Jump to content

Partitie op HD


Johan O.

Recommended Posts

ik heb mijn harde schijf geformatteerd via de andere PC omdat de bios geen CD-Boot accepteerde :?

maar nu wil ik dus Windows installeren, zegt 'ie dat ik eerst een partitie moet maken

dus mijn vraag is nu:

hoe maak een partitie ?

B.V.D. Johan O.

Link to comment
Delen op andere websites

Ik heb even op Google gezoch naar Partities maken, en ik heb een aantal site's weten te vinden:

Site 1

Site 2

Site 3

Zo zijn er nog wel een paar site's over dit onderwerp!

Ik zou zeggen, zoek zelf ook even op Google, dan vind je vast nog heel wat informatie over partities!

Veel succes ermee, ik hoop dat het je lukt! :cya:

Link to comment
Delen op andere websites

ok het is gelukt, bedankt (ook de onzin posters ;))

nu zegt me pc dat ik een dos-partitie moet maken om windows ME te installeren :?

wat is een Dos-partitie en hoe maak ik er 1 ?

B.V.D. Johan O.

Link to comment
Delen op andere websites

nu zegt me pc dat ik een dos-partitie moet maken om windows ME te installeren :?

wat is een Dos-partitie en hoe maak ik er 1 ?

B.V.D. Johan O.

niemand ? :engel:

ik weet het, dubbelpost, mar 5 dagen geen reactie.... :duh:

Link to comment
Delen op andere websites

Partities maken kan gewoon tijdens de installatie van windows (als je xp of 2000 hebt tenminste). Als dat niet lukt is er echt iets mis met je harde schijf.

Wat is het verschil eigenlijk tussen FAT en NTFS?

De verschillen zijn met name technisch groot, functioneel zijn het er een paar

FAT kan maar bestanden aan tot 2 Gigabyte (bij fat32, oudere versies nog minder)

Fat raakt sneller "corrupt" waarbij er een kans bestaat dat je bestanden verloren gaan

NTFS indexeert, waardoor het een stukje trager is

NTFS kent een rechtensysteem, waarmee je kunt aangeven wie wat mag zien

Link to comment
Delen op andere websites

Partities maken kan gewoon tijdens de installatie van windows (als je xp of 2000 hebt tenminste). Als dat niet lukt is er echt iets mis met je harde schijf.

en windows ME ?, die vraagt juist om een Dos-Partitie (me pc kan geen hogere windows aan.

en ik heb ME nodig om he, op internet te krijgen.

Link to comment
Delen op andere websites

check deze link:

bootdisk

stop een diskette in je drive en hij schrijft een bootdisk er naar toe

douw hem in je pc, start de computer op zonder cd ondersteuning

als alles klaar is type je in de prompt: fdisk

klik op "Create partition" (of zoiets)

maak een "primary dos partition" aan

start de computer opnieuw op (met de diskette)

start hem op met cd-rom ondersteuning

in de prompt: type "format c:" (aaname dat c: je schijf is)

formatteer je schijf

als je weer in de prompt bent: stop je win me cd in je drive

type e:\ (aaname dat e: je cd drive is, dit is te zien als je met de opstartdiskette opstart)

type setup (als dit niet werkt, heb je waarschijnlijk de verkeerde drive)

Instaleer windows

EDIT: Wat voor een pc heb je eigenlijk??? is het een p2? die kan win 2000 aan, die werkt met ntfs

Bewerkt: door schno009
Link to comment
Delen op andere websites

Beste,

Je hebt helemaal geen Boot-Floppy nodig om dit te doen, dat dacht ik ook en ik zat al flink in de stress omdat ik geen Floppy-Entry meer heb. Ook hoef je Windows niet opnieuw te installeren, dit is een optie, maar het kan veel makkelijker.

Windows komt namelijk met een standaard Partitie-Maker, dus je moet gewoon een computer hebben met een Harde Schijf en Windows geïnstalleerd. Ga naar 'Start -> Uitvoeren -> En typ: diskmgmt.msc', of, op een Engelse PC, 'Start -> Run -> En typ: diskmgmt.msc'.

Je zult nu een scherm krijgen met de details van je Hardeschijf, bij Schijf 0 (Onderaan), zie je een kolom met een aantal rijen, rechterklik op de meest rechtste en klik op 'Nieuwe Partitie', vul de wizard in (Kost niet te veel moeite denk ik) en wacht tot hij 'Geformatteerd' is (Let op: De nieuwe partitie, je raakt dus niets kwijt), dit kan even duren, bij mij duurde het ongeveer 2 uurtjes dacht ik, dan is hij toegankelijk via 'Deze Computer' hij zou naast je originele hardeschijf moeten staan (Bij mij, C:/, mijn partitie is E:/)

Link to comment
Delen op andere websites

EDIT: Wat voor een pc heb je eigenlijk??? is het een p2? die kan win 2000 aan, die werkt met ntfs

hij is bezig met diskette maken,

het is een P2 233Mhz

32 MB RAM

ik edit me bericht wel met de resultaten

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...