Jump to content

[TUT] Werken met Coll Editor II

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Hallo,

Ik heb een nieuwe tutorial gemaakt, namelijk: Werken met de Coll Editor II. Dit programma heeft vele functies van het bewerken van een COL bestand, ik leg in deze tutorial de belangrijkste uit. Een COL zorgt ervoor dat je model tastbaar is, anders kun je door je model heen lopen of je valt er door heen.

Benodigde tools:

Coll Editor II

Inleding tutorial

Open de COL Editor, als het goed is heb je nu dit:

tut01.JPG

Zoek een col uit van SA, VC, GTA3 of een van jezelf.

Als je er een hebt ga je naar File > Open of Ctrl+O.

Ik ga nu stap voor stap uitleggen hoe je deze kunt bewerken.

Vergeet nooit na een stap je COL op te slaan, duw Ctrl + S of ga naar File > Save

Het is ook handig als je sherm groot is (Voor de noobs, dat ding naast het kruisje rechtsboven)

Ik doe dit niet want anders worden mijn plaatjes te groot. :-(

Stap 1 – COL omzetten

Inleiding:

SA. VC en GTA3 verschillen van col formaat. Zo zijn GTA3 en VC in COL1 formaat, SA is in COL3 formaat en COL2 word niet gebruikt. Wanneer je een COL1 bestand in SA zet is CJ nog donkerder dan die al is.

Uitleg:

Als het goed is staat je COL Editor II nog steeds aan, zo niet dan…ga je terug naar de ‘Inleiding tutorial’ Ik ga mijn berg aanpassen, zo ziet mijn scherm eruit:

tut02.JPG

Je ziet in de kolom links een lijst staan, dit zijn alle COL bestanden in een COL. Bij mij staat er voor elke naam een I. Dat wil zeggen dat hij in COL1 formaat is en is dus geschikt voor VC of GTA3. Als je deze COL wilt gebruiken voor SA dien je hem om te zetten.

Selecteer ze allemaal door middel van Ctrl ingedrukt te houden, vervolgens klik je op de rechtermuisknop en ga je naar Target Version > COL3, nu is hij in COL3 formaat, dan is hij Vervolgens moet je het ‘materiaal’ omzetten. Selecteer ze weer allemaal en weer rechtermuisknop en ga naar Material Coversion > VC to SA. Als laatste ga je naar Lighting… om alle models te verlichten, zo word CJ ook lichter. Ik raad je aan om alles gewoon op de ‘Default settings’ te laten staan, om hier zeker van te zijn klik je op ‘default’.

Nu is hij geschikt voor SA.

tut03.JPG

tut04.JPG

Stap 2 – LOD maken

Inleding:

Een LOD object maak je zodat je een model van veraf ook kunt zien, dat is realistischer.

Tussendoor:

Dan zal ik ook maar even snel uitleggen hoe je van een DFF een LOD object kan maken.

Als je DFF blaster.dff heet vervang je de 1ste 3 letters door LOD in dit geval LODster.dff.

Je moet ook een regel in de .IDE erbij zetten, het enige wat veranderd is de naam van de DFF en de ‘distance’ van je object hiervoor zou ik iets tussen de 2000 en 5000 gebruiken

Uitleg:

Klik met de rechtermuisknop op de COL’s waarvan je een LOD wilt maken, vervolgens klik je op ‘Copy As LOD’. Nu heb je van je COL’s ook LOD objecten. Vergeet niet dat je dan ook een DFF moet maken (Zie ‘tussendoor’).

tut01.JPG

Stap 3 - *Binnenkort*

Dit was mijn 5de tutorial, more updates soon :*D

©Blaster

Bewerkt: door Blaster27

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...