Wrieh Geplaatst: 9 juni 2006 Rapport Geplaatst: 9 juni 2006 ik denk dat er niet veel zijn, die deze taal kunnen basic is een taal voor ouwe computers bijvoorbeeld:ZX81,comodore64 en comodore 128 met de zx81 zat er 1 kb ram geheugen op en daar moest jet mee doen,en bovendien als je em uit deed wiste hij alles,daarvoor gebruikte je cassetes comodores,dit waren ciomputers met 128/64 kb ram aleen kon je hier gigantishe floppy's en casettes indoen zelf heb ik samen met me vasder nog een zx81 het merk van xde zx81 was sinclear(intussen faiiet maar commodore bestaat nog en levert vaak usb sticks op) Reageren
Argon Geplaatst: 9 juni 2006 Rapport Geplaatst: 9 juni 2006 Wat wil je nou eigenlijk vragen? hij vraagt of er nog meer old scool programeurs zijn voor de comodore. en dat ben ik niet Kan iemand even zeggen of het een programeer taal is of een taal om met de computer te "praten"? En was het alleen op dos computers te doen of ook nog op win 98 pc's? Reageren
Wrieh Geplaatst: 9 juni 2006 Auteur Rapport Geplaatst: 9 juni 2006 Wat wil je nou eigenlijk vragen? hij vraagt of er nog meer old scool programeurs zijn voor de comodore. en dat ben ik niet :bonk: Kan iemand even zeggen of het een programeer taal is of een taal om met de computer te "praten"? En was het alleen op dos computers te doen of ook nog op win 98 pc's? vraag kunnen jullie ook basic? het is gewoon de oudste de oudste computer taal die er is met die computers was er nog geen dos. en het is dus gene praten met de computeren als nog denk je dat win 98 op 1 kb past? win98 is iets van 100 mb Reageren
JGuntherS Geplaatst: 9 juni 2006 Rapport Geplaatst: 9 juni 2006 Ik kan in BASIC programmeren, dat was mijn eerste programmeertaal . Ik deed het alleen niet op een homecomputer zoals de MSX of Commodore ofzo, ik deed het met QBasic/QuickBasic onder MS-DOS. Van iemand kreeg ik toen ik 8/9 was een hele hoop tijdschriften, in sommige tijdschriften (om exact te zijn: "Weet ik!") stond een rubriek over Basic, daarin werd het programma GWBASIC gebruikt. Later kreeg ik een hele oude laptop van mijn moeders werk met een monochroom beeldscherm en MS-DOS. Er zat geen GWBASIC op en dus dacht ik dat het daar niet op kon. Toen kwam ik opeens QBasic tegen. Ik probeerde het en het werkte. Bijna alle listings uit dat tijdschrift heb ik uitgeprobeerd en toen begon ik zelf programmatjes te schrijven. Ik allerlei vreemde programma's geschreven, mijn raarste was nog wel dat er gewoon allerlei vreemde willekeurige vormpjes op het beeldscherm kwamen. Later toen ik Visual Basic van m'n oom kreeg, begon ik daarmee te programmeren. Ik snapte er eerst geen hol van, alle standaard BASIC commando's werkten niet meer! PRINT, CLS, PSET en al dat soort dingen werkten niet meer. Ik weet niet hoe ik er toch uitgekomen ben, maar het is me gelukt . Ik programmeer nu in C++, een hele krachtige maar moeilijke programmeertaal, maar met een paar boeken ben ik er toch uitgekomen . Reageren
Mania-92 Geplaatst: 9 juni 2006 Rapport Geplaatst: 9 juni 2006 Ik kan in BASIC programmeren, dat was mijn eerste programmeertaal . Ik deed het alleen niet op een homecomputer zoals de MSX of Commodore ofzo, ik deed het met QBasic/QuickBasic onder MS-DOS. Van iemand kreeg ik toen ik 8/9 was een hele hoop tijdschriften, in sommige tijdschriften (om exact te zijn: "Weet ik!") stond een rubriek over Basic, daarin werd het programma GWBASIC gebruikt. Later kreeg ik een hele oude laptop van mijn moeders werk met een monochroom beeldscherm en MS-DOS. Er zat geen GWBASIC op en dus dacht ik dat het daar niet op kon. Toen kwam ik opeens QBasic tegen. Ik probeerde het en het werkte. Bijna alle listings uit dat tijdschrift heb ik uitgeprobeerd en toen begon ik zelf programmatjes te schrijven. Ik allerlei vreemde programma's geschreven, mijn raarste was nog wel dat er gewoon allerlei vreemde willekeurige vormpjes op het beeldscherm kwamen. Later toen ik Visual Basic van m'n oom kreeg, begon ik daarmee te programmeren. Ik snapte er eerst geen hol van, alle standaard BASIC commando's werkten niet meer! PRINT, CLS, PSET en al dat soort dingen werkten niet meer. Ik weet niet hoe ik er toch uitgekomen ben, maar het is me gelukt . Ik programmeer nu in C++, een hele krachtige maar moeilijke programmeertaal, maar met een paar boeken ben ik er toch uitgekomen . Zo moeilijk is het nou ook weer niet. Je moet we trouwens weer even helpen met C++ er werkt weer iets niet. Maar BASIC ken ik niet. Ben gewoon meteen met C++ begonnen. Reageren
coz Geplaatst: 9 juni 2006 Rapport Geplaatst: 9 juni 2006 10 print "denk heel weinig, zelf nauwelijks nog" Reageren
coz Geplaatst: 9 juni 2006 Rapport Geplaatst: 9 juni 2006 10 print "denk heel weinig, zelf nauwelijks nog" Wat wil je nou eigenlijk vragen? hij vraagt of er nog meer old scool programeurs zijn voor de comodore. en dat ben ik niet Kan iemand even zeggen of het een programeer taal is of een taal om met de computer te "praten"? En was het alleen op dos computers te doen of ook nog op win 98 pc's? basic is volgens mij een van de eerste programmertalen uit de derde generatie eerste generatie = harde manier computercode maken (destijds met ponskaarten / direct computercode schrijven) tweede generatie = assembler .. geheugenadressen werden ingetypt , codes om de waarden te veranderen en dat allemaal met primitieve commandos waarmee al de basis werd gelegd voor de derde generatie - werd al wel gecompileerd derde generatie = je vult codes in op een voor de mens enigzins leesbare gestructureerde methode .. dit wordt door een compiler omgezet van gestructureerde text naar echte computercode vierde/vijfde generatie = door klikken, slepen en aanvullen met text valt er al een hoop programeerwerk te omzeilen met een beetje geluk helemaal geen code (bijvoorbeeld een website maken met frontpage) als het moet kun je nog steeds een basic programma maken en draaien onder xp Reageren
coz Geplaatst: 10 juni 2006 Rapport Geplaatst: 10 juni 2006 (bewerkt) vroeger moest je voor elk proggrammatje een partitie aan maken das een van de weinige dingen die ik er van weet (van mn oom geleerd die is/was programeur) vraag dat nog maar even goed na hoe die dat bedoeld en wanneer dat was voor een basic programma in ieder geval niet nodig (dan zou je voor elke aplicatie die je draait dat ook moeten hebben ... en je kan ook niet ongelimiteerd paritities maken ) Bewerkt: 10 juni 2006 door coz Reageren
killerfragger Geplaatst: 10 juni 2006 Rapport Geplaatst: 10 juni 2006 basics zijn goed verander in de loop van tijd volgens mijn kent bijna niemand dat meer weet alleen de standaard commandos maar die van 1 kb herining ik me nog wel die zijn antiek onder hand Reageren
-Niels- Geplaatst: 10 juni 2006 Rapport Geplaatst: 10 juni 2006 Lachen! Kan iemand een foto van zijn eigen ding of op google wat vinden. Ik ben benieuwd hoe die dingen eruit zien. Reageren
Jarno Geplaatst: 12 juni 2006 Rapport Geplaatst: 12 juni 2006 Mijn vader heeft wel eens in Basic geprogrammeerd/gecode voor Commodore. Heb ik toch van hem dat vaak achter de computer zitten etc.? Reageren
GTA-Sheep Geplaatst: 12 juni 2006 Rapport Geplaatst: 12 juni 2006 Basic was mijn eerste kennismaking met de PC. Ikzelf had een Commodore 64 en een vriend van me had een Sinclair. Ik kan niet programmeren hoor, maar voor Basic had ik destijds wel een boekje gekocht met wat leuke kleine programma's die je kan gebruiken. Met inderdaad de 10 print "GTA-Sheep is gek"20 Go to 10 als absolute hoogtepunt . En zette je er een puntkomma (?) achter, dan kwam het beeldvullend geloof ik.....mijn Commodore 64 heb ik trouwens nog, net als de cassetterecorder die erbij zat voor de spellen. Het inladen van Rock 'n Westle (een worstelspel van de WWF) duurde daarmee 14 minuten >>> Door JGuntherS: Fout, het is GOTO, niet Go to <<< Reageren
PatrickW Geplaatst: 13 juni 2006 Rapport Geplaatst: 13 juni 2006 Ik ben ook begonnen met basic op de commodore64, ik was toen 16. Ik heb behoorlijk uitgebreide programma's in BASIC geschreven. Basic was op de commodore 64 eigenlijk geen echte programmeer taal. Het was eigenlijk het operating system van die machine. Je kon er natuurlijk ook mee programeren, maar het werd niet gecompileerd, maar geinterpreteerd. Het was dus eigenlijk meer een script taal. Zo zag het er uit: Het toetsenbord aan de linkerkant, was eigenlijk de hele computer. Daar ging een 220V kabel in en een antenne-kabel naar een TV (rechts-achter) en je kon beginnen. In het begin werden programma's opgelagen op normale cassette bandjes, waar je in die tijd ook alle muziek op had. De cassette speler die standaard bij de commodore64 werd bijgeleverd is het kleine kastje in het midden. Zo'n Set koste toen 1000 gulden. Later kwam er ook een diskette-drive beschikbaar, waarmee je programma's en data op 5.25 inch floppies kon gebruiken. De diskette-drive is de grote kast rechts-onder, erbovenop ligt een 5.25 inch flop. De diskette-drive koste ook 1000 gulden toen die uitkwam. Reageren
Wrieh Geplaatst: 14 juni 2006 Auteur Rapport Geplaatst: 14 juni 2006 (bewerkt) wij thuis hebben nog iets van 50 floppys(5,25) en ik heb laatst van een vriend van me een floppy drive voor 5,25 gekregen (voor i9n de pc van nu) heb em nog niet getest ook hebben we nog 2 casstes voor de sinclear zx81 EDIT: ff een foto van de zx81 gevonden op internet.http://www.old-computers.com/museum/photos...air_zx81_1s.jpg Bewerkt: 14 juni 2006 door jensbrinkman Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.