De Nederlandse ontwikkelaar van de Grand Theft Auto V-multiplayermod FiveM wordt in Duitsland, waar hij woont, aangeklaagd door Take-Two, de uitgever van het spel. Dat blijkt uit documenten die Tweakers heeft kunnen inzien.
FiveM-ontwikkelaar NTAuthority heeft een aantal documenten overhandigd gekregen van de plaatselijke gerechtshof. Deze heeft hij gedeeld met Tweakers. Take-Two Interactive zag onder andere dat de kopieerbeveiliging ontbrak in de multiplayeromgeving van de mod, en beschouwt dit als een probleem. Komende week wordt de zaak voorgelegd. Hoewel de FiveM-mod na de dagvaarding even offline was, is deze nu weer online, inclusief kopieerbeveiliging. Mensen met illegale kopieën van het spel kunnen dus niet meer GTA 5 in multiplayer spelen met behulp van de mod.
In november beweerden de FiveM-ontwikkelaar en die van een andere mod ook dat Take-Two privédetectives langs hun huizen had gestuurd in een poging om hen te overtuigen het werk stil te leggen. De tweede modmaker, verantwoordelijk voor de mod GTA: Multiplayer, heeft daar mee ingestemd. Dat deze mod offline ging, viel bij enkele leden verkeerd. Vandaar dat er een discussie topic is aangemaakt omtrent dit onderwerp.
Rockstar Games heeft eerder aangegeven dat het geen probleem ziet in het gebruik van singleplayermods voor de game, maar dat multiplayermods niet toegestaan zijn omdat dat dit kan leiden tot ergernissen van alle spelers. Om deze reden hebben multiplayermodmakers in het verleden al bans gekregen van het online-gedeelte van het spel, ook al gaat het juist om aparte online omgevingen waarin andere spelers per definitie geen last kunnen hebben van de mod. Mogelijk spelen er ook financiële kwesties mee voor de uitgever en ontwikkelaar; Grand Theft Auto Online bevat in-game aankopen in de vorm van shark cards. Deze zijn geen onderdeel van de multiplayeromgevingen opgezet door onder andere de maker van FiveM.
De Nederlandse ontwikkelaar van de Grand Theft Auto V-multiplayermod FiveM wordt in Duitsland, waar hij woont, aangeklaagd door Take-Two, de uitgever van het spel. Dat blijkt uit documenten die Tweakers heeft kunnen inzien.
FiveM-ontwikkelaar NTAuthority heeft een aantal documenten overhandigd gekregen van de plaatselijke gerechtshof. Deze heeft hij gedeeld met Tweakers. Take-Two Interactive zag onder andere dat de kopieerbeveiliging ontbrak in de multiplayeromgeving van de mod, en beschouwt dit als een probleem. Komende week wordt de zaak voorgelegd. Hoewel de FiveM-mod na de dagvaarding even offline was, is deze nu weer online, inclusief kopieerbeveiliging. Mensen met illegale kopieën van het spel kunnen dus niet meer GTA 5 in multiplayer spelen met behulp van de mod.
In november beweerden de FiveM-ontwikkelaar en die van een andere mod ook dat Take-Two privédetectives langs hun huizen had gestuurd in een poging om hen te overtuigen het werk stil te leggen. De tweede modmaker, verantwoordelijk voor de mod GTA: Multiplayer, heeft daar mee ingestemd. Dat deze mod offline ging, viel bij enkele leden verkeerd. Vandaar dat er een discussie topic is aangemaakt omtrent dit onderwerp.
Rockstar Games heeft eerder aangegeven dat het geen probleem ziet in het gebruik van singleplayermods voor de game, maar dat multiplayermods niet toegestaan zijn omdat dat dit kan leiden tot ergernissen van alle spelers. Om deze reden hebben multiplayermodmakers in het verleden al bans gekregen van het online-gedeelte van het spel, ook al gaat het juist om aparte online omgevingen waarin andere spelers per definitie geen last kunnen hebben van de mod. Mogelijk spelen er ook financiële kwesties mee voor de uitgever en ontwikkelaar; Grand Theft Auto Online bevat in-game aankopen in de vorm van shark cards. Deze zijn geen onderdeel van de multiplayeromgevingen opgezet door onder andere de maker van FiveM.
GTA Multiplayer in de testfase
Bron: GTA Multiplayer YouTube-channel en Tweakers
Dit bericht delen
Link naar bericht
Delen op andere websites