Jump to content

€650,- (?) Game-desktop

Recommended Posts

Geplaatst:

Sinds een tijd beschik ik slechts nog over een laptopje voor school, ik zou graag weer een game-PC beschikken. Ik ben hier echter totaal niet in thuis, vandaar dat ik dit topic ook open.

Ik heb een SNES, PS1, PS2 en PS3 om te gamen. Wellicht dat ik eens een PS4 in huis haal. Mijn PC zou ik vooral gebruiken voor PC-exclusives en shooters en MMORPG's.

Ik heb geen behoefte om een dure game-PC te kopen om de komende vijf jaar alle nieuwe releases op de allerhoogste specs te spelen. Voorbeelden van games die ik zou willen spelen zijn de volgende:

• GTA V;
  • Star Wars: The Old Republic;
  • World of Warcraft;
  • Overwatch;

Volgens mij zijn dit niet de zwaarste games, en ondanks dat ik niet alles op high-end wil spelen wil ik wel enige buffer om nieuwe games fatsoenlijk te draaien. Overigens heb ik geen idee hoeveel geld ik ongeveer kwijt zou zijn.

Budget: €650,- (geen idee of dat volstaat)

Doel: Zie bovenstaande

Desktop of laptop: Desktop

Merk pc of samengesteld: Maakt mij niet uit

Benodigde randapparatuur: Geen (ik heb nog een monitor nodig maar dat lukt me zelf wel)

Besturingssysteem: W10 bij voorkeur

Onderdelen die je nog wilt hergebruiken: n.v.t.

Zelf in elkaar zetten of door bedrijf zoals Azerty of Alternate: Maakt mij niet uit, zelf heb ik die kennis niet maar ik zou vrienden kunnen vragen. Als het in elkaar laten zetten door een bedrijf als het betaalbaar is.

Extra koeling (voor overklokken)?: Lijkt me niet dat ik wil gaan overklokken, maar wat extra koeling kan ook niet echt kwaad (dunkt me).

Moge duidelijk zijn dat ik er niet echt verstand van heb. Specs zeggen me ook niet heel veel.

Bij voorbaat dank voor jullie tijd en moeite :) .

Geplaatst:

Ik zou doorsparen tot 700-800 euro en dan pas een systeem kopen. Dan kan je al een degelijk systeem in elkaar zetten dat lange tijd zal meegaan. De Desktop Best Buy Guide van tweakers geeft je een goed inzicht in wat kan en niet kan. Zoals je ziet heb je voor 750 euro al een heel krachtig systeem.

Geplaatst: (bewerkt)

Ah, geld is niet echt het probleem. Als €100,- meer relatief veel meer oplevert ben ik bereid die investering te maken. Ik zal eens kijken aar die website.

edit:

Ik heb gekeken. Aan overklokken wil ik niet beginnen. Zoals ik al zei heb ik weinig verstand van specs. Wat kan ik ongeveer met zo'n PC, en hoe lang kan die mee?

Bewerkt: door Dotz
Geplaatst:

Met deze PC speel je de huidige games normaal gezien op de hoogste settings. Geloof dat je wel 2-3 jaar goed zit om te gamen op hoge settings, maar dat is moeilijk in te schatten natuurlijk.

Geplaatst:

Zo, ik heb even een lijstje samengesteld bij twee bedrijven en bij Azerty ben je er goedkoper uit dan bij Alternate

maar uiteraard kan je het lijstje overnemen op een andere webstore zoals Afuture of 4Launch.

Windows en assemblage kosten beperken het een beetje op het gebied van CPU want voor dit compromise zul je voor een Intel 2cores CPU moeten gaan

maar Intel cores zijn ook krachtiger en vormt geen bottleneck voor een prima GPU zoals GTX960.

Mocht het lukken om te upgraden naar 4cores, kan je de CPU vervangen voor dit:

https://azerty.nl/0-5654-683532/intel-core-i5-4460-3-2-ghz-6-mb-cache-lga1150-socket-doos.html

Harde schijf, DVD-speler en behuizing is geheel subjectief, dus dat kan je zelf aanpassen als het je niet aanstaat.

Qua reken en grafische kracht heb ik dit voor je samengesteld:

https://azerty.nl/winkelmandje/winkelmandje/?legen=1&product%5B724119%5D=1&product%5B677592%5D=1&product%5B798304%5D=1&product%5B478347%5D=1&product%5B452330%5D=1&product%5B629898%5D=1&product%5B667026%5D=1&product%5B840301%5D=1

Als je betere koeling wil, kan je deze nemen:

https://azerty.nl/8-976-400619/gelid-tranquillo-koeler-voor-p.html

En wat optische opslag betreft is geheel aan jou of je nog DVD's gebruikt of niet.

PC assemblage kosten bedraagt €59.

Geplaatst: (bewerkt)

Als je dan de 960 voor de 950 vervangt, en de i3 van S1150 vervangt voor een S1151 (daarbij dus ook t ram en t moederbord) heb je best wel een redelijk iets. :puh: Anders kan je nog voor een AMD CPU & GPU gaan, ben je goedkoper uit en heb je een (misschien) net iets betere pc. (Just so you know: ik ben geen AMD fanboy, ik kies voor Intel en nvidia als ik de kans krijg)

Bewerkt: door ezra24rct3
Geplaatst:

Bedankt voor jullie antwoorden :) !

Met deze PC speel je de huidige games normaal gezien op de hoogste settings. Geloof dat je wel 2-3 jaar goed zit om te gamen op hoge settings, maar dat is moeilijk in te schatten natuurlijk.

Dat laatste begrijp ik. Als ik maar weer eventjes vooruit kan, al dan niet op de hoogste settings, dan ben ik eigenlijk wel tevreden.

Zo, ik heb even een lijstje samengesteld bij twee bedrijven en bij Azerty ben je er goedkoper uit dan bij Alternate maar uiteraard kan je het lijstje overnemen op een andere webstore zoals Afuture of 4Launch. Windows en assemblage kosten beperken het een beetje op het gebied van CPU want voor dit compromise zul je voor een Intel 2cores CPU moeten gaan maar Intel cores zijn ook krachtiger en vormt geen bottleneck voor een prima GPU zoals GTX960. Mocht het lukken om te upgraden naar 4cores, kan je de CPU vervangen voor dit:

https://azerty.nl/0-...ocket-doos.html

Harde schijf, DVD-speler en behuizing is geheel subjectief, dus dat kan je zelf aanpassen als het je niet aanstaat. Qua reken en grafische kracht heb ik dit voor je samengesteld: https://azerty.nl/wi...oduct[840301]=1

Als je betere koeling wil, kan je deze nemen:

https://azerty.nl/8-...ler-voor-p.html

En wat optische opslag betreft is geheel aan jou of je nog DVD's gebruikt of niet. PC assemblage kosten bedraagt €59.

Ah, voor dat geld kies ik zeker voor assemblage tot het bedrijf. Een harde schijf van ongeveer 1TB lijkt me voldoende. DVD's gebruik ik nog, een DVD-speler lijkt me dus wenselijk.

De computer komt overigens in een kamer te staan waar een beetje gerookt wordt, is dat erg voor de pc? Zo ja; kan ik daar bij de aanschaf rekening mee houden (bijvoorbeeld een extra ventilator ofz :cab: )?

Kan ik hiermee ook nieuwe games op een hoge resolutie spelen en een paar jaar vooruit zoals Megapilot stelde met zijn samenstelling?

Als je dan de 960 voor de 950 vervangt, en de i3 van S1150 vervangt voor een S1151 (daarbij dus ook t ram en t moederbord) heb je best wel een redelijk iets. :puh: Anders kan je nog voor een AMD CPU & GPU gaan, ben je goedkoper uit en heb je een (misschien) net iets betere pc. (Just so you know: ik ben geen AMD fanboy, ik kies voor Intel en nvidia als ik de kans krijg)

Oei, ik waardeer je bijdrage maar begrijp er niets van. Bijna al die termen zeggen mij niets. Wat houdt dat vervangen in de praktijk in? Kan ik dan langer vooruit, of?

(Of zou je het kunnen ''vertalen'' naar newbie-taal; net alsof ik achterlijk ben? :-( :4$ )

Geplaatst:

Ezra bedoelt waarschijnlijk dat als je de betere GTX 960 videokaart vervangt voor een wat minder goede videokaart (GTX 950) en je vervolgens ook een "Skylake Generatie S1151" (opvolger van de Haswell S1150) Intel Core i3 te samen met compatibel DDR4 (opvolger van de DDR3) RAM en moederbord pakt je best een goede - of zelfs een betere - build hebt.

En zoals je al zelf zegt kun je hierdoor langer vooruit omdat deze onderdelen net nieuw zijn en dus future-proof zijn. ;)

Ik raad je toch een kleine SSD van 128 GB aan, hier zet je je besturingssysteem op zodat je computer heel snel opgestart is. Ook worden tijdelijke bestanden van bijvoorbeeld games die je ondanks op je HDD hebt staan op de SSD opgeslagen waardoor ook zij profiteren van de snelheid.

Verder zou een PC geen problemen moeten ondervinden met rokers. De computer van mijn oma die al 8 jaar oud is leeft nog steeds en ze rookt de een na de ander :7

Geplaatst:

Ah, oké :)

Hartstikke bedankt voor jullie feedback! Ik ben heel wat wijzer (dat mocht ook wel, ik wist bijna niets :clown: ).

Ik denk dat ik deze PC zo rond de jaarwisseling wil kopen, wellicht ''bump'' ik dit topic dan weer even naar boven.

Hoe snel gaan de ontwikkelingen op deze markt? Is de PC die SilverRST suggereerde in zijn post dan nog steeds het nieuwste of zijn er dan weer alternatieven op de markt?

Geplaatst:

In de ICT-wereld staat een jaar gelijk aan een eeuw. Kijk maar eens 5 jaar terug wat we toen hadden en nu hebben: iPads, smartphones, videokaarten die 4k aankunnen (GTX 980 en hoger), SSD's etc.

SilverRST's build zal rond de jaarwisseling nog steeds up-to-date zijn want er komt zover ik weet geen nieuwe videokaart uit dit jaar.

Let wel op dat de onderdelen rond de kerst iets duurder zijn en dat de levertijd langer kan zijn i.v.m. de drukte bij PostNL.

Geplaatst:

Als je die extra tientjes neerlegt voor een i5-4460, ben je er nog beter uit en kan je nog meer jaartjes mee doen.

Dit jaar komen er inderdaad geen nieuwe series videokaarten uit en als de nieuwe uitkomen, dan verwacht ik dat ze in juni of september uitkomen.

En als ze uitkomen, verwacht ik zeker ook niet dat ze goedkoop worden door nieuwe technologie zoals HBM geheugen, zowel gen 1 en gen 3.

Gen 1 zit al in AMD Fury (X) en Nano dacht ik ook.

De prijzen zijn tegenwoordig helemaal belachelijk, sommige GTX980Ti kosten 1000+ euro en in 2013 toen de GTX780Ti, kostte die maximaal 600 euro.

Je moet de webstores alleen even ieder dag checken of ze goedkoop want ze verschillen met de dag. Zo betaalde ik voor de i7-4770 slechts 269 euro :D

Op de andere dag weer 299. Maar dat was vorig jaar in maart of april. Ik had het besteld op Alternate.

En verder ligt het ook aan de Amerikaanse dollar tegenover de Euro want er was of nog steeds een tijd waar de euro dramatisch waardeloos is.

Of dat weer stabiel is, weet ik niet maar PC hardware is niet meer zo goedkoop als vorig jaar.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...