Ewoud Geplaatst: 7 maart 2006 Rapport Geplaatst: 7 maart 2006 Ik had een code nodig zodat ik als iemand op de submit button drukt van een formulier dat er niks gebeurt als het formulier niet volledig is ingevuld. Een hele simpele code: De javascript code: </ note:de slash en note weghalen script language="javascript"> function checkForm(form) { if (form.username.value == "" || form.password.value == ""){ // username en password zijn de namen van de velden die gecontroleerd worden. return false; } else { return true; } } </script> Het formulier: <form onsubmit="return checkForm(this)" method="post" action=""> Loginnaam: <input name="username" type="text" size="15" maxlength="15" /> Wachtwoord: <input type="password" size="15" maxlength="15" /> <input name="Submit" type="submit" value="Submit" /> </form> Reageren
Upstream Geplaatst: 7 maart 2006 Rapport Geplaatst: 7 maart 2006 (bewerkt) Nog wel 1 punt, denk eraan dat niet iedereen javascript heeft of heeft ingeschakeld. Vertrouw dan ook nooit alleen op javascript!. Zorg altijd dat er nog een php beveiliging achter zit. Er zit trouwens wel een (klein) foutje in, er staat: form.username.value == "" || form.password.value == "" Er staat dus "username" OF "password" is gelijk aan niks. Maar als ze BEIDE leeg zijn verstuurd hij het nog. Je kan trouwens ook beter een alert zetten bij je else, zodat mensen weten wat het probleem is als er niks gebeurt als ze op submit drukken. Voor de rest een prima script. @ewoud hieronder: sorry mijn fout, als ze beide leeg zijn is er natuurlijk altijd 1 gelijk aan "". Mijn fout, ik had iets veder door moeten denken voordat ik posten. Bewerkt: 7 maart 2006 door Upstream Reageren
Ewoud Geplaatst: 7 maart 2006 Auteur Rapport Geplaatst: 7 maart 2006 Nog wel 1 punt, denk eraan dat niet iedereen javascript heeft of heeft ingeschakeld. Vertrouw dan ook nooit alleen op javascript!. Zorg altijd dat er nog een php beveiliging achter zit. Er zit trouwens wel een (klein) foutje in, er staat: form.username.value == "" || form.password.value == "" Er staat dus "username" OF "password" is gelijk aan niks. Maar als ze BEIDE leeg zijn verstuurd hij het nog. Je kan trouwens ook beter een alert zetten bij je else, zodat mensen weten wat het probleem is als er niks gebeurt als ze op submit drukken. Voor de rest een prima script. Ik heb het getest. Werkt gewoon. Als die velden dus leeg zijn doet het verzend script niks. Omdat er false gedeclareerd wordt. Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.