Jump to content

Vraag over "declare" in scripts

Recommended Posts

Geplaatst:

Hoi,

worden alle declares in de GTA2 scripts voor het levelstart commando gezet?

Oftewel, mag je midgame een object declareren EN setten? Of moet je eerst een "lege" declaratie maken en hem dan midgame pas "setten"?

Dus bijv:

CAR_DATA car1

levelstart

car1 = ( 200.0 , 12.0 , 255.0) -1 0

levelend

Of mag dit ook?

levelstart

CAR_DATA car1 = ( 200.0 , 12.0 , 255.0) -1 0

levelend

Geplaatst:

Wanneer je het object (Bijvoorbeeld een auto of wapen-pickup) alleen ergens neer wilt zetten, dan is een enkel DECLARE & SET voldoende. De declare moet overigens wel voor LEVELSTART:

CAR_DATA car1 = ( 200.0 , 12.0 , 255.0) -1 0 STINGRAY

LEVELSTART

LEVELEND

Wanneer je het object later in het script nog wilt gebruiken (Bijvoorbeeld wanneer je een missie script), dan is het wel noodzakelijk om een afzonderlijk DECLARE-commando en SET-commando te gebruiken:

CAR_DATA car1

LEVELSTART

car1 = CAR_DATA ( 200.0 , 12.0 , 255.0) -1 0 STINGRAY END

LEVELEND

Geplaatst:

Ik zal even proberen uit te leggen wat ik bedoelde, aan de hand van een voorbeeld.

Stel: ik wil een missie maken waarbij ik een auto wil plaatsen voor een bank, deze staat er 'normaal' natuurlijk niet.

Moet ik dan de auto wel van tevoren declaren, of mag dat gewoon op het moment dat de missie start?

In de meeste programmeertalen wil je vaak alle objecten van te voren 'reserveren' en dan pas 'setten' als je ze nodig hebt, dat is wel zo netjes, maar iets minder overzichtelijk.

Anders probeer ik zelf wel wat, ik moet nog even kijken hoe ik een custom zone in m'n map kan plaatsen, maar volgens mij waren daar ook wel tooltjes voor te vinden.

Geplaatst:

Ik denk dat het wel overzichtelijk kan zijn als je alles bij elkaar hebt staan. Dus je declaret alle auto's die je maar in je map hebt, voorzien van comment

// auto op parkeerplaats noord

of zo, en dan een blokje missie auto's, voorzie je van comment

// auto bij bank in missie a1

Dan kun je het later altijd makkelijk terugvinden, en staan alle auto's keurig bij elkaar.

Geplaatst:

Sowieso moet je missies in een aparte file zetten, dat werkt niet met 'levelstart'maar met 'missionstart'.

Maar volgens mij moet je 't wel van te voren declareren (in de aparte file dus)

Geplaatst:
Sowieso moet je missies in een aparte file zetten, dat werkt niet met 'levelstart'maar met 'missionstart'.

Maar volgens mij moet je 't wel van te voren declareren (in de aparte file dus)

Dat is niet waar, je kan missies gewoon in je script zetten.

Je kan ze ook apart houden, maar voorlopig zet ik ze gewoon in m'n main script.

Wel leuk trouwens, dat scripten. Best pittig, omdat de structuur een beetje eigenaardig is.

Ik heb even snel een missie gescript waarin je een taxi moet opblazen en daar $ 2000 voor krijgt :puh:

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...