ThunderDuck Geplaatst: 8 oktober 2017 Rapport Geplaatst: 8 oktober 2017 1 uur geleden, Dutchy3010 zei: Bron? Twee belastingschijven, een hoger laag btw-tarief, en er wordt minder lang loon doorbetaald bij ziekte. Het is nog te vroeg om definitief te stellen dat lagere inkomens er op achteruit gaan, maar dat lijkt me vooralsnog geen onredelijke prognose. Reageren
DDT Dorus Geplaatst: 8 oktober 2017 Rapport Geplaatst: 8 oktober 2017 er werd ook duidelijk aangegeven dat alleen de middeninkomens er op vooruit zouden gaan, dus dan is het altijd ongunstig voor de lage inkomens, stilstand is ook achteruitgang. Reageren
Dutchy3010 Geplaatst: 8 oktober 2017 Rapport Geplaatst: 8 oktober 2017 2 uur geleden, ThunderDuck zei: Twee belastingschijven, een hoger laag btw-tarief, en er wordt minder lang loon doorbetaald bij ziekte. Het is nog te vroeg om definitief te stellen dat lagere inkomens er op achteruit gaan, maar dat lijkt me vooralsnog geen onredelijke prognose. En de bijslagen gaan omhoog. Dat compenseert gelijk weer een hoop... Hypotheekrenteaftrek gaat versneld omlaag, raakt niet de lage inkomens. Doorbetaald loon bij ziekte is aantasting van álle inkomensgroepen. Eigen risico blijft laag. Dus vind 't inderdaad erg vroeg om dit te stellen. Vind het overigens ook niet meer dan terecht dat de middeninkomens er nu het meest op vooruit gaan. Zij hebben de grootste klappen van de crisis gehad. Maar ik mag toch in ieder geval hopen dat niemand erop achteruit gaat. Reageren
Cabyon Geplaatst: 9 oktober 2017 Rapport Geplaatst: 9 oktober 2017 19 uur geleden, Dutchy3010 zei: En de bijslagen gaan omhoog. Dat compenseert gelijk weer een hoop... Hypotheekrenteaftrek gaat versneld omlaag, raakt niet de lage inkomens. Doorbetaald loon bij ziekte is aantasting van álle inkomensgroepen. Eigen risico blijft laag. Dus vind 't inderdaad erg vroeg om dit te stellen. Vermogensbelasting gaat omlaag (bron) en het eigenwoningforfait wordt verlaagd (bron) van 0,75 naar 0,6%. Reageren
Dutchy3010 Geplaatst: 9 oktober 2017 Rapport Geplaatst: 9 oktober 2017 2 uur geleden, Cabyon zei: Vermogensbelasting gaat omlaag (bron) en het eigenwoningforfait wordt verlaagd (bron) van 0,75 naar 0,6%. Wat een ongelooflijk bevooroordeeld artikel. Vermogensbelasting nog maar eens zien wat de exacte impact is over twee jaar bezien - werd eerst nog progressief verhoogd met hogere verwachte rendementen bij hogere spaartegoeden - en lager bij lagere tegoeden. Dat de belastingvrije voet omhoog gaat van 25k naar 30k is niet zo spannend in dit licht. Beetje een appeltje voor de dorst. Jammer dat het artikel alleen de belastingvrije voet vermeld, en niet dat dit komt net na invoering van het progressieve tarief. De afbouw van eigen woning forfait kan een boom over worden opgezet. Het belangrijkste is dat de Hillen regeling wordt afgebouwd. Deze regeling houdt kortgezegd in dat als je rente op eigen woning schuld minus eigen woning forfait (fictief inkomen uit eigen woning) -hetgeen normaal gesproken aftrekbaar is- beneden 0 raakt, je niet hoeft bij te betalen. Met andere woorden: je eigen woning kost je nooit geld aan belasting. Deze regeling verdwijnt. Alle mensen die netjes hun lening hebben afbetaald en niet hun geld hebben verbrast, moeten op den duur het eigen woning forfait aan extra inkomen bij gaan tellen. Lijkt me een heel groot nadeel voor eigen woning bezitters - en naar mijn bescheiden mening ook niet een goede "incentive" (namelijk: niets aflossen). Ik denk overigens niet dat de verlaging van de hypotheekrenteaftrek volledig wordt gecompenseerd door lager eigen woning forfait. Althans niet voor inkomens in de 52% schijf. Zij gaan er 0,5% belastingvoordeel op achteruit, terwijl er maar 0,15% van het forfait achter gaat. En mensen die netjes hun huis hebben afbetaald (of het eigen woning forfait is gelijk aan of hoger dan de verschuldigde rente), hebben al helemaal niets aan de wijziging van eigen woning forfait. Die maken nu nog gebruik van Hillen-regeling. Dan lijkt het mij eerlijker om de eigen woning gewoon in box 3 te laten vallen. Stel je hebt een lening wat oorspronkelijk niet gebruikt is voor een eigen woning. Je hebt verder geen spaartegoed; alles is opgegaan aan verkrijgen van je huis. Je krijgt dan eigen woning forfait als inkomen in box 1 (progressief belast tot 52%!), maar kan niets aftrekken in box 3. Je hebt immers niet meer spaartegoeden. Het lijkt mij dan eerlijker om gewoon alle eigendommen in box 3 op te nemen. Wel meer interessante fiscale plannen overigens: invoering bronbelasting op rente en royalty's, afschaffen dividendbelasting, verder ontmoedigen fiscale incentive voor vreemd vermogen (wellicht gekoppeld aan de Anti Tax Avoidance Directive), verhoging algemene heffingskorting (voor alle belastingplichtigen), tijdelijke verhoging arbeidskorting (alleen voor werkenden), snellere afbouw van de inkomensafhankelijke arbeidskorting (nadelig voor hogere inkomens), CO2 belasting en energiebelasting omhoog, kilometerheffing voor vrachtwagens... en dat natuurlijk in aanvullig op reeds genoemde BTW tarief aanpassing, kindgebonden budget en toeslagen omhoog, twee inkomensschijven in de IB en deelname aan de race to the bottom in de VPB. Dit is meer een belastingplan dan het plan van de derde dinsdag in september. Van aanpassing dividendbelasting toen naar afschaffing. Reageren
DDT Dorus Geplaatst: 10 oktober 2017 Rapport Geplaatst: 10 oktober 2017 het is dus uitzoeken hoe is het omschakelpunt te berekenen is wat het gunstigste bedrag is om je hypotheek lening te behouden, om zoveel mogelijk van de belasting af te kunnen trekken? Ik vind het inderdaad een vreemd iets dat je voor je eigen afbetaalde woning straks weer moet betalen.. Maar dat kun je ook van vermogensbelasting vinden. Reageren
Dutchy3010 Geplaatst: 10 oktober 2017 Rapport Geplaatst: 10 oktober 2017 Hij is er hoor: https://www.kabinetsformatie2017.nl/documenten/publicaties/2017/10/10/regeerakkoord-vertrouwen-in-de-toekomst Reageren
Michael Geplaatst: 26 oktober 2017 Rapport Geplaatst: 26 oktober 2017 De Parool: Ruim zeven maanden na de verkiezingen staat er donderdag eindelijk een nieuw kabinet op het bordes bij de koning. Dit zijn de ministers van Rutte III. Ingrid van Engelshoven (D66): Onderwijs Heeft ruime ervaring binnen D66: werkte als secretaris van oud-partijleider Hans van Mierlo en was partijvoorzitter. Onderwijservaring deed ze op als wethouder op dat terrein in Den Haag. Moet op OCW het imago van D66 als onderwijspartij bewaken. Eric Wiebes (VVD): Economische Zaken en Klimaat Krijgt promotie ondanks uit de hand gelopen reorganisatie bij de Belastingdienst. 'Nerd' die topambtenaar op ministerie was waar hij nu de scepter gaat zwaaien. Moet de vage klimaatambities zien om te zetten in harde afspraken met het veld. Wiebes is oud-wethouder in Amsterdam. Hugo de Jonge (CDA): Vicepremier. Volksgezondheid, Welzijn en Sport Populaire zorgwethouder in Rotterdam. Was daarvoor actief in Den Haag als beleidsmedewerker en als politiek assistent van de ministers Van der Hoeven en Van Bijsterveldt. Krijgt aan portefeuille ouderenzorg een stevige kluif. Ank Bijleveld (CDA): Defensie Ervaren bestuurder, zat 12 jaar in de Tweede Kamer. Wordt daardoor gezien als stabiele factor op een ministerie dat dit kan gebruiken. Het extra geld is al binnen, nu is het aan de dochter van een beroepsmilitair om rust in de gelederen te brengen. Bruno Bruins (VVD): Medische Zorg Jarenlang baas van het UWV, bewaarde daar de rust ondanks de crisis. Was korte tijd waarnemend burgemeester in Leidschendam-Voorburg en staatssecretaris op Onderwijs. Moet afspraken maken met de zorg om de groei van het aantal behandelingen flink af te remmen. Halbe Zijlstra (VVD): Buitenlandse Zaken Baarde als staatssecretaris opzien door fors te snijden in cultuur. De oud-fractieleider staat bekend als botte Fries, maar belooft als minister een andere kant van zichzelf te laten zien. Bij het vlottrekken van de verhoudingen met Turkije is alvast diplomatie vereist. Ferdinand Grapperhaus (CDA): Justitie en Veiligheid Nu al spraakmakend vanwege oude citaten waarin hij politiek en aankomend collega's de maat nam. Was topadvocaat, Kroonlid van de SER, maar ontbeert politieke ervaring. Uitdaging: rust brengen op het zo onrustige ministerie. Kajsa Ollongren (D66): Vicepremier. Binnenlandse Zaken Was wethouder en locoburgemeester van Amsterdam, nu de baas op Binnenlandse Zaken, waar ze ook Wonen doet. Kent het Haagse sinds ze jarenlang als topambtenaar op Algemene Zaken werkte. Heetste dossier is de vraag hoe ver de AIVD mag gaan: daarover zit een referendum aan te komen. Sander Dekker (VVD): Rechtsbescherming Geen onverdeeld succes als staatssecretaris van Onderwijs, maar krijgt van Rutte nog een kans. Werkte aan de universiteit Leiden als onderzoeker en docent op terrein van politie en justitie. Vindt op z'n bureau meteen een rapport dat de kosten van rechtsbijstand te hoog zijn. Wopke Hoekstra (CDA): Financiën Officieuze 'kroonprins' van het CDA die bedankte voor het Kamerlidmaatschap, maar wel minister wilde worden. De voormalig Shellman en partner bij McKinsey moet oppassen dat hij als onzuinig te boek komt te staan, nu dit kabinet het geld wil laten rollen. Arie Slob (CU): Basis- en voortgezet Onderwijs en Media Oud-partijleider van de ChristenUnie die het Binnenhof twee jaar geleden verliet. Was zelf ooit leraar Maatschappijleer en heeft daardoor streepje voor. Krijgt in zijn nieuwe baan te maken met boze leraren die meer loon willen. Cora van Nieuwenhuizen (VVD): Infrastructuur en Waterstaat Dochter van een bankier, wilde ooit beurshandelaar worden. Later Nederlandse Europarlementariër, Heeft alle bestuurslagen gehad: lokaal, provinciaal, landelijk en Brussel. Krijgt miljarden voor extra asfalt om belangrijke knel-punten op te lossen. Sigrid Kaag (D66): Buitenlandse Handel en OntwikkelingssamenwerkingGerespecteerde topdiplomaat die zes talen vloeiend spreekt. Vergaarde internationale faam als leider van de VN-ontwapeningsmissie in Syrië. Voorstander van meer vluchtelingenopvang in Europa, terwijl Rutte III meer opvang in de regio wil. Carola Schouten (CU): Vicepremier. Landbouw, Natuur en VoedselkwaliteitPientere doch bescheiden bedrijfskundige, was het financiële brein van de ChristenUnie-fractie. Geen scherpslijper, wel precies en veeleisend. Mag als boerendochter rekenen op goodwill, maar zal ook streng moeten zijn voor de sector. Wouter Koolmees (D66): Sociale Zaken en Werkgelegenheid Financieel specialist en oud-ambtenaar. Maakte als toegankelijk en vriendelijk Kamerlid nauwelijks vijanden. Meer techneut dan politieke hardliner. Rutte III wil dat werknemers makkelijker ontslagen kunnen worden, maar ook meer vaste contracten. Lastige klus. Reageren
aron24 Geplaatst: 29 oktober 2017 Rapport Geplaatst: 29 oktober 2017 Op 26-10-2017 om 10:55, Asphyxiated zei: De Parool: Ruim zeven maanden na de verkiezingen staat er donderdag eindelijk een nieuw kabinet op het bordes bij de koning. Dit zijn de ministers van Rutte III. Ingrid van Engelshoven (D66): Onderwijs Heeft ruime ervaring binnen D66: werkte als secretaris van oud-partijleider Hans van Mierlo en was partijvoorzitter. Onderwijservaring deed ze op als wethouder op dat terrein in Den Haag. Moet op OCW het imago van D66 als onderwijspartij bewaken. Eric Wiebes (VVD): Economische Zaken en Klimaat Krijgt promotie ondanks uit de hand gelopen reorganisatie bij de Belastingdienst. 'Nerd' die topambtenaar op ministerie was waar hij nu de scepter gaat zwaaien. Moet de vage klimaatambities zien om te zetten in harde afspraken met het veld. Wiebes is oud-wethouder in Amsterdam. Hugo de Jonge (CDA): Vicepremier. Volksgezondheid, Welzijn en Sport Populaire zorgwethouder in Rotterdam. Was daarvoor actief in Den Haag als beleidsmedewerker en als politiek assistent van de ministers Van der Hoeven en Van Bijsterveldt. Krijgt aan portefeuille ouderenzorg een stevige kluif. Ank Bijleveld (CDA): Defensie Ervaren bestuurder, zat 12 jaar in de Tweede Kamer. Wordt daardoor gezien als stabiele factor op een ministerie dat dit kan gebruiken. Het extra geld is al binnen, nu is het aan de dochter van een beroepsmilitair om rust in de gelederen te brengen. Bruno Bruins (VVD): Medische Zorg Jarenlang baas van het UWV, bewaarde daar de rust ondanks de crisis. Was korte tijd waarnemend burgemeester in Leidschendam-Voorburg en staatssecretaris op Onderwijs. Moet afspraken maken met de zorg om de groei van het aantal behandelingen flink af te remmen. Halbe Zijlstra (VVD): Buitenlandse Zaken Baarde als staatssecretaris opzien door fors te snijden in cultuur. De oud-fractieleider staat bekend als botte Fries, maar belooft als minister een andere kant van zichzelf te laten zien. Bij het vlottrekken van de verhoudingen met Turkije is alvast diplomatie vereist. Ferdinand Grapperhaus (CDA): Justitie en Veiligheid Nu al spraakmakend vanwege oude citaten waarin hij politiek en aankomend collega's de maat nam. Was topadvocaat, Kroonlid van de SER, maar ontbeert politieke ervaring. Uitdaging: rust brengen op het zo onrustige ministerie. Kajsa Ollongren (D66): Vicepremier. Binnenlandse Zaken Was wethouder en locoburgemeester van Amsterdam, nu de baas op Binnenlandse Zaken, waar ze ook Wonen doet. Kent het Haagse sinds ze jarenlang als topambtenaar op Algemene Zaken werkte. Heetste dossier is de vraag hoe ver de AIVD mag gaan: daarover zit een referendum aan te komen. Sander Dekker (VVD): Rechtsbescherming Geen onverdeeld succes als staatssecretaris van Onderwijs, maar krijgt van Rutte nog een kans. Werkte aan de universiteit Leiden als onderzoeker en docent op terrein van politie en justitie. Vindt op z'n bureau meteen een rapport dat de kosten van rechtsbijstand te hoog zijn. Wopke Hoekstra (CDA): Financiën Officieuze 'kroonprins' van het CDA die bedankte voor het Kamerlidmaatschap, maar wel minister wilde worden. De voormalig Shellman en partner bij McKinsey moet oppassen dat hij als onzuinig te boek komt te staan, nu dit kabinet het geld wil laten rollen. Arie Slob (CU): Basis- en voortgezet Onderwijs en Media Oud-partijleider van de ChristenUnie die het Binnenhof twee jaar geleden verliet. Was zelf ooit leraar Maatschappijleer en heeft daardoor streepje voor. Krijgt in zijn nieuwe baan te maken met boze leraren die meer loon willen. Cora van Nieuwenhuizen (VVD): Infrastructuur en Waterstaat Dochter van een bankier, wilde ooit beurshandelaar worden. Later Nederlandse Europarlementariër, Heeft alle bestuurslagen gehad: lokaal, provinciaal, landelijk en Brussel. Krijgt miljarden voor extra asfalt om belangrijke knel-punten op te lossen. Sigrid Kaag (D66): Buitenlandse Handel en OntwikkelingssamenwerkingGerespecteerde topdiplomaat die zes talen vloeiend spreekt. Vergaarde internationale faam als leider van de VN-ontwapeningsmissie in Syrië. Voorstander van meer vluchtelingenopvang in Europa, terwijl Rutte III meer opvang in de regio wil. Carola Schouten (CU): Vicepremier. Landbouw, Natuur en VoedselkwaliteitPientere doch bescheiden bedrijfskundige, was het financiële brein van de ChristenUnie-fractie. Geen scherpslijper, wel precies en veeleisend. Mag als boerendochter rekenen op goodwill, maar zal ook streng moeten zijn voor de sector. Wouter Koolmees (D66): Sociale Zaken en Werkgelegenheid Financieel specialist en oud-ambtenaar. Maakte als toegankelijk en vriendelijk Kamerlid nauwelijks vijanden. Meer techneut dan politieke hardliner. Rutte III wil dat werknemers makkelijker ontslagen kunnen worden, maar ook meer vaste contracten. Lastige klus. Even de vier vetgedrukt gedaan, die ik denk dat als eerste hun post kunnen verlaten. Vooral Dekker en Wiebes zullen het toneel snel mogen verlaten, denk ik. Ze hebben beiden inmiddels al bewezen dat ze er een grote/nog grotere puinhoop van maken (dan dat het al is/was). Dan heb je Zijlstra, die totaal niet geschikt is voor Buitenlandse Zaken(daar had je echt wel wat beters neer kunnen zetten) en Grapperhaus, die op een slechte post zit en eigenlijk gelijk onder druk is gezet(oor Wilders, waar ik me eigenlijk wel in kon vinden). Overigens dat die kabinet niet tot het eind gaat zitten, 2,5 jaar lijkt me de max, maar goed: we shall see. Reageren
Cabyon Geplaatst: 29 oktober 2017 Rapport Geplaatst: 29 oktober 2017 31 minuten geleden, aron24 zei: Even de vier vetgedrukt gedaan, die ik denk dat als eerste hun post kunnen verlaten. Vooral Dekker en Wiebes zullen het toneel snel mogen verlaten, denk ik. Ze hebben beiden inmiddels al bewezen dat ze er een grote/nog grotere puinhoop van maken (dan dat het al is/was). Dan heb je Zijlstra, die totaal niet geschikt is voor Buitenlandse Zaken(daar had je echt wel wat beters neer kunnen zetten) en Grapperhaus, die op een slechte post zit en eigenlijk gelijk onder druk is gezet(oor Wilders, waar ik me eigenlijk wel in kon vinden). Overigens dat die kabinet niet tot het eind gaat zitten, 2,5 jaar lijkt me de max, maar goed: we shall see. Het zou leuk zijn wanneer iedereen een glazen bol had zoals jij pretendeert. Je kijkt achteloos over het feit heen dat nu niet Wiebes maar Snel (D66) met de Belastingdienst zit opgescheept en andere zaken die nu onder zijn hoede vallen. Dat is zwaar. Wiebes zit nu op een ander departement en Dekker is op een plek waar hij voorheen expertise had, wat betekent dat wellicht hun twee beter uitpakken op hun post dan jij werkelijk denkt. Grapperhaus is een ander verhaal. Hij deed uitspraken als een privépersoon en is nu in functie als een minister. Je gaat je dan anders gedragen. Hij heeft een schoon verleden, dus ik snap ook niet waarom je opeens zo happerig over hem bent. Laat hem eerst maar eens 100 dagen op de post zitten. Reageren
_Night-Men_ Geplaatst: 29 oktober 2017 Rapport Geplaatst: 29 oktober 2017 5 uur geleden, Cabyon zei: ... Je kijkt achteloos over het feit heen dat nu niet Wiebes maar Snel (D66) met de Belastingdienst zit opgescheept en andere zaken die nu onder zijn hoede vallen. Dat is zwaar. Wiebes zit nu op een ander departement ... Wiebes zit nu met de gasbel in Groningen opgescheept. Een nog lastiger dossier dan de belastingdienst. Als ik dit zo lees zou ik durven voorspellen dat we voor 2019 alweer naar het stemhokje kunnen. Reageren
aron24 Geplaatst: 30 oktober 2017 Rapport Geplaatst: 30 oktober 2017 17 uur geleden, Cabyon zei: Het zou leuk zijn wanneer iedereen een glazen bol had zoals jij pretendeert. Je kijkt achteloos over het feit heen dat nu niet Wiebes maar Snel (D66) met de Belastingdienst zit opgescheept Nee, ik zeg alleen dat hij de zaken niet op orde krijgt. En dat ik verwacht dat hem nu ook niet gaat lukken. Ik zeg niet dat het daadwerkelijk gaat gebeuren. Reageren
aron24 Geplaatst: 13 februari 2018 Rapport Geplaatst: 13 februari 2018 Op 29-10-2017 om 14:44, aron24 zei: Even de vier vetgedrukt gedaan, die ik denk dat als eerste hun post kunnen verlaten. Vooral Dekker en Wiebes zullen het toneel snel mogen verlaten, denk ik. Ze hebben beiden inmiddels al bewezen dat ze er een grote/nog grotere puinhoop van maken (dan dat het al is/was). Dan heb je Zijlstra, die totaal niet geschikt is voor Buitenlandse Zaken(daar had je echt wel wat beters neer kunnen zetten) en Grapperhaus, die op een slechte post zit en eigenlijk gelijk onder druk is gezet(oor Wilders, waar ik me eigenlijk wel in kon vinden). Overigens dat die kabinet niet tot het eind gaat zitten, 2,5 jaar lijkt me de max, maar goed: we shall see. Kenner Reageren
_Night-Men_ Geplaatst: 14 februari 2018 Rapport Geplaatst: 14 februari 2018 (bewerkt) Op 13-2-2018 om 18:47, aron24 zei: Kenner ... maar Wiebes steelt maakt inmiddels de blits met zijn Groningen-aanpak. Zou me trouwens niets verbazen als later blijkt dat de ChristenUnie bij de VVD heeft gevraagd om Zijlstra te slachtofferen, omdat ze anders een eventuele motie van wantrouwen hadden gesteund. Kabinetscrisis voorkomen. Bewerkt: 15 februari 2018 door _Night-Men_ Reageren
JasonStatham Geplaatst: 24 april 2018 Rapport Geplaatst: 24 april 2018 (bewerkt) Op 2/13/2018 om 18:47, aron24 zei: Kenner Ik voel een streak aankomen met Wiebes die als volgende eruit ligt Bewerkt: 24 april 2018 door FrankyFourFingers Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.