Jump to content

Kleine les: Opruimen

Recommended Posts

Geplaatst: (bewerkt)

Om de zoveel tijd moet je per week wel eens een schoonmaak houden, deze moet je wel met zorg uitvoeren.

Ik heb hier even een kleine les gemaakt hoe je dingen het beste kan schoonmaken.

Na het verwijderen van software

Na het verwijderen van software blijven er altijd register sleutels af, sommige software verwijderen dit omdat het onnodig is, je hebt verschillende proggramma's die deze toch voor je verwijderen als software het toch laten staan.

Ik zelf gebruik Regseeker (Register seeker) Deze zoekt de register sleutels die oud zijn op, maakt een backup ervan wanneer je fouten hebt dat het terug gezet kan worden.

Waar vind je regseeker:

http://www.hoverdesk.net/freeware.htm

Hoe maak je regseeker Nederlands:

Vele zien dat er een fout is gemaakt in het bestand dat je het niet Nederlands kan maken.

Ik heb daarvoor eens grondig gekeken hoe dit optelossen:

Dit doe je zo: Open in de map lang.ini in kladblok vind in lijn 1: current_lang = English.lng verander dat in: current_lang = Dutch.lng sla het bestand op onder de naam zo als het was, en start regseeker op.

En je ziet het programma is nederlands.

Je zult denken zit er geen installatie bestand in: Nee, die zit er niet in, als je niet telkens naar die map wilt lopen zoeken doe je simpel dit:

Rechtermuisknop op RegSeeker.exe en klik op aan het menu start vast maken. Nu zie je dat hij bij menu start staat, hij start op in het nederlands wat wil je nog meer?

Hoe werkt RegSeeker?

Regseeker is een handig programmatje, die de register sleutels verwijdert hoe verwijder je ze:

Start RegSeeker op ga naar Opschonen Register: Druk daarna op Ok. Hij gaat nu zoeken wanneer hij alles gevonden heeft wat weg kan, zie je dat er vele sleutels in het scherm komen.

Druk nu op Alles selecteren = en weer Alles selecteren Druk op een sleutel met je rechtermuisknop klik nu op: Verwijder geselecteerde Item(s)

Gefeliciteerd je register is schoon.

Dit is nog niet alles.

Ga nu naar: Geinstalleerde software, Nu zie je alle software die je hebt geinstalleerd, meestal zitten er ook nog sleutels bij die weg kunnen, die kan je nu dus simpel weggooien. (Soms blijft er ook een software bestand bij Software in configuratiescherm staan, hiermee haal je het weg)

Ga weer naar: Geinstalleerde Software, Druk nu op Fouten in- en deinstallatie verwijzingen, als je niks ziet is het in orde zie je wel wat kan je deze op de zelfde manier als het register verwijderen.

Druk nu op Opgestarte Programma's Nu zie je alles wat mee draait bij het opstarten, als je iets wilt uitschakelen kan je het simpel verwijderen. Let Op: Niet alles kan je verwijderen sommige draaien mee van Windows, gooi je deze weg, draait het niet meer mee en kan het de Prestaties van je Systeem verschlechten.

Bij Geschiedenis kun je alles van wat je gedaan hebt op internet verwijderen.

Dit was De les over Regseeker Vragen kunnen altijd gesteld worden.

Wat kan je nog meer: weg gooien

Natuurlijk zijn er altijd nog meer dingen die je weg kan gooien.

1 Ding kan je altijd doen dat is je Prefetch map leegmaken LET OP: gooi alleen de inhoud weg niet de map zelf

Hoe maak je je map leeg:

Ga naar Start => Deze Computer => Station ''X'' (De schijf waar bij jouw windows opstaat, is standaard Station C) => Windows => Prefetch Maak deze map nu leeg door middel van Ctrl+a en bestand => Verwijderen. (Kan ook met sneltoets Delete)

Nu is je Prefetch leeg.

De dingen die Windows weer nodig heeft zet hij vanzelf weer terug, dit spaart soms wel wat ruimte maar niet veel.

Dit hoeft niet elke week, doe het om de 4 Maanden meer dan genoeg.

Cookies en Geschiedenis verwijderen

Voor geschiedenis heb je veel programma's vele zijn Freeware die wel werken maar toch niet alles weggooien, je hebt ook de betaalde maar voor geschiedenis verwijder vind ik het onzin omdaar je geld aan uit te geven.

Nu ga ik even uitleggen wat voor programmatje je kan gebruiken, en waarom deze nou goed is.

Ik gebruik CCleaner staat voor: CrapCleaner

Downlaod CCleaner van dit adres:

http://www.ccleaner.com/download/

Installeer het en dan kan je verder met dit punt:

Hoe werkt CCleaner:

Open CCleaner door middel van:

Start => Alle Programma's => CCleaner => CCleaner

NU zie je links vele opties.

Cleaner gaan we eerst uit leggen.

Wat is Cleaner?

Cleaner is een tool, die Geschiedenis en andere Rotzooi die je van internet haalt verwijdert, ik ga nu uitleggen hoe het werkt, Druk op Analyseren wanneer alles gevonden is druk je op Opschonen

Nu is alles leeg.

Wat is Problemen

Dit tooltje repareert de problemen in je register, deze hersteld ze of verwijdert ze. (Deze optie vindt er wel minder dan Regseeker)

Hoe werkt het?

Als je nog niet op Problemen hebt gedrukt druk er dan op. Druk op Scannen naar fouten Wanneer de fouten zijn gevonden, Druk op Herstel Geselecteerde Fouten De fouten zijn nu hersteld, Je kan nog een backup aanmaken om wanneer er fouten komen om ze te herstellen, maar het is niet nodig.

Wat is Gereedschap

Gereedschap bestaat uit 2 onderdelen.

• Verwijderen van Software
  • Opstart Programma's

Wat kan je Met verwijderen van Software, hier mee kan je handig de software verwijderen wanneer het niet werk in (Start=>Configuratiescherm=>Software).

Wat kan je met Opstart Programma's: Dit is een erg uitgebreid overzicht van de onderdelen die meedraaien naast de klok (Rechts onder in beeld), Deze kun je verwijderen als je iets niet mee wilt laten draaien.

Opties

Bij opties kan je instellen wat jij handig vind bij CCleaner, Bijvoorbeld Cookies verwijderen, Programma afsluiten na opruiming.

Wat is er zo handig aan CCleaner?

CCleaner geeft automatisch aan of er een update is, ook komt er vaak een nieuwe optie bij die je computer optimaal laat, erg handig dus.

Pictogrammen op bureaublad weg halen

Op je bureaublad kan je veel icoontjes hebben als je deze weg wilt halen kan je bijvoorbeeld steeds op Del drukken maar wanneer je er veel hebt kan dit nog wel eens iritant wezen.

Er is een simpele optie in Windows die deze weghaalt dit kan je doen door op je bureaublad te klikken met je rechtermuiknop: Pictogrammen schikken op: => Bureabladpictogrammen weergeven, Nu zijn je icoontjes weg, Wanneer je je icoontjes weer terug wilt, kan je het simpel het zelfde doen.

Rapport Verzenden uitschakelen

Ga Naar Start => Configuratiescherm => Systeem => Tabblad Geavanceed Op de knop Fouten Melden drukken Geen Fouten Melden

Nu heb je geen Rapport verzenden schermpjes meer.

Prullenbak Inhoud verkleinen

Soms kan je prullenbak best veel van je hardeschijf innemen om dit te verminderen moet je het volgende doen.

Ga naar je prullenbak klik met je rechtermuiknop op de prullenbak en dan Eigenschappen Nu kan je zien hoeveel procent je prullenbak pakt van je hardeschijf. Nu kun je hem bijvoorbeeld op 10% zetten.

Spellen onder Windows 98 of Anders

Ga naar het spel wat niet erg lekker werkt onder windows xp omdat deze niet kan draaien onder xp.

Druk met je rechtermuisknop op het icoontje en ga naar Eigenschappen =>Ga naar Tabblad Compatibiliteit => Vink bij CompatibiliteitModus het hokje aan, en kan je kiezen bij het drop down menu of je nu Windows 98, Windows 95, Windows NT of onder Windows 2000 Wilt.

Start menu laatst gebruikte programma's weg halen

Meestal heb je bij het startmenu altijd die icoontjes die je het laatst gebruikt hebt, soms werkt dit iritant.

Hoe haal je die weg: Druk met je rechtermuisknop op het startmenu en dan eigenschappen.

Druk op tabblad Menu start en dan Aanpassen dan bij Programma's Zet je bij die 2 pijtjes het nummer op 0, dan heb je er geen last meer van.

Bewerkt: door Thundercover
BBcode gefikst. ~~ Thundercover

Ik wilhier graag nog iets aan toevoegen: als je met CCleaner het register opschoont (staat in het progje dus vermeld als problemen) zijn niet alle sleutels die overodig zijn in 1 keer verwijdert... scan dus meerdere keren naar foruten.

Heeeeel erg offtopic: ze moesten is bij microsoft een update maken die windows xp de Dual-Core processors beter laat ondersteunen.

Bewerkt: door plippop
Geplaatst:
Ik wilhier graag nog iets aan toevoegen: als je met CCleaner het register opschoont (staat in het progje dus vermeld als problemen) zijn niet alle sleutels die overodig zijn in 1 keer verwijdert... scan dus meerdere keren naar foruten.

Heeeeel erg offtopic: ze moesten is bij microsoft een update maken die windows xp de Dual-Core processors beter laat ondersteunen.

Dat is alleen wanneer je nog met een verkeerde Update draait.

Heb ik ookgehad ma naar een nieuwe update niet meer gehad.

Geplaatst:

Toppie supreme, alhoewel ik al ruim voorzien was met 4 reg cleaners :D

Een andere goede reg cleaner is Eusing Free Registry Cleaner (voor de download klik HIERO). Een goede eigenschap van het programma is dat het compatible is met windows 9x en latere versies :Y

Ik gebruik persoonlijk ook Iolo System Mechanic 4 Professional. >>> Door Gunslinger: Tekst verwijderd. Aansporing tot illegaal downloaden is niet toegestaan!<<<

Geplaatst:

Ik zou snel alle warez uit je bericht halen voordatn een moderator of hoger het ziet :sst: Het is namelijk illegaal wat je hier typt over hoe je download enzo.

Ik heb een heel handig programmaatje genaamd Tuneup Utilities, hiermee kan je Windows er veel leuker mee uit laten zien (er zijn bijvoorbeeld heel veel stijlen die niet standaard op Windows zitten, en je kan je opstart scherm en aanmeldscherm veranderen, etc.). En hij kan ook van alles schoon maken en opruimen.

Bewerkt: door CenMan
  • 1 year later...
Ik heb een heel handig programmaatje genaamd Tuneup Utilities, hiermee kan je Windows er veel leuker mee uit laten zien (er zijn bijvoorbeeld heel veel stijlen die niet standaard op Windows zitten, en je kan je opstart scherm en aanmeldscherm veranderen, etc.). En hij kan ook van alles schoon maken en opruimen.

jaaa! Heb ik ook! Toppie programmatje :tu: Natuurlijk heb ik wel TuneUp Utilities 2008 :)

Thanks voor deze uitleg, Nemean^inf! :tu:

>>> Door RonaldVC: Let voortaan even op de datum van de laatste post. Je hebt namelijk net een topic van bijna 2 jaar gebumpt, en dat zonder echte nuttige toevoeging aan het topic.<<<

Bewerkt: door RonaldVC

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recent actief   0 leden

• Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
  • Create New...