Een succes is moeilijk te omschrijven. Ja, het is erg lastig om succesvol te worden, laat staan te blijven... maar het is toch gelukt. Correctie: het is Rockstar gelukt. Het is een prestatie, één uit duizenden, het mag gezegd worden, de ontwikkeling... ja, eigenlijk het bestaan van GTA V zelf.
Het is onderhand al bijna vijf jaar (in september) geleden dat GTA V uitkwam. Reken maar dat de kassa’s bij Rockstar enorm gerinkeld hebben. Enkele indicaties? Natuurlijk zijn er cijfers. Er zijn ook andere indicatoren die laten zien hoe groot de game nu is. Neem de statistieken van gameanalysebedrijf Superdata die laten zien dat GTA V in mei 2018 (!) op plaats vier staat in de top meest gespeelde console games. Ongelooflijk. Laat staan dat ze midden 2017 al de miljard euro in inkomsten gepasseerd zijn door GTA Online.
Een paar dingen rond GTA V zijn echter heel interessant. Een recent bericht uit februari dit jaar onthulde dat de inkomsten uit het tweede financiële kwartaal dit jaar weliswaar waren gedaald (wat werd verweten aan het feit dat Take Two – moederbedrijf van Rockstar – toen Mafia III en Civilization VI uitgebracht) maar dat GTA V nog steeds 45% voor het nettoresultaat – winst – van Take Two zorgt. Een enorm aantal en bewonderenswaardig. Ondanks dat GTA V 85 miljoen exemplaren heeft verkocht is de melkkoe zonder twijfel GTA Online.
De introductie van dit online platform ging eerst nog met horten en stoten, maar heeft inmiddels een enorme aantrekkingskracht op gamers. De regelmatige updates van Rockstar zelf maken het een gevierde plek om te gamen, getuige het feit dat GTA V nog steeds in de top tien van webstreamers Twitch’ game lijstje staat die het meest gecheckt worden op hun site.
Er zijn ook kritiekpunten. Fool.com bericht dat Take-Two zelf ook de gevaren inziet van de potentiële ergernis die wordt opgewekt door microtransacties. Een heikel punt voor veel spelers. Het gedoe rond Electronic Arts’ (EA) Star Wars: Battlefront II lijkt voor veel bedrijven toch wel een teken te zijn om behoedzamer rond dit onderwerp te manoeuvreren. Voor GTA Online is hier een bijzondere positie weggelegd. Rockstar was immers een pionier in het introduceren van microtransacties, de zogenoemde Shark Cards. Voor investeerders in moederbedrijf Take-Two is dit ook erg belangrijk. Immers, spelers die een band hebben met spel en door middel van hun activiteit in een clan of met vrienden flink veel online zijn, zijn van cruciaal belang voor de (goede) financiële positie voor veel gamebedrijven.
Gehaai en gehannes
Rond de tijd dat er veel ergenis was rond EA’s begrijpelijke geharrewar rond Battlefront II, kwam er ook veel discussie op gang over microtransacties. In tot hoeverre heeft GTA V hier behoefte aan? Het is geen geheim dat ze in mum van tijd – sommigen noemen het een wereldrecord – de 265 miljoen euro productie – en marketingkosten hebben terugverdiend. Zo hadden ze drie dagen na de release van het spel al meer dan 1 miljard euro omgezet in verkoop.
Microtransacties hebben een doel. Sommige spellen zijn goed, maar voor gamestudio’s is het spel op de lange termijn niet rendabel. Wanneer de verkoopprijs van een spel vijftig euro is en de inhoud van het spel volledig en gratis is, verdient de studio niks meer aan je nadat je het spel uit de winkel hebt meegenomen. Microtransacties lossen dit probleem op. Door dit aan te bieden hebben studio’s de mogelijkheid een constante stroom van inkomsten vast te houden, zelfs jaren na de aanvankelijke verschijning. Hier snijdt het mes aan twee kanten. Enerzijds spoort het de gamestudio aan om meer inhoud te creëren voor het spel en aan te bieden aan de spelers. Anderzijds houden de spelers met hun gespeel en koopgedrag ook de studio in leven.
De argumenten van tegenstanders van microtransacties zijn begrijpelijk. Stel: ik betaal vijftig euro voor een spel, dan mag ik toch wel verwachten dat ik zonder uitzondering toegang krijg tot alle inhoud van het spel? Ze zullen vermelden dat de prijs van spellen duurder wordt en zij sowieso niet toe zullen geven aan de verleidingen van Shark Cards. Systemchalk verwoordde het in zijn blog erg treffend: ‘People do not want to pay more for games. More precisely, people do not want to feel like they are paying more for games.’ Uit zijn berekeningen blijkt echter dat, gecorrigeerd voor inflatie, de prijs van spellen niet met de jaren gestegen is. Nominaal gezien hebben we juist een stijging in de kwaliteit van videospellen tegenover een gelijkblijvende of dalende prijs.
Een grote factor zijn echter kosten. In dit verband is er ook realiteitsbesef geboden aan de speler, afgezien of er microtransacties in het spel zitten of niet. Je kan niet eisen dat er een geweldige game-engine in het spel moet zitten, de map tien keer groter is dan die van Los Santos in GTA V en er maandelijkse nieuwe updates worden uitgebracht in, zeg, het offline- én onlineplatform. De kosten voor zoiets zijn astronomisch en buiten de mogelijkheden die gamestudio’s voorhanden hebben. Het is de keus van de gamestudio’s om een game met micotransacties aan te bieden en de goesting van de speler om hier op in te gaan. Er zijn heel veel indiegame’s die meer waar voor je geld aan bieden. Het voordeel van microtransacties is en blijft dat het geld van de speler naar de ontwikkelaar gaat, waardoor het spelplezier voor de speler zelf gewaarborgd blijft.
Vooruit
Met de verschijning dit najaar van Red Dead Redemption 2 zal Take-Two een grote financiële klapper gaan maken. Althans, zo zijn de verwachtingen. Het geeft ook te denken over de toekomst van GTA. In eerder artikel, geschreven in januari, verhaalde ik dat het Nieuws-team een relaxt jaar verwachtte wat betreft de franchise. Dat is nu niet veel anders. Desondanks rijst er zo nu en dan, en niet alleen bij mij, het vermoeden dat een opvolger in ontwikkeling zou zijn. Op internetfora 4chan zijn er al mogelijke inhoudelijke feitjes gelekt. Dat die soms erg treffend kunnen zijn, bewees de poster van de leaks van de nieuwe Assassin’s Creed: Odyssey wel: niet alleen werd de naam van het schip goed voorspeld, ook het feit dat de speler kon kiezen uit een mannelijke en vrouwelijke protagonist had de maker van die post goed in de smiezen.
Geen garantie natuurlijk, maar die desbetreffende Assassin’s Creed blijft wel de toon doorzetten van haar voorganger, Origins. Voor diegenen die bekend zijn met de franchise zelf een verandering. Odyssey zelf zal, zo zijn de beweringen, nóg meer RPG-achtig worden dan Origins al was, met haar hitpunten en al. Zelf heb ik het spel nog niet volledig gespeeld, maar enkele speelsessie wezen wel uit dat er bepaalde elementen zijn die ik bij een opvolger van GTA V niet graag terugzie. Dit betreft vooral het feit dat de level van Bayek, de protagonist, erg van invloed is op de kansen in strijd. Wanneer je level 18 bent, is het geen doen om het op te nemen tegen een in-game tegenstander (NPC) van level 30 en boven. Gecombineerd met het gegeven dat hogere level tegenstanders zich in bepaalde gebieden ophouden, sturen de makers van Assassin’s Creed je feitelijke in een bepaald pad wat er voor zorgt dat je niet uit eigen beweging allerlei verbieden kan verkennen en daar mensen kan verslaan; je bent immers te zwak.
Het zal mij sterken wanneer zal blijken dat de opvolger van GTA V dit element thuislaat. Het gegeven dat je zelfs in je onderbroek met Trevor in een één-op-één shoot-out met een gangster kon komen, ongeacht of je nou eerder of later in het spel zat, is inherent aan de beleving van GTA V zelf. Dat je overigens ook je de vaardigheid moet toeëigenen in staat te zijn om zo’n shoot-out te winnen, heeft tevens zijn charmes.
Evenwel zullen we de ontwikkelingen in de game-industrie in de gaten moeten houden. Het kan geen twijfel lijden dat Rockstar zich zal conformeren en huidige trends in acht zal nemen bij de ontwikkeling van haar spellen. Nochtans dat zij een vooruitstrevende speler was op het gebied van microtransacties is het te hopen dat zij goed heeft gekeken naar het rumoer rond EA’s Battlefront II. Het lijdt bij mij zelf geen enkele twijfel dat Rockstar flink wat azijn over haar heen zal krijgen indien zij het te bont maakt. Of dat terecht is, zal ter zijner tijd moeten blijken.
Ik ben benieuwd naar jouw mening. Hoe zie jij de toekomst van microtransacties in? Kan je je vinden in het gegeven dat voor wat, hoort wat? Laat het weten in de reacties!
Een succes is moeilijk te omschrijven. Ja, het is erg lastig om succesvol te worden, laat staan te blijven... maar het is toch gelukt. Correctie: het is Rockstar gelukt. Het is een prestatie, één uit duizenden, het mag gezegd worden, de ontwikkeling... ja, eigenlijk het bestaan van GTA V zelf.
Het is onderhand al bijna vijf jaar (in september) geleden dat GTA V uitkwam. Reken maar dat de kassa’s bij Rockstar enorm gerinkeld hebben. Enkele indicaties? Natuurlijk zijn er cijfers. Er zijn ook andere indicatoren die laten zien hoe groot de game nu is. Neem de statistieken van gameanalysebedrijf Superdata die laten zien dat GTA V in mei 2018 (!) op plaats vier staat in de top meest gespeelde console games. Ongelooflijk. Laat staan dat ze midden 2017 al de miljard euro in inkomsten gepasseerd zijn door GTA Online.
Een paar dingen rond GTA V zijn echter heel interessant. Een recent bericht uit februari dit jaar onthulde dat de inkomsten uit het tweede financiële kwartaal dit jaar weliswaar waren gedaald (wat werd verweten aan het feit dat Take Two – moederbedrijf van Rockstar – toen Mafia III en Civilization VI uitgebracht) maar dat GTA V nog steeds 45% voor het nettoresultaat – winst – van Take Two zorgt. Een enorm aantal en bewonderenswaardig. Ondanks dat GTA V 85 miljoen exemplaren heeft verkocht is de melkkoe zonder twijfel GTA Online.
De introductie van dit online platform ging eerst nog met horten en stoten, maar heeft inmiddels een enorme aantrekkingskracht op gamers. De regelmatige updates van Rockstar zelf maken het een gevierde plek om te gamen, getuige het feit dat GTA V nog steeds in de top tien van webstreamers Twitch’ game lijstje staat die het meest gecheckt worden op hun site.
Er zijn ook kritiekpunten. Fool.com bericht dat Take-Two zelf ook de gevaren inziet van de potentiële ergernis die wordt opgewekt door microtransacties. Een heikel punt voor veel spelers. Het gedoe rond Electronic Arts’ (EA) Star Wars: Battlefront II lijkt voor veel bedrijven toch wel een teken te zijn om behoedzamer rond dit onderwerp te manoeuvreren. Voor GTA Online is hier een bijzondere positie weggelegd. Rockstar was immers een pionier in het introduceren van microtransacties, de zogenoemde Shark Cards. Voor investeerders in moederbedrijf Take-Two is dit ook erg belangrijk. Immers, spelers die een band hebben met spel en door middel van hun activiteit in een clan of met vrienden flink veel online zijn, zijn van cruciaal belang voor de (goede) financiële positie voor veel gamebedrijven.
Gehaai en gehannes
Rond de tijd dat er veel ergenis was rond EA’s begrijpelijke geharrewar rond Battlefront II, kwam er ook veel discussie op gang over microtransacties. In tot hoeverre heeft GTA V hier behoefte aan? Het is geen geheim dat ze in mum van tijd – sommigen noemen het een wereldrecord – de 265 miljoen euro productie – en marketingkosten hebben terugverdiend. Zo hadden ze drie dagen na de release van het spel al meer dan 1 miljard euro omgezet in verkoop.
Microtransacties hebben een doel. Sommige spellen zijn goed, maar voor gamestudio’s is het spel op de lange termijn niet rendabel. Wanneer de verkoopprijs van een spel vijftig euro is en de inhoud van het spel volledig en gratis is, verdient de studio niks meer aan je nadat je het spel uit de winkel hebt meegenomen. Microtransacties lossen dit probleem op. Door dit aan te bieden hebben studio’s de mogelijkheid een constante stroom van inkomsten vast te houden, zelfs jaren na de aanvankelijke verschijning. Hier snijdt het mes aan twee kanten. Enerzijds spoort het de gamestudio aan om meer inhoud te creëren voor het spel en aan te bieden aan de spelers. Anderzijds houden de spelers met hun gespeel en koopgedrag ook de studio in leven.
De argumenten van tegenstanders van microtransacties zijn begrijpelijk. Stel: ik betaal vijftig euro voor een spel, dan mag ik toch wel verwachten dat ik zonder uitzondering toegang krijg tot alle inhoud van het spel? Ze zullen vermelden dat de prijs van spellen duurder wordt en zij sowieso niet toe zullen geven aan de verleidingen van Shark Cards. Systemchalk verwoordde het in zijn blog erg treffend: ‘People do not want to pay more for games. More precisely, people do not want to feel like they are paying more for games.’ Uit zijn berekeningen blijkt echter dat, gecorrigeerd voor inflatie, de prijs van spellen niet met de jaren gestegen is. Nominaal gezien hebben we juist een stijging in de kwaliteit van videospellen tegenover een gelijkblijvende of dalende prijs.
Een grote factor zijn echter kosten. In dit verband is er ook realiteitsbesef geboden aan de speler, afgezien of er microtransacties in het spel zitten of niet. Je kan niet eisen dat er een geweldige game-engine in het spel moet zitten, de map tien keer groter is dan die van Los Santos in GTA V en er maandelijkse nieuwe updates worden uitgebracht in, zeg, het offline- én onlineplatform. De kosten voor zoiets zijn astronomisch en buiten de mogelijkheden die gamestudio’s voorhanden hebben. Het is de keus van de gamestudio’s om een game met micotransacties aan te bieden en de goesting van de speler om hier op in te gaan. Er zijn heel veel indiegame’s die meer waar voor je geld aan bieden. Het voordeel van microtransacties is en blijft dat het geld van de speler naar de ontwikkelaar gaat, waardoor het spelplezier voor de speler zelf gewaarborgd blijft.
Vooruit
Met de verschijning dit najaar van Red Dead Redemption 2 zal Take-Two een grote financiële klapper gaan maken. Althans, zo zijn de verwachtingen. Het geeft ook te denken over de toekomst van GTA. In eerder artikel, geschreven in januari, verhaalde ik dat het Nieuws-team een relaxt jaar verwachtte wat betreft de franchise. Dat is nu niet veel anders. Desondanks rijst er zo nu en dan, en niet alleen bij mij, het vermoeden dat een opvolger in ontwikkeling zou zijn. Op internetfora 4chan zijn er al mogelijke inhoudelijke feitjes gelekt. Dat die soms erg treffend kunnen zijn, bewees de poster van de leaks van de nieuwe Assassin’s Creed: Odyssey wel: niet alleen werd de naam van het schip goed voorspeld, ook het feit dat de speler kon kiezen uit een mannelijke en vrouwelijke protagonist had de maker van die post goed in de smiezen.
Geen garantie natuurlijk, maar die desbetreffende Assassin’s Creed blijft wel de toon doorzetten van haar voorganger, Origins. Voor diegenen die bekend zijn met de franchise zelf een verandering. Odyssey zelf zal, zo zijn de beweringen, nóg meer RPG-achtig worden dan Origins al was, met haar hitpunten en al. Zelf heb ik het spel nog niet volledig gespeeld, maar enkele speelsessie wezen wel uit dat er bepaalde elementen zijn die ik bij een opvolger van GTA V niet graag terugzie. Dit betreft vooral het feit dat de level van Bayek, de protagonist, erg van invloed is op de kansen in strijd. Wanneer je level 18 bent, is het geen doen om het op te nemen tegen een in-game tegenstander (NPC) van level 30 en boven. Gecombineerd met het gegeven dat hogere level tegenstanders zich in bepaalde gebieden ophouden, sturen de makers van Assassin’s Creed je feitelijke in een bepaald pad wat er voor zorgt dat je niet uit eigen beweging allerlei verbieden kan verkennen en daar mensen kan verslaan; je bent immers te zwak.
Het zal mij sterken wanneer zal blijken dat de opvolger van GTA V dit element thuislaat. Het gegeven dat je zelfs in je onderbroek met Trevor in een één-op-één shoot-out met een gangster kon komen, ongeacht of je nou eerder of later in het spel zat, is inherent aan de beleving van GTA V zelf. Dat je overigens ook je de vaardigheid moet toeëigenen in staat te zijn om zo’n shoot-out te winnen, heeft tevens zijn charmes.
Evenwel zullen we de ontwikkelingen in de game-industrie in de gaten moeten houden. Het kan geen twijfel lijden dat Rockstar zich zal conformeren en huidige trends in acht zal nemen bij de ontwikkeling van haar spellen. Nochtans dat zij een vooruitstrevende speler was op het gebied van microtransacties is het te hopen dat zij goed heeft gekeken naar het rumoer rond EA’s Battlefront II. Het lijdt bij mij zelf geen enkele twijfel dat Rockstar flink wat azijn over haar heen zal krijgen indien zij het te bont maakt. Of dat terecht is, zal ter zijner tijd moeten blijken.
Ik ben benieuwd naar jouw mening. Hoe zie jij de toekomst van microtransacties in? Kan je je vinden in het gegeven dat voor wat, hoort wat? Laat het weten in de reacties!
Dit bericht delen
Link naar bericht
Delen op andere websites