Na acht lange jaren wachten hebben we eindelijk de prequel op Red Dead Redemption gekregen. Het eerste deel uit 2010 is de geschiedenisboeken in gegaan als een van de beste western games ooit. Deel 2 is niets minder en zet een nieuwe standaard voor open wereld spellen die zullen komen.
VERHAAL & MISSIES (geen grote spoilers)
Het is 1899 en het cowboy leventjes loopt ten einde. Grote overheidsinstanties en de technologie nemen de wereld over en hierdoor is er geen ruimte meer voor ongeregelde chaos. Je speelt als Arthur Morgan, een nuchtere man en belangrijk figuur in de Van Der Linde bende. De leider van de bende, Dutch, heeft Arthur al op jonge leeftijd onder zijn vleugels genomen en dit is duidelijk te merken; ze vertrouwen elkaar blind en weten wat ze aan elkaar hebben.
Hoofdpersoon Arthur Morgan
Het spel begint in The Grizzlies, een groot besneeuwd berggebied waar op dat moment een zware sneeuwstorm overtrekt. De bende is op de vlucht voor overheidsinstanties na een mislukte overval op een boot in het plaatsje Blackwater. We komen erachter dat er een aantal bendeleden overleden, zwaargewond of vermist zijn, en dat de buit van de overval ergens in Blackwater verstopt ligt. Vanaf dit punt trekt de bende door de wereld en zetten ze telkens hun kamp ergens anders op om hun vijanden te ontlopen. Later in het verhaal gaan enkele bendeleden twijfelen over de motieven van de bende, en voornamelijk die van Dutch van der Linde. Dit zorgt voor veel onrust en Arthur is genoodzaakt beslissingen te nemen die grote impact hebben op de toekomst van de bende.
Wat vrijwel vanaf de eerste minuut opvalt is hoe filmisch het spel is. De cutscenes worden prachtig in beeld gebracht en zijn mooi ingesproken. Je hebt al snel het idee naar een film te kijken. Een soort van speelfilm... Snap je hem, speel-film. Nou ja goed... Het spel heeft wel een trager tempo dan het eerste deel of andere Rockstar-spellen en dit valt meteen op. De eerste twee hoofdstukken dienen voornamelijk om je wegwijs te maken in de verschillende bezigheden zoals jagen en de verzorging van je paard. Maar ook de missies komen traag op gang. Dit leent zich overigens wel goed om rustig alles te verkennen, en het is dus helemaal geen nadeel. De missies variëren van het overvallen van banken en treinen, tot het stelen van vee of het vissen met je kameraden. In een traag spel als deze past de variantie in missies goed. Naast de gewone verhaallijn missies zijn er ook tal van zij-missies. Het mooie is dat je vaak niet eens doorhebt dat het een zij-missie is, en je weet ook niet of de zij-missie later een impact gaat hebben op de gewone verhaallijn missies. Je weet vaak niet wat je te wachten staat wanneer je bepaalde keuzes maakt, en dat maakt het alleen maar leuker om deze (zij-)missies te voltooien.
DE WERELD
De echte ster van het spel is, zoals in bijna alle spellen van Rockstar, de open wereld. De wereld zit vol met evenementen en keuzes die invloed hebben op hoe de inwoners op je reageren, en dit kan allemaal invloed hebben op de verhaallijn. Regelmatig komt Arthur mensen langs de weg tegen die iets van hem willen; een man die gebeten is door een slang, een dronken man die de weg naar huis niet meer weet, of een Mexicaan die je uitdaagt om wat flesjes kapot te schieten. Zo zijn er tientallen unieke scenario's waarmee de wereld tot leven komt. Hoe je reageert is volledig aan de speler; help mensen en je zult wellicht beloont worden, of dwarsboom ze en laat ze aan hun lot over.
De wereld is gevuld met honderden unieke personages die ook allemaal een eigen karakter hebben. Rockstar Games heeft voor het eerst een uitgebreid systeem gecreëerd waarmee je op elk gewenst moment in contact kunt komen met de inwoners van de wereld. Met R2 of RT komt er een menu tevoorschijn en kun je opties kiezen als groeten, uitdagen of overvallen. Alle opties leveren unieke reacties en gesprekken op van de persoon op wie je gefocust bent. Op deze manier kun je ook communiceren met bendeleden om zo extra gesprekken te starten die normaal gesproken niet vanzelf starten.
Je kunt je progressie makkelijk bijhouden via het menu || Alles in de wereld heeft een infoscherm in je Compendium
De wereld zit ook vol met bijna tweehonderd verschillende dieren die hun eigen leefpatroon en omgeving hebben. De map kent nu verschillende biomen zoals sneeuwgebieden, woestijnvlaktes, grote bossen en moerassen. Het is echt een lust voor het oog om in rond te lopen. De dieren maken deel uit van een groot ecosysteem waarbij ze op elkaar jagen en moeten zien te overleven. Ik heb bijvoorbeeld al een beer wat vissen zien grijpen langs de rand van een rivier, twee rammen zien vechten, een coyote een klein vogeltje zien opeten of een roofvogel een slang zien mee pikken. Dit soort gebeurtenissen geven de wereld net dat extra beetje geloofwaardigheid en diepgang die ik nog niet eerder in een spel ben tegengekomen.
De wereld leeft en dat is goed te merken. Van de dieren die je op alle plekken tegenkomt, tot de unieke personages die in de wereld rondlopen en allerlei acties verrichten. In Red Dead Redemption 2 is het mogelijk om uren, wat zeg ik, weken rond te lopen en dingen te blijven ontdekken. Er zijn bijvoorbeeld ook bijzondere locaties te vinden die Arthur kan opslaan in zijn dagboek. Ik kwam een huisje in de bossen tegen waar een oude vrouw mij meteen van haar land stuurde. Ze werd zo boos dat ze meteen haar wapen trok en een aantal honden op me afstuurde. Helaas is dit voor haar niet zo goed geëindigd en kwam ze in Arthur's dagboek te staan als ''de heks''. Toen ik haar huisje doorzocht kwam ik nog een schatkaart tegen die me uiteindelijk naar een super zeldzaam revolver bracht. Dit voorbeeld laat duidelijk zien dat de wereld vol met verassingen zit. Als je later nog eens terug wilt gaan naar een speciale locatie dan kun je deze makkelijk terugvinden via de map. Ze worden namelijk aangegeven met een tekening als een point of interest.
In de wereld zijn er natuurlijk ook mini-games te vinden zoals poker, five finger filet, theatershows, en bounty hunting waarmee je de tijd kunt doden.
OVERLEVEN, KAMPEREN EN PAARDJES
Het maken van je eigen materialen speelt ook een grote rol in Red Dead Redemption 2. Wie kan zich het bloemetjes plukken in het eerste deel nog herinneren? Dat is terug! Maar het heeft nu wel een doel. Je kunt bijvoorbeeld drankjes maken met de verschillende soorten planten die je tegenkomt. Met deze drankjes kun je health, stamina of Dead Eye aanvullen wanneer dit nodig is. En geloof me, op het begin van het spel zal je dit vaak kunnen gebruiken wanneer je statistieken nog niet zo gevorderd zijn. Je leest het goed, Arthur heeft bepaalde statistieken die de speler moet bijhouden en hiermee zitten er RPG-elementen in het spel. Je moet voldoende eten om je gewicht in balans te houden, je moet slapen om niet uitgeput te raken, en je moet zo nu en dan eens naar de kapper of een bad nemen om er niet uit te zien als een holbewoner (tenzij dat je bedoeling is). Dit alles speelt een belangrijke rol, maar geen overheersende. Het is dus niet zo dat je om de minuut een bad moet nemen of jezelf moet trakteren op een stuk biefstuk. Health, Stamina en Dead Eye worden boven de radar afgebeeld met icoontjes. Deze icoontjes heette Cores met daaromheen een cirkel die gevuld kan worden. De Core geeft aan hoe snel de buitenste cirkel aangevuld kan worden. Is de Health Core vol dan zal je Health (de cirkel) sneller vullen wanneer je gewond bent. Is deze leeg dan heb je een probleempje. De Cores kunnen aangevuld worden met de eerder genoemde drankjes, met voedsel of door Arthur te laten rusten. Dit hele systeem is op het begin een beetje onduidelijk en veel uitleg krijg je er niet over.
De legendarische alligator! || De Trapper kan mooie items voor je maken
Je kunt ook kledingstukken maken bij de Trapper, een man die rondreist door de map. Hij kan je speciale hoeden verkopen zodat je met een dooie beer op je kop kunt rondlopen. Dit vereist natuurlijk wel perfecte vachten of zelfs speciale delen van een legendarisch dier die je in de wereld kunt vinden en aan de hand van hints kunt omleggen. De dieren die je omlegt kunnen ook gebruikt worden om te koken bij een kampvuur waardoor je een lekker sappig stuk vlees naar binnen kunt werken. Heb je zin in wat variantie? Je kunt altijd de eerder genoemde planten bij het vlees koken om te variëren met de kruiden, waardoor het vlees ook weer een ander effect krijgt op Arthur.
Het kamp van de bende dient als safehouse waar je ook verschillende acties kunt uitvoeren. Je kunt hier o.a. je outfit aanpassen (je hebt ontzettend veel keuze!), slapen en eten, en een gezellig babbeltje houden met de andere bendeleden. Het kamp kun je aanpassen bij de kok, Pearson. Wanneer je hem de nodige materialen verschaft kan hij bijvoorbeeld een geitenkleed bij het kampvuur leggen, of wat decoratie aan de bomen hangen. Gezellig! Arthur kan met het verzamelde geld in de ''clubkas'' ook andere upgrades kopen. Zo is het mogelijk om de tent van Arthur een make-over te geven zodat je kunt fast travelen, of dat er beter en meer voedsel, munitie en medicijnen aanwezig zijn. Met deze upgrades krijg je steeds meer voordelen in je kamp die dus zeker de moeite waard zijn.
Paarden spelen natuurlijk ook een belangrijke rol. Arthur kan een paard kopen, stelen of vangen. Het systeem rondom de paarden is flink uitgebreid; de paarden moeten gevoerd en geborsteld worden, en ze moeten ook rusten. Hoe langer je een paard gebruikt en goed behandelt, des te beter zal je band met het beest worden. Dit brengt voordelen met zich mee; het paard zal beter gehoorzamen en minder angstig zijn tijdens bijvoorbeeld een vuurgevecht, statistieken (de eerder genoemde Cores) als health en uithoudingsvermogen stijgen, en je kunt leuke manoeuvres uitvoeren. Wanneer je paard tegen de vlakte gaat is het mogelijk om je paard weer bij te brengen met een spuit. Is het beest echt niet meer te redden of je hebt geen spuit op zak dan is de dood misschien de beste optie en kan Arthur het paard zelf afmaken. Arthur kan meerdere paarden hebben die hij kan stallen in een Stable. Door je zadel op een ander paard te leggen verander je als het ware je ''hoofd paard''. In de Los Santos Custom, ehhmm ik bedoel Stable kun je ook visuele upgrades kopen zoals een nieuw zadel, kleedje en meer.
EEN BLOEDERIG GENOT
De combat in Red Dead Redemption 2 is fantastisch! De wapens in het spel hebben allemaal verschillende statistieken. Bij de Gunsmith kun je verschillende (visuele) upgrades kopen zoals sterkere kogels, een langere loop voor meer afstand, en een beter vizier. Je kunt zelfs verschillende patroontjes in je wapen graveren zodat je het een persoonlijk bezit maakt. Dit alles komt samen tijdens de schietpartijen in het spel die episch zijn. In combinatie met de muziek en de bloederige aanzichten is het gewoon telkens weer een genot om in zo'n gevecht te komen. Vijanden reageren realistisch op schotwonden; ze zakken in elkaar, grijpen naar de wond of zullen zelfs nog eventjes wegkruipen wanneer ze net niet dodelijk getroffen zijn. Voor het eerst in lange tijd kun je in een Rockstar spel weer ledematen van je vijand afschieten. Je neemt een shotgun, richt op iemands hoofd, en BAM! Geloof me, het is een heel ander aanzicht dan de bloedfonteintjes in GTA Vice City. Natuurlijk is er ook een dekkingssysteem zoals we die nu vaker gezien hebben in spellen als GTA V en Max Payne 3.
Dead Eye is terug en heeft deze keer een aantal extra levels. Zoals in de eerste twee Red Dead-spellen kun je met Dead Eye de tijd vertragen en zo je vijanden met betere precieze opleggen. Hoe vaker je het gebruikt des te sneller gaat je Dead Eye level omhoog en krijg je toegang tot nieuwe effecten. Zo kun je handmatig punten markeren waar dat je de vijand wilt raken, kun je vrij richten tijdens Dead Eye, en kun je kritische punten zien zoals het hoofd waar je ontzettend veel schade kunt aanrichten (zowel bij mens als dier). Wat me wel opviel is dat Dead Eye in Red Dead Redemption 2 minder vaak geactiveerd kan worden. De meter vult langzamer maar is wel sneller leeg. Hierdoor moet je Dead Eye goed timen en niet gebruiken wanneer dit onnodig is.
De vuistgevechten zijn voor het eerst in een Rockstar spel degelijk gemaakt. Je kunt je aanvallen perfect timen en je voelt dat je slagen impact hebben op je tegenstander. Maar de vuistgevechten zijn ook uitdagend. Als je de aanvallen van je tegenstander niet goed afstoot zal je zo op de grond gegooid worden. Je verdediging is dus een belangrijk onderdeel tijdens de gevechten, en wanneer je deze goed weet in te zetten zal je vijand geen kans hebben.
Het Wanted-systeem zit degelijk in elkaar. Misdaden worden gemeld bij de autoriteiten, maar alleen wanneer deze gezien of gehoord zijn. Wanneer er getuigen zijn dan is het mogelijk deze om te kopen of te intimideren om ze van gedachte te veranderen. Hierdoor kun je een Wanted-level vermijden. Een masker dragen werkt hier ook tegen. Wanneer de misdaad toch gemeld wordt zullen de autoriteiten vaak eerst eventjes komen kijken wat er gaande is. Dit staat ook vermeld in je scherm. Het kan dus zijn dat een agent vraagt aan Arthur wat er zojuist gebeurd is. Heb je uiteindelijk toch een Bounty dan zullen de lokale autoriteiten je opjagen en je proberen te doden of arresteren. Wanneer je gearresteerd bent moet je een nachtje in de cel doorbrengen en een boete betalen. Lukt het je te ontsnappen dan zullen premiejagers je vanaf dat moment achtervolgen.
CONCLUSIE
We hebben er lang op moeten wachten. Maar Rockstar Games heeft opnieuw een meesterwerk neergezet dat veel onderdelen van open wereld spellen in een nieuw licht zet. Het verhaal is vanaf de eerste minuut boeiend, al komt het wel traag op gang. Het spel is visueel prachtig en je kunt uren ronddwalen en jezelf niet vervelen. Er is gewoon zoveel te doen in deze wereld dat wanneer je van plan bent een missie te starten, je onderweg zoveel tegenkomt dat je na twee uur de geplande missie nog niet gestart bent. Bugs of glitches zijn aanwezig, maar voor zo'n groot spel valt het reuze mee en ben ik tijdens mijn speelsessie misschien twee of drie kleine foutjes tegengekomen. Rockstar zegt dat er al een update onderweg is. De besturing voelt vrijwel meteen goed en bekend aan al zullen bepaalde handelingen wat tijd vereisten om goed onder de knie te krijgen. Met Red Dead Online in aantocht en wellicht een Story DLC of PC-versie zullen we nog veel te zien en horen krijgen over dit spel.
Wat is jullie mening over Red Dead Redemption 2? We horen het graag in de reacties!
Na acht lange jaren wachten hebben we eindelijk de prequel op Red Dead Redemption gekregen. Het eerste deel uit 2010 is de geschiedenisboeken in gegaan als een van de beste western games ooit. Deel 2 is niets minder en zet een nieuwe standaard voor open wereld spellen die zullen komen.
VERHAAL & MISSIES (geen grote spoilers)
Het is 1899 en het cowboy leventjes loopt ten einde. Grote overheidsinstanties en de technologie nemen de wereld over en hierdoor is er geen ruimte meer voor ongeregelde chaos. Je speelt als Arthur Morgan, een nuchtere man en belangrijk figuur in de Van Der Linde bende. De leider van de bende, Dutch, heeft Arthur al op jonge leeftijd onder zijn vleugels genomen en dit is duidelijk te merken; ze vertrouwen elkaar blind en weten wat ze aan elkaar hebben.
Hoofdpersoon Arthur Morgan
Het spel begint in The Grizzlies, een groot besneeuwd berggebied waar op dat moment een zware sneeuwstorm overtrekt. De bende is op de vlucht voor overheidsinstanties na een mislukte overval op een boot in het plaatsje Blackwater. We komen erachter dat er een aantal bendeleden overleden, zwaargewond of vermist zijn, en dat de buit van de overval ergens in Blackwater verstopt ligt. Vanaf dit punt trekt de bende door de wereld en zetten ze telkens hun kamp ergens anders op om hun vijanden te ontlopen. Later in het verhaal gaan enkele bendeleden twijfelen over de motieven van de bende, en voornamelijk die van Dutch van der Linde. Dit zorgt voor veel onrust en Arthur is genoodzaakt beslissingen te nemen die grote impact hebben op de toekomst van de bende.
Wat vrijwel vanaf de eerste minuut opvalt is hoe filmisch het spel is. De cutscenes worden prachtig in beeld gebracht en zijn mooi ingesproken. Je hebt al snel het idee naar een film te kijken. Een soort van speelfilm... Snap je hem, speel-film. Nou ja goed... Het spel heeft wel een trager tempo dan het eerste deel of andere Rockstar-spellen en dit valt meteen op. De eerste twee hoofdstukken dienen voornamelijk om je wegwijs te maken in de verschillende bezigheden zoals jagen en de verzorging van je paard. Maar ook de missies komen traag op gang. Dit leent zich overigens wel goed om rustig alles te verkennen, en het is dus helemaal geen nadeel. De missies variëren van het overvallen van banken en treinen, tot het stelen van vee of het vissen met je kameraden. In een traag spel als deze past de variantie in missies goed. Naast de gewone verhaallijn missies zijn er ook tal van zij-missies. Het mooie is dat je vaak niet eens doorhebt dat het een zij-missie is, en je weet ook niet of de zij-missie later een impact gaat hebben op de gewone verhaallijn missies. Je weet vaak niet wat je te wachten staat wanneer je bepaalde keuzes maakt, en dat maakt het alleen maar leuker om deze (zij-)missies te voltooien.
DE WERELD
De echte ster van het spel is, zoals in bijna alle spellen van Rockstar, de open wereld. De wereld zit vol met evenementen en keuzes die invloed hebben op hoe de inwoners op je reageren, en dit kan allemaal invloed hebben op de verhaallijn. Regelmatig komt Arthur mensen langs de weg tegen die iets van hem willen; een man die gebeten is door een slang, een dronken man die de weg naar huis niet meer weet, of een Mexicaan die je uitdaagt om wat flesjes kapot te schieten. Zo zijn er tientallen unieke scenario's waarmee de wereld tot leven komt. Hoe je reageert is volledig aan de speler; help mensen en je zult wellicht beloont worden, of dwarsboom ze en laat ze aan hun lot over.
De wereld is gevuld met honderden unieke personages die ook allemaal een eigen karakter hebben. Rockstar Games heeft voor het eerst een uitgebreid systeem gecreëerd waarmee je op elk gewenst moment in contact kunt komen met de inwoners van de wereld. Met R2 of RT komt er een menu tevoorschijn en kun je opties kiezen als groeten, uitdagen of overvallen. Alle opties leveren unieke reacties en gesprekken op van de persoon op wie je gefocust bent. Op deze manier kun je ook communiceren met bendeleden om zo extra gesprekken te starten die normaal gesproken niet vanzelf starten.
Je kunt je progressie makkelijk bijhouden via het menu || Alles in de wereld heeft een infoscherm in je Compendium
De wereld zit ook vol met bijna tweehonderd verschillende dieren die hun eigen leefpatroon en omgeving hebben. De map kent nu verschillende biomen zoals sneeuwgebieden, woestijnvlaktes, grote bossen en moerassen. Het is echt een lust voor het oog om in rond te lopen. De dieren maken deel uit van een groot ecosysteem waarbij ze op elkaar jagen en moeten zien te overleven. Ik heb bijvoorbeeld al een beer wat vissen zien grijpen langs de rand van een rivier, twee rammen zien vechten, een coyote een klein vogeltje zien opeten of een roofvogel een slang zien mee pikken. Dit soort gebeurtenissen geven de wereld net dat extra beetje geloofwaardigheid en diepgang die ik nog niet eerder in een spel ben tegengekomen.
De wereld leeft en dat is goed te merken. Van de dieren die je op alle plekken tegenkomt, tot de unieke personages die in de wereld rondlopen en allerlei acties verrichten. In Red Dead Redemption 2 is het mogelijk om uren, wat zeg ik, weken rond te lopen en dingen te blijven ontdekken. Er zijn bijvoorbeeld ook bijzondere locaties te vinden die Arthur kan opslaan in zijn dagboek. Ik kwam een huisje in de bossen tegen waar een oude vrouw mij meteen van haar land stuurde. Ze werd zo boos dat ze meteen haar wapen trok en een aantal honden op me afstuurde. Helaas is dit voor haar niet zo goed geëindigd en kwam ze in Arthur's dagboek te staan als ''de heks''. Toen ik haar huisje doorzocht kwam ik nog een schatkaart tegen die me uiteindelijk naar een super zeldzaam revolver bracht. Dit voorbeeld laat duidelijk zien dat de wereld vol met verassingen zit. Als je later nog eens terug wilt gaan naar een speciale locatie dan kun je deze makkelijk terugvinden via de map. Ze worden namelijk aangegeven met een tekening als een point of interest.
In de wereld zijn er natuurlijk ook mini-games te vinden zoals poker, five finger filet, theatershows, en bounty hunting waarmee je de tijd kunt doden.
OVERLEVEN, KAMPEREN EN PAARDJES
Het maken van je eigen materialen speelt ook een grote rol in Red Dead Redemption 2. Wie kan zich het bloemetjes plukken in het eerste deel nog herinneren? Dat is terug! Maar het heeft nu wel een doel. Je kunt bijvoorbeeld drankjes maken met de verschillende soorten planten die je tegenkomt. Met deze drankjes kun je health, stamina of Dead Eye aanvullen wanneer dit nodig is. En geloof me, op het begin van het spel zal je dit vaak kunnen gebruiken wanneer je statistieken nog niet zo gevorderd zijn. Je leest het goed, Arthur heeft bepaalde statistieken die de speler moet bijhouden en hiermee zitten er RPG-elementen in het spel. Je moet voldoende eten om je gewicht in balans te houden, je moet slapen om niet uitgeput te raken, en je moet zo nu en dan eens naar de kapper of een bad nemen om er niet uit te zien als een holbewoner (tenzij dat je bedoeling is). Dit alles speelt een belangrijke rol, maar geen overheersende. Het is dus niet zo dat je om de minuut een bad moet nemen of jezelf moet trakteren op een stuk biefstuk. Health, Stamina en Dead Eye worden boven de radar afgebeeld met icoontjes. Deze icoontjes heette Cores met daaromheen een cirkel die gevuld kan worden. De Core geeft aan hoe snel de buitenste cirkel aangevuld kan worden. Is de Health Core vol dan zal je Health (de cirkel) sneller vullen wanneer je gewond bent. Is deze leeg dan heb je een probleempje. De Cores kunnen aangevuld worden met de eerder genoemde drankjes, met voedsel of door Arthur te laten rusten. Dit hele systeem is op het begin een beetje onduidelijk en veel uitleg krijg je er niet over.
De legendarische alligator! || De Trapper kan mooie items voor je maken
Je kunt ook kledingstukken maken bij de Trapper, een man die rondreist door de map. Hij kan je speciale hoeden verkopen zodat je met een dooie beer op je kop kunt rondlopen. Dit vereist natuurlijk wel perfecte vachten of zelfs speciale delen van een legendarisch dier die je in de wereld kunt vinden en aan de hand van hints kunt omleggen. De dieren die je omlegt kunnen ook gebruikt worden om te koken bij een kampvuur waardoor je een lekker sappig stuk vlees naar binnen kunt werken. Heb je zin in wat variantie? Je kunt altijd de eerder genoemde planten bij het vlees koken om te variëren met de kruiden, waardoor het vlees ook weer een ander effect krijgt op Arthur.
Het kamp van de bende dient als safehouse waar je ook verschillende acties kunt uitvoeren. Je kunt hier o.a. je outfit aanpassen (je hebt ontzettend veel keuze!), slapen en eten, en een gezellig babbeltje houden met de andere bendeleden. Het kamp kun je aanpassen bij de kok, Pearson. Wanneer je hem de nodige materialen verschaft kan hij bijvoorbeeld een geitenkleed bij het kampvuur leggen, of wat decoratie aan de bomen hangen. Gezellig! Arthur kan met het verzamelde geld in de ''clubkas'' ook andere upgrades kopen. Zo is het mogelijk om de tent van Arthur een make-over te geven zodat je kunt fast travelen, of dat er beter en meer voedsel, munitie en medicijnen aanwezig zijn. Met deze upgrades krijg je steeds meer voordelen in je kamp die dus zeker de moeite waard zijn.
Paarden spelen natuurlijk ook een belangrijke rol. Arthur kan een paard kopen, stelen of vangen. Het systeem rondom de paarden is flink uitgebreid; de paarden moeten gevoerd en geborsteld worden, en ze moeten ook rusten. Hoe langer je een paard gebruikt en goed behandelt, des te beter zal je band met het beest worden. Dit brengt voordelen met zich mee; het paard zal beter gehoorzamen en minder angstig zijn tijdens bijvoorbeeld een vuurgevecht, statistieken (de eerder genoemde Cores) als health en uithoudingsvermogen stijgen, en je kunt leuke manoeuvres uitvoeren. Wanneer je paard tegen de vlakte gaat is het mogelijk om je paard weer bij te brengen met een spuit. Is het beest echt niet meer te redden of je hebt geen spuit op zak dan is de dood misschien de beste optie en kan Arthur het paard zelf afmaken. Arthur kan meerdere paarden hebben die hij kan stallen in een Stable. Door je zadel op een ander paard te leggen verander je als het ware je ''hoofd paard''. In de
Los Santos Custom, ehhmm ik bedoel Stable kun je ook visuele upgrades kopen zoals een nieuw zadel, kleedje en meer.EEN BLOEDERIG GENOT
De combat in Red Dead Redemption 2 is fantastisch! De wapens in het spel hebben allemaal verschillende statistieken. Bij de Gunsmith kun je verschillende (visuele) upgrades kopen zoals sterkere kogels, een langere loop voor meer afstand, en een beter vizier. Je kunt zelfs verschillende patroontjes in je wapen graveren zodat je het een persoonlijk bezit maakt. Dit alles komt samen tijdens de schietpartijen in het spel die episch zijn. In combinatie met de muziek en de bloederige aanzichten is het gewoon telkens weer een genot om in zo'n gevecht te komen. Vijanden reageren realistisch op schotwonden; ze zakken in elkaar, grijpen naar de wond of zullen zelfs nog eventjes wegkruipen wanneer ze net niet dodelijk getroffen zijn. Voor het eerst in lange tijd kun je in een Rockstar spel weer ledematen van je vijand afschieten. Je neemt een shotgun, richt op iemands hoofd, en BAM! Geloof me, het is een heel ander aanzicht dan de bloedfonteintjes in GTA Vice City. Natuurlijk is er ook een dekkingssysteem zoals we die nu vaker gezien hebben in spellen als GTA V en Max Payne 3.
Dead Eye is terug en heeft deze keer een aantal extra levels. Zoals in de eerste twee Red Dead-spellen kun je met Dead Eye de tijd vertragen en zo je vijanden met betere precieze opleggen. Hoe vaker je het gebruikt des te sneller gaat je Dead Eye level omhoog en krijg je toegang tot nieuwe effecten. Zo kun je handmatig punten markeren waar dat je de vijand wilt raken, kun je vrij richten tijdens Dead Eye, en kun je kritische punten zien zoals het hoofd waar je ontzettend veel schade kunt aanrichten (zowel bij mens als dier). Wat me wel opviel is dat Dead Eye in Red Dead Redemption 2 minder vaak geactiveerd kan worden. De meter vult langzamer maar is wel sneller leeg. Hierdoor moet je Dead Eye goed timen en niet gebruiken wanneer dit onnodig is.
De vuistgevechten zijn voor het eerst in een Rockstar spel degelijk gemaakt. Je kunt je aanvallen perfect timen en je voelt dat je slagen impact hebben op je tegenstander. Maar de vuistgevechten zijn ook uitdagend. Als je de aanvallen van je tegenstander niet goed afstoot zal je zo op de grond gegooid worden. Je verdediging is dus een belangrijk onderdeel tijdens de gevechten, en wanneer je deze goed weet in te zetten zal je vijand geen kans hebben.
Het Wanted-systeem zit degelijk in elkaar. Misdaden worden gemeld bij de autoriteiten, maar alleen wanneer deze gezien of gehoord zijn. Wanneer er getuigen zijn dan is het mogelijk deze om te kopen of te intimideren om ze van gedachte te veranderen. Hierdoor kun je een Wanted-level vermijden. Een masker dragen werkt hier ook tegen. Wanneer de misdaad toch gemeld wordt zullen de autoriteiten vaak eerst eventjes komen kijken wat er gaande is. Dit staat ook vermeld in je scherm. Het kan dus zijn dat een agent vraagt aan Arthur wat er zojuist gebeurd is. Heb je uiteindelijk toch een Bounty dan zullen de lokale autoriteiten je opjagen en je proberen te doden of arresteren. Wanneer je gearresteerd bent moet je een nachtje in de cel doorbrengen en een boete betalen. Lukt het je te ontsnappen dan zullen premiejagers je vanaf dat moment achtervolgen.
CONCLUSIE
We hebben er lang op moeten wachten. Maar Rockstar Games heeft opnieuw een meesterwerk neergezet dat veel onderdelen van open wereld spellen in een nieuw licht zet. Het verhaal is vanaf de eerste minuut boeiend, al komt het wel traag op gang. Het spel is visueel prachtig en je kunt uren ronddwalen en jezelf niet vervelen. Er is gewoon zoveel te doen in deze wereld dat wanneer je van plan bent een missie te starten, je onderweg zoveel tegenkomt dat je na twee uur de geplande missie nog niet gestart bent. Bugs of glitches zijn aanwezig, maar voor zo'n groot spel valt het reuze mee en ben ik tijdens mijn speelsessie misschien twee of drie kleine foutjes tegengekomen. Rockstar zegt dat er al een update onderweg is. De besturing voelt vrijwel meteen goed en bekend aan al zullen bepaalde handelingen wat tijd vereisten om goed onder de knie te krijgen. Met Red Dead Online in aantocht en wellicht een Story DLC of PC-versie zullen we nog veel te zien en horen krijgen over dit spel.
Wat is jullie mening over Red Dead Redemption 2? We horen het graag in de reacties!
Dit bericht delen
Link naar bericht
Delen op andere websites