Deze forumversie is achterhaald en wordt niet meer aangepast.
Als het goed is heb je een map die klaar is om gespeeld te worden, maar nog geen script heeft. Zo niet, ga dan naar de GTA2 Mapping Tutorial. Met vragen, opmerkingen of suggesties kun je terecht in dit topic.
Om een script te maken voor GTA2 heb je minstens drie dingen nodig:
De GTA2 Scriptcompiler
Kladblok, of een andere (liefst zo eenvoudig mogelijke) tekstverwerker
Heel, heel veel geduld
Daarnaast zou je voor het gemak gebruik kunnen maken van een script editor, maar dit is niet noodzakelijk.
--Een script om te beginnen--
Voordat we kunnen gaan scripten, zou je eerst het één en ander moeten weten van GTA2 scripts. Om te beginnen bestaan ze uit twee delen. Het eerste gedeelte zorgt voor alles wat er moet gebeuren voordat het level begint, en het tweede gedeelte zorgt voor alles wat er moet gebeuren nadat het level is begonnen. De twee gedeeltes zijn van elkaar gescheiden door middel van het commando LEVELSTART. Alles voor LEVELSTART hoort bij het eerste gedeelte, en alles erna hoort bij het tweede gedeelte. Zo simpel als wat.
Aangezien er een LEVELSTART is, is er ook een LEVELEND. Dit commando staat helemaal onderaan je script.
Laten we beginnen met een simpel scriptje zodat we eindelijk onze map kunnen zien. Open kladblok, en begin met het schrijven van de twee commando's die ik je net geleerd heb. Je script ziet er dan als volgt uit:
LEVELSTART
LEVELEND
Op dit punt is je script nog steeds nutteloos. Waarom? Omdat je nog geen personage hebt om mee te spelen! Dus die gaan we er nu inzetten. Dat doen we met het volgende commando:
Naam: voer hier de naam in die je aan de playerped wilt geven. Alle objecten en andere zaken die je in een GTA2 script plaatst moet je een naam geven. Geen enkele naam mag hetzelfde zijn als die van een ander. Het is verstandig om je objecten herkenbare namen te geven, zodat je ze nog terug kan vinden wanneer je script groter begint te worden.
( X.x , Y.y , Z.z ): De coördinaten waarop je de Playerped wilt hebben in je map. Deze coördinaten kun je aflezen in de GTA2 Mapeditor, helemaal rechtsonder in beeld. Belangrijk: Wanneer je een geschikte lokatie aanklikt in de editor, en die coördinaten in je script zet, verschijnt je object onder de grond! De coördinaten slaan namelijk op het midden van de geselecteerde block. Je moet dus eerst op CTRL + Q drukken om de juiste coördinaten te krijgen (Of 1 optellen bij ze Z-coördinaten). The coördinaten moeten met één decimaal opgeschreven worden (Dus bijvoorbeeld niet 6, maar 6.0). En tenslotte hebben de X- en Y-coördinaten een afwijking van 0.5. Dus wil je je Playerped op 165, 98, 2, dan zijn de coördinaten ( 165,5 , 98,5 , 2,0 ).
Uiterlijk: Hoe je playerped eruit moet zien. Elk uiterlijk heeft een eigen nummer, die staan in de codelijsten
Richting: In welke richting de playerped moet staan, uitgedrukt in graden van 1 tot 359. 0 laat de playerped naar het zuiden kijken (Da's de onderkant, dwaas!)
Deze code moet voor LEVELSTART
Voorbeeld: Wanneer je de standaard playerped, met zijn gezicht naar het westen, op de coördinaten 126,5 , 112,5 , 2 wilt hebben, dan is de code:
Wanneer je je code hebt gemaakt (Je kunt bovenstaande gebruiken, maar controleer wel of de coördinaten mogelijk zijn in jouw map), kun je deze in je script zetten. Je script wordt dan:
Deze tutorial is verhuisd!
Klik op de link hieronder voor een meer uitgebreide en overzichtelijke versie
GTA2 modding op WikiGTA
Deze forumversie is achterhaald en wordt niet meer aangepast.
Als het goed is heb je een map die klaar is om gespeeld te worden, maar nog geen script heeft. Zo niet, ga dan naar de GTA2 Mapping Tutorial. Met vragen, opmerkingen of suggesties kun je terecht in dit topic.
Om een script te maken voor GTA2 heb je minstens drie dingen nodig:
Daarnaast zou je voor het gemak gebruik kunnen maken van een script editor, maar dit is niet noodzakelijk.
--Een script om te beginnen--
Voordat we kunnen gaan scripten, zou je eerst het één en ander moeten weten van GTA2 scripts. Om te beginnen bestaan ze uit twee delen. Het eerste gedeelte zorgt voor alles wat er moet gebeuren voordat het level begint, en het tweede gedeelte zorgt voor alles wat er moet gebeuren nadat het level is begonnen. De twee gedeeltes zijn van elkaar gescheiden door middel van het commando LEVELSTART. Alles voor LEVELSTART hoort bij het eerste gedeelte, en alles erna hoort bij het tweede gedeelte. Zo simpel als wat.
Aangezien er een LEVELSTART is, is er ook een LEVELEND. Dit commando staat helemaal onderaan je script.
Laten we beginnen met een simpel scriptje zodat we eindelijk onze map kunnen zien. Open kladblok, en begin met het schrijven van de twee commando's die ik je net geleerd heb. Je script ziet er dan als volgt uit:
Op dit punt is je script nog steeds nutteloos. Waarom? Omdat je nog geen personage hebt om mee te spelen! Dus die gaan we er nu inzetten. Dat doen we met het volgende commando:
Naam: voer hier de naam in die je aan de playerped wilt geven. Alle objecten en andere zaken die je in een GTA2 script plaatst moet je een naam geven. Geen enkele naam mag hetzelfde zijn als die van een ander. Het is verstandig om je objecten herkenbare namen te geven, zodat je ze nog terug kan vinden wanneer je script groter begint te worden.
( X.x , Y.y , Z.z ): De coördinaten waarop je de Playerped wilt hebben in je map. Deze coördinaten kun je aflezen in de GTA2 Mapeditor, helemaal rechtsonder in beeld. Belangrijk: Wanneer je een geschikte lokatie aanklikt in de editor, en die coördinaten in je script zet, verschijnt je object onder de grond! De coördinaten slaan namelijk op het midden van de geselecteerde block. Je moet dus eerst op CTRL + Q drukken om de juiste coördinaten te krijgen (Of 1 optellen bij ze Z-coördinaten). The coördinaten moeten met één decimaal opgeschreven worden (Dus bijvoorbeeld niet 6, maar 6.0). En tenslotte hebben de X- en Y-coördinaten een afwijking van 0.5. Dus wil je je Playerped op 165, 98, 2, dan zijn de coördinaten ( 165,5 , 98,5 , 2,0 ).
Uiterlijk: Hoe je playerped eruit moet zien. Elk uiterlijk heeft een eigen nummer, die staan in de codelijsten
Richting: In welke richting de playerped moet staan, uitgedrukt in graden van 1 tot 359. 0 laat de playerped naar het zuiden kijken (Da's de onderkant, dwaas!)
Deze code moet voor LEVELSTART
Voorbeeld: Wanneer je de standaard playerped, met zijn gezicht naar het westen, op de coördinaten 126,5 , 112,5 , 2 wilt hebben, dan is de code:
Wanneer je je code hebt gemaakt (Je kunt bovenstaande gebruiken, maar controleer wel of de coördinaten mogelijk zijn in jouw map), kun je deze in je script zetten. Je script wordt dan:
Nu is je eerste werkende script gereed om om te zetten naar een .scm bestand, hierover meer in het volgende onderdeel.
BIJLAGE: GTA2 ScriptCompiler v9.6, Industrial District bèta scripts & GTA2 Scripting.doc