Jump to content

Het beruchte voertuigen topic


Robin2130

Recommended Posts

  • Reacties 3.5k
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • The Outlaw

    361

  • Mazzeltje

    322

  • commando

    196

  • RTS

    195

Top Posters In This Topic

Posted Images

Heb je in die lijkenwagen eens de ruimte om lekker languit te liggen, kan je niet genieten van die heerlijke V8 brom! :lol:  :(

hahahaha LOL :lol: :lol: je kan er makkelijk languit in gaan liggen in die bak dus als er heel snel iemand de grond in gegooid moet worden (sorry beetje grof) dan is die bak wel heel geschikt met een V8 blok, dan zijn ze wel een stuk sneller.

Zitten er geen geesten in die bak??? :lol: :lol:

LOL kga er denk ik nog ff een keertje langs ff kijken enzo :) Maak nog wel een fotootje van die lijkwagen :puh:

Bewerkt: door RTS
Link to comment
Delen op andere websites

Dat ligt eraan, dat kan een 5.7 liter blok zijn (een ''smallblock'' zoals de Amerikanen dat zeggen).

Of een big block, die heeft een literinhoud boven de 5.7 liter.

Cadillac spant de kroon met de grootste motor ooit geboud in een personenauto.

De 8.2 liter (!!!) Big block.

Begin 60''tot de 70' hadden de motoren nog geen last van de Amerikaanse milieuristricties, dus met een 5,7 liter blok zat je grofweg geschat wel rond de 200 tot 250 pk.

Gaan we naar de grotere motoren kijken; de 7.5 liter motoren die bijvoorbeeld Lincoln indertijd hanteerde kom je gauw rond de 350 pk.

De Mark III van Lincoln leverde 375 pk!!

Cadillac hanteerde toen dus de bekende (vreselijk benzineslurpende 8.2 liter), maar Cadillac had ook nog een kleiner 7.7 liter blok.

De Cadillac motoren hingen indertijd tussen de 300-340 pk.

Dit soort motoren zijn vooral bekend om hun gigantische koppel, dus gigantisch veel trekkracht.

Wilde je indertijd een race-auto met V8 dan kon je voor Amerikaans gaan, maar de rijkere Amerikanen kozen volop voor de Mercedes-Benz SL met een groot scala aan sportieve V8's, maar ook een groot verscheidenheid aan 6-cilinders.

Na verloop van tijd werd Amerika steeds strenger en de milieu-eisen, men werd indertijd steeds meer bekent bij de schade die uitlaatgassen aanrichtten bij de natuur.

Men moest dus de motoren steeds minder pk's meegeven.

Dit gebeurde zo rond 1975 en daarna werd het dus steeds erger.

De gloriedagen van de Amerikaanse autogeschiedenis waren dus wel geteld.

Haalde Lincoln uit de befaamde 7.5 liter motor geproduceerd door de Ford Motor Company in de gloriedagen zo'n 375 pk en het indertijd gi-gan-tische motorkoppel van 674 NM (en nu nog), na de milieuristricties nog zo'n schamele 212 pk.

Dit gebeurde vanfa het model Mark IV in 72'.

Het werd nog erger in 78' toen kwam Lincoln op de proppen met een 6.6 liter blok met nog minder pk's.

Die hoogtij-dagen van de Muscle-cars en de grote sleeen waren voorgoed geteld.

Met Cadillac kwam men zelfs later nog met de minuscule (maar voor ons Europeanen grote) V8 4.1 liter blok, Cadillac mocht hier niet meer dan zo'n 110 pk uithalen!

Ik heb het dan nu voornamelijk over de merken Lincoln en Cadillac, je had natuurlijk ook nog de Musclecars van de merken, Dodge, Chevrolet, Plymouth, Ford.

Die musclecars waren vooral de sportiefe auto's die een wat minder belabberde wegliggging hadden als de meeste Amerikanen destijds. (de wegligging was meestal zo belabberd omdat Amerikaanse wagens zachte vering hadden die vooral war ingesteld op comfort)

Dan had je nog de normale gezinswagen, dus de middeklasse wagens, die kon je ook met een 5,7litter V8 kopen, dus net nog een Small-block. (dit gaat op voor de 60''s)

De bekende fabrikanten van deze wagens waren bijv Olds en Chevy. (zoals nu Opel en VW bijv.)

Die wagens had je overigens ook met een 6-cilinder.

Later zo rond 75' kwamen er kleine goedkope auto's van deze merken zoals de Chevrolet Nova, met ''maar een 5 liter V8.

Niet voorruit te branden, want je had ook nog eens die milieuristricties.

Met al deze auto's liep het eigenlijk hetzelfde af als met de Caddy's en Lincoln (de BMW'S en Benzen van toen zeg maar).

De hoogtijdagen van de Amerikaanse geschiedenis zijn geschreven; maar gelukkig hebben we nog de kans om er in terug te kunnen gaan!

Bewerkt: door Melchior
Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.

×
×
  • Create New...