Jump to content

printscreen

Recommended Posts

Geplaatst:

Hallo allemaal,

als ik een schermafbeelding wil maken (bijvoorbeeld van gtaforum) dan druk ik dus: alt + printscreen maar er gebreurt niets! hoe zit het nou, word het soms in een map opgeslagen? zo ja: welke?

doe ik wat verkeerd? help me aub!

Geplaatst:

Als je een screenshot van je sherm wilt maken druk je op"Printscreen" en dan

ga je naar Paint toe dan ga je naar edit(volgens mij)en dan Plakken. ;)

Geplaatst:

Voor alle duidelijkheid: Het is dus niet nodig om Alt ook in te drukken. ;) Print Screen zelf is genoeg.

Verder moet je nadat je de screen in Paint hebt geplakt, opslaan om de afbeelding te bewaren. Ik raad je aan om op te slaan in BMP-formaat op te slaan. Zo gaat er (bijna) geen kwaliteit verloren, wat bij een afbeelding in GIF- of JPG-formaat heel vaak wel het geval is.

Opslaan in BMP-formaat doe je zo in Paint: Bestand => Opslaan als... => Bij "Opslaan als type:" kies je "24-bits bitmap" => Druk op "Opslaan"

Geplaatst:

Sorry als het spam is maar ik had niets te doen, dus heb ik er maar een plaatje van gemaakt:

Volgens mij kun je nu geen vragen meer heb eh. :)

Geplaatst:
Voor alle duidelijkheid: Het is dus niet nodig om Alt ook in te drukken. ;) Print Screen zelf is genoeg.

Verder moet je nadat je de screen in Paint hebt geplakt, opslaan om de afbeelding te bewaren. Ik raad je aan om op te slaan in BMP-formaat op te slaan. Zo gaat er (bijna) geen kwaliteit verloren, wat bij een afbeelding in GIF- of JPG-formaat heel vaak wel het geval is.

Opslaan in BMP-formaat doe je zo in Paint: Bestand => Opslaan als... => Bij "Opslaan als type:" kies je "24-bits bitmap" => Druk op "Opslaan"

Sommige fotobewerkingssoftware als ACDSEE 8.0 PRO hebben een ingebouwde converter ingebouwd. Daarmee kun je foto's zonder al te veel kwaliteitverlies opslaan. Want .bmp is een beetje te groot om te uploaden :puh:

Geplaatst:

Hoe maak ik een screenshot?

Druk op de knop 'print screen' (een van de knoppen boven je pijltjestoetsen). Open een tekenprogramma, bijvoorbeeld "Paint". Druk tegelijk op de CRTL toets en de V.

Als het goed is verschijnt dan het plaatje in je beeldscherm. In paint kun je het plaatje nog bewerken. Bijvoorbeeld de kleuren veranderen, of er een stuk uitknippen. Dan bewaar je het als Jpeg of Gif, en geef je het een mooie naam.

Geplaatst: (bewerkt)

Even voor de duidlijkheid, misschien dat iemand er wat aan heeft:

* PRINTSCREEN indrukken kopieert de afbeelding van het volledige scherm naar het copy/paste geheugen.

* ALT+PRINTSCREEN indrukken kopieert de afbeelding het actieve programma naar het copy/paste geheugen.

Dus als je browser volledigscherm op de voorgrond is, dan is er geen verschil tussen met en zonder ALT printscreen indrukken. Heb je een klein popupje open, dan kun je met ALT+PRINTSCREEN alleen het popupje kopieeren, en met gewoon PRINTSCREEN het volledige scherm.

-=-

zoals gezegd, als je opslaat als een 24 bits .BMP bestand heb je geen kwaliteitsverlies. Maar krijg je een heel groot bestand. BMP is ook niet geschikt voor internet of mail.

.JPG is gebruikelijk voor foto's: je beeld wordt wel een beetje "uitgesmeerd" maar voor foto's is dat geen probleem. Het bestand wordt aanzienlijk kleiner. (soms wel een factor 10) Dit formaat is geschikt voor internet.

.GIF is heel gebruikelijk voor logo's en dergelijke. Je hebt niet het effect dat randen uitgesmeerd worden zoals bij .JPG, maar je hebt minder kleuren tot je beschikking. Toch wordt je afbeelding aanzienlijk kleiner. Ook kun je met GIF (kleine) animaties maken. (zoals de smileys hier op het forum). Dus dit formaat is ook geschikt voor internet. .GIF heeft ook als voordeel op JPG dat het transparantie ondersteund.

Verder heb je nog het .PNG formaat. Dit is eigenlijk (praktisch gezien) een soort verbeterde .JPG, maar Internet explorer kan er niet zo heel erg goed tegen (met name transparantie).

Bewerkt: door Goudvis
Geplaatst:

Plip zegt dat het gelukt is en iedereen heeft dit al gemeld goudvis

Je komt er dus telaat mee vrees ik..

Want het werd al peer keer eerder gemeld

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...