Jump to content

[PHP] Beginselen & Variabelen

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Deze tutorials heb ik eerder gepubliceerd op x-tx.nl. Maar aangezien deze site nu over een ander onderwerp gaan lijkt het me reden genoeg om ze hier te posten. Ohja, het waren 2 aparte tutorials, ik heb ze hier samengevoegd en wat geoptimaliseerd. Ik hoop dat ze waarde toevoegen aan dit subforum! Waarschijnlijk zal ik nog wat andere stukjes tutorial hier bij plaatsen maar dit weet ik niet zeker.

Hoi, dit tutorial gaat over de beginselen van PHP, het aller simpelste dus!

Als je van plan bent om te beginnen in PHP, is het verstandig om een tutorial als deze even door te lezen. Ik zal beginnen met de benodigdheden en daarna een stukje schrijven over je eerste script.

1. De benodigdheden

- Je hebt een host nodig die PHP ondersteund of een eigen server installeren.

- Een PHP editor, maar Kladblok is ook goed!

Verder heb je eigenlijk niets nodig om met PHP om te gaan!

2. Je eerste Script.

In HTML heb je de open- en sluitingstags <HTML> en </HTML>, in PHP heb je twee totaal andere tags, want dit is de openingstag:

<?php

En dit de sluitingstag:

?>

Zorg er dus voor dat je de opentag aan het begin van je script hebt staan, en de sluitingstag aan het einde, want anders komt er een hele reeks fouten op je scherm.

Om tekst op het beeldscherm te krijgen (Output dus) heb de functie echo en de functie print, je krijgt eigenlijk bij allebei hetzelfde resultaat, maar aan print zitten nog een paar extra mogelijkheden die ik nu niet uitleg, want die zijn wat lastiger te begrijpen.

Hier een voorbeeld van beide functies:

<?php 
echo "Dit komt op het schermpje, oftewel het is output  <BR> "; 
print("En tsja, dit ook!"); 
?>

Zoals je dus ziet kun je binnen deze functies ook HTML gebruiken! Andersom kan ook; je kan PHP binnen HTML gebruiken, dan moet de bestandsextensie wel .php zijn! Je moet er ook goed opletten dat je HTML output in een PHP bestand tussen twee " zet, en hem afsluit met een ; . Bij de print functie moet dit ook nog eens tussen haakjes! Als laatste hebben we het PHP-Script afgesloten met de ?> tag.

Tot slot nog een stukje over de verschillende manieren van commentaar in PHP, ik raad je aan om dit te gebruiken want zo wordt je code veel overzichtelijker! Commentaar is een regeltje tekst waar je dingen kunt plaatsen over het script, zodat je het later makkelijk kan aanpassen. Er zijn 3 manieren van commentaar, ik zal ze even op een rijtje zetten!

<?php
	 // Dit is commentaar voor een regel, hier kun je dus een korte notitie plaatsen!
	 # Ook dit is commentaar over een regel, deze gebruik ik persoonlijk niet zo vaak

/*
	 Dit commentaar kun je over meer dan een regel gebruiken
	 dit is dus handig voor script uitleg & copyrights..
	 */
?>

De meest gebruikte manier van commentaar blijft toch echt //, je moet er overigens op letten dat je de /* manier ook afsluit met */ ! Als je dit niet doet ziet hij de rest van het script als commentaar, en dat geeft aardig wat fouten!

Als het goed is kun je nu het volgende:

- PHP-Scripts testen ( Host/Server )

- Tekst op het beeldscherm zetten ( Echo/Print )

- Commentaar gebruiken ( //, #, /* */ )

-- Deel 2. Variabelen en hoe te gebruiken | --

Als het goed is ken je nu de basisbeginselen van PHP.

Mocht je ze niet kennen, dan raad ik je aan om die nog een keertje door te lezen!

Dit tutorial gaat helemaal over Variabelen in PHP, dit is één van de belangrijkste functies van PHP! Je kan er data in opslaan en er later weer uit halen, ik begin hier bij het begin, hoe kun je er handmatig data in opslaan en hoe kun je die aanroepen in de tekst?

Je kunt variabelen herkennen aan het $ teken, na dit teken komt de naam van de variabelen, en daarna komt de waarde, dus zo:

<?php

$variabele = "waarde";

?>

Eerst zetten we het $ teken neer, daarna geven we hem de naam "variabele", vervolgens zetten we een "=" neer, dit moet je zeker niet vergeten, tenslotte geven we onze variabelen een waarde mee, die moet je overigens ook tussen " zetten! Op het einde van de regel moeten we een ; neer zetten, om de regel af te sluiten.

Je snapt wel dat een variabele alleen handig is als je hem in een tekst kunt verwerken, ik geef hier een simpel voorbeeldje:

<?php

$naam = "Kees"; 
echo  "Mijn naam is " . $naam; 

?>

Het eerste wat je waarschijnlijk zal opvallen is dat de variabele niet tussen de " tekens staat! Daar moet je goed op letten want veel mensen doen dit fout! Je ziet ook dat er tussen de " en de variabelen een . staat,

ook op dit moet je goed letten want tussen een normaal stuk tekst en een variabele moet een . staan!

Ik zal hier een iets duidelijker voorbeeld geven:

<?php

$naam  "Kees"; 
echo "Hoi, " . $naam . " welkom op deze site! "; 
  ?>

Er zal dus het volgende op je beeldscherm komen:

Hoi, Kees welkom op deze site!

Maar wat moet je nu doen als je twee variabelen naast elkaar wilt plaatsen? Nou, niets met "'s in ieder geval, wel met punten, het is eigenlijk heel makkelijk!

Voorbeeld:

<?php

$zin_1 = "Welkom op deze site "; 
$naam = "Kees"; 
  // Nu een zin maken met deze twee:
  echo $zin_1 . $naam; 
?>

Nu zal de output dus zijn:

Welkom op deze site Kees.

Oftewel, je moet deze twee variabelen gewoon scheiden met een punt.

Als je nog een of meerdere vragen hebt kun je die plaatsen in dit topic of je kunt me een PM sturen, aanvullingen mag je ook altijd posten! Ik hoop dat dit topic helpt!

Bewerkt: door ViceAgent
Geplaatst:

Misschien een aanvulling dat je met <? en ?> in html ook php kan gebruiken.

Bijvoorbeeld:

<html>
<head>
<body>
blabla
<?
phpcodes
?>
blabla
<?
phpcodes opnieuw
?>
En dan wat afsluitende tags. :sst:

Ik weet niet zeker of het <? en ?> is want ik ken er niet zoveel van. ;)

Bedankt voor de tip, het was niet noodzakelijk maar toch handig om te weten ja, het staat er in ieder geval bij! Overigens is het wel zo netjes om het bestand dan wel met de .php extensie op te slaan, maar het hoef t niet persee.

Geplaatst:

officieel gezien is het beter om <?php en ?> te gebruiken aangezien er meerdere script talen zijn die met <? ?> werken

Geplaatst:
officieel gezien is het beter om <?php en ?> te gebruiken aangezien er meerdere script talen zijn die met <? ?> werken

Maar in een html file moet je met <? werken. :engel:

Ja, daar heb je helemaal gelijk in. Ik denk ook dat 99% van de scripters met <?php werkt ipv <?.

Maar in een html file moet je met <? werken. :engel:

In een html file kan je geen php gebruiken, alleen in een php bestand. :cab:

En als je er geen verstand van heb, aub ook geen kritiek geven.

Bewerkt: door DMWTM30
Geplaatst:

Jawel. :t

<html>

<nog wat codes>

<body>

Hier wat tekst he. _O_

<?

php codes

?>

</body>

<hier nog wat afsluitende codes?>

En als je dat als .html opslaat werkt de php code perfect?

Fout samurai je kan geen PHP binnen een HTML document gebruiken, ofja, het kan wel, maar dan moet de bestandsextensie niet .html zijn, maar .php .

Dit is een klein foutje dat iedereen wel eens maakt lijkt me. Hij leest het bestand anders in als puur HTML en dan parst hij de codes niet goed.

Overigens, zowel <? als <?php wordt gebruikt, er zit geen verschil in.

Misschien leuk om te weten:

De <? tag wordt over het algemeen gebruikt voor kleine PHP stukjes tussendoor en de <?PHP tag wordt vaak gebruikt aan het begin van een lang PHP bestand, maar dit is geen regel, het is gewoon handig.

Dit is de source van ons bewijs bestand.

<html>
<head> 
 <title> Blabla </title>
</head>
<body>
 <?php 
 echo "PHP";
?>

HTML

</body>
</html>

Dit is het bewijs online

Geplaatst:

html in php kan ja of bedoel je php in html :puh:

maar zover bij mij werkt werkt PHP niet in een .html bestand je kan wel php in een .html bestand zetten maar dan moet je die html bestand dan includen dan wil het wel

html in php kan ja of bedoel je php in html :puh:

maar zover bij mij werkt werkt PHP niet in een .html bestand je kan wel php in een .html bestand zetten maar dan moet je die html bestand dan includen dan wil het wel

Hey Burpicane, daar hebben we het nou de hele tijd over, haha.

Nog een keer:

=> Je kan HTML Gebruiken in een .php bestand.

=> Je kan geen PHP gebruiken in een .html of een .htm bestand.

=> Het is mogelijk een .htm of een .html te includen d.m.v. een .php bestand.

=> Het is niet mogelijk een .php bestand te includen d.m.v. een .html of .htm bestand.

test.html

<html>
<body>
test
<?
$test = "nog een test :P";
echo "lol";
echo $test;

?>
</body>
</html>

test.php

<?php

include("test.html");

?>

dit kan wel dergelijk of is dit wat je bedoeld met

=> Het is mogelijk een .htm of een .html te includen d.m.v. een .php bestand.

Bewerkt: door burpicane

Nee dit bedoel ik:

<html>

<head>

<title> Titel </title>

</head>

<body>

Content

</body>

</html>

<?php

include("./content.htm");

?>

Dit kan dus wel .

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...