Jump to content

Recommended Posts

Geplaatst:

Hey,

Ik heb een nieuwe pc en me vriend en ik hebben alles op de pc gezet.

Ik heb een bestand Jasc Paint Shop Pro 9

Wat is dit en wat???

aan me vriend ken ik niet vragen is naar Duisteland. :duh:

Geplaatst:

Op 14 oktober kon je in de pers lezen dat het Canadese softwarehuis Corel Corporation Jasc Software, overgenomen had. Vaarwel dus Paint Shop Pro en hallo CorelDraw? Zo'n vaart zal het gelukkig niet lopen: Corel heeft al bekend gemaakt dat het de producten van de Paint Shop familie verder zal blijven ontwikkelen en verdelen. Ondertussen ligt de Engelstalige versie van Paint Shop Pro 9 al enkele dagen in de rekken, en de Nederlandstalige versie is aangekondigd tegen 5 november. Paint Shop Pro 8 werd hier vroeger al besproken, hier volgt een eerste verkenning van de nieuwe mogelijkheden van versie 9.

Na het opstarten van versie 9 zal je, op het nieuwe welkomstscherm na, niet veel veranderingen bemerken. Of toch, het keuzepallet (Materials) waar je je kleur kan kiezen werd vernieuwd, of beter: uitgebreid. In het buitenste kader kies je de tint (hue), in de binnenste rechthoek kan je vervolgens de verzadiging (saturation) en de helderheid (lightness) instellen. Eigenlijk is dit een fijninstelling, want met één klik op de gewenste kleur lukt het ook.

Creatief aan het werk

Links in beeld staat de gereedschapsbalk (tools). Als je aandachtig kijkt zal je een extra knopje ontdekken: de Art Media Schildergereedschappen. Je vindt er vochtige materialen als olieverf en stift of droge materialen als krijt, kleurpotloden en vetkrijtjes. Nieuw is ook een mengpallet, waarop je buiten je eigenlijke tekening kleuren op een erg realistische wijze kan mengen.

Misschien klinkt dat allemaal niet zo indrukwekkend, tot je ermee aan de slag gaat. Je neemt een gewone foto (wij kozen een waterlelie) en gewapend met digitale verf en penseel overschilder je de foto. De kleuren neem je met de dropper, een beetje mengen, wat uitsmeren - het resultaat na 15 minuutjes werk zie je op de afbeelding. Toch niet slecht voor een artiest wiens schilderkunst tot nu toe beperkt bleef tot een wit plafond, niet?

Bron

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...