peter-de-gekste Geplaatst: 19 juli 2006 Rapport Geplaatst: 19 juli 2006 hallo mensen, ik heb sinds een tyd een iPod..maar nu heb ik hem dus al byna vol. ik heb er iets van 600 nrs op staan. terwyl my werd gezegd dat er 1500 nummers op kunnen. toen ben ik er mee terug gegaan. en kreeg ik te horen dat ik mijn nummers in een mindere kwaliteit moet rippen (ik heb hem altyd op AAC codering staan staan) wie kan my zeggen welke kwalitiet ik moet pakken? zonder dat ik al te veel verschil hoor? (sorry als ik in het verkeerde topic heb gepost, maar ik dacht dat deze de beste was) Reageren
SummerBase Geplaatst: 19 juli 2006 Rapport Geplaatst: 19 juli 2006 Er zijn inderdaad verschillende soorten Ipod's. Je hebt de grote- type Ipod's en de kleinere Ipod's de grotere spelers hebben dan ook meestal een 30gigabyte tot 60gigabyte schijf tot hun beschikking hier pas duizenden nummers op neem bijvoorbeeld een nummer is als we het grof bekijken 5mb een gigabyte is in feite 1000mb. Dan deel je 1000:5 = 200nummers per gigabyte. Dat is al aardig wat en sommige nummer berijken nog niet eens 5mb, dus je mag er toch wel uit gaan ongeveer 250nummers per gigabyte. Als je dus een Ipod hebt van ongeveer 3gigabyte ik noem natuurlijk maar wat, maar dan kun je er ongeveer 750 nummers opslaan als de nummers zo rond de 4 á 5mb zitten. De nummers moet je dan kleiner maken dit kun je doen door de Bitrate te veranderen van een bepaald bestand. Bitrate is de snelheid en de tonen per seconde hoe hoger die is hoe beter de kwaliteit van de stemmen en de muziek. Geluid klinkt goed vanaf 96Kbps (KiloBit per seconde) natuurlijk kan het altijd beter, want een geluid dat je meestal op een cd hebt is toch wel in een hoge bitrate een perfecte Bitrate is dan ook 320Kbps, maar dat is niet zo geschikt voor een speler zoals de Ipod. Verder valt er niet echt veel te vertellen laat alleen wel duidelijk wezen dat hoe lager het Bitrate is hoe slechter de kwaliteit, maar als je het ongeveer boven 96kbps houd dan is het nog aan te horen, maar je kan heel makkelijk het verschil horen als je een 320kbps naast een 96kbps legt, want dat is echt wel hoorbaar. Je vroeg welke Bitrate het beste is nou ik raad je gewoon 128kbps aan hier heb je een redelijk geluid voor en de bestanden zijn niet super- groot en je hebt het voordeel dat je meer nummers op je Ipod kan zetten. Er zijn als ik het me kan bedenken twee manieren om dit te doen, je hebt er een programma voor en je kan het via een omweg doen. Eerst de omweg dan maar, dan moet je gewoon je muziek op een cd branden en dan via WindowsMediaplayer omzetten naar een bepaalde Bitrate, natuurlijk kan je daar beter een Cd-rw voor gebruiken, dan kan je de muziek namelijk weer wissen. Dan de tweede manier, ik heb zonet even gezocht naar een programma die de Bitrate om kan zetten ik weet niet hoe het programma werkt ik heb het dus ook nog nooit gebruikt, maar mensen die het eens gevraagt hebben kregen 'dit' programma voor geschotelt ik ben er natuurlijk wel even naar gaan kijken en het leek mij wel een duidelijk en netjes programma. Ik geloof dat het wel engels is maar dat maakt niet uit, als je niet snapt hoe dit programma werkt kun je het wel even vragen, mischien wil ik of één van de andere het wel voor je uitzoeken. Probeer het in ieder geval eerst zelf maar even dat is natuurlijk altijd beter eerst. Veel succes met het omzetten en het proberen meer liedjes op de iPod te krijgen. Reageren
peter-de-gekste Geplaatst: 19 juli 2006 Auteur Rapport Geplaatst: 19 juli 2006 (bewerkt) Er zijn inderdaad verschillende soorten Ipod's. Je hebt de grote- type Ipod's en de kleinere Ipod's de grotere spelers hebben dan ook meestal een 30gigabyte tot 60gigabyte schijf tot hun beschikking hier pas duizenden nummers op neem bijvoorbeeld een nummer is als we het grof bekijken 5mb een gigabyte is in feite 1000mb. Dan deel je 1000:5 = 200nummers per gigabyte. Dat is al aardig wat en sommige nummer berijken nog niet eens 5mb, dus je mag er toch wel uit gaan ongeveer 250nummers per gigabyte. Als je dus een Ipod hebt van ongeveer 3gigabyte ik noem natuurlijk maar wat, maar dan kun je er ongeveer 750 nummers opslaan als de nummers zo rond de 4 á 5mb zitten. De nummers moet je dan kleiner maken dit kun je doen door de Bitrate te veranderen van een bepaald bestand. Bitrate is de snelheid en de tonen per seconde hoe hoger die is hoe beter de kwaliteit van de stemmen en de muziek. Geluid klinkt goed vanaf 96Kbps (KiloBit per seconde) natuurlijk kan het altijd beter, want een geluid dat je meestal op een cd hebt is toch wel in een hoge bitrate een perfecte Bitrate is dan ook 320Kbps, maar dat is niet zo geschikt voor een speler zoals de Ipod. Verder valt er niet echt veel te vertellen laat alleen wel duidelijk wezen dat hoe lager het Bitrate is hoe slechter de kwaliteit, maar als je het ongeveer boven 96kbps houd dan is het nog aan te horen, maar je kan heel makkelijk het verschil horen als je een 320kbps naast een 96kbps legt, want dat is echt wel hoorbaar. Je vroeg welke Bitrate het beste is nou ik raad je gewoon 128kbps aan hier heb je een redelijk geluid voor en de bestanden zijn niet super- groot en je hebt het voordeel dat je meer nummers op je Ipod kan zetten. Er zijn als ik het me kan bedenken twee manieren om dit te doen, je hebt er een programma voor en je kan het via een omweg doen. Eerst de omweg dan maar, dan moet je gewoon je muziek op een cd branden en dan via WindowsMediaplayer omzetten naar een bepaalde Bitrate, natuurlijk kan je daar beter een Cd-rw voor gebruiken, dan kan je de muziek namelijk weer wissen. Dan de tweede manier, ik heb zonet even gezocht naar een programma die de Bitrate om kan zetten ik weet niet hoe het programma werkt ik heb het dus ook nog nooit gebruikt, maar mensen die het eens gevraagt hebben kregen 'dit' programma voor geschotelt ik ben er natuurlijk wel even naar gaan kijken en het leek mij wel een duidelijk en netjes programma. Ik geloof dat het wel engels is maar dat maakt niet uit, als je niet snapt hoe dit programma werkt kun je het wel even vragen, mischien wil ik of één van de andere het wel voor je uitzoeken. Probeer het in ieder geval eerst zelf maar even dat is natuurlijk altijd beter eerst. Veel succes met het omzetten en het proberen meer liedjes op de iPod te krijgen. als ik mijn cd's met iTunes rip, dan ript hy ze al met 128 kbs. maar ik snap het programma niet echt nee..want ik weet niet hoe ik die kbs kan veranderen ..dus als iemand daar even mee zou willen helpen?? EDIT: ik zie net dat de nummers die ik rip maar rond de 3 tot 4 mb zyn.. Bewerkt: 19 juli 2006 door peter-de-gekste Reageren
SummerBase Geplaatst: 19 juli 2006 Rapport Geplaatst: 19 juli 2006 (bewerkt) Ik heb het programma: 'Music Converter' zelf ook even uitgeprobeer zonet en ben er dus achter gekomen dat het helemaal niet zo moeilijk is om de bestanden van hun grote oftewel de Kilobits per seconde te veranderen. Als je alles geinstaleerd hebt van het programma dat ik je gaf zullen er op het bureaublad een aantal pictogrammen staan die er zonet nieuwe bij gekomen zijn. Dit heeft natuurlijk te maken met het programma waarmee je de Mp3 bestanden een lager kbps gaat geven. Er staan als het goed is twee nieuwe pictogrammen dat zijn: 'dBpowerAMP Music Converter' en 'dMC Audio CD Input'. De eerst genoemde gaan we gebruiken om de Bitrate lager in te stellen, de tweede is bedoelt om muziek redabel van een Cd te krijgen. Dit heb je in verband met het gebruik van iTunes dus niet meer nodig. --- Ik zal in stappen uitleggen hoe het programma: 'dBpowerAMP Music Converter' werkt. Als je alles volgt zoals ik het bespreek moet het gewoon gaan lukken, mischien post ik binnenkort nog wat screens erbij, omdat ik op dit momment geen screens kan maken. Mijn computer neemt de screens blijkbaar niet op in het Klembord, daarom werken ze helaas niet, maar ik denk dat je ver kunt komen met mijn uitleg. Start het programma: 'dBpowerAMP Music Converter' op vanaf het bureaublad of via de Startbalk. Nu krijg je een Blader- map te zien zoek het desbetreffende bestand op en druk op 'Openen/open'. Dan krijg je een scherm te zien met een aantal opties. Je moet hier dus een aantal dingen veranderen naar jou wensen, ten eerste moet je weer een '.mp3' bestand terug krijgen. Verander dus bij het stuk tekst 'Converting 1/... file to: MP3'. Je zult dan een balk krijgen die van links donker Groen naar rechts Wit vervaagd. Kies met de daarvoor bestemde schuif- maat op de balk het Kbps. Neem bijvoorbeeld om het te proberen 80, dit is volgens mij wel aan te horen, maar wel veel slechter als 320kbps. Je hebt dit nu ingesteld en dan zijn er nog een aantal dingen die je kan doen die bespreek ik in de volgende stap. Als je dit gedaan hebt staan eronder een tweetal stukjes tekst. Channels en Frequency, de eerste bepaald de uitgang: Stereo of Mono, de tweede bepaald de Frequency het aantal trillingen per seconde uiteraard. Hier geld ook hoe hoger hoe beter het geluid, je kan hem volgens mij wel instellen tot: 24000 dat is denk ik nog wel normaal hoorbaar, maar hier gaat de kwaliteit ook achteruit bij alsmaar naar beneden kelderende waarde. Als dat ingestelt is kun je de Map uitkiezen waar het daarvoor bestemde bestand moet staan, die doe je bij Folder en dan Browse. Als dat gelukt is druk je op: 'Convert>>>' en het Converteren oftewel het veranderen van de Bitrate zal zo spoedig mogelijk starten en je krijgt een laadbalk- te zien. Als dit klaar is kun je het bestand opzoeken in de door jou gekozen map, en beluisteren maar is het niks dan kan je het toch nog een keer proberen met een hogere waarde. Is het goed dan kun je het natuurlijk op je iPod zetten en gretig gebruiken zoveel als je wilt. Kijk ook naar de Mb's, want als die niet dalen heeft het natuurlijk ook geen zin. Ik heb het programma even onderzocht zoals je al kon zien als dit niet mocht helpen heb ik heel mischien nog een andere variant, maar die kunnen we dan tegen die tijd wel bespreken. En bereken ook voor jezelf waarvan je houd, houd je van kwaliteit dan zou ik er niet zoveel aan gaan veranderen. Maakt het je allemaal niet zoveel uit en zie je wel of het klinkt en ben je niet iemand die echt geniet van muziek dan zou ik het gewoon lekker laag zetten, want dan kan je veel muziek op je iPod zetten. Ik kwam er zonet ook ahcter dat je met dit programma ook de muziek om kan zetten van MP3 naar Wave, mischien kan het handig wezen, maar ik zou het in ieder geval niet echt nodig hebben. Verder wens ik je veel succes met het proberen en prutsen, vragen stel ze, maar dat wist je natuurlijk al. Ik heb ook weer mijn Photoshop aan de praat gekregen dus hier komen de screens die je eventueel van pas kunnen komen. Bewerkt: 20 juli 2006 door SummerBase Reageren
Schno009 Geplaatst: 20 juli 2006 Rapport Geplaatst: 20 juli 2006 en nog een toevoeging voor anderen: Nooit afgaan op het 'aantal nummers' wat erop kan, er zijn merken die gaan uit van 48 kb/s (!) dan krijg je natuurlijk een groot aantal nummers op die bitrate, maar de meeste mp3's zitten op 128 kb/s reken dus altijd volgens de berekening van Summerbase, en niet wat de fabrikant zegt over het aantal nummers Reageren
peter-de-gekste Geplaatst: 20 juli 2006 Auteur Rapport Geplaatst: 20 juli 2006 en nog een toevoeging voor anderen:Nooit afgaan op het 'aantal nummers' wat erop kan, er zijn merken die gaan uit van 48 kb/s (!) dan krijg je natuurlijk een groot aantal nummers op die bitrate, maar de meeste mp3's zitten op 128 kb/s reken dus altijd volgens de berekening van Summerbase, en niet wat de fabrikant zegt over het aantal nummers dat heb ik gedaan..maar toch haal ik het nite Reageren
peter-de-gekste Geplaatst: 20 juli 2006 Auteur Rapport Geplaatst: 20 juli 2006 Ik heb het programma: 'Music Converter' zelf ook even uitgeprobeer zonet en ben er dus achter gekomen dat het helemaal niet zo moeilijk is om de bestanden van hun grote oftewel de Kilobits per seconde te veranderen. Als je alles geinstaleerd hebt van het programma dat ik je gaf zullen er op het bureaublad een aantal pictogrammen staan die er zonet nieuwe bij gekomen zijn. Dit heeft natuurlijk te maken met het programma waarmee je de Mp3 bestanden een lager kbps gaat geven. Er staan als het goed is twee nieuwe pictogrammen dat zijn: 'dBpowerAMP Music Converter' en 'dMC Audio CD Input'. De eerst genoemde gaan we gebruiken om de Bitrate lager in te stellen, de tweede is bedoelt om muziek redabel van een Cd te krijgen. Dit heb je in verband met het gebruik van iTunes dus niet meer nodig. --- Ik zal in stappen uitleggen hoe het programma: 'dBpowerAMP Music Converter' werkt. Als je alles volgt zoals ik het bespreek moet het gewoon gaan lukken, mischien post ik binnenkort nog wat screens erbij, omdat ik op dit momment geen screens kan maken. Mijn computer neemt de screens blijkbaar niet op in het Klembord, daarom werken ze helaas niet, maar ik denk dat je ver kunt komen met mijn uitleg. Start het programma: 'dBpowerAMP Music Converter' op vanaf het bureaublad of via de Startbalk. Nu krijg je een Blader- map te zien zoek het desbetreffende bestand op en druk op 'Openen/open'. Dan krijg je een scherm te zien met een aantal opties. Je moet hier dus een aantal dingen veranderen naar jou wensen, ten eerste moet je weer een '.mp3' bestand terug krijgen. Verander dus bij het stuk tekst 'Converting 1/... file to: MP3'. Je zult dan een balk krijgen die van links donker Groen naar rechts Wit vervaagd. Kies met de daarvoor bestemde schuif- maat op de balk het Kbps. Neem bijvoorbeeld om het te proberen 80, dit is volgens mij wel aan te horen, maar wel veel slechter als 320kbps. Je hebt dit nu ingesteld en dan zijn er nog een aantal dingen die je kan doen die bespreek ik in de volgende stap. Als je dit gedaan hebt staan eronder een tweetal stukjes tekst. Channels en Frequency, de eerste bepaald de uitgang: Stereo of Mono, de tweede bepaald de Frequency het aantal trillingen per seconde uiteraard. Hier geld ook hoe hoger hoe beter het geluid, je kan hem volgens mij wel instellen tot: 24000 dat is denk ik nog wel normaal hoorbaar, maar hier gaat de kwaliteit ook achteruit bij alsmaar naar beneden kelderende waarde. Als dat ingestelt is kun je de Map uitkiezen waar het daarvoor bestemde bestand moet staan, die doe je bij Folder en dan Browse. Als dat gelukt is druk je op: 'Convert>>>' en het Converteren oftewel het veranderen van de Bitrate zal zo spoedig mogelijk starten en je krijgt een laadbalk- te zien. Als dit klaar is kun je het bestand opzoeken in de door jou gekozen map, en beluisteren maar is het niks dan kan je het toch nog een keer proberen met een hogere waarde. Is het goed dan kun je het natuurlijk op je iPod zetten en gretig gebruiken zoveel als je wilt. Kijk ook naar de Mb's, want als die niet dalen heeft het natuurlijk ook geen zin. Ik heb het programma even onderzocht zoals je al kon zien als dit niet mocht helpen heb ik heel mischien nog een andere variant, maar die kunnen we dan tegen die tijd wel bespreken. En bereken ook voor jezelf waarvan je houd, houd je van kwaliteit dan zou ik er niet zoveel aan gaan veranderen. Maakt het je allemaal niet zoveel uit en zie je wel of het klinkt en ben je niet iemand die echt geniet van muziek dan zou ik het gewoon lekker laag zetten, want dan kan je veel muziek op je iPod zetten. Ik kwam er zonet ook ahcter dat je met dit programma ook de muziek om kan zetten van MP3 naar Wave, mischien kan het handig wezen, maar ik zou het in ieder geval niet echt nodig hebben. Verder wens ik je veel succes met het proberen en prutsen, vragen stel ze, maar dat wist je natuurlijk al. Ik heb ook weer mijn Photoshop aan de praat gekregen dus hier komen de screens die je eventueel van pas kunnen komen. echt hartstikke bedankt. maar jij zei dat nummers ongeveer 5gb zyn..en als ik zo reken..dan kan ik idd 1500 nummers kwyt..ik had t nagekeken..en de nummers die ik had geript zyn ook maar zo groot..of kleiner zelfs..wat nu? Reageren
Schno009 Geplaatst: 20 juli 2006 Rapport Geplaatst: 20 juli 2006 ja, maar hoeveel GB is je IPod, als hij vol zit, en je nummers zijn toch net zo groot als summerbase zegt, dan heb je of verkeerd gerekend, of je ipod heeft minder geheugen dan aan je is verteld Reageren
peter-de-gekste Geplaatst: 22 augustus 2006 Auteur Rapport Geplaatst: 22 augustus 2006 ja, maar hoeveel GB is je IPod, als hij vol zit, en je nummers zijn toch net zo groot als summerbase zegt, dan heb je of verkeerd gerekend, of je ipod heeft minder geheugen dan aan je is verteld 5.6 gb Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.