Jump to content

Geen zin meer in gewoon spelen?


Flotje

Recommended Posts

Dit is misschien niet het juiste topic, maar ik wil even de aandacht van de average gta gamer laten gaan naar de mogelijkheid om het spel te modden!

Veel mensen hebben misschien geen idee hoe simpel het hele modden is!

Zo kun je bijvoorbeeld met de moomapper, en een heeeeel klein beetje hulp je eigen maps maken, skins maken kan iedereen, en, als je heel wat tutorials leest, kun je zelfs missies maken!

En dat is juist waar ik meer mensen voor wil, mission coding. In feite is het heel simpel, als je maar LOGISCH nadenkt, en zorgt dat alles op elkaar aansluit. Heb je verstand van Flashen, met scripts, of kun je in Java code schrijven? Dan is dit simpel! Probeer het eens uit! Ik ben bereid te helpen.

Link to comment
Delen op andere websites

Misschien bestaan er al zo'n... 8 van deze tutorials, maar hier nog 1tje, over 5 dagen kan ik hem afmaken met opcodes...

.Scm modding is een code taal. er is een programma gemaakt, dat die code omzet in een iets simpelere code, waar je makkelijk zelf aanpassingen aan kan maken.

In feite bestaan de meest simpele scripts, of delen van grotere scripts uit loops.

Dat wil zeggen, er word steeds gecontroleerd of een bepaalde handeling aan de gang is, en als dat zo is, dan gebeurt er iets. Als er niets aan de hand is dan gaat hij terug naar het begin, en controleert opnieuw of er iets aan de hand is. Het gaat dus steeds in een rondje, een loop.

Die handeling kan bestaan uit iets simpels: De speler moet in de buurt van een bepaald punt staan/ het wanted level moet boven 2 sterren zijn. Het gevolg moet zijn: De missie start/de politie komt achter je aan.

In de Gta reeks werkt het ongeveer als volgt:

Er zijn heel wat threads. 'het spel' leest in een heel hoog tempo ieder thread. Hij kan zo veel threads tegelijk lezen als jij wil, maar in een thread kan hij maar op 1 plek tegelijk zijn.

De 'lezer' die gaat dus van boven naar beneden alles wat in dat thread staat na.

Daarom zijn er dus loops. Het spel controleert of je ergens bent, en als je er niet bent, springt hij terug naar het begin, om opnieuw te kijken of je er bent.

Iedere regel text bestaat uit een opcode, de text zelf, en soms een toevoegsel van de maker, om dingen uit te leggen.

De opcode is een code waaraan het spel herkent wat er gebeurt. De text van de regel bepaald bijvoorbeeld afmetingen/lokaties. Het toevoegsel van de maker bestaat uit een wijze raad/ uitleg.

Hier een voorbeeld:

0001: wait 0 ms

0001: is de opcode, in de zin word bepaald om hoeveel miliseconde het gaat.

Je kan zelf iets erachter schrijven, maar dan moet je eerst ;; typen, om de lezer niet in de war te brengen:

0001: wait 0 ms ;; Nu wacht het spel 0 miliseconden.

Om te weten welke opcode je nodig hebt, is er een lijst met alle mogelijke opcodes inbegrepen.

Ook is er een lijst die nummers verklaart. De missionbuilder leest een wapen namelijk als nummer, dus bijvoorbeeld, geen wapen is 0. Er is een lijst waarin staat welk wapen welk nummer heeft.

Ik zal nu overgaan naar codetaal:

Ieder thread begint met de titel van het label. Dit zodat de lezer kan verspringen van label naar label.

:labelhenk

Je mag zelf weten hoe je je label noemt :puh:
03BC: 6@ = create_sphere $x $y $z 1.0;; 6@ = de 'naam' van de sphere (roze markerr) x y z zijn de coordinaten, als je ze veranderd verwijder je de $ tekens, 1.0 is de grootte.

:labelsjaak
0001: wait 0 ms;; aan het begin van een [u]loop[/u] moet je altijd een wait commando, ook al is het 0 ms
00d6: if 0;; Bij een [u]if[/u] commando betekent 0 dat er 1 voorwaarde is, 1 dat er 2 zijn, enz. Als er maar 1 van alle voorwaarden hoeft te kloppen, veranderd het in if 21, if 22 enz.
00F6: player $PLAYER_CHAR 0 ()near_point_on_foot $x $y $z radius 1.0 1.0 1.0;; De lezer herkent de speler als $PLAYER_CHAR. Hij moet ergens in de buurt zijn
JumP_if_false ££labelhenk;; Het is dus een loop, todat je wel bij dit punt bent

:labelpiet

Als de voorwaarde voldaan is, dan leest hij verder, naar het volgende label dus. In principe mag het ook in 1 label, maar dat maakt even niet uit...

0109: player $PLAYER_CHAR money += -2000
03BD: destroy_sphere 6@;; De sphere moet ook weer weg...
004e: end_thread

Je moet zelf even coordinaten invullen...

Probeer het maar uit, en je zult zien dat het werkt!

Bewerkt: door Flotje
Link to comment
Delen op andere websites

Ik moet er nog iets bij vertellen:

Je download dus eerst hier de missionbuilder.

Met de missionbuilder open je C/program files/rockstar games/gta vice/data/main.scm

De missionbuilder gaat het dan decoderen, dat duurt even.

In de main.scm staan dus ruim 80 van die threads gedefineerd.

Als je een nieuw thread wil maken zoek je naar 004f.

Je ziet nu een lijst met een stuk of honderd regels waarin staat: "oo4f: Create_thread label0093128"

Kopieer zo'n regel, en noem het thread naar jouw thread, dus create_thread labelhenk.

Ga trug naar het begin, en zoek op mission 0.

Eerst kom je dan in een lijst waarin staat: Define mission 0, define mission 1, enz.

Dan zoek je nog een keer op mission 0, en dan zie je ongeveer dit:

--------------------- MISSION 0 --------------------------

BOVEN deze regel kun je je thread maken.

Als je thread af is, moet je clicken op compile, ook wel F7.

Soms moet je wel even de if-command check uitzetten...

Ik post later screens;)

Misschien dat andere mission coders nog wat toe te voegen hebben? Ik wil namelijk echt meer mensen aan het modden krijgen...

In feite kun je volgens mij op deze site geen Vice City missies downloaden, tenzij die van mij toegevoegd mogen worden... Ik heb er namelijk een aantal, waaronder: Een race, Een politieoverval, Een winkel, Een western pistolen minigame, binnenkort humand bowling.... In feite kun je met main.scm gewoon alles....

Eigenlijk bestaat Gta uit de volgende dingen:

- Een heel legioen vormen, 3d voorwerpen, die met een programma in een eiland worden gezet

- Een aantal bestanden die het gedrag van die 3d voorwerpen bepalen, dwz. kracht van een geweer, snelheid van een auto enz.

- De main.scm, die zorgt dat je het spel kan spelen. Zonder main.scm waren er geen missies, reden er geen auto's, lagen er nergens wapens, kon je nergens iets kopen, zou je in feite je poppetje niet kunnen besturen!

Met main.scm kun je dus alles, de camera aanpassen, winkels aanpassen, nieuwe winkels maken, alles behalve de 3d objecten maken...

Link to comment
Delen op andere websites

Ik wil dit toch nog ff bumpen om de volgende reden:

Toen ik voor het eerst zo'n thread had gemaakt, was ik zo onder de indruk, dat ik dit ook MOEST kunnen: Ik kon auto's langs de weg zetten, die opbliezen als je erin stapte, zorgen dat je dronken kon worden, teleporteren, al die dingen zijn te maken in 3 a 4 labels...

Wil je de speler laten vliegen? Geen probleem! Wil je een horde vijanden neerzetten, die bovendien ontsterfelijk zijn, en jouw altijd raken, met extra opgevoerde miniguns, terwijl ze rondlopen door een raar huisje? Geen probleem!

Het is allemaal zo simpel!!!

Link to comment
Delen op andere websites

Een reactie plaatsen

Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.

Gast
Op dit onderwerp reageren...

×   Je hebt text geplaatst met opmaak.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch ingevoegd.   In plaats daarvan weergeven als link

×   Je vorige bewerkingen zijn hersteld.   Alles verwijderen

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recent actief   0 leden

    • Er zijn hier geen geregistreerde gebruikers aanwezig.
×
×
  • Create New...