RobertSA Geplaatst: 4 augustus 2006 Rapport Geplaatst: 4 augustus 2006 Rockstar heeft één van de hele reeks rechtzaken gewonnen over Grand Theft Auto: San Andreas. De rechtzaak draaide dit keer volledig om een stripclub. De eigenaar van de Playpen Gentlemen's Club in Los Angeles vond dat de stripclub in GTA "The Pig Pen" te veel leek op hun eigen striptent. Het lijkt misschien een onzinnige, flauwe Amerikaanse rechtzaak. Toch heeft het aardig wat consequenties. Het betekent namelijk dat een parodie van een striptent, een automerk, een hamburgerketen of wat dan ook in een game niet strafbaar is. Met andere woorden: je mag in een game een real-life locatie namaken en voor gek zetten, zonder dat je daarvoor berecht wordt. Hoewel Rockstar bij het desing van de game foto's en schetsen van de Play Pen club en andere locaties in East Los Angeles gebruikt heeft, hebben ze er toch een cartoon-stijl omheen gewikkeld waardoor ze geheel in hun recht staan. Barbie Girl Ovallend is overigens dat het liedje 'Barbie Girl' van Aqua een grote rol speelde in het process. Ook daar werd immers een parodie gemaakt van een bekend merk. Ook dit mocht van de rechter omdat de merknaam werd gebruikt om een ironische mening te uiten. De conclusie van de GTA-rechtzaak was dan ook dat de striptent in GTA San Andreas enkel een 'artestieke uiting' of 'artestiek commentaar' was van Rockstar. En zo wordt een vieze striptent in de uiterst geweldadige game Grand Theft Auto toch nog als 'kunst' bestempeld. Mooi toch? Bron: Gamastura Reageren
Donwell Geplaatst: 4 augustus 2006 Rapport Geplaatst: 4 augustus 2006 Er is dus gewoon een rechtzaak opgezet omdat er een stripclub in SA te veel op een echte leek?? Dat is pas flauw!! Straks mag R* helemaal geen GTA's meer maken, die zijn namelijk ook ergens op gebaseerd!! Mooi dat ze toch gewonnen hebben. Reageren
nick11123 Geplaatst: 4 augustus 2006 Rapport Geplaatst: 4 augustus 2006 ze hebben wat ook overal om op te zeiken die amerikanen man het maakt toch niet uit als het te veel op je striptent lijkt goed dat ze het hebben gewonnen ze krijgen ook al gezeik als iemand wat na doet enzo dan moet er weer een rechtzaak om opgezet te worden het is allemaal gewoon bukllshit!!!! Reageren
Preddy Geplaatst: 4 augustus 2006 Rapport Geplaatst: 4 augustus 2006 Die eigenaar wou natuurlijk geld zien . Niet geschoten is altijd mis... Reageren
Yoeri55 Geplaatst: 4 augustus 2006 Rapport Geplaatst: 4 augustus 2006 Ik zou juist trots zijn als ik die eigenaar was Y55 Reageren
.::FLIPKIP::. Geplaatst: 4 augustus 2006 Rapport Geplaatst: 4 augustus 2006 ik word gek van die amerikanen, ze klagen over de kleinste dingen... ze willen altijd geld zien en niks anders, dan heb ik het met name over bedrijven en zaken. Als ik aan de macht was dan zou ik gewoon geen copyright wet hebben gemaakt en dat je er eerst licenties enzo voor moet kopen. belachelijk gewoon! Reageren
Baffie Geplaatst: 4 augustus 2006 Rapport Geplaatst: 4 augustus 2006 Ik vind het wel goed bedacht, je kan het allicht proberen om geld. Alleen wel vreemd dat zo'n striptent in een spel als "kunst" wordt bestempeld, dan kan je elke rechtszaak wel winnen, schiet je iemand voor de lol dood, hak je hem helemaal in stukjes en leg je ze in een mooie vorm neer, mag, want het is "kunst". Reageren
Jack89 Geplaatst: 4 augustus 2006 Rapport Geplaatst: 4 augustus 2006 Straks gaat de burgemeester van Los Angelos ze aanklagen wegens namaak Reageren
moechy Geplaatst: 4 augustus 2006 Rapport Geplaatst: 4 augustus 2006 de eigenaar mag blij zijn want nu heeft hij reclame voor zijn strip-club maar toch die amerikanen zijn echte muggenzifters Reageren
TheGuardian Geplaatst: 4 augustus 2006 Rapport Geplaatst: 4 augustus 2006 Nouja, dan zijn ze allebei blij Rockstar wint, en heeft dus ook geen enkel probleemn met het gerecht. De eigenaar van die club is eigenlijk ook blij. Zijn tent is in het echt minder mooi, dan in de GTA versie. Daardoor heeft hij dus meer klanten, en ook nog eens gratis sluipreclame. Nu zijn ze dus allebei blij.. Toch nog een mooi eind Natuurlijk vind ik het wel stom dat ze voor zoiets naar het gerecht gaan, hoewel, als je zond toesteming jouw gebouw in een game ziet staan, zonder reclame van je club waar het op gebasseerd is, is natuurlijk niet altijd zo leuk.. Via de weg van het gerecht, heeft hij dus wel reclame gekregen. TheGuardian Reageren
Recommended Posts
Een reactie plaatsen
Je kan nu een reactie plaatsen en pas achteraf registreren. Als je al lid bent, log eerst in om met je eigen account een reactie te plaatsen.