Geplaatst: 12 september 2015 Algemeen Transport Een centraal topic voor algemene vragen of informatie in zake transport of vervoer. Een dergelijk topic bestond nog niet, ik zal het waar interessant of relevant ook soms aanvullen met informatie.Voor vandaag en start van het topic heb ik gegevens van NS en NMBS over de reizigers per station (op een gemiddelde weekdag) van 2014. NS telt het aantal in- en uitstappende reizigers, NMBS het aantal uitstappende reizigers. Beide negeren ze in zekere mate overstappende reizigers (maar dat is niet perfect) en de andere gebruikers van de stations (wat in sommige steden ook een groot aantal kan zijn). Ik heb de getallen van NMBS dus verdubbeld en naar onder afgerond, die van NS naar boven afgerond. Bij NS is ook niet duidelijk of ze reizigers van andere treinbedrijven meetellen. Ik wou er een Benelux-lijstje van maken, maar Luxemburg lijkt niet zo veel reizigers te tellen. Paris-Nord heeft er ter vergelijking een goede 700.000, Hamburg-Hbf 450.000 en London-Waterloo ongeveer 420.000 per dag.Dus de 50 grootste stations (2014): [table=header]Station|Aantal Utrecht-Centraal|176.300|Antwerpen-Centraal|68.500|Haarlem|38.400|Amsterdam-Amstel|29.600|Kortrijk|20.100 Amsterdam-Centraal|162.100|Leuven|64.400|Namur|37.400|Charleroi-Zuid|26.400|Deventer|19.700 Brussel-Midi|123.900|Eindhoven|59.500|Mechelen|37.100|Antwerpen-Berchem|24.400|Alkmaar|19.600 Brussel-Centraal|122.400|Amsterdam-Sloterdijk|47.900|Brugge|36.200|Almere-Centrum|24.071|Groningen|19.100 Brussel-Noord|116.700|Nijmegen|43.200|Den Haag HS|35.700|Hilversum|23.490|Mons|18.800 Gent-Sint-Pieters|108.300|Amsterdam-Zuid|42.300|Ottignies|35.500|Dordrecht|23.020|Schiedam-Centrum|18.700 Rotterdam-Centraal|81.900|Den Bosch|42.000|Liège-Guillemins|34.900|Amsterdam-Bijlmer ArenA|21.545|Rotterdam-Alexander|17.600 Den Haag-Centraal|76.300|Zwolle|40.600|Tilburg|32.100|Zaandam|21.515|Ede-Wageningen|17.500 Leiden-Centraal|71.700|Amersfoort|40.000|Delft|31.300|Rotterdam-Blaak|21.273|Denderleeuw|17.400 Schiphol|68.700|Arnhem|38.500|Breda|30.300|Gouda|21.139|Enschede|17.300[/table] De grootste veranderingen (2013-2014) bij NS waren: -27% bij Hoek van Holland-Strand en +27% bij Groningen-Europapark (als we de +100% van Utrecht-Leidsche Rijn negeren, dat van 0 naar 716 ging). En om de openingspost wat compleet te maken de twee Noord Zuid-lijnen in aanbouw in Amsterdam en Brussel: - Reageren
JasonStatham Geplaatst: 12 september 2015 Rapport Geplaatst: 12 september 2015 Ah nice, een topic om vooral de NS af te zeiken. Het volgende beeld went echt nooit, hoe vaak ik er ook mee te maken heb. Gisteren ook al, met de sprinter van Eindhoven naar Den Bosch om daar over te stappen op de sprinter naar Utrecht, die niet verder zou rijden dan Houten om daar vervolgens weer over te stappen op bus naar Utrecht. :kots: :kots: :kots: Reageren
DDT Dorus Geplaatst: 13 september 2015 Rapport Geplaatst: 13 september 2015 helaas is nederland niet trots op hun NS ze zouden een voorbeeld moeten nemen aan de (ex) topman van de japanse spoorwegen deze pleegde zelfmoord omdat hij zich schaamde dat de totale vertragingstijd van alle treinen samen in japan van 1 jaar ongeveer 10 minuten was... geen gemiddelde, gewoon de opgetelde vertragingstijd, waarom kan dit niet hier.. Reageren
Foreigner97 Geplaatst: 13 september 2015 Rapport Geplaatst: 13 september 2015 Tijdens m'n Interrail-trip door Europa in juni heb ik natuurlijk genoeg te maken gehad met treinen, bussen, trams, metro's... Kan er in ieder geval wel wat over meepraten nu. Over het algemeen goede ervaringen gehad, maar ook heel nare ervaringen: we hebben 8 uur moeten wachten op het station van Bologna omdat we onze trein naar München hadden gemist vanwege een vertraging van een eerdere trein... In de nachttrein naar München die we uiteindelijk namen zaten ook allerlei vluchtelingen (die uiteindelijk halverwege werden aangehouden), dat was wel een hele ervaring. Nog iets dat me is opgevallen tijdens de reis: Rome heeft een heel beperkt metronetwerk: Inderdaad, 2 lijnen voor zo'n enorme stad. Meer lijnen zijn wel in aanbouw, maar dat gaat wat traag omdat de bouwmedewerkers telkens allerlei archeologische vondsten doen tijdens de aanleg. Het meest prominente is wel bereikbaar met de metro, maar alsnog... Vergelijk het maar eens met Parijs: Iets makkelijker om overal te komen. In Rome is overigens natuurlijk wel een meer dekkend busnetwerk, maar of je daar zo vrolijk van wordt... Reageren
Phoenyxar Geplaatst: 13 september 2015 Auteur Rapport Geplaatst: 13 september 2015 Die kaart is zelfs lichtjes gedateerd. Je mist, onder meer, het stukje van Ligne 14 aan Olympiades (dat momenteel toch wordt verlengd, dus ook deze kaart is binnen enkele maanden waardeloos). Lijn C van de Roomse Metro is grappig genoeg een week na je bezoek opengegaan... Van de Italiaanse steden is Milaan het beste in orde, Metro net wat groter dan Rome, een S-baannetwerk (kleine RER) en trammetjes. Ik zat tijdens mijn verblijf aan Repubblica, dus ik heb het allemaal goed kunnen aankijken. Reageren
_Night-Men_ Geplaatst: 14 september 2015 Rapport Geplaatst: 14 september 2015 Qua metronetwerk kan ik eigenlijk alleen over Rome meepraten. Inderdaad niet veel lijnen (vooral niet naar de westelijke Tiberoever/Vaticaan), maar eigenlijk is het meeste ook heel goed te voet te doen (evt. vanaf een metrostation). Althans, zo ervoer ik dat. Maar ik zat dan ook bij Termini/Repubblica, waar je dus alle kanten op kan. Het busvervoer in Rome... tjah Reageren
Phoenyxar Geplaatst: 20 september 2015 Auteur Rapport Geplaatst: 20 september 2015 Ik ben er vandaag achter gekomen dat Venetië dus daadwerkelijk een tramlijn heeft! Nuja, het is te zeggen, één tramhalte. Deel van de tramlijnen rond Mestre. Reageren
RustyRustler89 Geplaatst: 21 september 2015 Rapport Geplaatst: 21 september 2015 Phoenyxar is wel een beetje van de lijstjes en getallen Reageren
Big Boss Geplaatst: 21 september 2015 Rapport Geplaatst: 21 september 2015 Wat is een "peoplemover" als ik vragen mag? Ik vind trouwens dat de NMBS hier haar diensten nog eens wat meer mag digitaliseren. Een schooltreinkaart kan je alleen verlengen aan een loket om een of andere bizarre reden. En laat het nou net zo zijn dat in juli verschillende loketten gesloten werden omdat er amper gebruikt van werd gemaakt ... Reageren
Phoenyxar Geplaatst: 21 september 2015 Auteur Rapport Geplaatst: 21 september 2015 Het lijkt een aangepaste Monorail/Lightrail te zijn. Vreemd traject eigenlijk. Reageren
Foreigner97 Geplaatst: 26 september 2015 Rapport Geplaatst: 26 september 2015 Tijdens diezelfde Interrail-trip heb ik ook Straatsburg aangedaan. Wat betreft het openbare vervoer is dat een hele verademing in vergelijking met andere steden. In plaats van drukke metrostations met propvolle metro's, rijden er daar vooral trams rond. Heeft wel wat, al die trammetjes die op hun dooie gemakje door de stad heen zoemen. Een hele omschakeling t.o.v. andere steden, maar wel heel fijn. Er zit dus ook een halte bij het Europese Parlement, daar zijn we uiteraard ook even geweest (alhoewel we er helaas niet in konden). Best apart als je er over nadenkt, dat gebouw zit pal naast een doodgewone woonwijk. Huizen die er waarschijnlijk al tijden stonden kregen opeens een gigantisch Europees Parlement in hun achtertuin. Reageren
Tommie59 Geplaatst: 27 september 2015 Rapport Geplaatst: 27 september 2015 Wat is een "peoplemover" als ik vragen mag? Een transportmiddel dat zonder bestuurder voortbeweegt. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/People_mover Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.