Bierbuikje Geplaatst: 17 januari 2016 Rapport Geplaatst: 17 januari 2016 Op 6 april (woensdag) zal er in Nederland een referendum plaatsvinden waarin iedere stemgerechtigde kan kiezen of hij voor of tegen het associatieverdrag met Oekraïne is. Dit referendum is er gekomen dankzij de inzet van Geenpeil die meer dan de benodigde 300.000 handtekeningen hebben opgehaald om een referendum af te dwingen. In principe gaat het komende referendum over een handelsverdrag en een aantal samenwerkingen op politiek en militair niveau tussen Brussel en Kiev, maar de discussie die nu gevoerd wordt gaat over meer. Zo vinden de initiatiefnemers van Geenpeil dat het associatieverdrag een opmaat is voor een Europees lidmaatschap van Oekraïne en zij vrezen daarmee dat een land in burgeroorlog toetreedt tot de unie. Daarnaast is er in Nederland veel onvrede over de manier waarop in Brussel 'alles' beslist wordt en de Nederlandse burger daar nauwelijks invloed op lijkt te hebben, onder andere een reden van de initiatiefnemers om de burger nu te laten beslissen of Europa verder moet uitbreiden. Waar gaat het referendum eigenlijk over? Het associatieverdrag met Oekraïne, een verdrag om vrije handel te stimuleren en samenwerkingen op politiek en militair niveau. Waar gaat het referendum echt over? Geopolitiek en democratie. Het betreft een raadgevend referendum, de uitslag is dus niet bindend voor het kabinet om als beleid te gaan voeren. Om de uitslag van het referendum rechtsgeldig te laten zijn moet er een minimale opkomst worden gehaald van 30%. Ben je voor of tegen het referendum, ga je wel of niet stemmen of verbaas je je over de gang van zaken rond het referendum? Bespreek het hier! Geenpeil over Geenpeil Nieuwsuur over geenpeil(vanaf 19:40)Een interview met de maker van het verdrag en tegenstander Thiery Baudet.http://www.npo.nl/nieuwsuur/14-10-2015/VPWON_1241428 Reageren
ThunderDuck Geplaatst: 18 januari 2016 Rapport Geplaatst: 18 januari 2016 Waar gaat het referendum echt over? Geopolitiek en democratie. Leugens. Dit is het beeld dat GeenStijl probeert te schetsen, maar dit referendum heeft totaal geen impact op ons buitenlandbeleid noch zal het iets veranderen in de wijze waarop de EU functioneert.Het verdrag zelf ben ik voor, daar Oekraine het strijdtoneel is van een proxyoorlog met Rusland. Hen niet ondersteunen zou het verkeerde signaal zenden en Rusland ongestraft delen van soevereine naties laten innemen. Reageren
Bierbuikje Geplaatst: 18 januari 2016 Auteur Rapport Geplaatst: 18 januari 2016 De discussie gaat al niet meer over het verdrag an sich, maar over de manier waarop burgers vinden dat ze geen invloed meer hebben op de Brusselse besluiten en hoe Europa haar invloedssfeer probeert te vergroten naar Oekraïne en of we dan wel of niet Putin moeten dwarszitten. Er wordt op 6 april niet gestemd op basis van economische belangen, maar op basis van onderbuikgevoelens waar de burger zich ergert aan dat het geen invloed meer heeft en zich zorgen maakt om een corrupt land als Oekraïne bij de EU te betrekken. Inderdaad het is niet meer terug te draaien, het verdrag is al deels in werking getreden en zal zeker niet door alleen Nederland worden ingetrokken of aangepast. Die realiteit geeft denk alleen maar meer motivatie aan de tegenstanders om nee te stemmen, want er zullen geen echte consequenties zijn. We weten al dat het kabinet een nee naast zich neer zal leggen en de oppositie zal dat gebruiken om het kabinet zwakker te maken. Ik twijfel nog over mijn stem. Aan de ene kant zie ik de voordelen van Europese handel met Oekraïne, aan de andere kant heb je te maken met een corrupt land in burgeroorlog. Als wij proberen samen te werken met zo'n onstabiel land en ondertussen touwtrekken met Putin wie er de meeste invloed mag hebben kun je er misschien maar beter weg blijven. Reageren
NicolaB Geplaatst: 18 januari 2016 Rapport Geplaatst: 18 januari 2016 Waar gaat het referendum echt over? Geopolitiek en democratie. daar Oekraine het strijdtoneel is van een proxyoorlog met Rusland. Hen niet ondersteunen zou het verkeerde signaal zenden en Rusland ongestraft delen van soevereine naties laten innemen. Geopolitiek dus. Meer democratie door het referendum? Jazeker, door benutting van de (nieuwe) mogelijke referenda is het volk meer aan het woord. => democratie Nu spreken wij al snel in positieve zin als we "meer democratie!" zeggen, dat hoeft natuurlijk niet zo te zijn. Het woord van het volk is niet per definitie het beste voor het volk. Daarnaast zitten er ook vele nadelen aan een referendum. Over het algemeen vind ik dit wel een positieve verandering.Nog positiever was het geweest als de overheid uit zichzelf bepaalde democratie verbeterende processen motiveerden (zoals je in Zwitserland ook ziet) en dat je daarbij de burger neutrale integrale informatie verschaft waar toch enige mate van laagdrempeligheid in zit. Nu krijgen wij een filmpje van Geenpeil te zien over het referendum, terwijl ik van de overheid niks informatiefs heb gehoord. RVD, doe eens wat (nieuwe postbus 51!). Dit is het beeld dat GeenStijl probeert te schetsen, maar dit referendum heeft totaal geen impact op ons buitenlandbeleid noch zal het iets veranderen in de wijze waarop de EU functioneert. Nou, nee. Bij een Nederlands 'nee' zal het kabinet nadenken over de vervolgstappen en daarover ook met het parlement spreken. Ook wat betreft de voorlopige toepassing van het associatieakkoord. Het is zeker niet ondenkbaar dat bij een Nederlands 'nee', het beleid anders wordt gevoerd dan reeds het geval. Overigens is dat ook de enige reden waarom ik op 'nee' zou stemmen. De beladenheid van dit referendum en dit akkoord, geven imo genoeg reden om het nog een keer te overzien. Ikzelf kies alleen daarom 'nee'. Hier is het een beetje "ja" heb je en nee kan je krijgen. Daar heb ik overigens weinig anti-eu gedachtes bij. Al zie ik wel enige kritiekpunten in het akkoord, maar deze zijn nog niet absoluut. Juist door een 'nee' kan daardoor het vertrouwen in de overheid verbeterd worden, wanneer de overheid daadwerkelijk (een gedeelte) van de teksten weet te veranderen die voor deze kritiekpunten / onzekerheden zorgt bij de burgers. Reageren
Bierbuikje Geplaatst: 19 januari 2016 Auteur Rapport Geplaatst: 19 januari 2016 De voorzitter van de Europese Comissie, Juncker, waarschuwt dat een nee als uitslag van het referendum kan leiden tot een continentale crisis. 'Oekraïne-referendum kan leiden tot continentale crisis'Een Nederlandse afwijzing van het EU-verdrag met Oekraïne kan leiden tot een continentale crisis, zegt Jean-Claude Juncker in NRC Handelsblad. De voorzitter van de Europese Commissie vreest dat Rusland politiek zal profiteren van een 'nee' bij het referendum dat op 6 april in Nederland wordt gehouden. Bij de raadpleging kunnen Nederlanders zich uitspreken over het associatieverdrag dat de Europese Unie met Oekraïne heeft gesloten. Het akkoord faciliteert de handel tussen de EU en Oekraïne en moet de Oekraïense economie een impuls geven. Volgens tegenstanders is het verdrag de opmaat voor een EU-lidmaatschap van Oekraïne. Het Kremlin is fel gekant tegen de Oekraïens-Europese toenadering. Onder druk van Moskou weigerde de vorige Oekraïense regering het verdrag te tekenen. Dat leidde tot een volksopstand en de omverwerping van de Moskou-gezinde regering en het vertrek van de toenmalige president Viktor Janoekovitsj. Verantwoordelijkheid "Ik zeg: kijk uit, dit (een Nederlands 'nee', red.) kan het evenwicht in Europa veranderen. Zonder de burger te bedreigen, moet hij wel bewust worden gemaakt van zijn verantwoordelijkheid", zegt Juncker in het vraaggesprek met de krant. Op Twitter reageren de politieke tegenpolen Wilders (PVV) en Pechtold (D66) allebei geërgerd op de uitlatingen van Juncker. Wilders betitelt de boodschap van Juncker als "intimidatie van de EU-elite". Pechtold twittert dat de kiezer zich nog nooit heeft laten overtuigen door "dit soort politieke dreigementen". Juncker zegt verder te hopen dat de kiezers dit referendum niet zullen gebruiken als een raadpleging over de Europese Unie. Daarom moeten de Nederlandse politici zich duidelijk uitspreken en campagne voeren voor een 'ja'-stem, vindt Juncker. "Regeringsleiders hebben voor dit akkoord met Oekraïne getekend, en ik verwacht van iedereen dat hij het dan ook verdedigt." Geen eigen campagne Het kabinet-Rutte is niet van plan zelf een campagne op te zetten voor het referendum, maar de ministers gaan wel actief deelnemen aan het debat, zei minister Koenders van Buitenlandse Zaken afgelopen herfst. De volksraadpleging is niet-bindend, het kabinet wil vooraf geen antwoord geven op de vraag wat er met de uitslag gebeurt. Bron NOS Bangmakerij vanuit Brussel. Ik heb er niets mee als mensen uit het buitenland zich gaan bemoeien met wat wij doen in Nederland. Reageren
ERRWINS Geplaatst: 19 januari 2016 Rapport Geplaatst: 19 januari 2016 De eerste bedreiging is al ontvangen. Reageren
_Night-Men_ Geplaatst: 19 januari 2016 Rapport Geplaatst: 19 januari 2016 De eerste bedreiging is al ontvangen. De meest linkse lijkt op Jan Roos. Verder weet ik nog niet wat ik ga stemmen. Het gaat mijn allereerste kans worden om van het stemrecht te genieten. Onderbuikgevoel zegt natuurlijk dat je nooit met landen als Oekraïne in zee moet gaan, maar aan de andere kant kan het juist positief werken en Oekraïne verlossen van al wat er fout is. Ik wacht denk ik de debatten tegen die tijd wel af. Reageren
ERRWINS Geplaatst: 19 januari 2016 Rapport Geplaatst: 19 januari 2016 De eerste bedreiging is al ontvangen. De meest linkse lijkt op Jan Roos. Verder weet ik nog niet wat ik ga stemmen. Het gaat mijn allereerste kans worden om van het stemrecht te genieten. Onderbuikgevoel zegt natuurlijk dat je nooit met landen als Oekraïne in zee moet gaan, maar aan de andere kant kan het juist positief werken en Oekraïne verlossen van al wat er fout is. Ik wacht denk ik de debatten tegen die tijd wel af. Ik ben dan bang dat we dan van hun probleem ook ons probleem gaan maken. Reageren
_Night-Men_ Geplaatst: 19 januari 2016 Rapport Geplaatst: 19 januari 2016 Bedoel je de 'oorlog' met Rusland? Het is natuurlijk een lastig geschil, maar niets doen kan helaas ook niet, want dan laat je Rusland z'n gang maar gaan. De Krim is een mooi voorbeeld van hoe het fout kan gaan, als er niet ingegrepen wordt. Reageren
ERRWINS Geplaatst: 19 januari 2016 Rapport Geplaatst: 19 januari 2016 Bedoel je de 'oorlog' met Rusland? Het is natuurlijk een lastig geschil, maar niets doen kan helaas ook niet, want dan laat je Rusland z'n gang maar gaan. De Krim is een mooi voorbeeld van hoe het fout kan gaan, als er niet ingegrepen wordt. Rusland is te groot voor ons kikkerlandje, en de EU, om ons ermee te gaan bemoeien. Reageren
Bassieboy35 Geplaatst: 19 januari 2016 Rapport Geplaatst: 19 januari 2016 De eerste bedreiging is al ontvangen. Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft bevestigd dat dit nep is. Reageren
_Night-Men_ Geplaatst: 19 januari 2016 Rapport Geplaatst: 19 januari 2016 (bewerkt) Bedoel je de 'oorlog' met Rusland? Het is natuurlijk een lastig geschil, maar niets doen kan helaas ook niet, want dan laat je Rusland z'n gang maar gaan. De Krim is een mooi voorbeeld van hoe het fout kan gaan, als er niet ingegrepen wordt. Rusland is te groot voor ons kikkerlandje, en de EU, om ons ermee te gaan bemoeien. Mocht dat zo zijn, dan tekenen we bij een 'ja' ons doodvonnis, en bij een 'nee' ons doodvonnis. En waar druk jij 'te groot' in uit? Bewerkt: 19 januari 2016 door _Night-Men_ Reageren
Davedavy Geplaatst: 19 januari 2016 Rapport Geplaatst: 19 januari 2016 En waar druk jij 'te groot' in uit? Waarschijnlijk de omvang van hun leger Reageren
_Night-Men_ Geplaatst: 19 januari 2016 Rapport Geplaatst: 19 januari 2016 De eerste bedreiging is al ontvangen. De video is nep gebleken. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.