Jump to content

Request: e107 Tutorial

Recommended Posts

Geplaatst:

Voor alle e107 kenners op GTAforum.nl, zouden jullie een e107 tutorial willen maken?

Met daarin:

- Hoe installeer ik e107

- Hoe zet ik een skin in e107

En als het kan nog wat uitgebreider.

Alvast heel en heel erg bedankt :) .

Geplaatst: (bewerkt)

Ik heb zelf nooit veel met e107 gewerkt. Als iemand een download link kan voorschotelen zal ik het uit pluizen. Ik zie snel dingen en dan zal ik proberen een tutorial erover te schrijven.

[edit]

Maar ik beloof niks.

[/edit]

Bewerkt: door Jarno
Geplaatst:

Ik maak de tut wel. Ik hoop dat hij uitgebreidt genoeg is, als dit niet genoeg is sta ik altijd open voor commentaar. Note: Misschien publiceer ik deze tut op een ander fora mits daar vraag naar is.

-------------> E107 - Content Management System | Tut: Installeren & Skin

E-107 - Installeren

Hoe moet je E107 Installeren?

1 Download het .zip bestand van hun site af, dit kun je openen met gratis tools zoals rarlab. Open het .zip bestand en UNZIP het ( Wizard -> Voltooien ) .

2 Download een gratis FTP client en upload de zojuist ge-unzipde map naar een subdirectory op je webhost. Bijvoorbeeld "path/naar/je/website/e107/" neem dit niet letterlijk maar vul het dus zelf in.

-- WACHT EVEN TOT DE STUFF GEUPLOAD IS -- DIT DUURT LANG! --

3 Nu moeten we sommige bestanden gaan CHModden. Als je de FTP-Client gebruikt waarvan hierboven de download-link staat moet het zo:

Rechtermuistknop => Properties / CHMOD

Je ziet dan een input-vakje met een getal erin, verander dat in het CHMod-Nummer hieronder:

* /e107_config.php => 0777
* /e107_themes/ folder	=> 0777
* /e107_plugins/ folder	 => 0777
* /e107_files/public/ folder => 0777 
* /e107_files/public/avatars/ folder => 0777
* /e107_files/cache/ folder => 0777

Je moet deze mappen dus naar 0777 CHModden.

4 Nu begint het echte werk! Ga naar de E107 Install file in je internet-browser, dus bijvoorbeeld:

http://www.jesite.nl/e107/install.php

Dus: Naar het path waarin je e107 hebt geinstalleerd, en dan install.php erachter. Let hier op. Nu krijg je een scherm met een aantal testresultaten, als deze negatief zijn kun je niet verder want dan kan je webserver het systeem niet draaien, dat kan liggen aan de verkeerde PHP Versie of MySQL versie bijv.

- Druk nu op het 'Volgende'-knopje (of next).

- Hier moet je je MySQL Data invoeren:

---> Je MySQL Gebruikersnaam (Als je die niet weet, moet je het aan je Host vragen)

---> Je MySQL Wachtwoord (Hiervoor geld eigenlijk hetzelfde)

---> Je MySQL Host (Dit is meestal "Localhost")

---> Je MySQL Database (Dit is meestal je gebruikersnaam met nog iets erachter, vraag het even na )

Als je dit goed hebt ingevoerd maakt het script nu verbinding met je MYSQL Database, als dat niet lukt krijg je een fout en heb je het bovenstaande niet goed ingevuld.

-> Vul nu je Admin info in ( Eigenlijk een soort registratie; mag je gewoon bedenken, maar wel onthouden!)

5 Nu druk je op 'Next' en E107 zal alle tabellen aanmaken. Druk op het volgende knopje en je zult naar je eigen site worden doorgestuurd die succesvol is geinstalleerd.

Geplaatst:

Dan was het dus niet echt nodig; ik heb voor deze tutorial de handleiding gebruikt die bij het bestand zat. Waarschijnlijk zul je de CHMod's alleen nodig hebben voor Updates ofzo, mods en skins.

Een skin template kan ik helaas even niet schrijven aangezien ik wat weinig tijd heb. Ik hoop dat je mijn help handig vond.

Geplaatst:

CHmodden is echt nodig ja

Bijv. netzoals GTAGames.nl

Als je daar een Screenshot wil uploaden heeft de map de goede CHmod Rechten nodig

Anders krijg je een error

Geplaatst:
CHmodden is echt nodig ja

Bijv. netzoals GTAGames.nl

Als je daar een Screenshot wil uploaden heeft de map de goede CHmod Rechten nodig

Anders krijg je een error

Ik vraag me af waarom je dit post aangezien we het hier niet hebben over uploaden.

Ik denk dat je dan voor de installatie geen CHMod nodig hebt, maar dat dit nodig is om

skin up te loaden. Cache zal toch echt ge-CHMod moeten worden aangezien de pagina

anders langer zal laden, en waarschijnlijk een fout geeft.

Misschien had je de files al ge-CHMod, dan is het natuurlijk ook niet meer nodig. De map Avatars moet je CHModden zodat je members hun eigen avatars kunnen uploaden, net zoals op GTAF. Ik denk dat je de map 'Plugins' moet CHModden omdat je zo makkelijker Plugins kan installeren.

Misschien merk je dit nu niet, maar na mate je het systeem meer gaat gebruiken zul je merken dat het wel nodig is. Er zit trouwens een goede handleiding bij het Script zelf, dus voor vragen kun je ook daar terecht. Het is trouwens best een goed programmatje, en ook nog eens gratis. Tot ziens!

Geplaatst:

Ik had net voordat jij je tut had geschreven al hulp gekregen van RTS, dus heb ik het anders gedaan. Ik heb mijn host nu bij ByEtHost. Dus geen smartFTP.

• 5 maanden later...
Geplaatst:

Het gaat hier waarschijnlijk om een Linux server, maar bij windows server(s) hoef je NIET te CHModden.

Maar het gaat hier dus om een Linux server.

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...