Jump to content

Geheugenkaarten

Recommended Posts

Geplaatst:

Hallo, ik ga binnenkort een nieuwe geheugenkaart kopen omdat ik teweinig heb voor nieuwere spellen (ik heb nu 256 MB Ram). Maar als ik op 't internet rondkijk, dan zie ik steeds "DDR" en "DDR2" of "SDRAM" staan. Ik neem aan dat dit een soort is van de geheuhgenkaarten. Maar wat kan ik in m'n computer doen? Wat betekent het? Kan iemand mij hier hulp over geven?

Geplaatst:

Ligt er maar net aan wat voorn geheugensoort je hebt. Je kan SDR of DDR, ik denk dat de meeste DDR hebben.

Geplaatst:

Haal je pc open en kijkt waar je geheugen kaarten zitten. Daar aan een van de zijkanten van het houdertje waar je geheugen kaart inzit staat in kleine letters DDR of SDR, bij staat dat in ieder gevel wel.

Geplaatst:

En het maakt dus ook uit of je die een of de ander hebt als je een nieuwe geheugenkaart koopt?

Geplaatst:

Als je iets anders erin pleurt gaat je PC hééééééééééééél raar doen. Ik verzeker je, dit is waar, en ik zpreek uit ervaring (:puh:)

Geplaatst:
Als je iets anders erin pleurt gaat je PC hééééééééééééél raar doen. Ik verzeker je, dit is waar, en ik zpreek uit ervaring (:puh:)

Als je geluk hebt pas het nog nieteens.

Maar welk mobo (moederbord) heb je?

Geplaatst:

'K heb geen flauw iddee! Heb ik nooit wat aan veranderd en is nog standaart. (staat dat in je DxDiag?)

Maar is er ook nog een verschil van DDR en DDR2? Of betekent DDR2 dat je gewoon 2x een DDR kaart hebt?

En nog een vraag: als je 2 geheugenkaarten er in stopt, moetten die dan de zelf de grote (van MB) zijn? (zoals kan 256MB + een kaart van 512MB of moet het per-sè bijv. 512+512MB zijn?).

En waar staat die SDRAM nou voor?

Geplaatst:
'K heb geen flauw iddee! Heb ik nooit wat aan veranderd en is nog standaart. (staat dat in je DxDiag?)

Maar is er ook nog een verschil van DDR en DDR2? Of betekent DDR2 dat je gewoon 2x een DDR kaart hebt?

En nog een vraag: als je 2 geheugenkaarten er in stopt, moetten die dan de zelf de grote (van MB) zijn? (zoals kan 256MB + een kaart van 512MB of moet het per-sè bijv. 512+512MB zijn?).

En waar staat die SDRAM nou voor?

Ze hoeven niet van dezelfde grootte te zijn.

SDRAM is gewoon weer een ander type waar het voor staat is toch niet van belang?

Geplaatst:

Informatie : Werkgeheugen

Werkgeheugen heb je voor 'elke' computer nodig, want net als de mens moet een computer een goed doordacht geheugen hebben. Elk programma dat je op een momment draait zoals Msn gebruikt een beetje van het geheugen. Is het geheugen op oftwel: Alles is in gebruik, dan moet je programma's uitzetten, maar een veel betere manier is een strook werkgeheugen er bij te kopen. Het is niet bepaald makkelijk om een nieuwe strook geheugen te kopen, want ze zijn in vele maten en soorten. Ze zijn te vinden van 128megabyte tot 2gigabyte, maar dan heb je ook weer te maken met het maximum van het moederbord. Niet elk moederbord kan een bepaald aantal Mb's werkgeheugen aan.

Bij het kopen/aanschaffen van werkgeheugen moet je op veel zaken letten. Er zijn namelijk vaak onduidelijkheden in de werkgeheugens van tegenwoordig. Er word veel hetzelfde spul aangeboden, maar voor veel verschillende prijzen. Meestal zijn dit niet dezelfde werkgeheugens, want er zijn veel dingen waar je op moet letten, namelijk:

• Cas Latency - Veel mensen kennen de Ping wel uit game- land, ping is eigenlijk niks anders dan Latency. Cas Latency bepaalt dus de snelheid van geheugen tot processor/elders.
  • De Standaard - Hiermee bedoelen we het soort geheugen onder een bepaalde groep zoals DDR Sd-ram. Bijvoorbeeld: 'DDR 400 (PC 3200)', de DDR/PC duid het type aan en niet de soort (DDR Sd-Ram).
  • Bouwvorm - Hier moet je heel goed naar kijken, wat niet elk geheugen heeft dezelfde polen (pinnen) de standaard is meestal 184-polen, maar dit kan natuurlijk bij elk geheugen verschillen.

Verder zijn er nog een aantal zeer technische dingen te vertellen, maar ik denk dat de meeste personen hier niet echt veel van snappen. Ik snap het namelijk zelf ook niet super, maar wil je er toch iets meer vanaf weten dan vertel ik het je graag.

---

Er zijn verschillende soorten en type's werkgeheugen, want niet elk moederbord is gelijk aan een ander en zo doende zijn er dus meerdere type's gemaakt. Ik vermoed dat dit één grote geld- klopperij is, want er worden telkens nieuwere geheugens ontwikkeld en dat gaat natuurlijk weer geld kosten. Ik zal de soorten even opnoemen:

• Sd-Ram - Dit is een wat verouderd ram, zoals ik kan zien is het alleen maar tot de 512mb te verkrijgen en dit geheugen- soort heeft 168 polen/pins. Ook betaal je vrij- veel geld voor dit soort geheugen en dan hebben we het alleen nog maar over de Internet shops.
  • DDR Sd-Ram - Dit geheugen word op het momment het meeste gebruikt in de normale computer's (Thuis Pc's), want het kost niet veel en het past doorgaand's bijna op elk moederbord, tenminste de moederborden met een Geheugen aansluiting van 184 polen/pins.
  • DDR2 - Dit is nog een relatief nieuwe soort, dus ik kan er niet super veel over vertellen. Wel kan ik zeggen dat deze geheugen- soort een zeer goede kans maakt, het timed zeer goed in grote tests.

Zoals Mania-92 al vroeg moet je de spec(ificaties) geven over/van je moederbord. Zonder deze informatie kunnen we je helaas ook niet verder helpen dan de eerder genoemde informatie. Je kan op een vrij- simpele manier erachter komen wat voor moederbord je hebt. Dit doe je niet met DxDiag (DirectX Diagnose) maar met het programma, Cpu-Z dit programma meet diverse zaken tot in de naat uit. Zo kun je ook zien wat voor moeder bord je hebt. Je kan het hier (Directe Link) downloaden. Als je dit bestand (.zip) hebt uitgemaakt plaats je gewoon simpel de bestanden op je bureaublad en opent het bestand: 'Cpuz.exe' nu zul je een soort van technisch scherm te zien krijgen, ga dan naar het tablad mainbord. Daar zie je een aantal waarden over je moederbord, vermeld hier de waarden die achter de teksten: 'Manufacturer en Model' staan. Dan kunnen wij kijken welk geheugen er bij jou moederbord past.

Als je dit weet ben je er natuurlijk nog niet er zijn nog een paar dingen waar je op moet letten, er zijn natuurlijk ook dingen die ik niet weet, maar laat ik het nu maar eens hebben over het kopen van een product. Het is altijd een misterie wat je koopt in een winkel, veel medewerkers in normale zaken waar ze geheugen verkopen weten zelf niet eens wat er allemaal nieuw en mogelijk is. De prijzen zijn dan ook meestal erg hoog in normale (Expert) winkels en je krijgt meestal niet het goede product. Maar betaald wel de andere prijs. Wat je beter kunt doen is goed uit gaan zoeken wat je precies zou willen en dan bestel je het gewoon online. Dan heb je ook geen last van Liegende mensen en heb je een veilig gevoel bij je aankoop. Ook kan je gewoon naar een erkend- pczaak gaan, hier zijn meestal personen met verstand van zaken en hebben meestal niet zo'n probleem met afdingende mensen. Ding dus af, wat wie niet probeert zal nooit korting krijgen.

Handige Links:

- Alternate - Dit is een zeer degelijke en goede Online winkel. Prijzen zijn iets duurder dan andere online- winkels, maar hier word alles netjes geregeld en de Qualiteit is meestal goed.

- Azerty - Goede online winkel met scherpe prijzen, levertijd valt zo af en toe wel tegen, maar de producten zijn over het algemeen goed.

- Tweakers.net - Een zeer goede onafhankelijke revieuw/nieuws site, het voornamelijke doel van deze website was om hardware te revieuwen/keuren, maar in de loop van de tijd zijn ze enorm uitgegroeit in de Gathering of Tweakers kan je altijd met je vraag aankomen.

Ik hoop dat het nu allemaal een beetje duidelijk is, mochten er nog vragen zijn stel ze dan gerust. :cya:

Geplaatst:

De geheugen bus is erg belangrijk, wanneer je het verkeerde koopt heb je kans dat of je pc niet meer opstart, of je hem doordat hij kapot raakt van binnen weg kan brengen.

Je gaat gewoon naar een pc bedrijf, die bouwen er nieuwe in, soms nog gratis ook.

Geplaatst:

:schater::schater:

iig kan je ook software gebruiken om het te zien zoals EVEREST Home Edition

Geplaatst:

check wat je hebt, meestal zijn celeronds en pentium 3's en athlons en durons uit die tijd gewoon DDR

koop 1 van 256, maar pas op, het kan zijn dat je mobo niet meer dan 1GB aan kan (of minder)

Geplaatst: (bewerkt)
vermeld hier de waarden die achter de teksten: 'Manufacturer en Model' staan. Dan kunnen wij kijken welk geheugen er bij jou moederbord past.

Manufacturer : Micro-Star International co.,LTD

Model : MS-6382

koop 1 van 256, maar pas op, het kan zijn dat je mobo niet meer dan 1GB aan kan (of minder)

Ik weet niet hoeveel er op m'n moederbord kan, maar weet iemand anders dat wel met die gegevans hier boven?

En ik heb ook gekeken wat voor model geheugen kaart ik heb, en het is DRR.

Bewerkt: door Nickonly

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...