Nyltje Geplaatst: 30 november 2015 Rapport Geplaatst: 30 november 2015 (bewerkt) Budget: 600 Doel: Gaming (GTA V, Payday 2, Call of Duty Black Ops, nieuwe games) graag 1920x1080 en 60fps de overige instellingen komen daarna. Photoshop, editing (Sony Vegas Pro en Adobe Premier) Desktop of laptop: Desktop Merk pc of samengesteld: Samengesteld Benodigde randapparatuur: Niet nodig Besturingssysteem: Staat op m'n harde schijf Onderdelen die je nog wilt hergebruiken: 8gb ddr3 ram 1600hz, Toshiba 1tb SATA, CdRom drive Zelf in elkaar zetten of door bedrijf zoals Azerty of Alternate: Zelf Extra koeling (voor overklokken)?: Ja Nu heb ik via Tweakers onderdelen bij elkaar gepakt en ik wil graag weten wat jullie er van vinden. Ook twijfel ik nog over de CPU. Productnamen zijn klikbaar [table=header]Onderdeel|Product|Toelichting|Vragen CPU|Intel Core i5 4460/Intel Core i5 4590|Lijken mij beide een goede CPU die de GPU niet bottleneck. Ik had gelezen dat het enige verschil tussen de 2 CPU de turbo is. Ik weet dat een K CPU beter is voor overclocken, maar ik ga niet verder dan de Ghz aanpassen. Het liefst wil ik een CPU met een socket voor een betere CPU (zodat ik hem over een paar jaar weer kan upgraden zonder het moederboord te vervangen)|Merk je verschil tussen i5 4460 en i5 4590(OC) Ik heb even verder gekeken, en ik weet echt niet meer welke CPU ik zal nemen. Moederboord|MSI H81M-P33|Er genoeg usb ports op zitten. Twijfel over de CPU.|Als ik de i5 4590 neem en overclock heb ik dan een ander moederboord nodig? GPU|MSI Geforce GTX 960 Gaming 2gb|Leek mij ook een goede GPU, ik heb een 1920x1080 beeldscherm. Behuizing|Cooler Master K280|Genoeg ruimte voor CPU cooler en GPU, ziet er oke uit, de reviews zijn ook goed, PSU aan de onderkant (gelezen dat dat beter is voor de hitte in je PC), ingebouwde fan en de prijs is prima. CPU cooler|Cooler Master Hyper 412s|Goede dingen over gelezen, ik wil graag een stille PC. PSU|Seasonic G-series 550 watt|Goede reviews, 80Gold, semi-modulair (geen gerommel, makkelijk), genoeg watt voor later.[/table] Graag hoor ik reacties over wat misschien beter kan en misschien ook als ik een paar euro meer uitgeef veel betere performance heb of beter voorbereid ben op upgrades. En antwoord op vragen. Nyltje Bewerkt: 30 november 2015 door Nyltje Reageren
Big Boss Geplaatst: 30 november 2015 Rapport Geplaatst: 30 november 2015 Met het oog op de toekomst lijkt het mij wel handig dat je een bord neemt met Socket 1151 dat de nieuwe generatie Skylake processors ondersteunt. Het probleem is nu dat je je oude DDR3 RAM nog wilt hergebruiken. Hoewel Skylake processors theoretisch nog wel DDR3 ondersteunen bieden de meeste fabrikanten vrijwel alleen nog borden aan met het nieuwere DDR4, dus daar zal je even over moeten nadenken. Verder, als je écht een stille case wilt dan kan ik Fractal Design wel aanraden. Deze valt natuurlijk een stuk duurder uit, maar dan heb je ook wat. Bovendien is dit slechts een eenmalige aankoop want een case is normaal gezien iets dat heel lang kan meegaan. De behuizingen van Fractal Design worden gebouwd met het oog op stilte en aan de binnenkant van de panelen zit dan ook redelijk wat trillings- en geluidsabsorberend materiaal. GPU: naar de toekomst toe toch investeren in een kaart met 4GB VRAM. Reageren
Nyltje Geplaatst: 30 november 2015 Auteur Rapport Geplaatst: 30 november 2015 Bedankt! Ik heb ook moederboorden gezien met een 1151 socket en ddr3 ram slots. Welke processor is nu aan te raden en naar welke zou ik in de toekomst kunnen upgraden? Ook bedankt voor de tip over de behuizing, ik zal eens kijken, heb je nog wat merken die het goed doen qua stilte? Ik zat trouwens ook te denken, als ik nu een Gtx 960 4gb koop, en dan later over een paar jaar upgrade door een 2e gtx 960 4gb erbij te plaatsen. Aan te raden, of is een upgrade van 1 kaart beter? Reageren
Big Boss Geplaatst: 30 november 2015 Rapport Geplaatst: 30 november 2015 Welke processor je best kiest is puur afhankelijk van je huidige budget. Ga er maar vanuit dat een processor uit het midden sigment (i5-serie) toch wel een jaar of vier à vijf zal meegaan. Processors uit het hogere segment (i7-serie) waarschijnlijk nog iets langer. Ik acht het waarschijnlijk dat Intel haar volgende reeks processors ook voor LGA1151 zal maken, maar daar is momenteel natuurlijk nog niets over bekend want Skylake is net nieuw. Qua cases is het voor mij altijd Fractal Design. Hoe en wanneer je een videokaart upgrade is op het moment zelf te bekijken. Het is wel opletten geblazen als je twee of meer nVidia kaarten in SLI wil draaien! Het moederbord moet dit namelijk ook ondersteunen. CrossFire ondersteuning voor AMD kaarten is doorgaans beschikbaar op alle borden, maar omdat nVidia licentie kosten vraagt voor het implementeren van SLI is deze functionaliteit doorgaans alleen op duurdere borden aanwezig. Daarnaast is het is ook goed mogelijk dat de GTX 960 over goed anderhalf jaar al niet meer verkocht wordt en je desondanks alsnog een nieuwe kaart zal moeten aanschaffen. Ik heb bijvoorbeeld ongeveer twee jaar geleden een GTX 760 aangekocht die ik nu nergens meer kan vinden. Reageren
Ezra24rct3 Geplaatst: 1 december 2015 Rapport Geplaatst: 1 december 2015 (bewerkt) Er gaan ook geruchten dat nVidia bezig is met een GTX960Ti, die tussen de 960 en de 970 zal zitten. Dat kan misschien ook een optie zijn (mochten de geruchten waar zijn). Net even gekeken, met nieuw DDR4 ram, i5 en een GTX960(4GB) is dit eruit gekomen: Kast: Fractal Design Core 2300 Voeding: Corsair CX500 CPU: Intel Core i5 6400 Moederbord Gigabyte GA-H170M-DS3H RAM: Crucial Ballistix Sport 8GB (2x4) GPU: Gigabyte GV-N960WF2OC-4G Link Het is boven je budget, €710, maar als je je huidige moederbord etc. verkoopt kan je het verschil wel goedmaken. Bewerkt: 1 december 2015 door ezra24rct3 Reageren
SilverRST Geplaatst: 1 december 2015 Rapport Geplaatst: 1 december 2015 Socket 1151 en DDR3 gaan niet echt samen, al zijn er sommige moederborden zoals die van Biostar als ik het goed heb maar Intel heeft uitgelegd dat DDR3 de CPU kan beschadigen. Reageren
Nyltje Geplaatst: 2 december 2015 Auteur Rapport Geplaatst: 2 december 2015 Bedankt voor de tips. @ezra de case is te klein voor de videokaart. Trouwens nog een vraagje over de Fractal Design cases, als het gaas is, is hij dan meteen net zo stil als de rest van de cases (bijvoorbeeld die ik eerst had uitgekozen)? Iemand misschien ook een ander merk wat stil is? Of alleen een goede, stille case met min 165mm cpu cooler en 280mm gpu lengte? Reageren
Ezra24rct3 Geplaatst: 2 december 2015 Rapport Geplaatst: 2 december 2015 Waarom wil je een kast met 165mm voor de koeler? Ik heb max 158mm maar heb er toch een goede koeler instaan die niet eens in de buurt komt van het zijpaneel. Ik heb overigens een Antec GX500, komt met 3 fans en die kan je aan en uit zetten aan de voorkant. Reageren
Big Boss Geplaatst: 2 december 2015 Rapport Geplaatst: 2 december 2015 Bij de meeste fatsoenlijke computer kasten kan je (een deel van) de harde schijf kooi eruit halen voor verbeterde koeling of voor extra lange grafische kaarten. Zulke kasten hebben dan meestal ook aparte plaatsen om een of meerdere SSD's te plaatsen, zoals onderin of tussen het moederbord en het achterpaneel. Reageren
Nyltje Geplaatst: 2 december 2015 Auteur Rapport Geplaatst: 2 december 2015 Waarom wil je een kast met 165mm voor de koeler? Ik heb max 158mm maar heb er toch een goede koeler instaan die niet eens in de buurt komt van het zijpaneel. Ik heb overigens een Antec GX500, komt met 3 fans en die kan je aan en uit zetten aan de voorkant. Ik wilde voor de Cooler Master Hyper 412s gaan, maar nu ik wat verder heb gezocht lijkt de Scythe Mugen 4 ook goed, en is ook kleiner. Reageren
Nyltje Geplaatst: 4 december 2015 Auteur Rapport Geplaatst: 4 december 2015 M'n budget is hoger geworden en heb nu de volgende samenstelling: http://tweakers.net/gallery/673638/wenslijst/ Wat vinden jullie ervan? Reageren
SilverRST Geplaatst: 5 december 2015 Rapport Geplaatst: 5 december 2015 (bewerkt) Een prima build, dat is het zeker, vooral dat je de i5 Skylake hebt want Skylake heeft verbeterde IPC en CPU intensieve games krijgen ook meer FPS dan op Haswell, hooguit 10FPS en al helemaal omdat je de GTX970 hebt. Vanwege de zuinigheid kan je de voeding omlaag schroeven tot 450W, want 550W is een beetje overkill. Bewerkt: 5 december 2015 door SilverRST Reageren
Nyltje Geplaatst: 5 december 2015 Auteur Rapport Geplaatst: 5 december 2015 Ik wil de psu het liefst niet meer hoeven upgraden, zit ik dan ook goed met een 450w? In de toekomst kan ik upgraden naar een Gtx 980 en een i7 6700, misschien leer ik ook overclocken met de cpu en wordt het een i7 6700k. Ook bouw ik er zelf nog een cd speler in. Als ik hiermee goed zit, welke psu van 450w is dan aan te raden (en waarom)? Ik wil alles zo stil mogelijk houden dus ook de psu. Reageren
Ezra24rct3 Geplaatst: 5 december 2015 Rapport Geplaatst: 5 december 2015 Dan zou ik eerder tussen de 600-700 Watt gaan zoeken. Reageren
SilverRST Geplaatst: 5 december 2015 Rapport Geplaatst: 5 december 2015 (bewerkt) Ik wil de psu het liefst niet meer hoeven upgraden, zit ik dan ook goed met een 450w? In de toekomst kan ik upgraden naar een Gtx 980 en een i7 6700, misschien leer ik ook overclocken met de cpu en wordt het een i7 6700k. Ook bouw ik er zelf nog een cd speler in. Als ik hiermee goed zit, welke psu van 450w is dan aan te raden (en waarom)? Ik wil alles zo stil mogelijk houden dus ook de psu. De verschil in prestatie tussen de 970 en 980 is zo klein dat het zijn geld totaal niet waard is voor de 980. Er zit maar zo een tussen 10 en 25% tussen die twee en daar betaal je dus 150 tot 200 euro of meer. Niet rendabel dus. Wil je echt de 980 series, dan toch echt de GTX980 Ti. Of anders de 970 nemen en deze overklokken zodat ie de 980 evenaart. Tegenwoordig zullen steeds nieuwe games meer cores ondersteunen zoals Fallout 4 en in sommige games is er 10+ FPS verschil tussen een i5-6600K en i7-6700K. Zoals in mij vorige post legde ik uit dat CPU intensieve games zoals GTAV, The Witcher en andere, zullen beter draaien op Skylake CPU's. Of je kunt wachten op de i7-6850K want die zal dan 8 cores hebben en anders de i7-6900K met 10 cores Bewerkt: 5 december 2015 door SilverRST Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.