Jump to content

Artist Battle #3 - Tupac Shakur Vs Biggie Smalls (The Notorius B.I.G)

Who's tha greatest of all times?  

18 leden hebben gestemd

1. 1. Tupac Shakur of Biggie Smalls

• Tupac Shakur
      12
    • Biggie Smalls
      4

Recommended Posts

Geplaatst:

Welkom bij de artist batlle #3, deze battle gaat zoals jullie zien tussen:

- Tupac Shakur

- Biggie Smalls (The Notorius B.I.G)

Hieronder kan je wat informatie vinden over deze twee legendes.

Tupac Shakur

13956326.jpg

Tupac Shakur (alias 2Pac en Makaveli), (Brooklyn, New York City, 16 juni 1971 - Las Vegas, 13 september 1996) was een Amerikaanse zanger, dichter en acteur.

Hij geldt als een van de grootste (gangsta)-rappers aller tijden, alhoewel hij zelf liever niet als gangsta-rapper gekend wilde worden.

Tupacs leven

Tupac werd geboren als kind van twee Black Panther ouders: zijn moeder (Afeni Shakur) zat een groot deel van de zwangerschap gevangen en werd slechts enkele weken voor de bevalling vrijgelaten. Al op jonge leeftijd werd zijn naam veranderd in Tupac Amaru Shakur, waarmee hij werd vernoemd naar de Inca-revolutionair Tupac Amaru, wat Blinkende Slang betekent. Rond zijn twaalfde verjaardag verhuisde Tupac met zijn moeder en zus (zijn vader zat op dat moment een gevangenisstraf uit, overigens zoals veel van de leden van de black panthers op dat moment, om verschillende redenen) naar Baltimore, waar hij kennis maakte met acteren en dansen. In die tijd ging het erg goed met Tupac: hij maakt grote indruk op iedereen en een goede toekomst leek voor hem weggelegd. Niet veel later verhuisde hij met zijn familie naar Oakland, Californië. Hier kwam Tupac voor het eerst in aanraking met (zoals hij later zelf zei) "verkeerde lui". Hij kwam diverse malen in aanraking met justitie, maar werd niet veroordeeld.

Op 15-jarige leeftijd begon Tupac met rappen onder de alias mc new york, en later 2Pac. Na een gastoptreden op de EP This Is an EP Release van de groep Digital Underground uit 1991, kwam op 20 jarige leeftijd zijn eerste soloalbum uit, 2Pacalyse Now. Dit album werd meteen een succes, en ook enkele singles werden een hit. Hij heeft zijn album later zijn aanval op de Amerikaanse hypocrisie. Niet veel later verscheen zijn tweede album. Ondertussen speelde hij in enkele films, onder meer aan de zijde van Janet Jackson in Poetic Justice. In 1994 raakte 2Pac zwaargewond bij een roofoverval. Hij overleefde 5 kogels, maar werd nog tijdens de revalidatie veroordeeld tot 2 tot 4 1/2 jaar gevangenisstraf vanwege verkrachting van een 19-jarige fan. Hij werd gearresteerd met nog een andere jongen waarvan Tupac en zijn advocaat het vermoeden hadden dat deze een geheim agent was, aangezien hij in bijna elke staat meerdere malen was opgepakt zonder ooit zelfs maar 1 keer veroordeeld te worden. Terwijl hij in de gevangenis zat, kwam zijn derde album Me against the world uit. Dit album belandde op de eerste plaats in de Amerikaanse hitlijsten. Hiermee was 2Pac de eerste artiest die tegelijkertijd in de gevangenis zat en met een nummer één album had. Zijn platenlabel Death Row Records wist hem vrij te krijgen uit de gevangenis. In februari 1996 brengt hij zijn Death Row debut album uit onder de naam "All Eyez On Me". Dit betekent "Alle ogen op mij gericht". Er zijn in het jaar 1996 alleen al 2 miljoen exemplaren verkocht en was de eerste dubbel cd in hiphop geschiedenis. All Eyez On Me wordt gezien als zijn beste cd.

Op 7 september 1996 werd Tupac opnieuw beschoten, nadat hij bij een bokspartij van Mike Tyson was geweest. Na een week (vrijdag 13 September 1996) in het ziekenhuis, waarin onder meer een long verwijderd werd, overleed Tupac op 25-jarige leeftijd. Tot op heden is de dader van de moordaanslag niet gevonden, laat staan berecht.

Dood of levend?

Vrijwel direct na 2Pacs dood ontstonden de eerste geruchten dat 2Pac niet overleden was, maar zich had teruggetrokken van het geweld en de ellende om zich heen. Verdedigers van deze theorie baseerden zich onder meer op deze aanwijzingen:

* Bone Thugs-N-Harmony maakte "Thug Luv" met 2Pac, op de remix verse roept Bizzy Bone net voor Pac's verse "He's Alive, He's Alive".

* Het album "The Art Of War" van Bone Thugs-N-Harmony is vernoemd naar Makaveli's boeken. Op het album staat ook "Thug Luv" remix.

* Op de cover van het eerste album dat postuum verschijnt (The Don Kiluminati: The 7 Day Theory, is een foto te zien van 2Pac, hangend aan een kruis. Hiermee wordt verwezen naar het sterven (en impliciet naar de opstanding) van Jezus.

* In de auto waarin 2Pac zat op het moment van de aanslag, zat zijn platenbaas Suge Knight. 2Pac wordt door 5 kogels geraakt, maar Suge zat naast hem achter het stuur en heeft slecht één een schampschot, ondanks dat de dertien kogels vanuit een passerende auto zijn afgevuurd (en het dus logischer zou zijn dat hij ook gewond zou raken). De auto van waaruit geschoten is - een opvallende witte Cadillac - werd overigens niet teruggevonden.

* De auto waarin 2Pac zat, reed in een colonne van 10 auto's. In de overige 9 auto's zaten bodyguards. Geen van deze bodyguards heeft gereageerd op de schietpartij of de dader(s) achtervolgd.

* 2Pac droeg altijd een kogelvrij vest, maar uitgerekend de avond van de dodelijke schietpartij niet.

* 2Pacs album The Don Kiluminati: The 7 Day Theory werd uitgebracht onder de naam Makaveli (afgeleid van de naam van de Italiaanse filosoof Machiavelli). In de naam van Makaveli valt "Mak alive" of "I am alive" te lezen.

* Volgens deze Machiavelli moest je je dood in scène zetten om de vijand te misleiden.

* In de videoclip I ain't mad at cha, die kort voor het overlijden van 2Pac werd opgenomen en postuum verscheen, werd 2Pac op een vrijwel identieke manier vermoord als even later in het echte leven. Volgens sommigen een bewijs dat zijn moord in scene zou zijn gezet.

* In meerdere interviews vlak voor zijn dood kondigde 2Pac aan te willen stoppen met rappen, om zich rustig terug te trekken.

* Tupac werd al één dag na zijn overlijden gecremeerd. Het is zeer ongebruikelijk dat slachtoffers van moord al na 1 dag gecremeerd mogen worden.

* 2Pac zou na zijn dood gezien zijn op Hawaï.

* In de videoclip van het nummer Toss It Up droeg 2Pac schoenen van het merk Penny Hardaway. Die waren nog niet te koop toen 2Pac werd neergeschoten. Ook in de videoclip To Live & Die In LA droeg hij schoenen die op het moment van zijn overlijden nog niet te krijgen waren.

* Na zijn dood werd een enorme hoeveelheid nieuw materiaal ontdekt en uitgebracht. De (e.v.t. in scene gezette) dood zou een populariteitsstunt zijn, bedoeld om de verkoopcijfers verder op te krikken.

In reactie hierop gaven de autoriteiten een foto vrij van het dode lichaam van Tupac op de autopsietafel. Deze is echter bewezen nep te zijn.

Notorious B.I.G

yardflex_biggie.jpg

The Notorious B.I.G. (echte naam Christopher Wallace) (21 mei 1972 – 9 maart 1997) was een Amerikaans rapper. The Notorious B.I.G. stond ook bekend als Biggie Smalls.

The Notorious B.I.G. groeide op in Brooklyn, New York. Hij werd bekend door zijn samenwerking met Mary J. Blige in 1994. In datzelfde jaar bracht hij zijn debuutalbum Ready to die uit. Dit album wordt door velen nog steeds gezien als één van de beste hiphop albums allertijden.

In 1995 raakte The Notorious B.I.G. betrokken bij de strijd tussen de Eastcoast en de Westcoast, twee stromingen binnen de gangsta rap. Zijn grootste rivaal werd 2Pac, een rapper uit Los Angeles. In september 1996 werd 2Pac vermoord. Een half jaar later was The Notorious B.I.G. zelf het slachtoffer van een moordaanslag: op 9 maart 1997 kwam hij in Los Angeles om het leven bij een schietpartij. Noch de moord op 2Pac, noch die op The Notorious B.I.G. is tot nu toe opgelost.

Twee weken na zijn dood, kwam zijn tweede album uit, dat de titel Life after death meekreeg. Het album komt op nummer één binnen de in de Amerikaanse hitparade en is nog steeds het bestverkochte hiphop album aller tijden met 10 miljoen verkochte exemplaren.

Eind 1997 neemt Puff Daddy, de producer en goede vriend van The Notorious B.I.G. samen met de Wallaces weduwe Faith Evans en de R&B-groep 112 het nummer I'l be missing you op: een eerbetoon aan The Notorious B.I.G. Het nummer wordt een grote hit. Postuum worden nog enkele singles van The Notorious B.I.G. uitgebracht, waarvan Mo' money mo' problems (samen met Mase en Puff Daddy) de grootste hit wordt. Het nummer haalt in Nederland de nummer 1-positie in de Mega Top 50.

In 1999 kwam er nog een postuum album uit, Born again. Op dit nummer stond de hitsingle N.O.T.O.R.I.O.U.S.. In 2004 scoorde The Notorious B.I.G. nog een hit met Runnin: een nummer dat door de rapper Eminem was gemixt uit stukken tekst van de oude rivalen 2Pac en The Notorious B.I.G.

Eind 2005 is er als laatste eerbetoon nog een 2e album postuum uitgebracht onder de naam "Duets: The Final Chapter". Hiermee bewijzen vrienden en collega rappers nog een laatste eer aan de rapper. De singles zijn "Nasty Girl" en "Hold Ya Head" en draaien nu volop op radio en muziek zenders.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

Jullie kunnen nu gaan stemmen op jullie favoriet, als je wilt kan je hieronder nog reageren. :)

Geplaatst:

Ik ook voor Tupac Shakur, hij heeft erg mooie songs. B.I.G. natuurlijk ook hij heeft albums als Ready To Die, Life After Death en natuurlijk de lekker The Biggie Duets, waar veel mooie nummers als Mo Money Mo Problems, Living The Life, Hypnotize opstaan. Maar 2pac heeft daar weer albums als All Eyez On Me, Me Against The World, Loyal To The Game tegenover staan, daar staat top nummers op als Soldier Like me, Loyal To The Game, Lil Homies, Calafornia Love etc. Hij heeft natuurlijk ook de singels Changes en de meesterlijke Hit Em Up. Met die songs ga ik zeker voor Tupac.

Geplaatst:

Ik ga zeker voor B.I.G. Hij rapt veel beter en ik vind zijn flow beter dan die van Tupac. Ook hoorde ik dat BIG zijn teksten niet voorschreef maar een rapnummer gelijk rapte uit ze hoofd. Dat vind ik knap!

Geplaatst:

B.I.G.! (westside)

Zoals BBgamer als zei, als je tegen B.I.G. wilt freestylen zak je echt zwaar in de stront. B.I.G. heeft goede nummers maar ook wat mindere.

En wat te zeggen over Tupac, ik ken een stuk van HET verhaal en ja.. Ik weet niet of ik alles moet geloven. Zijn rap is niet waar ik van hou, alhoewel hij een paar leuke nummers heeft.

Geplaatst: (bewerkt)

Dit vindt ik een hele moeilijke beslissing om te nemen..

Maar ik kies toch voor BIGGIE..

Er is ook een Look a Like van Biggie..

Genaamd: Guerilla Black

Zijn stem is ook het zelfde..

guerilla-black.jpg

Guerilla Black

biggie.jpg

BIGGIE

Bewerkt: door Room
Geplaatst: (bewerkt)
Ik ga zeker voor B.I.G. Hij rapt veel beter en ik vind zijn flow beter dan die van Tupac. Ook hoorde ik dat BIG zijn teksten niet voorschreef maar een rapnummer gelijk rapte uit ze hoofd. Dat vind ik knap!

Meer aan toevoegen?? Ja das duidelijk is stem op biggie.

Bewerkt: door gta ripper
Geplaatst:

Er is ook een Look-A-Like van Tupac: Black Haze. Zijn stem en flow zijn precies hetzelfde als van Tupac. Daarom denken veel mensen(die geloofd dat Tupac nog leeft) dat Tupac, Black Haze is. Er zijn geen foto's van Black Haze, daardoor geloven mensen (zoals ik) er nog sterker in dat Tupac Black Haze is.

Maar dit is offtopic, sorry.

Back ontopic weer.

Geplaatst:

Het zijn allebij toppers, maar ik vind Tupac toch betere tracks hebben. Ik vind het echt altijd fijn om naar zijn nummers te luisteren, en dat gevoel heb ik minder bij Notorious B.I.G.

Dus mijn stem gaat naar Tupac :tu:

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...